• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1388)
يکشنبه 24/6/1392 - 6:22 -0 تشکر 644957
پرسمان ویژه امام رضا علیه السلام


امام رضا  علیه السلام



پرسش :

چرا به امام رضا علیه السلام قبله هفتم می گویند؟
پاسخ :
نظر به این که هفت مدفن براى معصوین علیهم‏السلام وجود دارد ؛ حرم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، قبرستان بقیع، نجف، کربلا، کاظمین، سامراء و مشهد. لذا مدفن امام على بن موسى الرضا علیه ‏السلام در میان برخى از مردم، به عنوان «قبله هفتم» شهرت یافته است. البته قبله در اینجا به معنى قبله نماز نیست.
ممکن است مقصود، هفت شهر مقدس یا هفت شهر عشق باشد؛ پس از مکه به عنوان قبیله حقیقى، شهرهاى مدینه، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و هفتیمن محل، مشهد مقدس مراد است که معصومین علیهم ‏السلام در آن شهرها مدفون اند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 6:23 - 0 تشکر 644958

پرسش :
درباره نوع عبادت و ارتباط امام رضا (علیه السلام) با خداسیره ایشان چگونه بود؟

پاسخ :
در حالات معنوى امام رضا (علیه‏السلام)، چنین بیان شده است که ایشان کم خواب بود و بسیار روزه مى‏گرفت هیچ گاه سه روز روزه ماهیانه ایشان ترک نمى شد و مى‏فرمود: این سه روز روزه معادل روزه یکسال است(1).
امام، نزدیکترین حالت بنده به خداى را زمانى مى‏دانست که او براى خداوند سجده کند(2).
آن حضرت وقتى پیراهن خود را به دعبل هدیه داد؛ فرمود: احتفظ بهذا القمیص فقد صلیت فیه الف لیلة کل لیلة الف رکعة و ختمت فیه القرآن الف ختمة؛(3) دعبل! این پیراهن را قدر بدان و خوب محافظت کن! که من در آن هزار شب و هر شبی هزار رکعت نماز خوانده‏ام و در آن هزار ختم قرآن به جای آورده‏ام.
امام رضا(علیه‏السلام) در مورد آداب نماز نیز چنین مى‏فرمود:

«اگر برای نماز ایستادی تلاش کن با حالت کسالت و خواب آلودگی و سستی و تنبلی نباشد. بلکه با آرامش و وقار نماز را بجای آور و بر تو باد که در نماز خاشع و خاضع باشی و برای خدا تواضع کنی و خشوع و خوف را برخود هموار سازی در آن حال که بین بیم و امید ایستاده‏ای و پیوسته با طمأنینه و نگران باشی. همانند بنده گریخته و گنهکار که در محضر مولایش ایستاده و در پیشگاه خدای عالمیان بایست. پاهای خود را کنار هم بگذار و قامتت را راست نگهدار و به راست و چپ توجه نکن! و چنان باش که گوئی خدا را می‏بینی، که اگر تو او را نمی‏بینی او تو را می‏بیند.»(4)

رجاء بن ابو ضحاک، که مامون وى را براى آوردن امام رضا (علیه‏السلام) ماموریت داده بود، در بخشى از گزارش خود به مامون مى‏گوید:
من پیوسته از مدینه تا مرو با ایشان بودم، به خدا قسم کسى را باتقوى‏تر از او نسبت به خدا ندیدم، و کسى را که بیشتر از او در تمام اوقاتش ذکر خدا گوید؛ ندیدم، و ندیدم کسى را که خدا ترس‏تر و پارساتر از او باشد.(5).

