• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خانواده > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خانواده (بازدید: 385)
چهارشنبه 29/3/1392 - 11:50 -0 تشکر 612861
پاسداری از نهاد خانواده در سیره ی قرآنی امام حسین (ع)

بر گرفته ازسایت راسخون نویسنده: حجه الاسلام و المسلمین سید محمد رضا علاءالدین

خداوند متعال، رسول خدا (ص) و اهل بیت (ع) او را برای اهل عالم، به ویژه پیروانشان، به عنوان الگو قرار داده است. مسلمانان جهان وظیفه دارند در تمام شئونات زندگی اعم از فردی، ‌اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و غیره به آنان اقتدا نمایند. یکی از نکات قابل توجه در سیره پیشوایان معصوم (ع) نحوه رفتار آنان با خانواده است. در این مقاله برآنیم تا با مراجعه به منابع تاریخی به گوشه هایی از سیره اخلاقی امام حسین(ع) در خانواده بپردازیم؛ هر چند به خاطر طبیعت موضوع و نیز شرایط اجتماعی، حجم شواهد و موارد برجای مانده در تاریخ، ‌در این خصوص فراوان نیست؛ اما همین اندک نیز بسیار ارزشمند و گویاست.
خانواده در اسلام از جایگاه ویژه و بزرگی برخوردار است به این علت همراهی، ‌همفکری و همیاری اعضاء خانواده با هم و سامان بخشی اخلاق و تفکر آنها مورد توجه ائمه اطهار بوده است. سیره و سنت ائمه اطهار(ع) قبل از هر چیز هدایت و تربیت است زیرا آنان بزرگترین مربیان بشریت اند و بایستی تفسیری کامل از سیره اخلاقی و تربیتی آنها در نهاد خانه و خانواده ارائه گردد. در زندگی و سیره حضرت امام حسین(ع) سرمشقی کامل از حیات طیبه برای علاقمندان و پیروان آن حضرت وجود دارد. در این مقاله علاوه بر طرح دیدگاه های امام حسین(ع) در خصوص جایگاه مهم خانه و خانواده و تبیین سیره ی اخلاقی آن حضرت در نهاد خانواده به موضوعاتی همچون احترام به همسر، و توجه به خواست های او در زندگی، عشق به همسر و خانواده و توجه به نیازهای فرزندان به ویژه زمینه سازی برای تربیت و رشد مطلوب آنها و بروز و ظهور فضائل و رفتارهای درس آموز آن حضرت نسبت به خانواده مطرح گردیده است.

چهارشنبه 29/3/1392 - 12:7 - 0 تشکر 612872

10- احترام به انتخاب جوان در امر ازدواج


جوانان به سبب كمی تجربه به استفاده از تجارب و نصایح والدین نیازمندند، ‌اما آنان دیگر دوران كودكی و نوجوانی را پشت سر گذاشته اند و به حدی از رشد رسیده اند كه خود حق انتخاب داشته، برای خود تصمیم بگیرند. از این رو، ‌شایسته است والدین در دوران كودكی و نوجوانی زمینه استقلال و قدرت تصمیم گیری آنها را فراهم آورده، ‌آنان را چنان تربیت كنند كه به سمت انتخابهای معقول و تصمیمهایی منطقی پیش روند و مصالح واقعیشان را بر منافع آنی و زودگذر ترجیح دهند. اگر فرزندان به این حد از رشد و استقلال رسیدند، ‌باید به آنان اعتماد كرد و به تصمیمها و انتخابهاشان احترام نهاد. جوان در طول زندگی با انتخابهای گوناگون روبه روست و یكی از مهمترین آنها گزینش همسر است. در این مساله، ‌چنانچه فرزند از قدرت انتخاب صحیح و معقول برخوردار است، ‌باید به وی حق انتخاب داد و از ازدواجهای تحمیلی پرهیز كرد. حسن(6)، فرزند امام حسن مجتبی (ع) یكی از دختران امام حسین (ع) را خواستگاری كرد. امام حسین (ع) به او فرمود: «اختر یا بنی اجتهما الیك.» فرزندم! هر كدام را بیشتر دوست داری انتخاب كن. فرزند امام مجتبی (ع) شرم كرد و جوابی نداد. آنگاه امام حسین (ع) فرمود: من دخترم فاطمه را برایت انتخاب كرده ام؛ ‌زیرا او به مادرم فاطمه دختر رسول خدا (ص) شبیه تر است. » (7)
ملاحظه می شود با این كه فرزند امام مجتبی (ع) به احترام عمو و دخترانش به طور مشخص از دختر خاصی خواستگاری نكرد و امر را به عمویش وانهاد؛ امام حسین (ع) به انتخاب و علاقه فرزند برادرش اهمیت داد و از او خواست خودش آن را كه بیشتر دوست دارد به همسری برگزیند. 

