• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 14373)
سه شنبه 30/11/1386 - 9:51 -0 تشکر 30674
قمه زنی آری یا نه؟!

سلام

همونطور که دوستان مستحضر هستند هر سال در ایام عزاداری سالار شهیدان از جمله کارهایی که توسط بعضی از شیعیان انجام میشه قمه زنی و یا سینه خیز رفتن در مسیر راههای عزاداری هست.

پیشنهاد میکنم دوستان مطالب این ویژه نامه رو مطالعه کنند و نظراتشون رو در این باره اعلام کنند.

ویژه نامه خرافات در عزاداری

این نیز بگذرد ...

جمعه 27/10/1387 - 15:32 - 0 تشکر 83266

بسم الله الرحمن الرحیم

3): مواسات و همدردی با امام حسین ( ع )

دلیل دیگر قمه زنان برای قمه زدن ، این است که آنان عنوان می دارند که عمل ما نوعی مواسات و همدردی با امام حسین ( ع ) است .

در جواب گفت :

ابتدا باید تعریف و محدوده مشخصی برای مواسات مشخص کرد سپس حکم کرد که قمه زنی مصداق مواسات است یا نه ؟ .

مواسات در لغت به معنای آن است که از آنچه داریم به طرف مقابل خویش بدهیم تا با او مساوی شویم .

پس اطلاق مواسات بر قمه زنی از نظر معنای لغوی غلط است .

در اینجا چیزی به امام حسین ( ع ) داده نشده است زیرا انجام این امور یا بخاطر دنیای ایشان است که آنحضرت

در دنیا نیستند و یا بخاطر آخرت آن حضرت است که ایشان در آخرت ، به این کارها نیازی ندارند .

پس اگر سید الشهداء به خاطر نبرد در راه خدا متألم میشد ، همدردی ما این است که ما هم بخاطر نبرد در راه خدا متألم شویم ،

زیرا معنای مشارکت همین است که در جای او قرار گیریم .

4): احیای امر مذهب

مدافعان قمه زنی ادعا می کنند که با قمه زنی پایه های دین را تقویت نموده و

بدینوسیله تعداد علاقه مندان به مذهب تشیع را می توان افزایش داد .

استناد به این دلیل در منابع مختلف بصورتهای گوناگون دیده می شود .

آقای سید حسن شیرازی با حمله به کسانی که در پی حذف این شعائر هستند اینگونه استدلال می کند :

" اگر بحث مبارزه با محرمات و حفظ اسلام هست چرا با دیگر محرمات مبارزه نمی شود و اگر

بحث مبارزه با این شعائر است چرا از روز اول با آنها مخالفت نشد و مجموع اینها از سالها قبل است

که اجرا گردیده است و مهمترین دلایل موافقت با قمه زنی همین هاست .

" (اشعائر الحسینیه ، ص 25-26 و 128)

و پس از نقل آنها نتیجه می گیرد که قمه زنی ذاتاً مباح و پیروی از امام است .

در جواب از این استدلال باید گفت :

باطل بودن این استدلال بسیار مشخص می باشد زیرا اصلی ترین دلیل حرمت قمه زنی موضوع مدهن

و تضعیف مذهب بودن آن است بگونه ای که انجام آن چهره ای زشت و وحشیانه از اسلام در نظر

غیر مسلمانان و حتی بعضی از مسلمانان بر جای می گذارد .

دانشمند شیعی علامه سید محسن امین ( ره ) در این زمینه می گوید :

" چه لزومی دارد در انجام دادن کاری مثل قمه زنی که اگر فرض شود آن عمل جزء قطعی دین اسلام است

موجب نسبت داده شدن عار و ننگ به دین و اهل آن میشود .

و مردم را از دین متنفر می کند . آیا تقوا و احتیاط ایجاب نمی کند که باید از قمه زنی خودداری نمود .

حتی اگر ما قمه زنی را مباح هم بدانیم باید آنرا ترک نمود چون از واجبات نمی باشد که با ترک آن ضرری به دین وارد کند . "

همچنین مرحوم آیت الله العظمی امام خمینی ( ره ) در این باره می گوید :

" شما می خواهید برای خدا کاری انجام دهید . در شرایطی که کاری به ضرر اسلام تمام شود بهتر است

که انجام نشود مثلاً قمه زنی که موجب وهن اسلام می شود شما تا می توانید

دستجات و سینه زنی را با شکوهتر انجام دهید . "( در سایه آفتاب ، محمدحسن رحیمیان ، ص 116)

5): استدلال به فرازی از زیارت ناحیه مقدسه

در قسمتی از زیارت منسوب به زیارت ناحیه مقدسه آمده است :

" من صبح و عصر بر تو ندبه می کنم و به جای اشکها بر تو خون می گریم . "

بعضی ها خواسته اند تا از این عبارت جواز قمه زنی و خونریزی را استفاده نموده

و بگویند چون امام زمان ( عج ) حاضر است برای جد بزرگوارش خون گریه کند پس ما نیز می توانیم قمه زنی و خونریزی کنیم .