نام و یاد خدا را در همه حال جارى مى‏ساخت و این فرهنگ را به یاران خود منتقل مى‏کرد؛ هر گاه مى‏خواست یادداشتى براى نیازمندیهایش نویسد، مى‏نوشت: بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم. ان شاء الله به یاد خواهم آورد. و سپس هر چه مى‏خواست یادداشت مى‏کرد.(6)
پی نوشت ها:
1) نورالابصار، ص 335.
2) کافى 3 264
3) بحارالانوار، ج 79، ص 309
4) فقه الرضا(علیه‏السلام)، ص 101
5) عیون اخبار الرضا(علیه‏السلام)، ج 2، ص 183.
6) رهاورد خرد(ترجمه تحف العقول)، ص 457
porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 6:24 - 0 تشکر 644959

پرسش :
سیره‏ ی امام رضا (علیه ‏السلام) را در خصوص نحوه‏ ی معاشرت و رفتار با اهل خانواده بیان فرمایید؟

پاسخ :
امام رضا (علیه ‏السلام) ضمن حفظ آراستگى خود در خانه، بر آراسته بودن مرد در خانه تاکید مى نمود(1) و به آنان که دارای امکانات هستند لازم مى‏شمرد تا خانواده خود را در رفاه و آسایش قرار دهند(2) و مى‏فرمودند:
شایسته است که مرد بر خانواده‏اش از جهت مالی توجه بیشتر نماید تا آرزوی مرگ او را نکنند.(3)
ایشان بر فراخى منزل تاکید مى‏کرد(4) و مى‏فرمود: زندگى دنیا و لذت آن در بزرگى منزل و دوستان زیاد است.(5)
حضرت رضا علیه السلام براى یکى از خدمتکاران خود منزلى خرید و فرمودند: چون منزل شما تنگ است در آنجا ساکن شو! آن مرد گفت پدرم در اینجا زندگى مى‏کرد، حضرت فرمودند: اگر پدرت احمق بود تو هم باید مانند او باشى!(6)
امام بر خوش اخلاقى و نیک رفتارى با خانواده توصیه مى‏فرمودند:
«أَقْرَبُکُمْ مِنِّى مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِ یعنى: در قیامت کسى به من نزدیکتر است که در دنیا خوش‏اخلاق‏تر و نسبت به خانواده‏ى خود نیکوکارتر باشد».(7)
پی نوشت ها:
1) بحارالانوار، ج‏73، ص 100.
2) وسایل الشیعه، ج‏15، ص 249، چاپ اسلامیه .
3) همان .
4) مسند الإمام الرضا علیه السلام، ج‏2، 374.
5) مسند الإمام الرضا علیه السلام، ج‏2، 374.
6) بحارالانوار، ج 73، ص 153.
7) وسائل‏الشیعة، ج‏12، ص‏153.
porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 6:25 - 0 تشکر 644960

پرسش :
شیوه و نوع نماز حضرت ثامن الحجج (علیه ‏السلام) جذاب و شنیدنى است، براى الگوگیرى از آن نمونه‏ هاى را بیان کنید.

پاسخ :
امام رضا(علیه ‏السلام)، نماز را وسیله نزدیکى هر انسان پارسا به خداوند مى‏شمرد و مى‏فرمود: «الصّلاة قربان کل تقیّ».(1)
آنچه که حضرت بدان بسیار پاى مى‏فشرد، اهتمام به نماز اول وقت بود و تاخیر آن را بدون عذر، روا نمى‏دانست .
روزى در خراسان و به هنگام نماز، امام به ابراهیم بن موسى فرمود: اذان بگو.
او از امام رخصت خواست تا همراهان نیز فرا رسند!
حضرت فرمود: خدا تو را بیامرزد. نماز اوّل وقت را بدون عذر تأخیر نینداز. و اوّل وقت نماز را بپا دار.
بى درنگ، ابراهیم برخاست و اذان گفت و نماز اول وقت خوانده شد.(2)
این رویه و سبک، فراگیر و در هر زمان و مکان جارى بود و گرماگرم گفتگوهاى علمى و محافل ارشاد و وعظ نیز آن را تخصیص نمى‏زد.
یکى از نشست‏هاى مناظره و بحث امام رضا (علیه‏السلام) با عمران صابى در حال انجام بود، او از دانشمندان بزرگى بود که درباره توحید با امام رضا(علیه‏السلام) گفتگو مى‏کرد. در این جلسه که مامون نیز حضور داشت، امام، سؤال های عمران را با حوصله، متانت و بیان استدلال هاى روشن پاسخ مى‏داد و او را به سوی توحید و یکانگى خدا رهنمون مى‏شد. هنگامی که بحث و مناظره به اوج خود رسید، وقت نماز شد و حضرت رضا(علیه‏السلام) نگاهى به مامون کرد و فرمود: «الصّلاة قد حضرت؛ وقت نماز فرا رسید.
عمران صابی که به حقایقی دست یافته بود، از امام درخواست چنین کرد
آقای من! گفتگو و پاسخهای خویش را قطع نکن دل من آماده پذیرش سخنان شما است.
حضرت رضا(علیه‏السلام)فرمود: نماز را می‏خوانیم و دوباره به گفتگو ادامه مى‏دهیم.
آنگاه امام و همراهان به اقامه نماز مشغول شدند و پس از نماز، حضرت به گفتگو با عمران ادامه داد.(3)
پی نوشت ها:
1) عیون اخبارالرضا، ج‏2، ص 7
2) الخرائج و الجرائح، ج‏1، ص 338 ؛ بحار الأنوار، ج‏49، ص 49.
3) التوحید، ص 435.
porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 6:26 - 0 تشکر 644961

