• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
ورزش و تندرستی (بازدید: 1691)
سه شنبه 25/4/1392 - 14:4 -0 تشکر 622047
درباره واژگان‌ ورزش‌ نوین‌ در زبان فارسی‌

منبع: www.irdoc.net  با یاد دكتر حسین‌ بنایی‌
       
    یك‌ رویداد، برگزاری‌ بیست‌ و پنجمین‌ دورة‌ بازیهای‌ المپیك‌ تابستانی‌ (1) و دو اشاره‌ از دواستاد در مجلة‌ ایران‌شناسی‌ موجب‌ تحریر این‌ مقاله‌ شد.

     مقاله‌ در حقیقت‌ تأیید نظر استادان‌ صاحب‌ نظر دكتر احسان‌ یارشارطر (2) و دكتر جلال‌متینی‌ (3) ست‌ در مورد زیاده‌روی ها و كج‌ سلیقگی‌هایی‌ كه‌ از آغاز قرن‌ حاضر میلادی‌ در باب ‌زبان‌ فارسی‌ باب‌ شده‌ و صلاح‌اندیشان‌ ناصالحی‌ را به‌ تشكیل‌ مجمع‌ و انجمن‌ واداشته‌ كه ‌فرهنگهای‌ رنگارنگ‌ و دستورهای‌ جوارجور حاصل‌ كار آنان‌ است‌.
   نویسندة‌ این‌ مقاله‌ نه‌ زبان‌ شناس‌ است‌ و نه‌ در حیطة‌ زبان‌ فارسی‌ صاحب‌ ادعایی‌. كار اصلی ‌او روزنامه‌نگاری‌ بوده‌ است‌ به‌ بطور اعم‌ و روزنامه‌ نگاری‌ ورزشی‌ بطور اخص‌. از این‌ رو این‌ مقاله‌ در حقیقت‌ یك‌ بازنگری‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ در عرصة‌ ورزش‌ است‌ و گزارشی‌ كوتاه‌ - و ای ‌بسا بسیار ناقص‌ - از وضع‌ واژگان‌ ورزش‌ نوین‌ در زبان‌ فارسی‌.
    فقدان‌ منابع‌ مورد نیاز بطور كامل‌ برای‌ تحریر مقالات‌ علمی‌ تاریخ‌ ورزش‌ در ایران‌ كه‌ مشكل ‌بزرگ‌ محققان‌ داخل‌ و خارج‌ است‌ ناگزیر این‌ مقاله‌ را دچار كمبودهایی‌ ساخته‌ كه‌ امید می‌رود كوشندگان‌ دیگر كم‌ و كاستی های‌ آن‌ را برطرف‌ سازند و به‌ این‌ نوشته‌ همچنان‌ كه‌ اشاره‌ شد به‌چشم‌ یك‌ گزارش‌ ساده‌ از قلم‌ یك‌ روزنامه‌ نگار بنگرند.

سه شنبه 25/4/1392 - 14:16 - 0 تشکر 622068


چ‌ - واژگان‌ مشترك‌

   در پایان‌ این‌ بحث‌، لازم‌ است‌ تذكر داده‌ شود كه‌ برخی‌ از واژگان‌ مشترك‌ میان‌ ورزشهای ‌مختلف‌ كه‌ در برگیرندة‌ اسم‌ مكانها و سمَت‌ اشخاص‌ می‌باشد، نوعی‌ تداول‌ و قبول‌ عام‌ یافته‌، به‌نحوی‌ كه‌ بصورت‌ یك‌ واژه‌ مستعمل‌ برای‌ همة‌ ورزشها درآمده‌ است‌.

مانند:


فارسی‌                                       فرانسه‌                   انگلیسی‌

استادیوم‌ - ورزشگاه‌                         stadium                    stade

استارت‌                                       start                         depart

بازیكن‌                                       player                       joueur

تریبون‌، جایگاه‌ تماشاگران‌               stand                        tribune

توپ‌                                 ball                          balle, ballon

خطا                                             foul                           fault

داور                                 referee                      juge, arbitre

دروازه‌                                            goal                           but

دروازه‌بان‌، گلر                 goal keeper               gardien de but

رخت‌ كن‌                               locker room               vestiaire

سوت‌                                       whistle                        sifflet

