• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1395)
يکشنبه 24/6/1392 - 6:22 -0 تشکر 644957
پرسمان ویژه امام رضا علیه السلام


امام رضا  علیه السلام



پرسش :

چرا به امام رضا علیه السلام قبله هفتم می گویند؟
پاسخ :
نظر به این که هفت مدفن براى معصوین علیهم‏السلام وجود دارد ؛ حرم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، قبرستان بقیع، نجف، کربلا، کاظمین، سامراء و مشهد. لذا مدفن امام على بن موسى الرضا علیه ‏السلام در میان برخى از مردم، به عنوان «قبله هفتم» شهرت یافته است. البته قبله در اینجا به معنى قبله نماز نیست.
ممکن است مقصود، هفت شهر مقدس یا هفت شهر عشق باشد؛ پس از مکه به عنوان قبیله حقیقى، شهرهاى مدینه، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و هفتیمن محل، مشهد مقدس مراد است که معصومین علیهم ‏السلام در آن شهرها مدفون اند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:5 - 0 تشکر 645041


رعایت آداب زیارت به همان صورتی که آمده مستحب است و آثار معنوی دارد. ترک مستحبات اشکال شرعی ندارد، اگر چه نوعی محرومیت محسوب می شود. زیارت حضور زائر است عند المزور؛ بنابراین همچنان که محدث قمی در مفاتیح الجنان آورده است هنگام زیارت حضرت رضا علیه السلام نزد ضریح آن حضرت می روی و پشت به قبله روبروی آن حضرت می ایستی و زیارت می کنی. بالاسر مطهر حضرت رضا مزیتی دارد برای عبادت و نماز در آنجا. لکن از بیان محدث قمی که می فرماید «پشت به قبله می ایستی و زیارت را می خوانی» معلوم می شود که روبروی آن حضرت ایستادن و خواندن بهتر است. (مفاتیح الجنان، آداب زیارت، ص 505 و ص 821 زیارت حضرت رضا علیه السلام). مرحوم آیت الله حائری (حاج آقا مرتضی حائری) در کتاب «سر دلبران» می گوید روبروی آن حضرت باید ایستاد، از بالاسر با کسی صحبت نمی کنند، روبرو می ایستند و صحبت می کنند.

نتیجه کلام آن که رعایت دستوری را که در مفاتیح الجنان ذکر شده برای زیارت ها مناسب است. ایشان در آداب زیارت می فرماید: در وقت زیارت پشت به قبله و رو به قبر منور ایستادن یکی از آداب زیارت است و ظاهرا این ادب مختص به معصوم است و چون از خواندن زیارت فارغ شد گونه راست را به ضریح بگذارد و به حال تضرع دعا کند پس گونه چپ را بگذارد و بخواند خدا را به حق صاحب قبر که او را از اهل شفاعت آن بزرگوار قرار دهد و مبالغه کند در دعا پس برود به سمت سر مطهر و رو به قبله بایستد و دعا کند.


زیارت از روبرو و دعا و مناجات و نماز بالاسر یا پشت سر عقب تر از ضریح مطهر. البته رعایت اینگونه آداب در صورت فراهم بودن شرایط بدون مزاحمت برای دیگران است اما اگر در حال شلوغی باشد، ایستادن در محل مناسب و خواندن دعاها در یک جا،اشکالی ندارد، چنان که بزرگان مانند آیت الله بهاءالدینی در مسجد گوهرشاد و دور از ضریح می نشستند زیارتها را یکجا می خواندند و برمی گشتند و برخی از بزرگان با فاصله از ضریح در هر جا که جا بود به خصوص قسمت بالای سر رو به قبله دعا و نمازها را می خواندند.

porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:5 - 0 تشکر 645042

پرسش :
لطفاً در مورد تاریخ زیارت خاصه حضرت امام رضا علیه السلام و علت وجودی آن راهنمائی فرمائید.