اولاً باید گفت : اینگونه استدلال ها یا از شدت تعصب آنهاست یا از روی قلت سواد .

زیرا هر شخص غیر مغرضی با شنیدن این جملات متوجه میشود که خون گریه کردن امری است

که عرفاً محال بوده و عملی نیست .

پس اگر معنای کلام را آنگونه که قمه زنان معنی می کنند تصور کنیم لازم می آید که نعوذبالله امام زمان ( عج )

در این کلمات دروغ گفته باشند .

اینگونه استعمالات ادبی که برای بیان شدت احساسات فرد بکار میرود

در کلام فصحاء به وفور یافت میشود و نباید آن را در غیر محل آن ، معنی نمود .

ثانیاً : بحث مربوط به این روایت فقط در عنوان اولی حکم قمه زنی وجود دارد و آن این است

که آیا آسیب رساندن به بدن در عزاداری جایز است یا نه ؟ .

اما بحث از عنوان ثانوی قمه زنی ، که وهن مذهب بودن آن است همچنان به جای خویش باقی است .

به عبارت دیگر قمه زنی همچنان به عنوان ثانوی حرام خواهد بود.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 27/10/1387 - 15:33 - 0 تشکر 83267

 بسم الله الرحمن الرحیم

تبیین دلائل حرمت قمه زنی

1) بدعت بودن قمه زنی

بدعت دارای دو معنای لغوی و اصطلاحی است که معنای لغوی آن ایجاد هر امر جدید و بی سابقه

و در معنی اصطلاحی به معنای افزودن مسأله وحکمی جدید و بی سابقه به دین است مانند

حلال کردن حرامی و یا حرام کردن حلالی . قمه زنی نیز در هر دو معنی آن قرار گرفته و حکم به حرمت آن می گردد .

از طریق معنای اصطلاحی :

بطور کلی اگر شخصی عملی را که دلیلی بر وجوب یا استحباب آن ندارد به

اعتقاد اینکه آن عمل واجب یا مستحب است انجام دهد به یقین ، انجام آن فعل با این نیت حرام می باشد .

امام خمینی ( ره ) در این مورد می نویسد :

" تشریع ، یعنی به دین وارد کردن چیزی که از دین نیست . این مساوی با بدعت است . " (انوار الهدایه ، امام خمینی ج 1 ، ص 225)

افراد قمه زن نیز قمه زنی را به نیت اینکه از اعمال عبادی و مطلوب است انجام می دهند در حالیکه قمه زنی هیچ میانه ای با دین ندارد .

علامه سید محسن امین ( ره ) در این رابطه می نویسد :

" بزرگترین گناهها این است که انسان بدعت ها را به جای مستحب گرفته و یا امور مستحبی

را بدعت وانمود کند امور نهی شده ، که در عزاداریها فراوان اتفاق می افتد ، از قرار زیر است :

1)- کذب و دروغ گفتن .

2)- آزار نفس و اذیت کردن بدن ، که همان قمه زدن و ... حرام بودن این امور ، عملاً و فعلاً ثابت است .

3)- جیغ زدن و فریادهای بلند زنان ، که علاوه بر زشت بودن آن ، اصلاً گناه و معصیت است .

4)- داد و فریاد و نعره های وحشیانه با صداهای نکره .

5)- غیر از اینها آنچه به نام دین در اینگونه مجالس ، موجب آبروریزی و هتک حرمت

فوق العاده دین میشود و حد مرزی نیز نمی توان بر آن شمرد . " (التنزیه ، ص 13)

پیامبر اسلام ( ص ) فرمودند : " بدترین کارها آنست که نوپدید و بی سابقه باشد . بدانید هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی فرجامش آتش است . " (امالی شیخ مفید ، ص 188 ، اصول کافی ج 1 ، ص 57)

حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) نیز در نکوهش بدعت چنین می فرمایند:

" هیچ بدعتی نهاده نشده مگر آنکه بدان سبب سنتی ترک شد .

از بدعت ها بپرهیزید و راه روشن را در پیش گیرید . بهترین کارها آن است که پیشینه داشته باشد

و بدترین آنها آن است که نو پدید و بی سابقه باشد . " (میزان الحکمه ، ج 1 ، ص 453).