قیچی‌ (در كشتی‌،

فوتبال‌، ژیمناستیك‌ و پرش‌ ارتفاع‌)    scissors                      ciseau

مربی‌، كوچ‌                          coach                          entraرneur

سه شنبه 25/4/1392 - 14:16 - 0 تشکر 622069


ح‌ - تأملاتی‌ چند

    واژگانی‌ كه‌ نمونه‌هایی‌ از آنها‌ ارائه‌ گردید، محصول‌ و ساختة‌ فكر اشخاص‌ و گروههایی‌ست‌ كه ‌از زمان‌ پیدایی‌ ورزش‌ نوین‌ در ایران‌ به‌ این‌ طرف‌ در این‌ كار به‌نحوی‌ از انحاء دست‌ داشته‌اند. ذكر نام‌ آنان‌، و با استفاده‌ از حافظه‌، فقط‌ بخاطر ارجی‌ست‌ كه‌ به‌ كوشش‌ آنان‌ می‌توان‌ نهاد. البته‌ ذكر نام‌ این‌ افراد به‌ معنای‌ آن‌ نیست‌ كه‌ همة‌ آنان‌ در كار واژه‌سازی‌ دخالتی‌ مستقیم ‌داشته‌اند، ولی‌ به‌ نظر می‌رسد كه‌ این‌ فعالان‌ ورزش‌، لااقل‌ در زمرة‌ كسانی‌ بوده‌اند كه‌ در مقام ‌مسئول‌ فدراسیون‌، دبیر فدراسیون‌، رئیس‌ كمیتة‌ فنی‌ فدراسیون‌، هنگام‌ قبول‌ و ورود یك‌ واژه‌، بر این‌ كار حداقل‌ نظارتی‌ داشته‌اند.(48)

   از تأثیر مربیان‌ و مسئولان‌ خارجی‌ كه‌ در خدمت‌ تربیت‌ بدنی‌ و ورزش‌ ایران‌ بوده‌اند نباید غافل‌ بود. از جمله‌ به‌ نظر می‌رسد كه‌ توماس‌ گیبسن‌ امریكایی‌، اولین‌ رئیس‌ ادارة‌ تربیت‌ بدنی‌ و پیشاهنگی‌ ایران‌ كه‌ از 1313 در خدمت‌ وزارت‌ معارف‌ بوده‌ است‌، چه‌ در تهیة‌ مقررات‌ و آیین‌نامه‌ها و چه‌ در ترجمة‌ این‌ مقررات‌ به‌ فارسی‌ با شاگردان‌ و همكاران‌ ایرانی‌ خود زحماتی‌ كشیده‌ و ای‌ بسا كه‌ بسیاری‌ از واژه‌های‌ مركب‌ یا بسیطی‌ كه‌ ذكرشان‌ رفت‌ از ادارة‌ او پا به‌ عرصة‌ زبان‌ ورزش‌ نوین‌ ایران‌ گذاشته‌ است‌. (49)

   در زمینة‌ تهیه‌ و تنظیم‌ لغات‌ ورزشی‌ تا آن ‌جا كه‌ نویسنده‌ اطلاع‌ دارد فقط‌ یك‌ كتاب‌ مستقل‌ به‌نام‌ لغت‌ نامة‌ ورزشی‌ توسط‌ ناصر مفخم‌ نویسنده‌ و مفسر ورزشی‌ در 1347 در تهران‌ به‌سرمایة‌ سازمان‌ تربیت‌ بدنی‌ و تفریحات‌ سالم‌ ایران‌ انتشار یافته‌ است‌ كه‌ با همة‌ كاستیهای‌ علمی ‌از جهت‌ یك‌ فرهنگ‌ لااقل‌ بعنوان‌ سنگ‌ زیرین‌ یك‌ بنا قابل‌ توجه‌ است‌، و جز این‌ باید از عباس‌ اكرامی‌ همكار دایره‌المعارف‌ فارسی‌ (50) و بهمن‌ بوستان‌ نام‌ برد كه‌ دكتر محمد معین ‌را در تهیة‌ واژگان‌ ورزش‌ نوین‌ یاری‌ داده‌اند.(51)