پرسش :
حضرت امام رضا (علیه‏ السلام) درباره فضیلت زیارت خود چه فرموده اند؟

پاسخ :
از حضرت امام رضا علیه السّلام چند روایت در این باره منقولست، امام ضمن توصیه به زیارت، از آثار و بهره ‏هاى معنوى آن سخن مى‏گوید؛ آثارى چون «شفاعت در قیامت» ، «آمرزش گناهان» «اجابت دعا»(1) نمونه‏ اى از الطاف الهى به زائران حرم رضوى است. به این روایت بنگرید:
امام به احمد بزنطى مرقوم داشتند :
«أبلغ شیعتی أن زیارتی تعدل عند الله ألف حجة؛(2) به شیعه من‏برسان که زیارت من پیش خداى تعالى برابر هزار حج مقبول و هزار عمره مقبوله است.»
«تو مرکز وُفورى‏
کِشتهاى ما از تو سبز
تو مَدار نعمتى‏
سیبستانهامان‏
سرخى چهره را
از زردىِ قبّه تو وام دارند
و گنبد تو
تنها و آخرین آشتى ما
با زر است‏
هر چند اگر
فریب زراندوزان تاریخ باشد»(3)
پی نوشت:
1) لوامع صاحبقرانی، ج‏8، ص 554 و 564.
2) کامل الزیارات، ص 306.
3) موسوى گرمارودى .
porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 6:28 - 0 تشکر 644962

پرسش :
براى یک زیارت کامل‏ دوست دارم وقتی به حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) مشرف می‏شوم، بهترین بهره و استفاده معنوى را از آن مکان مقدس ببرم. چه توصیه‏اى براى رعایت آداب زیارت امام رضا (علیه السلام) شده است؟

پاسخ :
عالم بزرگ شیخ بهایى، جامع ‏ترین شیوه ورود به حرم مقدس را ارائه کرده است و به 21 نکته براى زیارت اشاره دارد:
1. پیش از دخول به روضه، غسل کند.

2. تا داخل شدن با طهارت باشد.

3. جامه نو پاک پوشد و بر در مشهد بایستد و دعاى منقول بخواند و اذن دخول بطلبد پس اگر در آن حال او را رقّت بهم رسد داخل شود و الاّ انتظار بکشد که هر گاه رقّت بهم رسد داخل شود.

4. با خضوع و خشوع داخل شود و در حین دخول پاى راست را مقدّم دارد و در وقت بیرون آمدن پاى چپ را.

5. خود را به ضریح بچسباند. بعضى توهّم کرده‏اند که دور ایستادن بهتر است و این غلط است چه در احادیث وارد شده که بر ضریح تکیه باید کرد و بوسیدن ضریح جایز است و در بوسیدن آستان ها حدیثى وارد نشده و بعضى از مجتهدین امامیّه برآنند که جایز است
.

6. رو به قبله نکند، بلکه رو به ضریح و پشت به قبله کردن در حالت زیارت بهتر است.

