نتیجهگیری
پیش از این بیان شد که مبانی تربیت اخلاقی به معنی امکانات، ضرورتها و موقعیت حیات انسانی در تربیت اخلاقی است و شیوهها به معنای راهکارهاو پیشفرضهایی است که با توجه به مبانی، برای رسیدن به اهداف اتخاذ میشوند. علامه بیان میکند هدفهای تربیت اخلاقی میتواند به انگیزة قوانین اجتماعی یا مورد پسند مردم واقع شدن باشد ـ همانطور که دانشمندان غربی عموماً همین اهداف را در تشویق به اخلاق در نظر دارندـ
یا به انگیزة رهایی از عذاب اخروی و رسیدن به نعمتهای بهشتی باشد ـ همانگونه که ادیان گذشته به آن تأکید دارند. ـ اما روش قرآن با این دو گروه تفاوت دارد. قرآن کریم همة آموزههای خود را حول محور «توحید» بیان میکند و انگیزه تربیت اخلاقی را، حبّ معبود و رسیدن به قرب و نزدیکی به او بیان میکند.
علامه، مبانی تربیت اخلاقی در قرآن را توحید، فطرت، هدفدار بودن انسان، اختیار و قوة معرفتپذیری انسان میداند. البته مهمترین مبنا را «توحید» معرفی کرده است که سایر مبانی حول آن میچرخد. شناخت توحید، نگرش موحد را نسبت به خود و خداوند تغییر میدهد؛ نقصهای او را یادآور شده و تنها رافع کمبودها و نیازها را خداوند میداند.
میلهای فطری او نظیر میل به قدرت، علم، عزّت و احترام، کمال و حقیقت، حبّ ذات، پرستش موجود برتر و... اگر در کنار شناخت توحیدی قرار بگیرد، بهترین کمککنندة فرد در تربیت صحیح اخلاقی میشود.علامه مهمترین روش قرآن را «حبّ عبودی» یا محبّتی که از عبودیت فرد سرچشمه میگیرد میشناسد ایشان معتقد است کسی که خود را بنده خداوند نداند، هرگز نمیتواند به تربیت اخلاقی صحیح و کامل دست یابد. البته این اعتقاد باید در عمل نشان داده شود. عبودیت نیز هرگز بهطور کامل اجرا نمیشود؛ مگر آنکه انگیزة آن، محبّت به خداوند باشد؛
محبّت به کمالات او و اینکه ولیّ نعمت و رافع نیازهای انسان است. سایر روشهای قرآن نظیر نصیحت و موعظه، الگوسازی با بیان مثال و داستان، وعده بهشت و جهنم، پرسش و پاسخ، امر به معروف و نهی از منکر، همگی حول محور «توحید» بوده و یادآور همین مسئله است.امیدواریم این شیوة قرآن برای تربیت اخلاقی، مورد توجه عموم، به ویژه مربّیان اخلاق قرار گیرد؛ زیرا به هر میزان که خود را از نظر توحیدی تکامل بخشیم، به همان مقدار در مراتب کمال اخلاقی پیشرفت خواهیم کرد. خارج شدن از مراتب توحید، گرفتار شدن به فسادها و رذایل اخلاقی را به دنبال خواهد داشت.
• پى نوشت :
1. ابوالقاسم حسین بن محمد راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن. ج 1، ص 252.
2. حاجی دهآبادی، درآمدی بر نظام تربیتی اسلام، ص 18.
3. محمدمرتضی زبیدی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 2، ص 464 / جوهری، اسماعیل بن حمّار، الصّحاح، ج 4، ص 2350.
4. حاجی دهآبادی، درآمدی بر نظام تربیتی اسلام، ص 12.
5. راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن. ج 1، ص 297.
6. عبدالله جوادی آملی؛ مبادی اخلاقی در قرآن. ص 74.
7. احمد دیلمی و مسعود آذربایجانی؛ اخلاق اسلامی. ص 19.
8. نصیرالدین محمد طوسی، اخلاق ناصری، ص 48.
9. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ج 1، ص 257.
10. همان، ص 355 و 356.
11. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ترجمة سیدمحمدباقر همدانی، ج 1، ص 26.
12. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، مقدمه ج 1، ص 5.
13. همان، ج 9، ص 46 ـ 50.
14. همان، ج 10، ص 90.
15. محمدتقی جعفری، ترجمه و شرح نهج البلاغه، (خطبه 90). ج 15، ص 102.
16. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ج 12، ص 22 و 23.
17. همان، ج 1، ص 358.
18. محمد بن احمد ازهری، معجم تهذیب اللّغة، ج 3، ص 283 / خلیل بن احمد فراهیدی، ترتیب العین، ص 1404.
19. مرتضی مطهری، فطرت، ص 19.
20. علی شیروانی، اخلاق اسلامی و مبانی نظری آن، ص 126.
21. مرتضی مطهری، فطرت، ص 14.
22. محمدعلی حاجیدهآبادی، درآمدی بر نظام تربیتی اسلام، ص 46.
23. محمدتقی مصباح، اخلاق در قرآن، ج 1، ص 28.
24. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ج 6، ص 257.
25. همان، ج 11، ص 18.
26. همان، ج 6، ص 165.
27. راغب اصفهانی، مفردات، ص 301.
28. محمدعلی حاجی دهآبادی، درآمدی بر نظام تربیتی اسلام، ص 75.
29. همان، ج 5، ص 268 و 270.
30. بقره: 30.
31. احزاب: 72.
32. بقره: 31.
33. نساء: 28.
34. اسراء: 11.
35. علیاکبر دهخدا، لغتنامه دهخدا، ج 29، ص 229.
36. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ج 1، ص 542.
37. محمد محمدی ریشهری، میزان الحکمة، ج 4، ص 1853.
38. روح الله خمینی€، دیوان امام، ص 199.
39. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ج 12، ص 160 و161.
40. مرتضی مطهری، جاذبه و دافعه علی†، ص 42 تا 46.
41. عبدالله حسنزادهآملی، دروس شرح اشارات و تنبیهات ابنسینا (نمط دهم)، ص 78.
42. احمد نراقی، معراج السعادة، ص544.
43. همان،ص592.
44. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ج 16، ص 136.
45. محمد محمدیریشهری، منتخب میزان الحکمة، ج 1، ص 226.
46. سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ج 6، ص 175.
47. همان، ص 6 و 7.
48. همان، ج 1، ص 373.
49. همان، ج 16، ص 217.
50. همان، ج 20، ص 26.
51. همان، ج 4، ص 18.
52. همان، ج 6، ص 290.
53. همان، ج 11، ص 76.
54. همان، ج 15، ص 125.
55. محمدتقی جعفری، تعلیم و تربیت، ص 102 و 103.
زینب کبیری/ دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی معارف دانشگاه باقرالعلومعلیهالسلام.
حسن معلمی/ استادیار دانشگاه باقرالعلومعلیهالسلام.
منبع: فصلنامه معرفت اخلاقی شماره 1