چهارشنبه 29/3/1392 - 12:8 - 0 تشکر 612873

11- تربیت عملی والدین در نهاد خانواده

  بی تردید موثرترین عامل در تربیت اخلاقی و دینی فرزندان رفتارهای درست والدین است.


پر واضح است كه زبان رفتار از زبان گفتار بسی نافذتر است و در عمل آثاری نهفته است كه هرگز از گفتار برنمی آید. كودك و نوجوانی كه پیوسته شاهد اعمال نیك والدین است، بطول غیر مستقیم سرمشق می گیرد و به انجام كارهای نیك تشویق می گردد. در سیره تربیتی ائمه اطهار (علیهم السلام) تربیت با رفتار و عمل بارزترین بعد تربیت است. فرزندان ائمه( علیهم السلام) با دیدن رفتار آنان سرمشق گرفته، ‌عمل می كردند. شعیب بن عبدالرحمن خزائی می گوید: هنگامی كه امام حسین (ع) در كربلا به شهادت رسید بر دوشش نشانه ای وجود داشت. از امام سجاد (ع) درباره آن پرسیدند، امام سجاد بسیار گریست و فرمود:« این، ‌اثر بارهای غذایی است كه پدرم بر دوشش حمل می كرد و به خانه های تهیدستان می برد.» (8) آری، امام سجاد(ع) پیوسته این رفتار را از پدرش مشاهده كرد و سرمشق گرفت و عمل كرد. بدین سبب، امام باقر(ع) فرمود:« (پدرم) علی بن الحسین (ع) شبها كیسه نان بر دوش حمل می كرد و (به مستمندان) صدقه می داد.» (9)

چهارشنبه 29/3/1392 - 12:8 - 0 تشکر 612874

12- غیرت ورزی نسبت به خانواده

  یكی از خصلت های پسندیده، ‌غیرت است. غیرت، ‌به معنای آن است كه سرشت و طبیعت انسان از این كه غیر خودش در یك امر مورد علاقه اش با او مشاركت داشته باشد نفرت داشته باشد.(10) غیرت در اصطلاح، آن است كه كسی نسبت به ناموس خود و همسر یا فرد مورد علاقه اش به حدی اهتمام ورزد كه به دیگری اجازه و تعرض به حریم خویش ندهد. انسان غیور، ‌نمی تواند تحمل كند كه دیگران با نگاه های ناپاك یا انگیزه های فاسد، به همسر و بستگان او نزدیك شوند و قصد سوء استفاده داشته باشند.


