• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ورزش و تندرستی (بازدید: 1451)
جمعه 28/4/1392 - 15:46 -0 تشکر 623246
ریشه ها و بنیادهاى تاریخى ورزش هاى زورخانه اى

http://www.izsf.org   فدراسیون بین المللی ورزشهای زورخانه‌ای

مهر سفالى ورزش باستانى عهد ساسانى- از اساتید ایرانىدرمورد بررسى ریشه ها و بنیادهاى تاریخى ورزش هاى زورخانه اى پس از انقلاب مشروطیت پژوهش هاى چندى انجام شده است که از میان این پژوهش ها به موارد زیر پرداخته مى شود.1 تاریخ ورزش باستانى ایران زورخانه به قلم مرحوم زنده یاد پرتو بیضایى کاشانى سال 1337 این کتاب اخیراً توسط نشر زوار تجدید چاپ ومنتشر شده است. پرتو بیضایى درخصوص علت این پژوهش اشاره داشته "در سنوات اخیر. ( 1337 ) و از تاریخى که حیات ورزش باستانى تجدید شد بارها مشاهده گردید اشخاص علاقمند، تاریخ ورزش باستانى و چگونگى آن را جست وجو مى کنند از هنگامى که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم که ورزش هاى جدید در کشور معرفى شد و رواج یافت، نامیدن ورزش باستانی به عملیات زورخانه یی، رایج شد. این نام احتمالاً از نما و شمای عمومی آن برداشت شده مثل شلوار چرمی و آیین های کشتی پهلوانی و اسباب و آلاتی مثل میل که به گرز و کباده که به کمان و سنگ که به سپر سربازان ایران در دوره باستان می ماند، و ضرب که مانند طبل وسیله ای برای تهییج سربازان در هنگام جنگ بوده است".

جمعه 28/4/1392 - 15:51 - 0 تشکر 623260

جشن هزاره حکیم فردوسی طوسی در سال 1313 که به همت انجمن مفاخر برگزار شد، موجب گردید که در تمامی ولایت یا استان ها ورزش باستانی جزء مراسم و جشن ها قرار گیرد. استاد عطاء ا.. بهمنش نویسنده و کارشناس ورزش، معتقد است ورزش باستانی به جهت دو عنصر آمیختگی با مذهب و عرفان اسلامی و فتوت و همچنین برگرفتن از اشعار حماسی حکیم ابوالقاسم فردوسی و روحیه دلاوری و پهلوانی مجدداً با تشکیل انجمن ملی تربیت بدنی و پیشاهنگی در طی سال های 1313 به بعد مورد توجه واقع شد. پرتو بیضایی همچنین اشاره می کند با تشکیل ادارات تربیت بدنی که موسسات جدیدی به حساب م یرفت، نوعی اصلاح در زورخانه ها ایجاد گردید و تاسرحد امکان وسایل ورزشی جدیدی که در زورخانه ها هم قابل استفاده بود به زورخانه ها انتقال یافت. مانند: وزنه- فنر- دمبل و هالتر- و بعضی از حرکات ز نیرو بود » و « عقل سالم در بدن سالم » نرمش را جز ورزش های قدیم معمول گردید. نام زورخانه به باشگاه و ورزشگاه تغییر داده شد و شعارهایی از قبیل بر روی تابلوی زورخانه ها رایج شد. « مرد را راستی وی اشاره می کند در آن ایام در زورخانه بازارچه مروی تهران وسیله بازی ژیمناستیک فراهم شده بود و ورزشکاران بعد از لخت شدن و قبل از ورود به گود به وسیله آن دستگاه، به اصطلاح خود را گرم می کردند و بعد وارد گود می شدند. پرتو بیضایی می نویسد: با تأسیس انجمن تربیت بدنی و زورخانه در قرن 12جمعیت های پیشاهنگی و احداث میدان های ورزش در تهران و ولایات چون آن راد مردان مصلح به کلیه مظاهر باستانی ایران علاقه داشتند ورزش قدیم را نیز همراه با ورزش جدید وارد اجتماع کردند و در هر یک از جشن ها و نمایشات ورزش پهلوانان زورخانه نیز دعوت و با تنکه های پهلوانی قدیمی وارد میدان های ورزشی گردیدند و موجودیت این ورزش نیز مانند سایر امور کشور تقویت گردید و نام زورخانه و ورزش باستانی که نزدیک به فراموش شدن بود در مطبوعات کشور منعکس گشت و این رویه تا شهریور 1320 ادامه داشت.