پاسخ :
ماه ذیقعده در بست در اختیار امام هشتم علیه السلام می باشد ابتدای آن ولادت خواهر گرامی ایشان می باشد،ویازدهم ماه ولادت حضرت رضا علیه السلام وروز آخر ماه هم شهادت امام جواد علیه السلام فرزن دلبند ایشان.روز بیست وسوم ماه هم روز زیارتی خاص امام هشتم.
در کیفیت زیارت حضرت رضا علیه السلام در مفاتیح الجنان ( انتشارات آیین دانش ، ص 813 ) براهمیت زیارت ایشان در ماه رجب و نیز در ص825 بیان شده که علاوه بر ماه رجب ،23و 25 ذی القعده و 6 رمضان و برخی اوقات دیگر نیز به زیارت این امام همام اختصاص دارد .


اما علت تاکید بر زیارت ایشان در این ایام به درستی بر ما روشن نیست هر چند اجمالا می دانیم که این ایام دارای ارزش و قدر و قیمت معنوی خاصی هستند همان طوری که ایام متبرک و ارزشمندی مانند نیمه رجب و شعبان و شب جمعه و عرفه و شب های قدر بر زیارت امام حسین –ع- تاکید شده است ولی ما از نوع رابطه خاصی که میان این ایام و امام خاصی مانند امام رضا علیه السلام وجود دارد آگاهی و اطلاع درستی نداریم یعنی درست نمی دانیم که چرا در ماه رجب بر زیارت امام رضا تاکید شده نه امام دیگری.
منبع: پرسمان

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:6 - 0 تشکر 645044

پرسش :
چرا حضرت امام رضا(علیه السلام) ولایت عهدی مامون عباسی را پذیرفتند در حالی كه او حاكم ستمگر و ظالم بود؟

پاسخ :
چنان چه در تاریخ مضبوط است حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام با اجبار و اكراه از مدینه منوره هجرت كردند و در پذیرش ولایت عهدی مأمون عباسی مكره و مضطر بودند و تحت اختیار امام این مسأله صورت نگرفت ولی در عین حال امام برای این كه حتی با این عنوان اجباری احیاناً در مظالم حكومت عباسیان شریك نباشد و مردم هم این مساله را بفهمند برای پذیرش ولایت عهدی خود شرطی را قرار دادند و آن عدم دخالت در امور اجرایی و مسائل حكومتی بود. ناگفته نماند كه پذیرش ولایت عهدی از ناحیه امام رضا علیه السلام نیز بركاتی در بر داشت از جمله این كه موجب بسط و گسترش معارف اهل البیت علیهم السلام شده و امتیاز علمی و مراتب معنوی این خاندان بر بسیاری آشكار شد. و همچنین شیعیان توانستند نفسی تازه كنند.
منبع: پایگاه حوزه

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:7 - 0 تشکر 645045

پرسش :
امام رضا (علیه‏ السلام) در چه جاهایی به سراغ زائرشان می‏آیند؟

پاسخ :
امام رضا (علیه‏السلام)، در قیامت به زیارت زائر خود مى‏آید ؛ آنگونه که در روایت بدان اشاره نموده‏اند:
«من زارنی فی غربتی وجبت له زیارتی یوم القیامة؛(1) هرکس در غربت به زیارتم آید، روز قیامت به زیارت او مى‏آیم.»
در فرمایشى دیگر، مکان‏ها و مواقف دستگیرى امام اشاره شده است ؛ حضرت خود به سه جایگاه در آن سرا اشاره مى‏کنند و مى‏فرمایند که «وقت ارائه نامه اعمال»، «صراط» و «میزان» نزد زائر خود مى‏آیم؛ به این روایت بنگرید:
«من زارنی على بعد دارى اتیته یوم القیمة فى ثلاثة مواطن حتّى اخلّصه من اهوالها اذا تطایرت الکتب یمینا و شمالا و عند الصّراط و عند المیزان؛(2) هر که از راه دور به زیارت من آید، در روز قیامت در سه موضع به نزد او آیم که هول و ترس آن مواضع عظیم باشد؛ در وقتى که نامه هاى اعمال پرّان شود و جمعى را که بدست راست آید ناجى باشند، و جمعى را که بدست چپ آید هالک باشند من نامه ایشان را بدست راست ایشان دهم. نزد صراط که جمعى از صراط به جهنم افتند من نگذارم و ایشان را از صراط بگذارنم. در وقتى که اعمال بندگان را به میزان بسنجند در این صورت، ترازوى عمل ایشان را به زیارت خود سنگین کنم و ایشان را با خود به بهشت برم.»
پی نوشت ها:
1) عیون ‏أخبارالرضا(علیه‏السلام) 2 226
2) لوامع صاحبقرانی، ج‏8، ص 554
porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:7 - 0 تشکر 645046

