• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 4285)
سه شنبه 7/9/1391 - 23:26 -0 تشکر 576472
اصول و روش های تربیتی

منبع:http://www.rasekhoon.net/article/show-51872.aspx


در پژوهش حاضر با روش تحلیل اسنادی، مبانی، اصول و روش های تربیت از منظر پیامبر اکرم(ص) مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری، کلیه ی احادیث و روایات موجود در منابع معتبر منسوب به آن حضرت بوده اند. بنابراین، نمونه گیری انجام نشده است. ابزار پژوهش، فهرست وارسی بوده که روایی صوری آن به وسیله ی تأمین نظریات صاحب نظران و پایایی آن نیز طی محاسبه ی ضریب همبستگی داده های حاصل از تحلیل اولیه با تحلیل مجزای دیگر برابربا 87 بوده است. داده های حاصل از تحلیل اسنادی، مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته و در نهایت، شش مبنای تربیتی، شانزده اصل تربیتی به علاوه ی سی و هشت روش تربیتی مربوط به آنها به دست آمدند.

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:6 - 0 تشکر 576483


روش های تربیتی


روش های استنتاج شده در این اصل عبارتند از:

2-2-1) مراقبت از صفوف نماز


ظاهراً این امر کم اهمیت جلوه می کند، ولی اگر به رژه ی نظامی هر کشور، که از دیدگاه نظامی ـ سیاسی تأثیر مهمی در نمایش قدرت و صلابت نظامی آن کشور دارد، توجه داشته باشیم، می توان صفوف نماز را نیز نمایش همبستگی و اتحاد جامعه ی مسلمین دانست. لذا تأکید پیامبر اکرم(ص) بر مراقبت از صفوف نماز را می توان شیوه و روش بسیار مؤثری در تربیت اجتماعی مسلمانان قلمداد کرد: «صف هایتان را منظم کنید و نامرتب نباشید که دل هایتان پراکنده می شود» (المتقی، 1409 هـ، ج7، 6782). همچنین ایشان فرموده اند: «میان صف ها را پر کنید، دوش به دوش یکدیگر بایستید تا شیطان بر شما غلبه نکند» (حرّ العاملی، 1367، ج5، 472).

2-2-2) تقسیم ساعات شبانه روز


پیامبر اکرم(ص) اسوه ی نظم و انضباط بودند. ایشان در تمامی طول شبانه روز برنامه ی مشخصی برای خود داشتند: «و چون آن حضرت به منزل می رفتند، اوقات خویش را به سه قسمت تقسیم می کردند: قسمتی را برای عبادت خدا، قسمتی را برای اهل بیت خود و قسمتی را برای خود اختصاص می دادند. سپس آن قسمتی را که به خود اختصاص داده بودند میان خود و مردم تقسیم می کردند و بخشی از آن را به مردم اختصاص می دادند و عام و خاص را می پذیرفتند و چیزی از آنان مضایقه نمی کردند» (ابن شعبه حرانی، 1369، 307).
از ابوذر نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «بر عاقل واجب است که برای خود ساعاتی را داشته باشد، ساعتی برای مناجات با پروردگار، ساعتی جهت محاسبه و رسیدگی به اعمال و کردار خود، ساعتی جهت تفکر در آنچه خداوند نسبت به او انجام داده و ساعتی جهت خلوت برای خویش و بهره گرفتن از حلال» (مجلسی، 1403 هـ، ج71، 323).
جدول شماره 2: مبنای تربیت عقلانیت و اصول و روش های تربیتی آن از دیدگاه پیامبر(ص)


مبنا



اصل



روش



عقلانیت



تذکر



پرسش و پاسخ



گفت و گو



ذکر مثل



مبارزه با خرافات و قشر بودن



ارزش دادن به علم و علم آموزی



نظم و انظباط



مراقبت از صفوف نماز



تقسیم شبانه روز



چهارشنبه 8/9/1391 - 0:8 - 0 تشکر 576484


3) مبنای سوم: کرامت


یکی از مهم ترین مبانی تربیتی از دیدگاه اسلامی کرامت انسان است. «کرامت، بزرگواری است و بزرگواری، حاصل بهره وری معین یک موجود است، بی آن که پای مقایسه با غیر در آن گشوده شود و هر گاه چنین شد آن را فضیلت گویند، نه کرامت» (باقری، 1374، 132). کرامت دارای دو مرتبه ی ذاتی و اکتسابی است. انسان به دلیل داشتن کرامت ذاتی از موجودات دیگر جهان برتر است و نوع دوم آن از طریق تقوی و پرهیزگاری و در پرتو تربیت و مجاهدت به دست می آید (رهبر، 1380). در این حال کریم ترین انسان ها نزد پروردگار کسانی هستند که از تقوای بیشتری نسبت به دیگران برخوردارند: «إنَّ أكرَمَكُم عِندَ اللّهِ أَتقاكُمْ» (حجرات، 13)