    در هنگام‌ تهیة‌ این‌ یادداشتها نویسنده‌ به‌ وضع‌ لغات‌ ورزشی‌ در زبان‌ عربی‌ نیز توجه‌ كرد و اولین‌ موضوعی‌ كه‌ برای‌ او جالب‌ و در خور نقل‌ در مقاله‌ بود، این‌ بود كه‌ اعراب‌ در مواجهه‌ بالغات‌ ورزشی‌ نوین‌ به‌ همان‌ صورتی‌ رفتار كرده‌اند كه‌ با هر واژة‌ بیگانة‌ دیگری‌ رفتار می‌كنند یعنی‌ با ترجمة‌ عربی‌ واژه‌ و به‌ اصطلاح‌ به‌ حیطة‌ زبان‌ عربی‌ درآوردن‌ واژه‌، لغاتی‌ را كه‌ خواسته‌اند، ساخته‌اند، از جمله‌ تمام‌ ورزشهایی‌ كه‌ با توپ‌ بازی‌ می‌شود به‌ این‌ صورت‌ عربی ‌شده‌ است‌: بسكتبال‌: كُره‌ السّله‌، پینگ‌ پونگ‌: كُره‌ الطاوله‌، تنیس‌: كُره المضرب‌، فوتبال‌:كُره ‌القدم‌، واترپلو: كُره ‌الماء، والیبال‌: كُره ‌الید. (52)


سه شنبه 25/4/1392 - 14:17 - 0 تشکر 622070

خ‌ - خلاصه‌ای‌ از مقاله‌

نگاهی‌ به‌ واژگان‌ ورزش‌ نوین‌ در زبان‌ فارسی‌ به‌ ما نشان‌ می‌دهد كه:

•    ¨      ورزش‌ كه‌ یك‌ عامل‌ تربیتی‌ ساده‌، پویا و مردم‌پسند است‌ در زبان‌ فارسی‌ واژگان‌ خاص‌ خود را به‌ سرعت‌ پیدا كرده‌ و مورد استفاده‌ قرار داده‌ است‌ و حتی‌ هنگامی‌ كه‌ ورزش‌ تازه‌ای‌ در جهان ‌پدیدار شده‌، ورود واژگان‌ آن‌ به‌ زبان‌ فارسی‌ تابع‌ همین‌ اصل‌ بوده‌ است‌ (شنای‌ پروانه‌، بالة‌آبی‌).

•    ¨      هنگام‌ ساختن‌ واژگان‌ ورزشی‌، زبان‌ حتی‌ به‌ عواملی‌ نظیر شكل‌ ورزش‌ نیز توجه‌ داشته‌ است‌(شنای‌ قورباغه‌).

•    ¨      مصطلحات‌ موجود در زبان‌، چه‌ در مورد ورزشهای‌ سنتّی‌ (كشتی‌) و چه‌ در ورزشهای‌ نوین‌(شیرجه‌) تا آن ‌جا كه‌ میسر بوده‌، مورد استفاده‌ قرار گرفته‌ است‌ و از آن‌جا كه‌ این‌ مصطلحات ‌بیشتر متعلق‌ به‌ زبان‌ و فرهنگ‌ عامه‌ بوده‌ به‌ سرعت‌ جا افتاده‌ و قبول‌ شده‌ است‌.

•    ¨      در مورد ساختن‌ واژگان‌ فارسی‌، گاه‌ سازندگان‌، معادلهایی‌ آفریده‌اند كه‌ از هر جهت‌ جالب ‌توجه‌ است‌ (دهگانه‌، پنجگانه‌، پرش‌ سه‌ گام‌).

•    ¨      كوششهای‌ اولین‌ فرهنگستان‌ برای‌ وضع‌ و بكار بردن‌ واژه‌های‌ ورزش‌ نوین‌ در مجموع‌ ناكام ‌مانده‌ است‌. دلایل‌ این‌ ناكامی‌ را شاید بتوان‌ به‌ این‌ شرح‌ طبقه‌بندی‌ كرد:

الف - از آن‌جا كه‌ ورزش‌ و تربیت‌ بدنی‌ در چشم‌ مسئولان‌ دولت‌ از اولویت‌ سازمانها و بنیادهای‌آموزشی‌ دیگر برخوردار نبوده‌ فرهنگستان‌ هم‌ خیلی‌ دیر به‌ فكر وضع‌ واژه‌های‌ جایگزین‌ افتاده ‌و هم‌ آن‌ كوشش‌ لازم‌ دولتی‌ برای‌ جاری‌ ساختن‌ این‌ مصطلحات‌ در فرهنگ‌ اداری‌ ورزش‌ نوین ‌بكار گرفته‌ نشده‌ است‌.