جمعه 28/4/1392 - 15:52 - 0 تشکر 623261

یکی از قدم هایی که بعد از شهریور 1320 برداشته شد و موجب تجدید حیات ورزش باستانی گردید اجرای برنامه ورزش باستانی در رادیو تهران بود که ورزشکاران زورخانه را جانی تازه داد و مطابق آن اداره تربیت بدنی شروع به اصلاح وضع داخلی زورخانه ها نمود. در ولایات، قالب زورخانه ها به ثبت رسمی رسید و امتیاز آن به یکی از پیش کسوتان یا پهلوانان داده شد.  انتخاب پهلوان پایتخت که به قول آقای پرتو بیضایی از دیرزمان متوقف شده بود، مجدداً معمول گردید. بازوبند پهلوانی چنان ارج و احترامی یافت که همه ساله به بازوی پهلوان کشور بسته شد و احداث زورخانه های عمومی (خصوصی) و ویژه (مربوط به نهادها و ارگان ها) توسعه پیدا کرد که می توان به احداث زورخانه بانک ملی و زورخانه شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ (شهید فهمیده فعلی) اشاره کرد. که این دو زورخانه میزبان بسیاری از هیات های عالیرتبه کشورها و رجال سیاسی بوده است.
برگزاری مراسم جشن های چهارم آبان نیز در دو مرحله تأثیر مختلفی داشته است. از یک طرف در پیش از انقلاب اسلامی موجب توجه به ورزش باستانی بود و از طرف دیگر چون سردمداری این حرکت به عهده شعبان جعفری بود تأثیر نامطلوبی بر ذهن بسیاری از انقلابیون که بر مسند مدیریت کشور و دستگاه های فرهنگی قرار داشتند، برجای گذاشته بود که مانعی بر توجه مطلوب بر این ورزش سنتی و حمایت جدی از گسترش آن به همراه داشت. از سوی دیگر رشد و گسترش ورزش های رسانه ای و ورزش های موجود در برنامه های بازی های آسیایی و المپیک و مسابقات بین المللی و نبود یک ساختار بین المللی بر ورزش باستانی از دلایل اصلی افت ورزش باستانی در مقایسه با پیشرفت سایر ورزش ها در کشور بوده است. شایان ذکر است در این خصوص ژاپنی ها برای گسترش ورزش ملی خود مانند جوجیتسو 20 یا جودو ضمن ایجاد ساختار بین المللی درخصوص توسعه این ورزش در مدارس، دانشگاه ها و مراکز نظامی خود به توسعه و ترویج زیربنایی این ورزش سنتی و ملی خود اهتمام کردند و با ورزشی سازی و استاندارد کردن آن در کشورهای دیگر جهان کوشیدند. ژاپنی ها در بازی های المپیک 1964 توکیو برای اولین بار ورزش جودو را وارد برنامه بازی های المپیک نمودند. و یک ورزش آسیایی به المپیک راه یافت.
ژاپنی ها در المپیک 2000 سیدنی به مقام پانزدهم رده بندی کشورها دست یافتند. سپس با طراحی برنامه طلایی خود برای بازی های المپیک 2008 هدف خود را دستیابی به مقام پنجم رده بندی جهان عنوان ساختند اما ژاپن در بازی های المپیک 2004 آتن طی چهار سال به این برنامه طلایی خود دست یافت و مقام پنجمی رده بندی جهان را کسب کرد که بیشترین سهم مدال های ژاپن مربوط به ورزش جودو بوده است. این در حالی است که تا قبل از تاسیس فدراسیون بین المللى ورزش هاى زورخانه اى ورزش باستانی ما در برنامه آموزشی دانشگاه های ایران فاقد جایگاه مناسب بوده است. اما در تاریخ 20 مهر ماه 1383 فصل زرینى در تاریخ ورزش باستانى آغاز شد و ورزش باستانى به خانواده ورزش هاى جهانى پیوست و با معرفى ورزش باستانى به عنوان میراث معنوى مردم آسیا به جوانان جهان از ورزش هاى زورخان هاى استقبال شد، به طوریکه با طراحى و برگزارى رویداد هاى مختلف قاره اى، بین المللى و جهانى ورزش هاى زورخانه اى نیز جایگاه خود را در ورزش جهان هرچه بهتر مى یابد که جا دارد از مرحوم پروفسور کارل دین مولف کتاب تاریخ ورزش جهان و دبیر کمیته برگزارى بازى هاى المپیک 1936 برلین که در سفرى به ایران ارزش ها و زوایاى پنهان ورزش باستانى زورخانه را کشف کرد و سپس در آلمان به عنوان یکى از دروس به دانشگاه تربیت بدنى کلن این ورزش را معرفى نمود.