غیرت ورزیدن، خُلقی ارزشمند و پسندیده است. گاهی هم (غیرت دینی) سبب می شود كه انسان از هر نوع سوء قصد و هجوم مخالفان به دین و ارزش های مقدس و معتقدات دینی برآشوبد و عكس العمل نشان دهد و در دفع تعرض بكوشد. پیامبر اكرم (ص) فرموده است: الغیره من الایمان(11) غیرت از ایمان است.
غیرت، نشانه ارزشمندی شخصیت یك انسان محسوب می شود. حضرت علی (ع) فرموده است: ارزش انسان به قدر همت اوست، ‌صدق او به اندازه جوانمردی اوست، ‌شجاعتش به اندازه پاكدامنی اوست و عفت او به قدر غیرت اوست.(12) خداوند نیز بندگان غیرتمند خویش را دوست می دارد.(13)
بنی هاشم، غیرتمندان روزگار خویش بودند و برای عترت پیامبر(ص) حرمتی فوق العاده قائل بودند. جوانان بنی هاشم نیز پیوسته اهل بیت امام حسین (ع) را در طول سفر به كربلا، محافظت می كردند. شبها نیز با حراست این جوانان، به ویژه قمر بنی هاشم، زنان حرم آسوده و بی هراس استراحت نمودند.
غیرت در دریای پهناور وجود اباعبدالله (ع) موج می زد و به همه آموخت كه نگهبانان دین و ناموس خود باشند و بیشترین حساسیت را در دفاع و صیانت از آنها داشته باشند. او تا آخرین نفس از عقیده اسلامی خود دفاع كرد و بر محو باطل پافشاری نمود. او كه سرآمد غیرتمندان عالم است در رجز حماسی خویش در روز عاشورا از جمله بر حمایت از ذریه پیامبر و خانواده پدرش تاكید می فرمود: احمی عیالات ابی، ‌امضی علی دین النبی (14) آن حضرت، روز عاشورا خانواده و دختران و خواهر خود را توصیه كرد كه پس از شهادتش، ‌بی تابی نكنند و چهره مخراشند و آه و زاری و واویلا سر ندهند و پیش دشمنان صدایشان را به گریه بلند نكنند. در واپسین لحظات هم كه مجروح بر زمین افتاده بود، ‌وقتی شنید كه گروهی از سپاه دشمن قصد حمله به خیمه ها و تعرض به زنان و كودكان دارند، ‌بر سرشان فریاد كشید: ان لم یكن لكم دین و كنتم لا تخافون المعاد فكونو احرارا فی دنیاكم...(15) ای پیروان آل ابوسفیان! اگر دین ندارید و از معاد نمی ترسید، پس در دنیایتان آزاده باشید و اگر عربید، به اصل و تبار خویش برگردید...
شمر جلو آمد و گفت: ای پسر فاطمه چه می گویی؟ امام (ع) فرمود: من با شما می جنگم و شما با من می جنگید، ‌پس تجاوزگران و سركشان و جاهلان خود را تا وقتی من زنده ام، از حرم من بازدارید.(16)
از غیرت آن امام همام بود كه در همان حال هم از كار ناجوانمردانه سپاه دشمن برآشفت و اعتراض كرد و تا زنده بود نتوانست تحمل كند كه نامردان به حریم ناموس او نزدیك شوند. غیرت دینی او و یارانش نیز زمینه ساز آن حماسه بزرگ شد.
آن امام همام، كشته شدن را بر ننگ ذلت و تسلیم، ‌ترجیح داد و این از غیرت و حمیت او بود.یاران شهیدش هم شب عاشورا و در فرصت های دیگر تا پای جان ابراز وفاداری كردند و غیرتشان اجازه نداد كه امام و اهل بیت او را در صحرا و میان انبوه دشمن رها كنند و خود، در پی زندگی و عافیت خویش روند. عباس، امان نامه دشمن را رد كرد، ‌تیغ ها و شمشیرهای دشمن را بر خواری و مذلت ترجیح داد. اما فرومایگان، ‌برای كشتن او و به خاطر رضای خاطر والی كوفه و یزید طاغوت، ‌همدست شدند و پس از كشتن عاشورائیان، خانواده آنان را به اسارت بردند. اعتراض حضرت زینب(س) به یزید در شام، كه اهل بیت پیامبر را در معرض دید و تماشای مردم كوچه و بازار قرار داده (17) ریشه در غیرت او داشت. پیروان عاشورا، ‌هم درس عفاف و حجاب را به عنوان غیرت ناموسی از كربلا می آموزند، ‌هم دفاع از مظلوم و نصرت حق و مبارزه و بدعت را به عنوان غیرت دینی از حماسه آفرینان كربلا الهام می گیرند. 