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 27/10/1387 - 15:34 - 0 تشکر 83268

 بسم الله الرحمن الرحیم

2) : وهن وتضعیف مذهب

وهن در لغت به معنای تضعیف و سست نمودن کسی یا چیزی است و منظور

از آن در اینجا این است که اگر دیگران این عمل را در عزاداری امام حسین ( ع )

ببینند مذهب شیعه را متهم به خشونت ، توحش و خرافه گری می کنند ،

که در نتیجه منجر به تضعیف و وهن تشیع می گردد .

مهمترین دلیلی که برای حرمت قمه زنی ذکر شده وهن نسبت به مذهب است .

تا کنون در شبکه های تلویزیونی و رسانه های ضد اسلامی در جهان ،

با استناد به صحنه های قمه زنی که در برخی دیگر از کشورهای اسلامی نظیر پاکستان و عراق هم معمول است

تولیدات زیادی را بر علیه اسلام و مسلمین تهیه کرده اند که در آنها چهره ای خشن و زشت از اسلام معرفی شده است .

نظیر فیلم " شمشیر اسلام " که توسط شبکه تلویزیونی بی بی سی تهیه شده و

یا فیلم " ترور شیعی " که از تلویزیون آمریکا پخش شد که

در آن شیعیان به گونه ای معرفی شده بودند که به چیزی جز قتل و خونریزی فکر نمی کنند و

در پایان نیز صحنه های از قمه زنی در روز عاشورا پخش گردید(کیهان عربی 6/1/1415 ، شماره 3113) .

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 27/10/1387 - 15:35 - 0 تشکر 83270

 بسم الله الرحمن الرحیم

3) : تبعات بهداشتی و روانی قمه زنی

الف )- عوارض بهداشتی :

پیامدهای این عمل ( قمه زنی ) به اعتقاد کارشناسان و متخصصان امور بهداشت عبارتند از :

- خونریزی ، عفونت های موضعی ،قطع شدن عروق و اعصاب ، احتمال شیوع بیماریهای عفونی

همچون هپاتیت b و مننژیت ، ایجاد جوشگاه ناهنجار ( محل ترمیم زخم بد شکل ) ،

احتمال بروز شوک ناشی از کم شدن حجم خون بدلیل خونریزی ، احتمال بروز آنمی ( کم خونی ) ،

احتمال بروز کزاز و در موارد نادر بیماری هاری ، خطر احتمال ابتلا به عفونتهای پوست و استخوان ،

تشکیل کانونهای چرکی داخل نسج مغز و ایجاد آبسه در اثر قمه زدنهای عمقی ، شکستگی استخوانهای

جمجمه و فرو رفتگی آن و مرگ سلولی .

ب )- اثرات زیانبار اصابت قمه بر مغز :

از دیدگاه دکتر علیرضا زالی جراح مغز و اعصاب و استادیار دانشکده پزشــکی دانشـــگاه

عــلوم پزشکی شهید بهشتی ، اثرات وارده به مغز عبارتند از :

-آسیب دیدگی پوست و مو ، استخوان و نسج مغزی زیر استخوان در اثر اصابت قمه

- لختگی ، پارگی ، و جراحت وریدی و خونریزی شدید در اثر اصابت قمه به سیستم وریدی مغز مــوسوم به سینوس " بلیاژیتال "

- ایجاد شکستگی فرو رفته در اثر شکسته شدن قطعات استخوانی زیرین

- تشکیل کانونهای عفونت در شکستگی فرو رفته

- کوفتگی ، خونریزی و دچار دمه شدن نسج مغز

- وارد شدن مو و اجسام خارجی به داخل و تشدید خطر عفونت

ج )- تأثیر قمه زنی بر کودکان :

قمه زنی می تواند تعادل روانی برخی از افراد حساس جامعه را نیز بر هم بزند .

بنا به نظر متخصصان روانپزشکی قمه زنی اثرات بسیار بدی را بر روی کودکان بر جای می گذارد که مهمترین آنها عبارتند از :

- بوجود آمدن حالت رعب و و حشت و هراس و چندش در کودکان

- سست شدن باورهای مذهبی کودکان بعلت مشکل بودن توجیه کودکان نسبت به عمل قمه زنی

دکتر مهدی بینا دانشیار رشته روانپزشکی معتقد است که عمل قمه زنی شبه مذهب است

و جنبه محدود نگری فکری دارد و بیشتر قمه زنان نمی دانند که به چه دلیل دست به این اقدام می زنند .

به اعتقاد وی در عرفان اسلامی اعضاء بدن متعلق به انسان نیست و تک تک اعضای بدن امانت

الهی است و نباید با امانت به این صورت رفتار کرد (پیرامون قمه زنی در عاشورا ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، ص 11-14).

