• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 557)
يکشنبه 15/11/1391 - 6:50 -0 تشکر 587211
آیا همه چیز از آب خلق شده است

برخی افراد از آیه «همه چیز را از آب خلق کردیم» برای اثبات تئوری داروین استنباط می‌کنند و در مقابل آیاتی را که اشاره دارد حضرت آدم و حوا مستقیماً از خاک خلق شدند، تناقض با آیه فوق می‌دانند، علاوه بر آن، خلقت همه چیز از آب را اعجاز نمی‌دانند.

حجت‌الاسلام حسن رضا رضایی، مدیر گروه رشته علوم قرآن و حدیث مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در پاسخ به این شبهه، چنین می‌گوید:

قرآن در چند آیات آب را منشأ پیدایش حیات در روى کره زمین مى‌داند: «... وَجَعَلْنا مِنَ الماءِ کُلَّ شَیء حَىٍّ...» (۱) و هر چیز زنده‌اى را از آب پدید آوردیم... .

پیامبر اکرم(ص) نیز در حدیثی «کل شىء خلق من الماء»(۲)، هر چیزى از آب آفریده شده است؛ اشاره دارد، آب به مایعى گفته مى شود که از دو عنصر هیدروژن (۱/۱۱%) و اکسیژن (۹/۸۸%) ساخته شده است. (۳)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 15/11/1391 - 6:56 - 0 تشکر 587222

* آیاتى که قابل انطباق با هر دو نظریه تکامل و ثبات انواع هستند


«خَلَقَ الإِنْسانَ مِنْ نُطْفَة فَإِذا هُوَ خَصِـیمٌ مُبِـینٌ» (۳۴)



«... أَکَفَرْتَ بِالَّذِی خَلَقَکَ مِنْ تُراب ثُمَّ مِنْ نُطْفَة ثُمَّ سَوّاکَ رَجُلاً» (۳۵)



«الَّذِی خَلَقَک فَسَوّاک فَعَدَلَک فِی أَیِّ صُورَة ما شاءَ رَکَّبَکَ» (۳۶)



«خَلَقَ الإِنْسانَ مِنْ عَلَق»(۳۷)



بنابراین ما همانند کلیسا (در قرن ۱۸و ۱۹ میلادى) در صدد نیستیم، که با چماق انکار و تکفیر با این نظریه مقابله کنیم، نظریه‌اى که بیش از دو قرن در میان دانشمندان تجربى تحقیق شده و برخى آن را پذیرفته و برخى دیگر به شدت آن را مخالف تحقیقات زیست شناسى و وراثت و تنازع بقا مى‌دانند و آن را به نقد مى‌کشند، دانشمندان اسلامى نیز که منبع و مأخذ آن‌ها قرآن و سنت است درباره این نظریه با احتیاط سخن گفته‌اند: چنان که علامه طباطبایى مى‌فرماید: ظاهر آیات قرآن، نسل کنونى بشر را از حضرت آدم و حوا، و آدم را از خاک مى‌داند، ولى قرآن درباره چگونگى خلقت حضرت آدم و دفعى یا تدریجى بودن و... ساکت است.(۳۸)



آیت‌الله مشکینى نیز صراحت آیات قرآن را در هر دو نظریه رد مى‌کند و قایل است که فهم مفسران را باید از کتاب‌هاى آسمانى جدا کرد.(۳۹)، در نتیجه، مفسران معاصر ـ نه کسانى که با نام روشنفکرى جدید به تفسیر قرآن مى‌پردازند ـ این نظریه را به صورت یک احتمال قبول دارند؛ هر چند نقدها و اشکال‌هاى فراوانى به آن وارد کرده‌اند.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 15/11/1391 - 6:57 - 0 تشکر 587223


*پی‌نوشت‌ها:



۱. سوره انبیا، آیه ۳۰. سوره هود، آیه ۷.در سوره نور، آیه ۴۵ و نیز سوره انعام، آیه ۹۹، سوره ابراهیم، آیه ۳۲،سوره طه، آیه ۵۳، به منشأ و پیدایش حیات اشاره دارند.



۲. محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج ۵۴، ص ۲۰۸، ح ۱۷۰؛ سیوطى، درالمنثور، ج ۴، ص ۳۱۷؛ شیخ کلینى، اصول کافى، ج ۸، ص ۹۴.



۳. پاک‌نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج ۱، ص ۱۴۰.



۴. ناصر مکارم شیرازى و همکاران، تفسیر نمونه، ج ۱۳، ص ۳۹۶ و ج ۱۴، ص ۵۰۸. (با تلخیص).