1-3) اصل یک (از مبنای سوم): عزت


با توجه به کرامت ذاتی انسان باید توجه داشت که همیشه او را مکرم و عزیز شمرده و عزت نفس او را خدشه دار نسازیم و باید دانست که ظاهر دنیایی اشخاص (از جمله نوع رنگ پوست و قیافه یا طبقه اجتماعی یا شغل یا...) دلیل کرامت اشخاص نیست و نباید با به رخ کشیدن آنها عزت نفس افراد را تضعیف کرد. پیامبر اکرم(ص) در این باره فرموده اند: «اطلبوا الحوائج بعزّ الأنفس» (کرفریدنی، 1384، 79)؛ یعنی خواسته های خود را با عزت نفس بطلبید. انسان با عزت، سخت، محکم، نفوذناپذیر، راسخ، استوار و شکست ناپذیر است و بالاترین عزت در وهله ی اول نزد خداوند و رسولش و در نهایت در نزد مؤمنان است. « وَ لِلّهِ العِزَّهُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلمُؤمِنین» (منافقون، 8).
مهم ترین شیوه ی تقویت و حفظ عزت، اطاعت خدا و تقوای الهی است. رسول خدا(ص) فرموده اند: «خداوند هر روز ندا می دهد که من پروردگار شما هستم. و هر کس که خواهان عزت در دو جهان است، از خدای عزیز اطاعت کند» (المتقی، 1409 هـ، ج15، 784).

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:8 - 0 تشکر 576485

روش های تربیتی


روش های استنتاج شده در این اصل عبارتند از:

1-1-3) تغافل


با توجه به اصل لذت، در برخی موارد بر مربی لازم است تا با چشم پوشی از خطاهای مربی و مخفی کردن آنها در حفظ عزت نفس وی بکوشد. تغافل نشانه ی بزرگواری و فروتنی مربی نیز می باشد و مایه ی بزرگ منشی مربی می گردد. پیامبر اکرم(ص) آن قدر در پذیرش عذر تراشی های منافقینی که به ظاهر مؤمن بودند پیش می رفت که آنان وی را به طعنه، گوش شنوا (حاکی از ساده لوحی) می خواندند، یعنی این که او هر عذری را به دیده ی قبول می نگرد، لیکن خداوند فرمود: « قُل أُذُنُ خَیرٍ لَكُم» (توبه، 61)

2-1-3) گذشت در عین قدرت


مهم ترین رفتار پیامبر(ص) در این مورد پس از فتح مکه اتفاق افتاد که وی با قدرتی که پس از پیروزی به دست آورده بود می توانست از اشخاص کافر مشرک بسیاری انتقام بگیرد، لیکن با گذشت خود حرکتی تربیتی و پسندیده انجام داد و به آنان گفت که امروز دیگر نکوهشی بر شما نیست؛ بروید همه ی شما آزادید (الصفار، 1383، 165).

3-1-3) ارزش دادن به کار و کارگر


کار را جوهره وجودی مرد می دانند و کارگران قشر عمده ای از افراد جامعه هستند. بنابراین ارزش نهادن به این دو امر در بالا بردن عزت نفس آدمیان بسیار تأثیر دارد. خود آن حضرت(ص) تمام کارهای شخصی خود را به تنهایی انجام می دادند و به کسی اجازه نمی دادند کارهای وی را انجام دهد. پیامبر اکرم(ص) همچنین می فرمودند: «الکادّ علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله» (کلینی، بی تا، ج 5، 88)؛ یعنی تلاش کننده و زحمتکش در راه خانواده ی خویش، همچون مجاهد راه خداست.