چهارشنبه 29/3/1392 - 12:9 - 0 تشکر 612875

13- رفتار حضرت نسبت به خانواده و فرزندان در لحظه وداع

  امام (ع) در واپسین لحظه های زندگی خویش شرایط ناگواری خانواده و فرزندان، ‌غصه یتیمی و از دست دادن نزدیكترین عزیزان از یك طرف، ‌طی مسیر كربلا تا شام و از شام به مدینه و همراهی دشمنان سنگدل را، ‌از طرف دیگر مجسم كرد. در چنین شرایطی آن امام همام شیوه دعوت به صبر و بردباری و توجه دادن به نصرت الهی را برگزید تا با دم حسینی خود روح خسته آنان را توان دوباره ببخشد و عزمشان را برای دست یابی به همه اهداف، تقویت نمایند.در مقاتل آمده است:


هنگامی كه امام (ع) همه یارانش را دید كه شهید شده اند، برای وداع به خیمه ها آمد و ندا دادند: ای سكینه، ای فاطمه، ای زینبین، ‌آخرین درود و سلام من بر شما باد.(18) سكینه صدا زد: ای پدر آیا تن به مرگ داده ای؟ فرمود: كسی كه یاور ندارد، چگونه تن به مرگ ندهد. طبق نقل دیگر فرمود: ای نور چشم من! كسی كه یار و یاوری ندارد، چگونه تسلیم مرگ نشود، ولی (فرزندم) رحمت و نصرت خداوند در دنیا و آخرت به همراه شما است، ‌دخترم بر قضاء الهی، ‌صبر پیشه كن و زبان به شكوه مگشای، ‌زیرا دنیا محل گذر است، ‌ولی آخرت خانه همیشگی است. سكینه گفت: ما را به حرم جدّمان( مدینه) بازگردان. امام فرمود: لو ترك القطا لغفا و نامَ؛ ‌اگر پرنده قطا را بگذارند، در جایگاه خود آرام می گیرد و استراحت می كند. سكینه گریه كرد، امام حسین (ع) دختر عزیزش را به سینه چسباند و اشكهایش را پاك نمود و اشعاری خواند كه ترجمه اش چنین است: ای سكینه جانم! بدان كه بعد از شهادتم، گریه تو بسیار خواهد شد، ‌دل مرا با افسوس، به سرشك خود مسوزان تا جان در بدن دارم، پس وقتی كه كشته شدم تو بر هر كس نزدیكتر به بدن من می باشی كه كنارم بیائی و گریه كنی، ای برگزیده بانوان. (19) طبق نقل سوم آن حضرت به فرزندان و خواهران چنین توصیه نمود: خودتان را برای گرفتاری آماده كنید و بدانید خداوند نگهدار و یاور شما است و شما را از شر دشمنان نجات می بخشد و عاقبت امرتان را به خیر خواهد كرد، دشمنانتان را با انواع بلاها عذاب خواهد نمود و به شما، در برابر این گرفتاری، ‌انواع نعمت و كرامت عطاء خواهد كرد. پس زبان به شكوه مگشایید و سخنی مگویید كه از منزلت و ارزش شما بكاهد. 