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 27/10/1387 - 15:36 - 0 تشکر 83272

 بسم الله الرحمن الرحیم

پاسخ به بعضی شبهات در مورد حرمت قمه زنی :

1) : تعیین موضوع ، شأن فقیه نیست

مدعیان قمه زنی می گویند آنچه بر عهده مجتهد است بیان حکم است و موضوع را باید خود

مکلف تشخیص بدهد و ما تشخیص میدهیم که قمه زنی موجب وهن مذهب نمی باشد .

در جواب به این مدعیان باید گفت :

که مسائل فقهی به دو دسته تقسیم می شوند :

الف)- یک دسته از آنها احتیاج به اجتهاد ندارد مانند تشخیص آب از شراب .

ب)- دسته دوم موضوعاتی هستند که احتیاج به اجتهاد داشته و مکلف به تنهایی

قادر به تشخیص آنها نیست و باید علم و آگاهی کافی داشته و به مسائل زمان و مکان آشنایی کامل داشته باشد .

پس تشخیص آن موضوعاتی بر عهده مکلف است که اولاً:

در تشخیص آن احتیاج به اجتهاد نباشد و ثانیاً آن موضوع از

موضوعات شخصیه بوده و از موضوعات عامه که سود و زیان آن به تمام جامعه اسلامی می رسد ، نباشد .

2): جایز بودن قمه زنی در گذشته

موافقان قمه زنی بر این باورند که بسیاری از فقهاء در زمان گذشته حکم ب

ر جواز قمه زنی نموده اند و حال اگر ما قمه زنی را جایز ندانیم باید اعتقاد داشته باشیم

که آنها از این موضوع مهم غافل بوده و در اجتهاد خویش خطا نموده اند .

در جواب باید گفت :

موضوع حکمی که در گذشته وجود داشته تغییر نموده و موضوعی که در این زمان مطرح می باشد

در گذشته مطرح نبوده است . ما تأثیر زمان و مکان را در احکام قبول نداریم ولی در موضوعات قبول داریم

که زمان و مکان باعث تغییر موضوع میشوند . زیرا این عده از فقهاء در بررسی حکم قمه زنی بر مبنای

حکم اولی که وارد نشدن ضرر به بدن است حکم به جواز قمه زنی تا زمانی که موجب ضرر جدی بر

بدن نشود می نمودند . چون در آن زمان وسائل ارتباط جمعی به این شکل نبود بحث وهن

مذهب که حکم ثانوی می باشد نیز مطرح نبوده ، ولی در این زمان بحث وهن مذهب بودن

قمه زنی تشدید شده و موضوع جدیدی به وجود آمده است .

3): مسخره نمودن موجب حرمت اعمال نمی شود

از دیگر ایرادات قمه زنان این است که ملاک در حرمت یک فعل نباید مسخره

و استهزاء غیر مسلمانان باشد زیرا آنها دیگر احکام اسلامی مانند حجاب را نیز مسخره می کنند .

در جواب به این شبهه باید گفت :

اولاً : قمه زنی ذاتاً با مفاهیم اسلامی مغایر است و عملی است که به خودی خود مباح است .

ثانیاً : میان مسخره نمودن ذات اسلام یعنی واجبات و محرمات با مسخره نمودن امور مباح متفاوت است .

در واجبات و محرمات ضرورت ایجاب می کند که بر موضع خود تأکید کنیم و اصرار ورزیم ولی در

امور مباح وضع فرق می کند ، گاهی که یک امر مباح مایع دستاویز دشمنان برای تمسخر اسلام و

مسلمین می شود وظیفه هر فرد مسلمانی است که از اینگونه اعمال کناره گیری نماید .

قرآن با صراحت برای جلوگیری از سوء استفاده دشمنان و مخالفان به مومنان توصیه می کند

که حتی از گفتن یک کلمه مشترک که ممکن است دشمن از آن معنی دیگری برداشت کند ، پرهیز کنند(تفسیر نمونه ، ج 1 ، ص 385) .

ثالثاً : موضوع وهن قمه زنی تنها به تمسخر کفار ختم نمی شود بلکه تأثیرات سوئی که بر افکار

و عقاید مسلمانان و غیر مسلمانان می گذارد نیز شامل می شود . این عمل موجب پیدایش دیدی

خرافی نسبت به اسلام از سوی غیر مسلمانان و همچنین شک در تعالیم اسلامی برای برخی مسلمانان خواهد شد .

رابعاً : وظیفه ماست که از اسلام دفاع کنیم ، معیار سلامت و قداست هر عملی همین است .

التزامی نیست که در زندگی خود با امور زائد و تحریف شده هماهنگ شویم چه رسد به اینکه بخواهیم از آنها دفاع کنیم

. اگر بخواهیم دین ، تبدیل به تقالید و عادات بی ارزش نشود و ارزش فکری و عقلی خود را حفظ کند ،

راه همین است (گامهای در راه تبلیغ ، ص 274 ).