7. زیارت به طریق منقول بنماید، و قول السّلام علیک کافیست و بعضى از مجتهدین حاضر شدن در آنجا را کافى مى‏دانند.
8. جانب راست روى خود را بر ضریح بنهد و در وقت فارغ شدن از زیارت دعا کند.

9. جانب چپ روى خود را بر ضریح بنهد و از خداى تعالى بحقّ او و بحقّ صاحب قبر سؤال و درخواست کند که او را از اهل بهشت بگرداند به شفاعت صاحب قبر و در دعا کردن و الحاح نمودن مبالغه کند.

10. بر سر بالین (بالاى سر) آید و رو به قبله نموده و دعا کند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 6:28 - 0 تشکر 644963


11. بعد از زیارت، دو رکعت نماز زیارت بخواند و اگر زیارت حضرت رسول صلّى اللَّه علیه و آله باشد سنت است که نماز زیارت را در میان منبر آن حضرت و قبر او گذارد و اگر زیارت حضرات ائمّه معصومین علیهم السّلام باشد در بالین سر باید گذارد و در این نماز رخصت از ائمّه علیهم السّلام وارد شده که رو به قبر مى‏توان کرد اگر چه مستلزم پشت بقبله کردن باشد امّا اگر چنان کند که رو به ضریح کند و پشت بقبله نکند (1) بهتر است.

12. بعد از نماز زیارت دعاى منقول بخواند و آن چه به خاطرش رسد از امور دین و دنیا طلب نماید و دعا براى جمیع خلایق نمودن بهتر است چه آن به اجابت نزدیکتر است.

13. در آن مکان تلاوت قرآن بنماید و ثواب آن را به صاحب ضریح هدیه کند چه نفع آن باز به او مى‏رسد و سبب تعظیم صاحب قبر است.

14. در جمیع احوال و به حسب استطاعت ، احضار قلب داشته باشد، و از جمیع گناهان توبه کند.

15. بر خدمتکاران، نگاهبانان و محتاجان آن مقام، تصدّق نماید، چه ثواب تصدّق در آن مقام مضاعف مى‏شود.

16. خدمتکاران، نگاهبانان و محتاجان آن مقام را تعظیم نماید، چه فى الحقیقه تعظیم ایشان تعظیم صاحب قبر است.

17. هر گاه از زیارت برگردد، تا در آن شهر است باز به زیارت رود.

18. آن که هر گاه رفتن او نزدیک آید، وداع به دعاى منقول کند.

19. از خداى تعالى، عود و بازگشت بدان مقام را سؤال کند.

20. در وقت بیرون آمدن از آن مقام، روى به ضریح کرده، پس پس و عقب عقب بیرون آید.

21. زود از آن مقام بیرون رود، چه حرمت و تعظیم در آن بیشتر است و اشتیاق باز آمدن زودتر بهم مى‏رسد.(1)
پی نوشت:
1) جامع عباسى، ج‏2، ص 167 - 169.
porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 6:31 - 0 تشکر 644964

پرسش :
آیا از پیامبر اکرم (صلى‏ الله‏ علیه‏ و آله) و ائمه معصوم پیش از امام رضا (علیه‏ السلام)، سخن و نکته ‏اى درباره زیارت ایشان بیان شده است؛ نمونه هایى ذکر کنید؟

پاسخ :
روایات معتبرى دراین باره وجود دارد ؛ از جمله به موارد زیر توجه کنید:

1. پیامبر اکرم (صلى‏ الله ‏علیه ‏و آله) فرمودند:
«ستدفن بضعة منّی بأرض خراسان لا یزورها مؤمن الّا أوجب اللَّه تعالى له الجنّة و حرّم جسده على النّار؛(1)بزودى پاره‏اى از تن مرا در زمین خراسان دفن کنند و زیارت نکند مؤمنى او را مگر آن که حق تعالى بهشت را از بر او واجب گرداند و بدنش را بر آتش دوزخ حرام کند.»