ب - رشد و توسعه‌ سریع‌ ورزشهای‌ مختلف‌ و عمومی‌ شدن‌ و تمرین‌ آنها توسط‌ طبقه‌ جوان ‌مجالی‌ برای‌ وضع‌ واژه‌های‌ جایگزین‌ باقی‌ نگذاشته‌ و هر چه‌ در سر زبانها بوده‌ و مقصود راكفایت‌ می‌كرده‌ منصرف‌ شده‌ است‌.

پ - روزنامه‌ها در سالهای‌ اول‌ و دیگر وسائل‌ ارتباطی‌ در سالهای‌ بعد به‌ دلیل‌ احتیاج‌ فوری‌ برای‌كاربرد واژگان‌ نوین‌ ورزش‌ در ساختن‌ و ارائه‌ این‌ واژگان‌ سریعاً عمل‌ كرده‌اند و هیچ‌گونه‌ پیرایش ‌و پالایشی‌ را در نظر نداشته‌اند. در معدودی‌ از واژگان‌ همچنان‌ كه‌ اشاره‌ شد صورت‌ واژه‌، اندك ‌تغییری‌ در جهت‌ فارسی‌ شدن‌ پیدا می‌كرده‌ است‌ (شنای‌ پاپیون‌ كه‌ بسرعت‌ تبدیل‌ به‌ شنای ‌پروانه‌ شده‌ است‌).

ت ـ اصل‌ خوش‌آهنگی‌، سهولت‌ تلفظ‌، ترجیح‌ واژه‌ فارسی‌ به‌ علت‌ كوتاهی‌، ردّ واژة‌ فرنگی‌ به‌سبب‌ سنگینی‌ تلفظ‌ با شواهد چندی‌ كه‌ داده‌ شده‌ چندان‌ در مورد واژگان‌ ورزش‌ نوین‌ مرعی ‌نبوده‌ است‌.

ث ـ زبان‌ فارسی‌ همچنان‌ فقدان‌ یك‌ فرهنگ‌ جامعه‌ برای‌ مصطلحات‌ ورزشی‌ را احساس‌ می‌كند.

ج ـ مطالعة‌ ساختمان‌ واژه‌های‌ ورزش‌ نوین‌ می‌تواند الگوی‌ قابل‌ توجهی‌ برای‌ استادان ‌زبان‌شناسی‌ و واژه‌سازان‌ باشد. و شاید بر اساس‌ این‌ مطالعه‌ كه‌ زمینة‌ آن‌ در عین‌ كثرت‌ مواد (بیش‌ از 70 نوع‌ ورزش‌)، دارای‌ نوعی‌ وحدت‌ موضوع‌ است‌ بتوان‌ در زمینة‌ واژگان‌ و واژه‌سازی ‌در سایر رشته‌ها تأملاتی‌ داشت‌.

  و سرانجام‌ آن‌ كه‌ هر اظهارنظر و انتقادی‌ دربارة‌ این‌ بحث‌ - كه‌ صرفاً یك‌ گزارش‌ و تصویر وضع‌ موجود واژگان‌ ورزش‌ نوین‌ در زبان‌ فارسی‌ست‌ و هیچ‌ داعیة‌ كشف‌ و شهودی‌ نیز در آن‌نیست‌ - خدمتی‌ست‌ به‌ زبانی‌ غنی‌ و جاوید و گزند ناپذیر از باد و باران‌.


بركلی‌ - كالیفرنیا، تابستان‌ 1371 (1992)

چاپ اول مقاله ـ ایران شناسی ـ سال چهارم ـ شماره 3 ـ پائیز 1371 ـ واشنگتن

سه شنبه 25/4/1392 - 14:18 - 0 تشکر 622071


پانوشتها:

1- بارسلون‌، اسپانیا، 3 - 18 مرداد 1371 (25 ژوئیه‌ - 7 اوت‌ 1992).

2- یارشاطر، احسان‌، «احیای‌ فرهنگستان‌»، ایران‌شناسی‌، سال‌ چهارم‌، شمارة‌ 1 (بهار 1371)،ص‌ 24.

3- متینی‌، جلال‌، «فرهنگ‌ واژه‌های‌ تازی‌ به‌ پارسی‌»، ایران‌شناسی‌، سال‌ چهارم‌، شمارة‌ 1(بهار 1371)، ص‌ 317.

4- آنندراج‌، به‌ نقل‌ از لغت‌نامة‌ دهخدا، ج‌ 48، ص‌ 161.