4): خوابها و مکاشفات

برخی از علمای بزرگ در مورد قمه زنی نقل می کنند که در عالم خواب یا شهود می بینند

که معصوم ( ع ) به آنها می گوید وقتی قمه می زنید ما از آب کوثر بر سر شما می ریزیم تا زخم سرتان خوب شود و ...

در پاسخ باید گفت :

الف)- غالب این نقل قولها غیر مستند هستند و از انتساب آنها به اسماء بزرگ توسط

جاعلان به منظور منحرف کردن اذهان عامه صورت می پذیرد .

ب)- خواب و مکاشفه برای خود بیننده حجت نیست تا چه رسد به دیگران .

مرحوم میرزای قمی در کتاب قوانین مسئله را طرح و حجیت آن را مردود دانسته است .

ممکن است رویا صادقه باشد ولی حجت شرعی ندارد (چکامه هایی در شیوه های عزاداری ، سید احمد خاتمی ، ص 23).

ج)- از آنجا که غالباً برای مهر تأیید زدن به صحت این خوابها به این موضوع تکیه می شود که خواب یکی از معصومین ( ع ) را دیده اند و چون در روایات نیز آمده که شیطان به شکل معصوم ظاهر نخواهد شد ، پس این خوابها صحیح است . ولی باید گفت که این افراد که چهره معصوم را ندیده اند که در خواب بشناسند و چه بسا که شیطان بشکل فرد دیگری به خواب شخص بیاید و همانگونه که ادعای ربوبیت کرد ادعای نبوت و امامت نیز بکند . آیت اله جوادی آملی نیز به همین مطلب اشاره ای داشته است (توصیه ها پرسش ها و پاسخ ها در محضر آیت اله آملی ، ج 2 ، ص 69).

د)- کشف و شهود هم در بسیاری از موارد از وهم و خیال شیطانی سرچشمه می گیرد . گاهی اوقات اشتغال فراوان فکر به یک موضوع و تکرار آن در مغز کم کم صورت خارجی و خیال شیطانی بخود می گیرد . به این معنی که در برابر دیدگان فکر کننده مجسم میشود که این موضوع گاهی در خواب ، گاهی بین خواب وبیداری و گاهی در بیداری اتفاق می افتد . مانند دیدن جن های سم دار که مردم در حمام ها و یا غولهای خیالی که به هنگام شب در بیابانها دیده شده اند . با توجه به آیات مکرر قرآن شکی در وجود جن و اینکه از نظرها پنهان است نداریم ، اما آیا او همان است که مردم دیده اند(جلوه های حق ، آیت اله مکارم شیرازی ، ص 146) .

ه)- در نقل نمودن یک خواب هرچند که فرد خواب دیده عادل و راستگو باشد نباید خواب او با اصلی از اصول شناخته شده در روایات معصومان ناسازگار باشد در غیر اینصورت بی گمان نقل آن حرام و دروغ بستن بر معصوم است که متأسفانه این روزها نقل اینگونه خوابها در محافل و مجالس دیده می شود .

5): قمه زنی نوعی حجامت سر است

یکی از شبهات قمه زنان اینست که قمه زنی نوعی حجامت سر است و چون حجامت حرام نیست ، قمه زنی نیز نباید حرام باشد .

الف)- اگر کسی حجامت سر را دیده باشد متوجه می شود که بین حجامت سر و قمه زنی تفاوت فاحشی وجود دارد ، در حجامت سر پس از انجام مراحل اولیه با مکش پوست با تیغ جراحی خراشهای سطحی در سر ایجاد کرده و خون را خارج می کنند ولی در قمه زنی ضربه آنقدر شدید است که به جمجمه هم آسیب می رساند .

ب)- آنچه موجب عدم حرمت حجامت گردیده اثری است که در حجامت است و آن دفع امراض و بیماریهایی است که در بدن است که با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی مخصوص حجامت صورت می گیرد که اگر این نکات رعایت نشود بدلیل آنکه حجامت هم ایذاء نفس و آسیب رساندن به بدن است ، حرام است . در مورد قمه زنی هم حتی اگر آن را حجامت هم بدانیم از نوعی است که نکات ایمنی و بهداشتی مخصوص حجامت در آن رعایت نمی شود و حرام است .

ج)- اگر هدف قمه زن از قمه زدن حجامت است چرا آنرا در انظار مردم انجام میدهد . مگر وقتی می خواهند یک عمل جراحی روی بدن خود انجام دهند ، در کوچه و خیابان اینکار را می کنند . به هر صورت ، وهن مذهب بودن عمل قمه زنی به قوت خود باقی است زیرا قمه زن ، با انجام این عمل در دید عموم و نسبت دادن آن به دین ، موجب می شود تا چهره ای خشن از دین بوجود آید .