پرسش :
کنیه امام رضا (علیه‏ السلام) چیست؟

پاسخ :
مشهورترین کنیه امام رضا (علیه‏ السلام)، ابوالحسن است،(1) و امام کاظم (علیه ‏السلام) فرزند خود را ابوالحسن خطاب مى‏کرد.(2)
کنیه پدر معظم ایشان نیز ابوالحسن بود از این رو در حدیث، در یاد کرد کنیه حضرت، ابوالحسن ثانى مى‏گویند؛(3) زیرا ابوالحسن اول کنیه امام کاظم (علیه‏ السلام) مى‏باشد.
کنیه خاص امام رضا(علیه ‏السلام)، ابومحمد بود. البته ابن شهرآشوب از کنیه ابوعلى نیز یاد مى‏کند(4).
پی نوشت ها :
1) مقاتل الطالبیین، ص 453؛ المنتظم،ج‏10،ص‏120 .
2) بحارالأنوار، ج 49،ص 4.
3) رجال الطوسى، ص 339؛ طریحى، مجمع البحرین، ج‏5، ص 479
4) المناقب، ج 4، ص 367
porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:8 - 0 تشکر 645048

پرسش :
آیا لقب «عالم آل محمد» براى امام رضا (علیه ‏السلام) مستند است یا در قرون اخیر از این لقب استفاده مى ‏شود؟

پاسخ :
این لقب را امام کاظم (علیه ‏السلام) بر زبان جارى ساختند و آن را به فرمایش پدر گرامى شان امام صادق (علیه ‏السلام) مستند مى‏ساختند ؛ اسحاق بن موسى برادر امام رضا (علیه‏ السلام) مى‏گفت:
«پدرم به فرزندانش مى‏فرمودند: این برادر شما على، عالم آل محمد است، مسائل خود را از وى بپرسید، و مطالب او را نگهدارى کنید، من از پدرم جعفر بن محمد شنیدم مکرر مى‏گفت: عالم آل محمد صلى اللَّه علیهم اجمعین، در صلب تو است؛ کاش من او را مى‏دیدم، وى با امیر المؤمنین هم نام است»(1).
پی نوشت ها :
1) اعلام الورى، ص 328 ؛ بحارالانوار، ج 49، ص 100؛ الصراط المستقیم، ج 2، ص 164.
porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:9 - 0 تشکر 645049

پرسش :
آیا امام رضا (علیه‏ السلام) علم غیب مى‏دانستند، نمونه ‏اى از آن را بیان کنید.

پاسخ :
علم و اراده امام رضا (علیه ‏السلام) و ائمه اطهار(علیهم السلام) تابع علم و اراده الهى است چون آنان به تعلیم الهى، از علوم عیبى آگاه بودند و این علم همچون سایر کمالات از طرف خداوند به آنان اعطا شده، الهى است.
به دو نمونه از علم و آگاهى امام توجه کنید:
پ‏1. ابى حبیب بناجى مروى مى‏گوید: رسول خدا (صلى ‏الله‏ علیه‏ و آله) را در خواب دیدم که در بناج، در مسجدى فرود آمد که در هر سال حجاج در آن مسجد فرود مى‏آمدند. گویا من در نزد او رفتم و سلام کرده و پیش روى او ایستادم و در نزد او طبقى یافتم که آن طبق را از برگ خرماى مدینه بافته بودند و در آن طبق خرماى صیحانى بود. پیامبر(صلى ‏الله‏ علیه‏ و آله) از آن خرما مشتى برداشت و به من عطا کرد، من آن خرما را شمردم هجده دانه بود.