5- لغت‌نامة‌ دهخدا، همان‌ صحفه‌.

6- همان‌ كتاب‌، ج‌ 48، صص‌ 160-161.

7- برهان‌ قاطع‌، باهتمام‌ دكتر محمد معین‌، چاپ‌ دوم‌، تهران‌ 1342، ص‌ 2270.

8- معین‌، محمد، فرهنگ‌ فارسی‌ معین‌، ج‌ 4، ص‌ 5002.

9- همان‌ كتاب‌، همان‌ صفحه‌.

10- پرتو بیضائی‌، حسین‌، تاریخ‌ ورزش‌ باستانی‌ ایران‌ (زورخانه‌)، تهران‌ 1337، ص ص‌388، 389، 412، 413، 415.

نمونه‌:

سینة‌ باز تو را هر كه‌ گه‌ ورزش‌ دید          سینه‌اش‌ سینة‌ باز از سر ناخن‌ گردید

11- همان‌ كتاب‌، ص‌ ص‌ 389، 390، 412، 413.

نمونه‌:

خانة‌ ورزش‌ ما جای‌ هوسناكان‌ نیست‌           جای‌ پاكان‌ بود این‌، منزل‌ ناپاكان‌ نیست‌

و:

دل‌ پیر فلك‌ از رشك‌ كنی‌ دیوان‌              چون‌ زنی‌ چتر چو طاووس‌ به‌ ورزشخانه‌

12- انصافپور، غلامرضا، تاریخ‌ فرهنگ‌ و زورخانه‌ و گروههای‌ اجتماعی‌ زورخانه‌رو، انتشارات‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و هنر، مركز مردم‌شناسی‌ ایران‌ (9)، تهران‌ 1353، ص‌ 94.

13- گاهنامة‌ پنجاه‌ سال‌ شاهنشاهی‌ پهلوی‌، كتابخانة‌ پهلوی‌، ج‌ 1، انتشارات‌ سهیل‌، ص‌ 59.

14- ابوبكر ربیع‌بن‌احمد الاخوینی‌البخاری‌، هدیة‌المتعلمین‌ فی‌ الطب‌، باهتمام‌ جلال‌ متین‌، دانشگاه‌ مشهد، 1344، ص‌ ص‌ 172-174.

15- عنصرالمعالی‌ كیكاووس‌ بن‌ اسكندربن‌ قابوس‌ بن‌ زیاد، قابوس‌ نامه‌، باهتمام‌ و تصحیح ‌غلامسحین‌ یوسفی‌، شركت‌ انتشارات‌ علمی‌ و فرهنگی‌، تهران‌، 1364، ص‌ ص‌ 94-95،96-97.

16- حسین‌ واعظی‌ كاشفی‌ سبزواری‌، فتوّت‌ نامة‌ سلطانی‌، باهتمام‌ محمدجعفر محجوب‌، بنیاد فرهنگ‌ ایران‌ (113)، تهران‌، 1350، ص‌ ص‌ 306-330، 347-381.

17- المنجد فی‌ اللغة‌ والادب‌ والعلوم‌، چاپ‌ بیروت‌ 1966، ص‌ 287.

18- ادریس‌، سهیل‌ جبّور، عبدالنور و عبدالغور جبّور، المنهل‌، چاپ‌ بیروت‌، 1970، ص‌975.

19- بهار، محمدتقی‌ (ملك‌ الشعراء)، دیوان‌، چاپ‌ سوم‌، ج‌ 1، 1354، امیركبیر، تهران‌، ص‌668: «به‌ ورزش‌ گرای‌ و سرافراز باش‌ / كه‌ فرجام‌ سستی‌ سرافكندگی‌ست‌».

20- هدایة‌المتعلمین‌ فی‌الطب‌، ص‌ 173.

21- بلور، حبیب‌ الله‌، فن‌ و بند كشتی‌، انتشارات‌ مدرسة‌ عالی‌ ورزش‌ (12)، تهران‌، 1354،ص‌ 4.

22- همان‌ كتاب‌، همان‌ صفحه‌.

23- سعدی‌ شیرازی‌، گلستان‌، تصحیح‌ و توضیح‌ غلامحسین‌ یوسفی‌، تهران‌ 1368، ص‌ 79.

24- فتوّت‌ نامة‌ سلطانی‌، ص‌ 311.

25- همان‌ كتاب‌، ص‌ 312.

26- تاریخ‌ ورزش‌ باستانی‌ ایران‌، ص‌ 100.