6) : قمه زنی از شعائر الهی است

امری را می توان از شعائر الهی دانست که حتماً از سوی شارع جزو شعائر تصریح شده باشد . در کتاب " المسائل الشرعیه " آیت اله العظمی خویی در پاسخ به سئوالی درباره خونین ساختن سر و یا عملی مشابه آن آمده است : " نصی در شعار بودن این امر نیامده ، بنابراین امکان حکم استحباب آن وجود ندارد . " (المسائل الشرعیه ، دارالزهراء ، بیروت ، ج 2 ، ص 327) بنابراین تقوی و احتیاط اقتضا می نماید که از انجـام این امور خودداری نمائیم . چنانچه پیامبر بزرگوار ( ص ) می فرمایند : " عمل اندکی که با سنت همراه باشد بهتر است از عمل بسیار که با بدعت . "( میزان الحکمه ، ج 1 ، ص 453)

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 27/10/1387 - 15:39 - 0 تشکر 83273

 بسم الله الرحمن الرحیم

نظر مراجع تقلید در مورد قمه زنی

حضرت امام خمینی ( ره ) :

" در وضع موجود قمه نزنند و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد مانع ندارد ،

اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است . "

حضرت آیت اله العظمی خویی :

"در صورتی که موجب ضرر معتداًبه ، یا هتک و توهین به مذهب باشد جایز نیست ."( طریق النجات ، ج 2 ، ص 445) .

حضرت آیت اله العظمی سید محسن حکیم :

فرزند ایشان نقل نموده اند که پدر بزرگوارشان دائماً می فرمودند : " مسئله قمه زنی ، غصه و اندوهی در گلوی ماست . "

حضرت آیت اله العظمی اراکی :

"دستور ولی امر مسلمین مبنی بر جلوگیری از اعمال خرافی در عزاداری محرم ، لازم الاطاعه است ."

حضرت آیت اله خامنه ای :

" هر کاری که برای انسان ضرر داشته باشد یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است

و مومنین باید از آن اجتناب کنند .

قمه زنی علاوه بر اینکه از عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود

و سابقه ای در عصر ائمه ( ع ) ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم

در مورد آن نرسیده و در زمان حاضر ، وهن و بد نام شدن مذهب می شود ، بنابراین در هیچ حالت جایز نیست .

" (اجوبه الاستفتائات 2/132).

حضرت اله العظمی نوری همدانی :

ایشان در 7 محرم الحرام 1415 طی فتوایی رأی به حرمت قمه زنی داده اند .

در قسمتی از این فتوا چنین آمـده است : " از آنجا که مکتب سالار شهیدان حضرت ابی عبداله

( ع ) مکتب امر به معروف و نهی از منکر و چشمه جوشان ارزشهای اسلامی است ... لذا لازم است

عزاداران محترم و متعهد بجای اینکه قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند قمه را بر سر دشمنان

اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره ه

ر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنها را به مخاطره می اندازند بکوبند . "

حضرت آیت اله العظمی تبریزی :

" عزاداری باید طوری باشد که موجب وهن شیعه بر شیعه نباشد(استفتائات جدید ، ص 456) .

داخل بودن این اعمال در عــزاداری امـام حسین ( ع ) جای تأمل دارد . "( طریق النجات ، میرزا جواد تبریزی ، ج 2 ، ص 445) .

حضرت آیت اله العظمی فاضل لنکرانی :

" از هر نوع عمل که جنبه توجیه پذیری ندارد و موجب سوء استفاده مغرضان و موجب

وهن مذهب می شود باید اجتناب کرد ... پیداست در این شرایط مسئله قمه زنی نه تنها موجب گرایش

و علاقه بیشتر علاقه مندان به مکتب امام حسین ( ع ) نمی شود بلکه به علت عدم قابلیت پذیرش و

نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم مخاطبین نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد بود . لذا لازم است شیعیان

علاقمند به مکتب آن امام از آن خودداری کنند و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد نذر

، واجد شرایط صحت و انعقاد نیست . "( پیرامون عزاداری عاشورا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، ص 44)

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 27/10/1387 - 15:41 - 0 تشکر 83275

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام برشما

حالا تصمیم بگیرید قمه زنی آری یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

یا علی

التماس دعا

اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 10/12/1387 - 11:47 - 0 تشکر 94143