2. امیرمومنان(علیه‏السلام) فرمودند:
«سیقتل رجل من ولدى بأرض خراسان بالسّمّ ظلما اسمه اسمى و اسم ابیه اسم ابن عمران موسى علیه السّلام الا فمن زاره فى غربته غفر اللَّه له ذنوبه ما تقدّم منها و ما تاخّر و لو کانت مثل عدد النّجوم و قطر الامطار و ورق الاشجار؛(2) بزودى مردى از فرزندان من به زهر و از روى ظلم، در خراسان شهید خواهد شد. او همنام من است و پدرش همنام موسى بن عمران صلوات اللَّه علیه باشد. هر که او را در آن غربت زیارت کند حق سبحانه و تعالى گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد و اگر چه گناهان او بعدد ستارگان آسمان و قطرات باران و برکت درختان باشد که همه را حق سبحانه و تعالى به برکت زیارت آن حضرت مى‏آمرزد.»

3. امام صادق (علیه‏السلام) فرمودند:
«تقتل حفدتى بأرض خراسان فى مدینة یقال لها طوس من زاره إلیها عارفا بحقّه اخذته بیدى یوم القیمة و ادخلته الجنّة ؛(3) فرزند زاده من در زمین خراسان شهید خواهد شد در شهرى که آن را طوس مى‏گویند هر کس براى زیارت او به آن جا رود، و بحق او عارف باشد، قیامت بدست خود دستگیرى او کرده به بهشتش برم.»
پی نوشت ها:
1) لوامع صاحبقرانی، ج‏8، ص 563
2) روضه الواعظین، ج‏1، ص 234؛ لوامع صاحبقرانی، ج‏8، ص 554.
3) لوامع صاحبقرانى، ج‏8، ص 556 ؛ وسایل الشیعه، ج‏14، ص 554.
Porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:3 - 0 تشکر 645036

پرسش
با توجه به تاکیدات فراوانى که درباره اهمیت و ثواب زیارت امام حسین (علیه‏السلام) وجود دارد، چرا زیارت امام رضا (علیه‏السلام) را برتر از زیارت امام حسین (علیه‏السلام) دانسته‏اند؟

پاسخ :
این برترى، ریشه در روایات معتبرى است که از امام محمد تقى (علیه‏السلام) نقل شده است.
عبدالعظیم مى‏گوید: روزى به امام جواد(علیه‏السلام) عرض کردم: آقا! بین زیارت مرقد امام حسین و کربلا و زیارت بارگاه پدرتان در طوس حیران شده‏ام، در این‏باره چه مى‏فرمایید؟
امام فرمودند: در اینجا درنگ نما. سپس آن‏حضرت به درون اتاق رفت و در حالى‏که اشک بر گونه‏اش جارى بود بازگشتند و فرمودند:
زائران قبر امام حسین(علیه‏السلام) بسیارند، لیکن قبر پدرم زائران کمى دارد.(1)

همچنین از حضرت امام جواد علیه السّلام پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین علیه السّلام؟
حضرت فرمودند: زیارة أبی أفضل، و ذلک أن أبا عبد الله ع یزوره کل الناس و أبی لا یزوره إلا الخواص من الشیعة(2)؛ زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله(علیه‏السلام) همگان مى‏روند ولیکن پدرم را زیارت نمى‏کنند مگر خاصّان شیعه.»
مراد امام از خاصّان شیعه کیست؟ در این باره چند پاسخ همخوان مطرح است
1. شیعیان دوازده امامى ؛ زیرا هر که حضرت امام رضا را امام مى‏داند بقیه ائمه را نیز امام مى‏دانند، چون تنها شیعه اثنا عشرى زیارت آن حضرت مى‏کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامى) و کیسانیه (سه امامى و پیروان محمد حنفیه)، فقط به زیارت حضرت امام حسین علیه السّلام مى‏روند.