27- همان‌ كتاب‌، ص‌ ص‌ 358-361.

28- همان‌ كتاب‌، ص‌ ص‌ 101 - 102.

29- مفخم‌، ناصر، لغت‌ نامة‌ ورزشی‌، انتشارات‌ سازمان‌ تربیت‌ بدنی‌ و تفریحات‌ سالم‌ ایران‌،تهران‌، 1347، ص‌ ص‌ 225-237.

30- تاریخ‌ و فرهنگ‌ زورخانه‌، ص‌ ص‌ 270-277.

31- فن‌ و بند كشتی‌، ص‌ ص‌ 375-386.

32- سالنامة‌ پارس‌، 1319، ص‌ 170.

33- سالنامة‌ پارس‌، 1320، ص‌ 98.

34- سالنامة‌ پارس‌، 1323، ص‌ 95.

35- فن‌ و بند كشتی‌، ص‌ 194.

36- سالنامة‌ پارس‌، 1320، ص‌ ص‌ 217-218.

37- فرهنگ‌ فارسی‌ معین‌، ج‌ 3، ص‌ 3368.

38- برای‌ فایدة‌ بیشتر به‌ این‌ كتب‌ كه‌ در حقیقت‌ متون‌ پایه‌ هستند نگاه‌ كنید:

Bouet, Michel. Signification du sport, Universitaires, Paris, 1968.

Brohm, Jean-Marie. Sociologie Politique du Sport, Corps et Culture, Jean PierreDelarge, Paris, 1976.

Commelin, P. Mythologie Grecque et Romaine. Garner Frere. Paris, 1977.

Coubertin, Baron Pierre de. Pedagogie Sportive, J. Vrin, Paris, 1972.

Davis, Elwood, Graic. The Philosophic Process in Physical Education, Lea&Febiger,Philadelphia, 1961.

Edvards, Harry. Sociology of Sport, The Dorsey Press, Home Wood, Illinois, 1973.

Eherenfired, L. De L¨Education du Corps A L¨Equilibre de L¨Esprit, Aubier, Paris,1977.

Eitzen, Stanly. Sport in Contemporary Society, St. Martin,s Press, New York, 1979.

Elahi, Sadred-Din. La Formation des Cadres de L¨Education Phisque et du Sport enIran. Une Contribution au Progres pour les pays en voie de developfement,E.N.S.E.P.S, Paris, 1970.

Guillon, Florance et Alain Guillon. Sport et Creativite, Universitaires Paris, 1976.

Herbert, George, Le sport contre l¨education physique, vuibert, Paris, 1946.

Lockhart, Aileenes & Slusher, Howards. Contemporary Readings in PhysicalEducation, wm. C Brown Company Publishers, Dubuque, lowa, 1975.

Le Grand, Fabienne & Ladegaillerie, Jean. L¨Education Physique au XIXe& au XXeSiecle, vol. I: en france, vol. II: a l¨etranger, Armand Colin, Paris, 1972.

Magnane, Georges. Sociologie du Sport, IDEE, N.R.F., Paris, 1964.

Paterson, Ann&Hallberg, Edmond C. Backround Readings For Physical Ducation,Holtrinehart And Winston, San Francisco, 1965.

Thill, Edgar. Sport et Personnalite. Universitaires, Paris, 1975.

Deobold B. & Bennet, Bruce L. Van Delen, A World History of Physical Education,Prentice Hall, Inc. Englewood Cliffs, N.J., 1971.

Vanderzwaag, Harold. Toward A Philosophy of Sport, Addison-wesley PublishingCompany, Menlo Park, CA., 1972.

Vanek M. & Cratty B.J. Psychologie Sportive et Competition, Universitaires Paris,1972.

Ulman, Jaques. De la Gymnastique aux Sports Modernes, J. vrin, Paris, 1977.

نقش‌ تربیت‌ بدنی‌ و ورزش‌ در پرورش‌ جوانان‌ - با توجه‌ به‌ چشم‌ انداز تعلیم‌ و تربیت‌ مداوم‌،نخستین‌ همایش‌ بین‌المللی‌ وزیران‌ و مسئولان‌ عالیرتبه‌ تربیت‌ بدنی‌ و ورزش‌، توسط‌ یونسكوبا همكاری‌ شورای‌ بین‌المللی‌ تربیت‌ بدنی‌ و ورزش‌، (ترجمه‌)، انتشارات‌ سازمان‌ ورزش‌ ایران‌،تهران‌، 1358.