2-3) اصل دو (از مبنای سوم): استقلال


استقلال یعنی تکیه بر حق و گسستن از غیر و چشم امید به دوست داشتن. پیامبر اکرم(ص) هم از لحاظ فکری و هم از لحاظ عملی مستقل بود و با رفتار و گفتار خویش به این اصل دعوت می کرد. آن حضرت(ص) کارهای شخصی را خود انجام می داد و اجازه نمی داد کسی برای او به زحمت بیفتد. ایشان می فرمودند: « کلوا من کدّ ایدیکم» (مجلسی، 1403 هـ، ج66، 314)؛ یعنی از دسترنج خود بخورید.
از اموری که نشانه ی عدم استقلال بوده و سخت مورد نکوهش قرار گرفته است، سربار دیگران بودن است. ا مام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده اند: «ملعون من القی کلّه علی الناس» (ابن شعبه حرانی، 1369، 29)؛ یعنی مورد لعنت است که آن خود را سربار دیگران سازد.

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:9 - 0 تشکر 576486


روش های تربیتی


روش های استنتاج شده در این اصل عبارتند از:

1-2-3) کار و تلاش


تأکید معصومین (علیهم السلام)، خصوصاً رسول خدا(ص)، بر کار و تلاش مستمر از روش های انسان ساز آن بزرگان بوده است و خود نیز جلوتر از هر کس دیگری بخشی از زندگی خود را فعالیت در جهت کسب روزی حلال قرار داده بودند. پیامبر اکرم(ص) در این باره بیان داشته اند: «هر کس از دسترنج خود ارتزاق کند در قیامت در صف پیامبران قرار گیرد و پاداش آنان را برد» (مجلسی، 1403 هـ، ج13، 10).

2-2-3) قناعت


پیامبر اکرم(ص) از قناعت با عنوان مالی پایان ناپذیر یاد کرده و پیروان خود را به قناعت ورزیدن فرا می خواندند: «علیکم بالقناعه، فانّ القناعه مال لا ینفذ» (کرمی فریدنی، 1384، 378). در جای دیگر، ایشان بهترین مؤمنین را قانع ترین آنها بر می شمارند: «خیار المؤمنین القانع» (همان، 283).
جدول شماره 3: مبنای تربیتی کرمت و اصول و روش های تربیتی آن از دیدگاه پیامبر(ص)


مبنا



اصل



روش



کرامت



عزت



تغافل



گذشت در عین قدرت



ارزش دادن به کار و کارگر



استقلال



کار و تلاش



قناعت



چهارشنبه 8/9/1391 - 0:10 - 0 تشکر 576487

4) مبنای چهارم: جذبه حسن و احسان


تأکید پیامبر اکرم(ص) به زیبایی ها، نیکویی ها و اخلاق حسنه، نشان از همسبتگی خوبی ها و زیبایی ها با روح انسان دارد. «حُسن، گاه از طریق حس دریافت می شود و گاه از طریق غیر حس، و از این رو به اعتبار نخست، به معنی زیبایی و به اعتبار دوم به معنی خوبی خواهد بود» (باقری، 1374، 111). آن حضرت(ص) همچنین هدف بعثت خود را اتمام مکارم الاخلاق بیان می دارد.

1-4) اصل یک (از مبنای چهارم): زیبایی و آراستگی


اصل آراستگی بیان گر آنست که «در جریان تربیت، باید صورت آنچه عرضه می شود نیک آراست تا رغبت ها نیز برانگیخته شود» (همان 112). پیامبر(ص) درباره ی زیبایی و آراستگی فرموده اند: «انّ الله تعالی جمیل و یحبّ الجمال، سخیّ یحبّ السخاء، نظیف یحبّ النظافه» (کرمی فریدنی، 1384، 86)؛ یعنی خدا زیباست و زیبایی را دوست می دارد، بخشنده است و بخشیدن را دوست می دارد، پاکیزه است و پاکیزگی را دوست می دارد. همچنین می دانیم که ایشان همیشه به آراستگی ظاهر خود با شانه کردن و عطر زدن و نگاه به آب برای مرتب کردن سر و روی خویش توجه داشتند.

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:10 - 0 تشکر 576488

.

روش های تربیتی


روش های استنتاج شده در این اصل عبارتند از:

1-1-4) آراستن ظاهر


پیامبر اکرم(ص) توجه زیاد به این امر داشته اند و در این باره فرموده اند: «جامه هایتان را بشویید و موهای اضافی را بچینید. مسواک بزنید و آراسته و بهداشتی زندگی کنید» (کرمی فریدنی، 1384، 86).