پس از بیدارى، خواب را چنین تعبیر کردم که بعدد هر خرمائى یک سال زندگانى مى‏کنم! چون بیست روز گذشت در زمینى که زارعین آن را براى کشت آماده مى‏کردند ایستاده بودم که کسى نزد من آمد و مرا خبر داد به آمدن حضرت رضا (علیه السلام) از مدینه و نزول آن بزرگوار در آن مسجد و مردم را دیدم که نزد او مى‏شتافتند، من نیز به خدمت آن حضرت رفتم دیدم آن جناب در موضعى نشسته بود که رسول (صلى ‏الله ‏علیه‏ و آله) را در خواب دیده بودم و زیر پاى مبارکش تخته حصیرى گسترده بود مثل آن حصیرى که زیر پاى پیغمبر بود و در پیش روى او طبقى که از برگ خرما بافته شده و حاوى خرماى صیحانى بود قرار داشت. پس بر آن جناب سلام کردم پاسخ داد و مرا نزد خود طلبید و یک مشت از آن خرما را به من عطا فرمود من آن خرما را شماره کردم عدد آن به قدر عدد خرمائى بود که رسول خدا (صلى ‏الله‏ علیه ‏و آله) در خواب به من عطا فرموده بود. من عرض کردم: یا ابن رسول اللَّه! زیادتر از این به من عطا فرما. فرمودند: اگر رسول خدا زیاده از این به تو عطا فرمود، ما هم زیاده از این به تو عطا مى‏کردیم.(1)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 11:9 - 0 تشکر 645050


2. احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطى مى‏گوید:
با چند نفر از یاران امام خدمتش شرفیاب شدیم، ساعتى نزد امام نشستیم، چون خواستیم باز گردیم امام به من فرمودند:
احمد!تو بنشین.
همراهانم رفتند و من خدمت امام ماندم و سؤالاتی داشتم به عرض رساندم و امام پاسخ فرمود، تا پاسى از شب گذشت، خواستم مرخص شوم، امام فرمود:مى‏روى یا نزد ما مى‏مانى؟
عرض کردم:هر چه شما بفرمائید،اگر بفرمائید بمان می‏مانم و اگر بفرمائید برو می‏روم.
فرمود:بمان!و این هم رختخواب.
آنگاه امام برخاست و به اطاق خود رفت. من از شوق به سجده افتادم و گفتم:سپاس خداى را که حجت‏خدا و وارث علوم پیامبران در میان ما چند نفر که خدمتش شرفیاب شدیم تا این حد به من محبت فرمودند.
هنوز در سجده بودم که متوجه شدم امام به اطاق من باز گشته است،برخاستم.حضرت دست مرا گرفت و فشردند و فرمودند:
احمد!امیر مؤمنان علیه السلام به عیادت صعصعة بن صوحان رفت،و چون خواست‏برخیزد فرمود: صعصعه!از اینکه به عیادت تو آمده‏ام به برادران خود افتخار مکن، عیادت من باعث نشود که خود را از آنان برتر بدانى! از خدا بترس و پرهیزگار باش،برای خدا تواضع و فروتنی کن خدا ترا رفعت می‏بخشد.»(2)
پی نوشت ها :
1) إعلام الورى، ص 321؛ بحار الأنوار، ج‏50، ص 153؛ الخرائج و الجرائح، ج‏1، ص 412؛ عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج‏2، ص 210؛ کشف الغمة، ج‏2، ص 313؛ الصواعق المحرقه، ج‏2، ص 594؛ نورالابصار، ص 243.
2) رجال کشی ص 587 ؛ بحارالانوار، ج 70، ص 292
porseman.org