2. آنان مؤمن و مسلمند هر جا که ایشان باشند و از فرق باطله نباشند امید نزول رحمت الهى بیشتر است.
3. چون شیعه و سنّى به زیارت حضرت امام حسین صلوات اللَّه علیه مى‏روند مهجور نیستند به خلاف حرم و روضه امام رضا(علیه‏السلام) که خواص مى‏روند و خواص کم مى‏باشند، روضه آن حضرت مهجور است در آنجا بیشتر مى‏باید رفت و این رفتن از جهة تقویت اعتقادات ایشان مطلوبست.(3)

البته علامه مجلسى، روایت را به گونه‏اى دیگر تبیین مى‏کند و آن را ناظر به زمان امام جواد (علیه‏السلام) مى‏داند، زیرا در آن وقت، تنها خواص شیعه به این زیارت رغبت نشان مى‏دادند. از این رو هر زمانى که حرم هر امام، زائرى کمترى داشته باشد، ثواب زیارت او بیشتر خواهد بود.(4)
پی نوشت ها:
1) کافى، ج‏4، ص 584؛ عیون اخبارالرضا(علیه‏السلام)، ج‏2، ص 261؛ بحارالانوار، 99، ص 38.
2) کامل الزیارات، ص 306.
3) لوامع صاحبقرانی، ج‏8، ص 549؛ بحارالأنوار، ج 99، ص 39.
4) مجلسى، ملاذ الأخیار، ج‏9، ص 217
porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:3 - 0 تشکر 645037

پرسش :
لطفاً در مورد تاریخ زیارت خاصه حضرت امام رضا (علیه السلام) و علت وجودی آن راهنمائی فرمائید.

پاسخ :
ماه ذیقعده در بست در اختیار امام هشتم علیه السلام می باشد ابتدای آن ولادت خواهر گرامی ایشان می باشد، وی ازدهم ماه ولادت حضرت رضا علیه السلام ور وز آخر ماه هم شهادت امام جواد علیه السلام فرزن دلبند ایشان.روز بیست وسوم ماه هم روز زیارتی خاص امام هشتم.

در کیفیت زیارت حضرت رضا علیه السلام در مفاتیح الجنان ( انتشارات آیین دانش ، ص 813 ) براهمیت زیارت ایشان در ماه رجب و نیز در ص825 بیان شده که علاوه بر ماه رجب ،23و 25 ذی القعده و 6 رمضان و برخی اوقات دیگر نیز به زیارت این امام همام اختصاص دارد .

اما علت تاکید بر زیارت ایشان در این ایام به درستی بر ما روشن نیست هر چند اجمالا می دانیم که این ایام دارای ارزش و قدر و قیمت معنوی خاصی هستند همان طوری که ایام متبرک و ارزشمندی مانند نیمه رجب و شعبان و شب جمعه و عرفه و شب های قدر بر زیارت امام حسین علیه السلام تاکید شده است ولی ما از نوع رابطه خاصی که میان این ایام و امام خاصی مانند امام رضا علیه السلام وجود دارد آگاهی و اطلاع درستی نداریم یعنی درست نمی دانیم که چرا در ماه رجب بر زیارت امام رضا تاکید شده نه امام دیگری .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:4 - 0 تشکر 645040

پرسش :
چرا در زیارت حضرت معصومه (علیها السلام) باید رو به قبله و در زیارت امام رضا (علیه السلام) برای خواندن زیارت، قبله باید پشت سر ما واقع شود؟

پاسخ :
اسرار و نکات فراوانی درآدابی که برای زیارت بندگان پاک و مقرب خداوند از زبان معصومین علیهم السلام بیان شده وجود دارد که ما از علت و حکمت و واقعیت و آثار و برکات آنها خبر نداریم ولی به طور مسلم می دانی که هر دستور و آدابی حاوی خیرات و برکات فراونی است که اگر زیارت بر طبق آن انجام گیرد این خیرات نصیب زائر می گردد . در برخی زیارت ها مانند زیارت حضرت معصومه گفتن تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام البته با مقدم داشتن سبحان الله بر الحمد الله وارد شده و در برخی دعاها و اذکار مخصوصی پیش از خواندن زیارت وارد شده و نوع نمازهایی هم که پس از زیارت معصومین وارد شده یکسان نمی باشد و متفاوت است . همه اینها دلیل بر این است که دستور زیارت در مورد هر معصوم و یا معصوم زاده ای نکته خاص خود دارد که ولی خدا و امام معصوم علیه السلام از آن با خبر است وما را به رعایت آنها سفارش نموده و ما از آنها آگاهی درستی نداریم . 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.