دكترین‌ ورزش‌، كمیسیون‌ عالی‌ ورزش‌ فرانسه‌ (ترجمه‌)، انتشارات‌ سازمان‌ ورزش‌ ایران‌، تهران‌1358.

39- اعتمادالسلطنه‌، محمد حسن‌، روزنامة‌ خاطرات‌، بكوشش‌ ایرج‌ افشار، چاپ‌ دوم‌، امیركبیر، تهران‌، ص‌ 845:

    «بعد از ناهار شاه‌ به‌ مدرسة‌ دارالفنون‌ تشریف‌ بردند. از عجایب‌ اتفاق‌ این‌ كه‌ از بعضی‌ از شاگردان‌ كه‌ علم‌ ژغرافیا خوانده‌ بودند بعضی‌ سئوالات‌ فرموده‌ بودند هیچ‌ جواب‌ نداده‌ بودند. باقی‌ وقت‌ به‌ تماشای‌ ژیمناستیك‌ و شنیدن‌ موزیك‌ و غیره‌ گذشته‌ بود. این‌ چیزهایی‌ كه‌ شخص ‌از یك‌ مدرسه‌ متوقّع‌ است‌ در این‌ مدرسه‌ گویا به‌ هم‌ نمی‌رسد.»

40- سالنامة‌ پارس‌، 1323، ص‌ 99.

41- فرهنگ‌ فارسی‌ معین‌، ج‌ 1، ص‌ 1412.

42- سالنامة‌ پارس‌، 1381، ص‌ 91.

43- سالنامة‌ پارس‌، 1317، ص‌ 133.

44- فرهنگ‌ فارسی‌ معین‌، ج‌ 1، ص‌ 8.

45- مفخم‌، ناصر، لغت‌نامة‌ ورزشی‌، ص‌ 5.

46- سالنامة‌ پارس‌، 1319، ص‌ 164، 167.

47- Larousse encyclopedie des sports. Paris, p. 556

48- ایزدپناه‌، عباس‌ - حاج‌ عظیمی‌، نصرت‌الله‌، تاریخ‌ ورزش‌ ایران‌، سازمان‌ تربیت‌ بدنی‌ و تفریحات‌ سالم‌ در ایران‌، ص‌ ص‌ 136-137.

49- این‌ اشخاص‌ را بطور كلی‌ می‌توان‌ در سه‌ گروه‌ تحصیل‌كرده‌های‌ خارج‌ علاقه‌مند به ‌ورزش‌، مسئولان‌ رده‌های‌ گوناگون‌، و روزنامه‌نگاران‌ طبقه‌بندی‌ كرد، باین‌ شرح‌:

اول‌ - شاگردان‌ ایرانی‌ كه‌ به‌ خارج‌ رفته‌ بوده‌اند و در كنار درس‌ خود به‌ ورزش‌ هم‌ پرداخته ‌بوده‌اند:

1- تحصیل‌ كرده‌های‌ فرانسه‌: امیرعلایی‌، فتح‌الله‌ - بصیر، عبادالله‌ - خان‌ خانان‌ (خان‌ سردار)- شاه میر، نصرت‌الله‌.

2- تحصیل‌كرده‌های‌ امریكا و انگلستان‌: احرابی‌ فرد، ایرج‌ - اكرامی‌، عباس‌ - بنایی‌، حسین‌ -پازارگاد، بهاءالدین‌ - ستّاری‌، اسفندیار - كنی‌، علی‌ - نمازی‌، مهدی‌.

3- تحصیل‌ كرده‌های‌ تركیه‌: پادگرنی‌، صادق‌ - شریف‌ زاده‌، فریدون‌ - صدقیانی‌، حسین‌.

دوم‌ - مسئولان‌ اداری‌، معلمان‌، مربیان‌، داوران‌، و قهرمانانی‌ كه‌ در این‌ راه‌ قدمهایی‌ برداشته‌اند: آتابای‌، كامبیز - ابوالملوكی‌، كیومرث‌ - ایزپناه‌، عباس‌ - بلور، حبیب‌الله‌ - تمرز، هنریك‌ -جمالی‌، منوچهر - حاج‌ عظیمی‌، نصرت‌ الله‌ - دیده‌ بان‌، هوشنگ‌ - سمیعی‌، ادیب‌ السلطنه‌ -شایسته‌، شمس‌الدّین‌ - شمس‌ آوری‌، ابراهیم‌ - صالح‌، اللهیار - صدری‌، ابوالفضل‌ - صدیق‌، عیسی‌ - فارسی‌، قاسم‌ - مهران‌، منوچهر - نصیری‌، داود - ورزنده‌، میرمهدی‌ - وصالی‌، تقی‌.

