نتیجهگیری
در طراحی الگوی اسلامی از پیشرفت و توسعه، میتوان از مواردی كه به صورت كامل در شكل زیر آمده است بهره گرفت: توسعه پایداری مادی و معنوی تقوا + ایمان
همانگونه كه شكل مذكور بیان میدارد، در اسلام یك تعامل دوجانبه بین رفع نیازهای معنوی و رفع نیازهای مادی برای رسیدن به هدف توسعه (رسیدن به اهداف متعالی كه در خلقت انسان مدنظر بوده است) وجود دارد. در مورد این رابطه، میتوان به آیات و روایات متعددی در اسلام مراجعه نمود. برای مثال، در آیات متعددی داشتن تقوا عامل رفع نیازهای مادی انسان معرفی شده است. قرآن كریم صریحا در آیه 96 سوره «اعراف» میفرماید: «چنانچه اهل آبادیها ایمان آورده و تقوا پیشه میكردند، به یقین (درهای) بركات آسمانی (توسعه معنوی) و زمینی (توسعه مادی) را به روی ایشان میگشودیم.»
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (بند 12 اصل 3) پیریزی اقتصادی مبتنی بر ضوابط اسلامی عاملی در جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینههای تغذیه مسكن كار بهداشت و... معرفی میگردد.
امام خمینی(ره) نیز در این رابطه میفرمایند: «اگر ایمان به خدا و عمل برای خدا در فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و سایر شئون زندگی انسان وارد شود پیچیدهترین مشكلات امروزی جهان به آسانی حل میشود.»
در آیات دیگری، خداوند متعال ضمن بیان هماهنگی زمین و آسمان در تأمین خوراك زمینیان، به معرفی تأمین قانونمندی نیازهای انسان در نظام آفرینش به عنوان درسی از خداشناسی میپردازد و صریحا در سوره «نحل» (آیات 80 و 81) هدف آفرینش امكانات مادی را رسیدن به معنویات معرفی مینماید.
امام علی(ع) در همین رابطه، فقر مادی را باعث نقصان دین معرفی مینمایند. اصل 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم برآورده شدن نیازهای انسان در جریان رشد را منوط بر ایجاد یك سری ضوابط (از جمله تأمین نیازهای مادی انسانها) میداند.
امام خمینی(ره) نیز در مورد وسیله بودن نیازهای مادی میفرمایند: «... اسلام هم آمده است این انسان را درستش كند و بسازد و همه بعدهایش را نه یك بعد فقط، نه همان بعد روحانی تنها كه غفلت كند از این جهات طبیعت و نه فقط بعد طبیعت كه اكتفا به این كند از او، این وسیله است، آن مقصد.»
ایشان در جایی دیگر میفرمایند: «در راستای حفظ منافع محرومین و گسترش مشاركت عمومی آنان و مبارزه اسلام با زراندوزان، بزرگترین هدیه و بشارت، آزادی انسان از اسارت فقر و تهیدستی است.»
در پایان شایان ذكر است كه هدف این نوشتار، ارائه الگوی نهایی و كامل از فرهنگ پیشرفت و توسعه در اسلام نبوده است، بلكه مباحث مطرح شده در این مقاله میتواند درآمدی باشد بر تدوین الگوی جامع و كامل از فرهنگ توسعه در اسلام توسط صاحبنظران دینی در حوزه و دانشگاه، كه در این ارتباط به تحقیق و پژوهش مشغول میباشند.