بنر وسایل ورزشی


جمعه 28/4/1392 - 15:54 - 0 تشکر 623263

زورخانه و وسایل ورزش های زورخانه ای 


زورخانه مكانی است برای نیرومندی و تقویت روحیه ورزشكاری، تواضع و فروتنی و دوری از تكبر. ورزش های زورخانه ای در فضایی سرپوشیده انجام می شدند و ساختمان آن شبیه سرداب ها و عبادتگاه هایی بود كه زورخانه ها از دوران باستان از آنجا ظهور پیدا كرده اند با ظهور اسلام و تاكید بر تربیت نظامی پسران موضوع ورزش كردن آنها جدی تر شد و پس از حمله مغول زورخانه ایجاد شد و در قرن هفتم زورخانه ها به شكل امروزی در آمد. بنا به شهادت برخی از منابع، پوریای ولی نخستین زورخانه را پایه گذاشت.
درب ورودی زورخانه كوچكتر از درهای معمولی طراحی شده است به نحوی كه افراد هنگام ورود با حالت خضوع وارد می شوند و سقف زورخانه بلند و گنبدی شكل، شبیه معابد و مساجد می باشد. گود زورخانه كه محل اجرای حركات ورزشی زورخانه ای می باشد به شكل هشت ضلعی به قطر 10 متر ساخته می شود كه 70 سانتی متر پایین تر از سطح كف سالن زورخانه قرار دارد. به منظور جلوگیری از صدمات به ورزشكاران، سرتاسر لبه گود از جنس چوب و یا پلاستیك نرم پوشیده شده است. در فضای اطراف گود، سكوهایی برای تماشاچیان و جایگاهی مخصوص برای وسایل و ابزار ورزشی در نظر گرفته شده است.

اسباب و آلات ورزش باستانی كه اكنون از آنها در زورخانه ها استفاده می شود عبارتست از سنگ، تخته شنا، میل، كباده.

زورخانه رستم دستان؛ کابل،افغانستان

جمعه 28/4/1392 - 15:56 - 0 تشکر 623265

دعا كردن

از كهن ترین آداب زورخانه دعا كردن است كه در پایان ورزش انجام می گیرد دعا ها با همان جنبه های اجتماعی و نقطه نظرها با همان اندك تفاوت در صورت، از روزگار باستان تا بدین دوران بر جای مانده اند.

دعا کردن

جمعه 28/4/1392 - 15:56 - 0 تشکر 623266

سردم؛ جایگاه مرشد


سردم محلی منزه و قابل احترام است كه مرشد بتواند با تسلط به فضای گود مقدس رسم تشریفات و آداب تعارف های زورخانه ای را در حق مستمعین داخل و خارج ادا كند. چنین رسم است كه سردم را با پرهای طاووس و قو زینت می دهند. چون در روزگاران قدیم این قبیل پرها را جنگجویان و سرداران جنگی به كلاه خودهای خود نصب می كردند. نمای سكوی سردم را از سنگ مرمر و یا چوب گردو می سازند و بر بالای آن غرفه ای برپا می دارند كه یك طاق نصرت زینت بخش آن است. جای مرشد در كنار در ورودی و نشیمنگاه او بر سكوی نسبتا مرتفعی است كه طاق های هلالی یا مربع شكل دارد كه یك یا چند زنگ به آن آویخته اند.