سوم‌ - سردبیران‌، مفسران‌ و روزنامه‌ نگاران‌ نشریات‌ ورزشی‌ كه‌ در به‌ میان‌ مردم‌ بردن‌ این ‌واژه‌ها و نیز در وضع‌ برخی‌ از این‌ واژه‌ها نقش‌ مؤثری‌ داشته‌اند:

ادیب‌ زاده‌، ایرج‌ - اسپهانی‌، احمد - اسداللهی‌، د - الهی‌، صدرالدین‌ - بهمنش‌، عطاالله‌ -خدابخشیان‌، مانوك‌ - درّی‌، مهدی‌ - رفیعی‌، بیژن‌ - روشن‌ زاده‌، حبیب‌ - كلهر، جواد -گیلانپور، كاظم‌ - مفخم‌، ناصر - مهران‌، منیر - نظمی‌، ناصر - ولی‌ زاده‌، حسین‌.

با پوزش‌ بسیار از آن‌ كه‌ بسیاری‌ از نامها در خاطر نگارنده‌ نیست‌.


ذكر و یاد خاصی‌ از میرمهدی‌ ورزنده‌ كاملاً بجاست‌ زیرا نامبرده‌ در رواج‌ و اشاعة‌ ورزش‌ نوین‌در ایران‌ نقش‌ مهم‌ و تأثیرگذاری‌ داشته‌ است‌. و می‌توان‌ در این‌ باب‌ او را در ردیف‌ كلنل‌ علینقی‌وزیری‌ در زمینة‌ موسیقی‌ قرار داد. متأسفانه‌ من‌ در این‌ جا مدركی‌ جز مسموعات‌ خود در مورد او در اختیار ندارم‌ و بر اساس‌ این‌ مسموعات‌ است‌ كه‌ می‌دانم‌ وی‌ اولین‌ مروج‌ ورزش‌ نوین ‌آنهم‌ در جهت‌ تربیت‌ بدنی‌ در ایران‌ بوده‌ است‌. و بهنگام‌ تصویب‌ قانون‌ ورزش‌ اجباری‌ در مدارس‌، كه‌ ذكر آن‌ رفت‌، به‌ توصیه‌ و پافشاری‌ او ورزش‌ نوین‌ با عنوان‌ ورزش‌ سوئدی‌ (و گاه ‌ژیمناستیك‌ سوئدی‌) در برنامة‌ مدارس‌ گنجانیده‌ شد و در سالهای‌ بعد این‌ حركات‌ ورزشی‌ كه‌ مخلوطی‌ از بازیهای‌ هوشی‌ - حركتی‌ و نرمشها بود با نام‌ ورزش‌ صبحگاهی‌ در برنامة‌ مدارس ‌باقی‌ ماند. همچنین‌ گفته‌ شده‌ است‌ كه‌ او اولین‌ نمایش‌ ورزشهای‌ نوین‌ از جمله‌ پرش‌ با نیزه‌ وحركات‌ زمینی‌ ژیمناستیك‌ را در میدان‌ مشق‌ در حضور احمدشاه‌ قاجار اجرا كرده‌ است‌ و نیز معلم‌ ورزش‌ محمدرضا شاه‌ پهلوی‌ بهنگام‌ ولایتعهدی‌ او و تحصیل‌ مشارالیه‌ در مدرسة‌ نظام ‌بوده‌ است‌. و باز بنظرم‌ می‌رسد كه‌ عكسی‌ از او با پادشاه‌ در گذشته‌ ایران‌ در حال‌ تمرین ‌مشت‌زنی‌ دیده‌ام‌.

50- مصاحب‌، غلامحسین‌، دائرة‌المعارف‌ فارسی‌، ج‌ 1، تهران‌، 1345، ص‌ 7.

51- فرهنگ‌ فارسی‌ معین‌، ج‌ 1، ص‌ هفتاد و دو.

52- المنهل‌، ذیل‌ واژه‌های‌ فرانسوی‌ مربوط‌ به‌ ورزش‌. ‌

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.