با عرض سلام و تشکّر...چرا ما در این مسائل از سنّت امامان گرامی مان پیروی نمی کنیم؟همین هائی که اهل قمه زنی هستن و خودشونو از عاشقان أباعبدالله الحسین(علیه السّلام)می دانند!بهتراست یه نیم نگاهی به نحوه ی عزاداری امامان معصوم(صلوات الله علیهم أجمعین)،از امام سجّاد(علیه السلام)تا امام حسن عسکری(علیه اسّلام)بیندازند.مگر نه اینکه ایشان هرساله در عزای جدّ بزرگوارشان عزاداری کرده و اشک ها ریخته اند؟ولی آیا در قاموس پاکشان چیزی به نام قمه زنی،علامت بر دوش گرفتن،طشت گذاشتن،نخل بندی کردن و این قبیل رسومات من درآوردی وجود داشته است یا نه؟...بهتر است در تمامی زمینه ها شیعه باشیم،نه اینکه هرجائی دلمان خواست شیعه بودن را کناری گذاشته،طبق سنّت یک عدّه خرافه پسند عمل کنیم.شاید این عمل مشمئز کننده و صدها عمل زشت دیگر در ایّام عزاداری سیّد وسالار شهیدان،حضرت أباعبدالله الحسین(علیه السّلام)،زمانی -به علّت عدم انتشار در منابع اطّلاعاتی سراسر دنیا- قبح زیادی نداشت امّا امروزه دارای قبح فراوانی شده و مستمسک خوبی را به بیگانگان، برای تصدیق سخنان پوچشان درباره ی اسلام و مسلمین،داده است.بیائیم کاری کنیم که دیگران را جذب دین پاک و عزیزمان؛اسلام،کنیم نه این که حتّی مسلمانان را هم نسبت به این دین بدبین کنیم.به خدا کسانی که این اعمال خلاف شرع و سنّت را انجام می دهند نه تنها ثوابی نکرده،که گناه فراوانی را-نادانسته-مرتکب می شوند.قال الله تعالی:**و آنها فکر می کنند کارشان نیکوست**

 

ما هرگز بلندای قامت خود را نمی دانیم
مگر ما را فرا خوانند که برخیزیم و قد برافرازیم
و آنگاه ،اگر به طرح وجود خویش وفادار مانده باشیم
قامت ما از آسمان ها خواهد گذشت

        

دوشنبه 23/6/1388 - 17:19 - 0 تشکر 151144

درود  

این جمله رو بخونیم:

حالا جون فدا کردن معمولا برای یه عاشق اهدای خون نیست

دوست داره خودشو واسه آقاش زخمی و خونین و مالین کنه دوست داره خون خودش رو بریزه به خاطرحرمت خون سر بریده ی حسین به خاطر خون گلوی اصغر به خاطر خون چشمای عباس

و به خاطر همه ی اون72 تن عاشق مخصوصا امام حسین...

به خاطر همین..... اهدای خون یه عاشق را ارضای عشقی نمیکن

... 

خب اگه اینجوریه به حرمت سر بریده ی اربابمون حسین بباید بریم سر خودمون رو ببریم...

ما می خوایم حرمت خون اربابمون رو نگه داریم باید راهش رو ادامه بدیم و پیرو حقیقش بشیم چه در اخلاق و افکار و چه در عمل...

نه اینکه بریم به تن و بدنمون آسیب برسونیم...


من و تو همسایه خدا بودیم
ما به دنیا آمدیم و همه چیز تمام شد
ما دیگر نه همسایه هم بودیم و نه همسایه خدا.
  ما گم شدیم و خدا را گم كردیم ... 
یادت میاد جمله آخر خدا رو؟
از قلب كوچك تو تا من یك راه مستقیم است.
اگه گم شدی از این راه بیا
بلند شو . از دلامون شروع كنیم...
تا خدا راه زیادی نیست...

*کتاب موبایل مذهبی* 

شنبه 5/10/1388 - 10:9 - 0 تشکر 172142

 زخمی بر فرق دین ...!

در رابطه با وضعیت فکری , اعتقادی و عبادی آنها نیز حرف و نقل های زیادی وجود دارد که در عاشورای امسال تقریبا تمامی آنها را از نزدیک حس کرده و راست و دروغ ها را با چشم خود دیدم و دریافتم که آنها تا چه حد به پیام اصلی عاشورا یعنی برپایی نماز پایبند هستند ...

شاید بارها شنیده باشیم که حضرت امام حسین (علیه السلام) برای برپایی و اقامه نماز به شهادت رسید ! اما به واقع دیدم صدها نفری را که حاضر بودند به قول خود سرهایشان را بیاد حضرت بشکافند اما تنها چند نفری در این جمع چند صد نفری حاضر به اقامه نماز صبح خود شدند و بقیه ...

