{کل انسان الزمناه طائره فی عنقه ونخرج له یوم القیامة کتابا یلقاه منشورا إقرا کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا}[2] « و كارنامه هر انسانى را به گردن او بستهایم، و روز قیامت براى او نامهاى كه آن را گشاده مىبیند بیرون مىآوریم» «نامهات را بخوان؛ كافى است كه امروز خودت حسابرس خود باشى.»
برای هرانسانی در زمان مرگ پرده برداری می شود.کتاب خود راباز می بیند و به او گفته میشود خودت بگو ملکه اخلاقیت چیست؟خودت به خودت نمره بده .
{ مال هذا الکتاب لا یغادر صغیره ولاکبیره الا أحصاها }کهف آیه 49 :می گوید ریز ودرشت در این کتاب ثبت شده است.
مانمی دانیم یک ذره اعتراض وناشکری چه ماهیت نازیبایی از انسان می سازد.
آنقدر خیرات را تكرار كنید كه ملكهی وجودیتان شود.
مرحوم نراقی معتقد است علم اخلاق بر سایر علوم برتری دارد زیرا که شرافت هر علمی به شرافت موضوع آن علم است وموضوع علم اخلاق جان انسان است.
اگر به انسانیت انسان بها داده نشود فرد از انعام پست تر میشود واگر به آن رسیدگی لازم شودمی شودخلیفه خدا برروی زمین
علم اخلاق مانند اکسیر اعظم است که خاک رابه طلا تبدیل میکند. خاك وجود انسان را طلا میكند.
علم اخلاق موجب تکریم انسان نزد خدا و خلق میشود.
علم بدون عمل ضلالت وخسارت است.
حرمت علم به بروز آن در زندگی است .
امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند:« قَصَمَ ظَهْرِی عَالِمٌ مُتَهَتِّكٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّكٌ »[3] پشت مرا دو گروه شکستند عالمی که پرده در است وحرمت علم را نگه نمی داردوآدمی که اهل عبادت است ولی عباداتش بر پایه جهل است نه علم .
ثمره علم بدون اخلاق عالم پرده در است.