مرشد از فراز سردم  ورزشکاران در گود زورخانه را با نوای ضرب هماهنگ می کند

جمعه 28/4/1392 - 15:56 - 0 تشکر 623267

زنگ
زنگ كه برای هماهنگی هرچه بیشتر ورزشكاران و مرشد و تعویض چشمه های ورزشی بكار می رود شبیه كاسه و از جنس مس است كه از وسط آن میله ای آویزان می شود كه با برخورد آن به دیواره كاسه صدایی زیبا تولید می شود. مرشد در زمان ورود یك شخص والامقام یا ورزشكار برجسته و پیشكسوت به محیط زورخانه زنگ را به صدا در می آورد و ضربه ای به ضرب خود وارد آورده و اشعاری مناسب و حماسی در مدح میهن دوستی و یا اولیاء اله می سراید.

جمعه 28/4/1392 - 15:56 - 0 تشکر 623268

ضرب
ضرب یا طبل مرشد شبیه تنبك ولی از جنس سفال است كه دهانه بزرگ آن با پوست نازك دباغی شده، پوشانیده شده است و مرشد با نواختن آن با ریتمی مشخص حركات ورزشی را آهنگین و هماهنگ نموده و نسبت به ایجاد شور و اشتیاق در بین ورزشكاران و تماشاگران می كوشد.

مرشد اکبر برجسته

جمعه 28/4/1392 - 15:57 - 0 تشکر 623269

میاندار

میاندار ورزشكار نخبه ای است كه رهبری عملیات ورزش باستانی و هماهنگی با مرشد را برعهده دارد و ورزشكاران داخل گود مكلف به پیروی از ایشان هستند.

میاندار

جمعه 28/4/1392 - 15:57 - 0 تشکر 623271

میل


میل ابزار ورزشی است از چوب استوانه ای شكل مایل به بدنه مخروط. شكل میل تداعی كننده گرز است و قدمت آن به دوره های كهن می رسد. چون ورزش زورخانه ای از ریاضت های اهل فتوت بود از وسیله ای شبیه میل برای ورزیده ساختن خود استفاده می كردند. این ابزار ورزش كه در بدو پیدایش احتمالا شبیه گرز و از چوب و آهن ساخته شده بود برای پرورش بدن و مهارت در گرزكوبی به كار می رفته است. میل های چوبی كه اكنون نیز رواج دارد از چوب های سختی مانند نارون و گردو و ارژن و زبان گنجشك ساخته می شود. در تومار افسانه پوریای ولی و گل كشتی میرنجات كه هر دو به دوران صفویه باز می گردد؛ از میل زورخانه به شكل امروز نام برده شد.
میل دارای وزن های مختلفی است و هر میل از 1 تا 15 وزن دارد. میل سنگین در مسابقات جفت 30 كیلوگرم است.


میل بازی تیم ملی زورخانه ی نپال

جمعه 28/4/1392 - 15:57 - 0 تشکر 623272

میل بازی
از میل های دیگر كمی كوچك تر و كوتاه تر است و به علت سبكی برای شیرین كاری آن را به بالا پرت می كردند.


میل سبك و سنگین

در گذشته نوعی میل بازی بوده است ولی از چندین سال پیش به نوعی میل كه سنگین تر از میل بازی است اطلاق می شود كه حركات شیرین كاری و میل گیری ساده با آن انجام می شود.
میل سنگین نیز میل هایی بودند كه ورزشكار روی شانه ها می گذاشت و با حركات چرخشی آنها را می گرداند ولی در مسابقات بین المللی امروزی، حركاتی مانند میل گیری با میل سبك انجام می شود.

میل سنگین میل باز  تیم عراق

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.