حال بماند حرف و نقل هایی که شاید اگر گفته و ذکر شود اولا تهمت بوده و دوما مقام حضرت را دچار خدشه نماید و چون مصداق کلی ندارد از گفتن آن امتنا خواهم کرد.

البته در اصلیت اجرای این مراسم نقل قول های زیادی از علما وجود دارد که اکثر آنها شایعه و دروغ پردازی هایی است که حتی نسبت به حضرت آیت الله بحجت هم نسبت داده شده است که ایشان نیز در مصاحبه ای تصویری این سخنان را تکذیب نمودند.

در اینجا تنها به یکی از نکات عقلی که لازم است شیعیان با تفکر عمیق تر نسبت به آن از تخریب دین بدست برخی افراد نا آگاه جلوگیری نمایند اشاره می شود.

در صورتی که نکات شرعی و عقلی بسیاری در باب عدم برگزاری مراسم علنی قمه زنی در زمان حاضر وجود دارد.

این نکته باز می گردد به تفکرات تند سیاسی و ضد اسلامی غرب و بخصوص صهیونیزم که تمامی تلاش خود را برای تخریب چهره اسلام و تشیع بکارگرفته تا از آن چهره ای تروریسم گونه به نمایش گذارد.

شاید شما نیز تا کنون شنیده و دیده باشید که شبکه ها و سایت های زیادی هر ساله اقدام به انتشار عکس ها و فیلم هایی از گروه های قمه زنی نموده و با جملاتی احساسی و حتی تغییرات گرافیکی و فنی در تصاویر و ویدئوها چهره ای خشن و ترسناک را از شیعه منتشر کرده و سعی می کند به بیننده خود القاء نماید که تصاویر مربوط به افراد خشن , ترسناک , بی رحمی است به نام شیعه !!! که نه به خود و نه حتی به کودکان خود هم رحم نمیکنند چه رسد به دیگر مردم جهان !!!


در واقع آنها در رسانه های خود می کوشند تا زنگ خطری را بصدا در آورده و به جهانیان بگویند مراقب باشید اینان در جهان قدرت نیابند.

با جستجو عبارت شیعه در جستجوگرهای مشهور اینترنتی از جمله گوگل ایمیج و گوگل ویدئو در اولین یافته ها شاهد تصاویری وهن آمیز از مراسم قمه زنی خواهید بود . یعنی هرکس در دنیا بخواهد شیعه را بشناسد در ابتدا با این فیلم ها و تصاویر برخورد می کند یعنی ابتدا تصاویری را خواهد دید که شیعیان در آن سرهای خود را شکافته و غرق در خون هستند.

در زیر مجموعه ای از تخریب های سایت های ضد شیعی که اغلب توسط اسرائیل حمایت میگردند موجود می باشد :



این هم نمونه ای از این سایت ها

http://www.arabsys.net

http://www.lindasog.com

http://www.iranpoliticsclub.com

متن ترجمه شده چند سایت :

حیوانات چگونه بافرزندانشان رفتار میکنند ؟ ببینید یک مادر شیعه چه رفتاری با فرزند خود دارد

شما این را اسلام مینامید ؟ آیا این تمدن شماست ؟

پروردگارا شکر که من یک شیعه ی مسلمان و متمدن نیستم .

اینجا پایتخت فرهنگی جهان اسلام ! اصفهان است !

وقتی مسلمانان با خود اینگونه میکنند چگونه مرگ یهودیان (هولوکاست) را انکار می کنند.

سبحان الله حیوان از این برتر است!!!

این مصداق بنده ای است با مصداق شیعه !

هنر تیغ زنی برای کودکان این مادر برای فرزند خود تیغ می زند تا مورد عنایت امام حسین (ع) قرار گیرد.

این است دستور خاص مراجع شیعی !!!

اینها بخشی از مطالبی است که در سایت های عربی و انگلیسی زبان بر زیر عکس های قمه زنی درج شده که بدلیل وهن آمیز بودن از درج عکس ها معذوریم.

در این میان کم نیست فیلم های مستندی که توسط شبکه های ماهواره ای و اینترنتی از مراسم قمه زنی منتشر می گردند.

حال بنظر شما با این گستردگی تخریب مذهب والای شیعه و حتی اسلام در سطح رسانه های جهان باید چگونه عملکرد آیا باز هم باید به یاد شهید کربلا قمه ها را بر سر خود بزنیم یا بر سر دشمنان شیعه و تخریب کنندگان مکتب تشیع.

   

  شهری به آتش می کشیم گر تو لبت را تر کنی

 ما چون گلی در دست تو ، کاش ما را پرپر کنی

 بر رشته های معجر زهرا (س) قسم سید علی

 خنجر به حنجر می زنیم گر تو هوای سر کنی..

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.