2-1-4) فصاحت زبان و کلام


کلام انسان تبیین کننده ی خواسته ها و تفکرات اوست. پیامبر اکرم(ص) در این خصوص فرموده اند: «جمال المرء فصاحه اللسان» (حرّالعاملی، 1367، ج3، 340)؛ یعنی زیبایی مرد به فصاحت زبانش است. نیز فرموده اند: «انّ من اجمل الجمال الشّعر الحسن و نغمه الصوت الحسن» (کلینی، بی تا، ج2، 615)؛ یعنی همانا از زیباترین زیبایی ها شعر زیبا و نغمه ی زیباست.

2-4) اصل دو (از مبنای چهارم): محبت


یکی از اساسی ترین نیازهای انسان پس از نیازهای زیستی، نیاز به محبت است. سیره ی پیامبر اکرم(ص) سرشار از توجه به این اصل است. رفتار محبت آمیز آن حضرت(ص) با فرزندان خود و دیگر کودکان و نیز با تمامی اطرافیان خود نماینده ی اهمیت این اصل نزد ایشان است (حسینی زاده، 1382). نقل است از پیامبر اکرم(ص) خطاب به مردی از اشراف جاهلیت، که اظهار می کرد تا کنون هیچ یک از فرزندانش را نبوسیده است، فرمودند: «من لا یُرحم، لا یَرحم» (مجلسی، 1403 هـ، ج43، 282)؛ کسی که نسبت به دیگری رحم ندارد، خدا نیز نسبت به او رحم ندارد.

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:10 - 0 تشکر 576489


روش های تربیتی


روش های استنتاج شده در این اصل عبارتند از:

1-2-4) نیکی به همگان


رسول خدا(ص) در این باره فرموده اند: «به آن کسی که درخور نیکی است و آن کسی که شایسته ی آن نیست نیکی نما؛ چرا که اگر نیکی ات به آن که شایسته ی آن بود رسید، که به شایسته اش رسیده است و اگر به کسی رسید که درخور آن نیست، تو خود درخور شایسته کرداری هستی و در هر صورت زیان نکرده ای» (کرمی فریدنی، 1384، 78).

2-2-4) نوازش فرزندان


درباره ی ان حضرت(ص) نقل شده است: «اذا صبح مسح علی رؤوس ولده و ولد ولده» (مجلسی، 1403 هـ، ج104، 99)؛ یعنی هر روز صبح بر سر فرزندان و نواده های خویش دست محبت می کشید.

3-4) اصل سه (از مبنای چهارم): پرهیز از خشونت


پیامبر اکرم(ص)، به جز هنگام رویارویی با دشمنان خدا، از تندی و خشونت استفاده نمی کردند. ایشان توصیه می کردند که از خشم و خشونت همیشه اجتناب کنید: «اجتنب الغضب» (کرمی فریدنی، 1384، 37).

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:11 - 0 تشکر 576490


روش های تربیتی


روش های استنتاج شده در این اصل عبارتند از:

1-3-4) نهی از رفتار تند با کودکان


پیامبر(ص) همیشه در برخورد با کودکان حتی در کوچک ترین مسائل مربوطه از شیوه ی برخورد خشونت آمیز نهی می فرمودند. گاهی پیش می آمد که کودکی در دامن رسول خدا(ص) ادرار می کرد، کسانی که ناظر بودند به تندی و خشونت با کودک برمی خاستند تا او را از این کار باز دارند، ولی آن حضرت(ص) آنان را از این طرز رفتار منع می کرد و می فرمود: «با تندی و خشونت از ادرار کودک جلوگیری نکنید» (همان، ج6، 153).
جدول شماره 4: مبنای تربیتی جذبه حسن و احسان و اصول و روش های تربیتی آن از دیدگاه پیامبر(ص)


مبنا



اصل



روش



جذبه حسن و احسان



زیبایی و آراستگی



آراستن ظاهر



فصاحت زبان و کلام



محبت



نیکی به همگان



نوازش فرزندان



پرهیز از خشونت



نهی از رفتار تند با کودکان



چهارشنبه 8/9/1391 - 0:12 - 0 تشکر 576491

5) مبنای پنجم: نقایص ذاتی انسان


هر انسانی به طور ذاتی دارای نقایصی است که در قرآن به آنها بسیار اشاره شده است؛ مانند عجولاً، جهولاً، ضعیفاً، منوعاً، هلوعاً، جزوعاً و... باید دید که که چگونه می توان با این نقایص ذاتی به شیوه ای مناسب برخورد تربیتی داشت و از آنها در جهت رشد و کمال انسان استفاده کرد. روایات و احادیث پیامبر اکرم(ص) نشان می دهد که آن حضرت در پی برطرف کردن، پوشاندن و اغماض آن نقایض بوده و راه های کاهش آنها را در نظر گرفته و به کار می بردند. در مقابل، نمایش ضعف ها و نقایص انسانی از خصایص شیطانی است که مربی باید از آنها به دور باشد.