۵. ر.ک: سید محمد حسین طباطبایى، تفسیر المیزان، ج ۱۰، ص ۲۴۴.



۶. محمد على رضایى اصفهانى، پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، ج ۲، ص ۲۵۲.



۷. ر.ک: عبدالحسین خسرو پناه، کلام جدید، ص ۳۹۰-۳۹۳.



۸. سوره انبیا، آیه ۳۰.



۹. على مشکینى، تکامل در قرآن، ص ۲۳-۲۴.



۱۰. ر.ک: سید قطب، فى ظلال القرآن، ج ۶، ص ۱۱۱.



۱۱. سوره نور، آیه ۴۵.



۱۲. ر.ک: تکامل در قرآن، ص ۲۴-۲۵، و بی‌آزار شیرازى، گذشته و آینده جهان، ص ۳۹-۴۲.



۱۳. سوره اعراف آیه ۱۱؛ نیز سوره حجر، آیه ۲۸ و ۲۹، سوره ص، آیه ۷۱؛ سوره سجده آیه ۸-۹ همین مضمون را دارند.



۱۴. تکامل در قرآن، ص ۲۵.



۱۵. ر.ک: تفسیر نمونه، ج ۱۱، ص ۸۸.



۱۶. سوره  انعام، آیه ۲ نیز  سوره ص، آیه ۷۱، سوره سجده، آیه ۸؛ سوره مؤمنون، آیه ۱۲ همین مضمون را دارند.



۱۷. سوره صافات، آیه ۱۱.



۱۸. سوره حجر، آیات ۲۶.



۱۹. تکامل در قرآن، ص ۲۶؛ محمد محمود اسماعیل، الاشارات العلمیه فى الایات الکوینه فى القرآن الکریم، ص ۱۱.



۲۰. سوره بقره، آیه ۲۱۳، سوره یونس، آیه ۱۹ همین مضمون را دارد.



۲۱. على مشکینى، تکامل در قرآن، ص ۲۸-۲۷.



۲۲. تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۵۸.



۲۳. سوره آل عمران، آیه ۳۳.



۲۴. ر.ک: یدالله سحابى، خلقت انسان، ص ۱۰۸.



۲۵. تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۳۹۱.



۲۶. محمد تقى مصباح یزدى، معارف قرآن، ص ۳۲۵، ر.ک: مسیح مهاجرى، نظریه تکامل از دیدگاه قرآن، ص ۵۴-۵۶.



۲۷. سوره انعام، آیه ۹۸ و نیز سوره نساء، آیه ۱؛ سوره اعراف، آیه ۱۸۹ و سوره  زمر، آیه ۶ همین مضمون را دارند، هم چنین آیاتى که خطاب «بنى آدم» به انسان‌ها مى‌کند، مثل، سوره اعراف، آیه ۲۷ و ۳۵، سوره یس، آیه ۶۰، سوره اسراء، آیه ۷۰.



۲۸. تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۲۴۵.



۲۹. ر.ک: على مشکینى، تکامل در قرآن، ص ۴۷-۴۴.



۳۰. سوره آل عمران، آیه ۵۹.



۳۱. سوره الرحمن، آیه ۱۴.



۳۲. تفسیر نمونه، ج ۲، ص ۴۳۵؛ تکامل در قرآن، ص ۵۵.



۳۳. تکامل در قرآن، ص ۵۵.



۳۴. سوره نحل، آیه ۴، و نیز سوره یس، آیه ۷۷، سوره نجم، آیه ۶۶ به همین مضمون وارد شده است.



۳۵. سوره کهف، آیه ۳۷ و ر.ک: سوره فاطر، آیه ۱۱.



۳۶. سوره انفطار، آیه ۷ ـ ۸.



۳۷. سوره علق، آیه ۲۱.



۳۸. ر.ک: سید محمد حسین طباطبایى، تفسیر المیزان، ج ۱۶، ص ۲۶۳ و ۲۶۹.



۳۹. ر.ک: على مشکینى، تکامل در قرآن، ص ۸ - ۹.




منبع: خبرگزاری فارس

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

سه شنبه 24/11/1391 - 15:12 - 0 تشکر 589335

حالا ما چیکار کنیم؟


این نظریه تکامل رو قبول کنیم  (به استناد بعضی آیات قرآن که بر ان دلالت دارند) با قبول نکنیم؟( به استناد دیگر آیات مطرح شده در بحث؟

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.