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 22:37 - 0 تشکر 645571

پرسش :
امام رضا(علیه السلام) به چه شرطی ولایت عهدی را پذیرفتند؟

پاسخ :
یكى از مسلّمات تاریخ این است كه حضرت رضا شرط كرد و این شرط را هم قبولاند كه من به این شكل قبول مى‏كنم كه در هیچ كارى مداخله نكنم و مسؤولیت هیچ‏كارى را نپذیرم. در واقع مى‏خواست مسؤولیت كارهاى مأمون را نپذیرد و به قول امروزیها ژست مخالفت را و اینكه ما و اینها به هم نمى‏چسبیم و نمى‏توانیم همكارى كنیم حفظ كند و حفظ هم كرد. (البته مأمون این شرط را قبول كرد.) لهذا حضرت حتى در نماز عید شركت نمى‏كرد

تا آن جریان معروف رخ داد كه مأمون یك نماز عیدى از حضرت تقاضا كرد، امام فرمود: این بر خلاف عهد و پیمان من است، او گفت: اینكه شما هیچ‏كارى را قبول نمى‏كنید مردم پشت سر ما یك حرفهایى مى‏زنند، باید شما قبول كنید و حضرت فرمود: بسیار خوب، این نماز را قبول مى‏كنم، كه به شكلى هم قبول كرد كه خود مأمون و فضل پشیمان شدند و گفتند اگر این برسد به آنجا انقلاب مى‏شود، آمدند جلوى حضرت را گرفتند و ایشان را از بین راه برگرداندند و نگذاشتند كه از شهر خارج شوند.

مجموعه آثار شهید مطهرى ج 18 سیرى در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام)، شهید مطهرى

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 24/6/1392 - 22:39 - 0 تشکر 645572

پرسش :
شهید مطهری اعتقاد داشتند كه امام رضا ـ علیه السلام ـ شهید نشده اند بلكه به حال طبیعی رحلت كرده اند و مورخین مذاهب دیگر نوشته اند كه امام رضا ـ علیه السلام ـ توسط مأمون شهید نشده است این مطالب تا چه حد صحت دارد و در تاریخ آمده است كه امام به وسیلة انگور مسموم شده اند ولی در فیلم امام رضا ـ علیه السلام ـ دیده شد كه با انار مسموم شدند.

پاسخ :
می دانیم كه مأمون هشتمین خلیفه عباسی، در سال 201 هجری قمری ـ 817 میلادی، امام رضا ـ علیه السلام ـ را به مرو آورد و به اجبار از او خواست كه ولایت‌عهدی را بپذیرد و گرنه جان خود را از دست خواهد داد.[1]سپس برای اینكه خود را در كارش صادق جلوه دهد دستور داد به اسم آن حضرت خطبه خوانده شود و سكّه ضرب گردد.[2]اما آن چه كه مأمون در پی آن بود، بدستش نیامد و روز به روز به جایگاه و محبوبیت امام ـ علیه السلام ـ افزوده شد و در مقابل در شهرهایی مثل بصره، اقدام او را مردود شمرده و آن را به منزله خروج از خاندان عباسی تلقی كردند و او را از خلافت بركنار دانستند.[3]

بالاخره مأمون احساس خطر كرد و با پیشنهاد وزیرش، فضل بن سهل، و هشدار های امام رضا به نابسامان بودن اوضاع، تصمیم گرفت مركز خلافت خود را به بغداد تغییر دهد.[4]

بر سر راه بغداد، قضیه حمام سرخس پیش آمد و مأمون نقشه قتل فضل بن سهل را اجرا كرد. جالب توجّه اینكه قتل فضل را، (كه از برامكه و ایرانی بود،) اكثرا مورخین اهل سنت به صراحت به مأمون نسبت داده اند با اینكه در مرگ او مامون خود اظهار بی شكیبی و ناراحتی كرد و عاملین قتل را اعدام نمود.
پس از قتل فضل، شهادت امام رضا ـ علیه السلام ـ در طوس پیش می آید. عده ای از اهل سنت می گویند كه شیعه، مأمون را متهم به قتل او كرد. گویند كه مأمون امام رضا را با انگور مسموم كرد[5]. 06.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.