چهارشنبه 29/3/1392 - 12:11 - 0 تشکر 612876

پی نوشت ها :


بخش الف
1- ازدواج و خانواده، اثر مرکز فرهنگ و معارف قرآن، ص 3 تا 10
2- کلمات الامام حسین (ع)، ‌ص 447، فرهنگ سخنان امام حسین (ع)، ‌حدیث 8.
3- اعیان الشیعه، ‌ج6، ص 449، ‌اعلام النساء المومنات، ص 347، منتهی الامال، ج1، ص 335.
4- الکافی، ‌ج6، ص 476.
5- کافی، ‌ج6، ص 475، ح1.
6- موسوعه کلمات الامام الحسین (ع)، ص711

بخش ب
1- بحارالانوار، ج 43، ص 157، ح6.
2- اقرحت علیه شیئا: سالته ایاه من غیر رویه و منه الحدیث «ان رسول الله (ص) لا یقترح علی ربه فی شیء یامره به « (مجمع البحرین، ‌طریحی، ‌ج2، ص 404.)
3 و 4- بحارالانوار، ج 46، ‌ص 67، ح34.
5- حلیه الابرار، ‌سید هاشم بحرانی، ج1، ص 582.
6- در كتب سیره و تاریخ ائمه(ع) از حسن به عنوان یكی از فرزندان امام مجتبی (ع) یاد شده، ‌شیخ مفید در الارشاد از او چنین یاد می كند:« و اما حسن بن احسن فكان جلیلا، ‌رئیسا، ‌فاضلاً، ‌ورعا...» (الارشاد، ‌ص 196، ‌مناقب آل ابی طالب، ج 3، ص192، بحارالانوار، ج44، ص 163، ‌عوالم، ‌ج2، ص 306.)
7- موسوعه كلمات الامام الحسین(ع)، ص 632.
8- حلیه الابرار، ‌ج1، ص 582.
9- مناقب آل ابی طالب، ‌ابن شهر اشوب، ج4، ص153.
10- مجمع البحرین، ‌ج2، ص246.
11- من لا یحضره الفیقه، ‌ج3، ‌ص 444.
12- وعفته علی قدر غیرته. (نهج البلاغه، ‌صبحی صالح، حكمت 47).
13- ان الله یحب من عباده الغیور.( میزان الحكمه، ‌ج7، ص 357)
14- بحارالانوار، ‌ج45، ‌ص 49.
15- همان، ‌ص 51.
16- فامنعوا عتاتكم عن التعرض لحرمی ما دمت حیا. (بحارالانوار، ‌ج45 ص 51)
17- حیاه الامام الحسین، ‌ج3، ‌ص 378.
18- معالی السبطین، ‌ج1، ص 22 و 23 تذكره الشهداء، ص 307.
19- ترجمه نفس المهموم، ‌ص 184، ‌معالی السبطین، ‌ج2، ص 25.

چهارشنبه 29/3/1392 - 20:20 - 0 تشکر 613118

سلام
همه موارد به یه طرف خوب بودن ولی این غیرت ورزی به خانواده خیلی مهمه یعنی اگه این غیرت توی وجود مرد باشه البته زنم شامل میشه خیلی از مشکلات حل میشه و طلاق ها هم خیلی کم میشن همین که مرد و یا زن نسبت به همسر و فرزندانش غیرت داشته باشه نه در خانه تندی میکنه و با تمام وجود واسه خانوادش کار میکنه.

 

  به طواف كعبه رفتم ،به حرم رهم ندادند          كه برون درچه كردي، كه درون خانه‌آئي

 

                                    

پنج شنبه 30/3/1392 - 0:9 - 0 تشکر 613229

yasekaboud63 گفته است :
[quote=yasekaboud63;498511;613118]سلام
همه موارد به یه طرف خوب بودن ولی این غیرت ورزی به خانواده خیلی مهمه یعنی اگه این غیرت توی وجود مرد باشه البته زنم شامل میشه خیلی از مشکلات حل میشه و طلاق ها هم خیلی کم میشن همین که مرد و یا زن نسبت به همسر و فرزندانش غیرت داشته باشه نه در خانه تندی میکنه و با تمام وجود واسه خانوادش کار میکنه.


ممنونم که مطالعه فرمودید و نظر قشنگ و صائب تونو اعلالم فرمودید
حتما همین گونه هست که می فرمایید.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.