1-5) اصل یک (از مبنای پنجم): مدارا


مدارا یعنی نرمی و ملایمت در رفتار با دیگران. خداوند در قرآن کریم رفق و مدارای پیامبر اکرم (ص) را ناشی از رحمتش بر وی دانسته و آن را مایه ی رو کردن اجتماع به وی بر می شمارد: «فَبِما رَحمَهٍ مِنَ اللّهِ لِنتَ لَهُم وَ لَو كُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لاَنفَضُّوا مِن حَولِكَ» (آل عمران، 159).
پیامبر اکرم(ص) فرموده اند: «امر ربی بمداراه الناس، کما امرنی باداء الفرایض» (مجلسی، 1403 هـ، ج9، 202)؛ یعنی پروردگارم مرا به مدارا با مردم دستور داده، چنان که به انجام واجبات دستور داده است. همچنین ایشان در جایی دیگر می فرمایند:«لا یکون الرفق فی شیء الّا زانه» (محمدی ری شهری، 1362، ج4، 156)؛ یعنی مدارا بر چیزی قرار نمی گیرد، مگر این که آن را زینت می بخشد.

چهارشنبه 8/9/1391 - 0:13 - 0 تشکر 576492

روش های تربیتی


روش های استنتاج شده در این اصل عبارتند از:

1-1-5) تصحیح اشتباه مربی بدون ذکر نام


عایشه می گوید: «روزی پیغمبر(ص) عملی را انجام داد، و اجازه داد تا مسلمانان نیز آن کار را انجام دهند، ولی گروهی از ایشان با اعتقاد به نامشروع بودن آن عمل از انجامش خودداری کردند. وقتی این خبر به گوش او رسید مسلمانان را جمع کرد و پس از ادای خطبه و حمد و ثنای پروردگار خطاب به آنان گفت: چه شده است که گروهی از انجام عملی که من خود انجام داده ام پرهیز می کنند؟ سوگند به خدا که آگاهی من به دین خدا از آنان بیشتر و ترسم از عذاب الهی شدیدتر است» (الصفار، 1383، 188؛ به نقل از صحیح بخاری).

2-1-5) مرحله ای نمودن تکالیف


با توجه به ضعف ها و نقایص ذاتی انسان ها بهتر است تکالیف را از آسان به سخت و به صورت مرحله ای به آنها توصیه کنیم. این شیوه ای است که خدا و رسولش(ص) در انزال آیات الهی به تازه مسلمانان در پی گرفتند. تحریم شرب خمر در چند مرحله و درجات تقوای الهی از نمونه های بارز این شیوه است.

3-1-5) سعه صدر در مقابل مخالفان


کم تر مکتبی است که مانند دین مبین اسلام در مقابل مخالفان با سعه ی صدر و آرامش صحبت و بحث کند و ایشان را به بیان براهین خود دعوت کند: «قُل هاتُوا بُرهانَكُم إِن كُنتُم صادِقینَ» (بقره، 111). پیامبر اکرم(ص) در بیان صفات مؤمن فرموده اند: «اوسَعَ الناس صدرا» (مجلسی، 1403 هـ، ج67، 310)؛ یعنی سعه صدرش از همه مردم بیشتر است.

2-5) اصل دو (از مبنای پنجم): عدم تکلف


در این خصوص، «سیره ی نبی اکرم(ص) بر عدم تکلف استوار بود و آن را از افتخارات خود می شمرد، افتخار در بری بودن از تصنع و خودآرایی و بستن چیزی به خود و خود را به مشقت انداختن» (دلشاد تهرانی، 1372، 403). ایشان فرموده اند: «انّی لا احبّ المتکلّفین» (المتقی، 1409 هـ، ج11، 228)؛ من اهل تکلف را دوست ندارم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.