اولین راهکار مرحوم نراقی برای کسب معرفت النفس ، قرار دادن زمانهایی برای مناجات با خداست.
* راهکار دیگرمرحوم نراقی برای کسب معرفت النفس تفکر است.
* بنده برای معرفت النفس باید در عجایب ملک وملکوت تفکر کند.
* ثمره تفکر بهجتی است که عارض بر بنده می شود زیرا او در میابد که وجودش بالاتر از این عالم است ومحدود به جسمانیات نیست.
* راحتی وآرامشی که در اثر خواب حاصل میشود به دلیل آن است که روح قطع تعلق از جسم می کند.
* روح متصف به صفت لاتاخذه سنه ولا نوم ( چرت و خواب بر خدا غالب نمیشود) خداوند است.به همین جهت روح هیچگاه چرت نمیزند ونمی خوابد.
* خواب مربوط به عالم جسم است نه عالم روح .
* سومین راهکار مرحوم نراقی برای کسب معرفت النفس توجه به مسئله خواب است.
* ثمره توجه به دنیا اضطراب و نگرانیست.
* انسان موجودیست که در یک لحظه تا عرش میرود در حالیکه جسم او بر زمین نشسته است .
* ما دو عالم داریم :1.عالم خلق 2. عالم امر ،عالم خلق مربوط به وجود مادی انسان است که همه چیز در او به تدریج پیش میرود . عالم امر مربوط به نیمه روحانی انسان است که همه چیز در او فوق زمان پیشرفت میکند.
* نماز سیر جسم نیست ،عروج روح است.
* مخاطب آیه {یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه} ، روح است نه جسم .
* من عرف نفسه فقط عرف ربه مربوط به نفس است نه تن خاکی.
* اگر قرار باشد هر کس جسم راشناخت خداشناس شود پس باید همه پزشک ها عارف بالله باشند.!!