- عباداللّه، سلوا اللّه الیقین، فإنّ الیقین رأس الدّین وارغبوا الیه فی العافیة فإنّ أعظم النعمة العافیة فاغتنموها للدنیا والآخرة.
(تحف العقول، ص 150)
"یقین" مراتبى دارد، و هر مرتبهاى از آن كه فرض شود، مرتبهى بالاترى براى آن وجود دارد، لذا ائمه اطهار (علیهم السلام) با این كه در مراتب عالیه یقین بودند باز هم از خدا طلب یقین مىنمودند.
در این حدیث، یقین تشبیه به رأس شده؛ چون همانطور كه سر، منشأ هدایت حركات و سكنات آدمى است، یقین هم در دین انسان چنین نقشى را دارد.
و تحصیل یقین از دو راه ممكن است:
1. تأمل و تفكر در دلائل و مبادى دین و حقانیت شرع مقدس اسلام،
2. و دیگرى توجه به ذات مقدس الهى و تضرّع و خضوع در پیشگاه با عظمت او.
عافیت كه در روایات آمده آن چیزى نیست كه ما در عرف خودمان از آن تعبیر به عافیتطلبى مىكنیم، كه انسان در كنجى خزیده و در میدان جهاد وارد نشده با وظائف بزرگِ زندگى مواجه نگردد. بلكه مراد، عافیت در اعتقاد و عمل و محفوظ ماندن از وساوس شیطانى و نفسانى است. انسان در میدان جنگ هم باید از پروردگار طلب عافیت كند، یعنى از او بخواهد كه دچار شك و ترس و تزلزل نشود. امام سجاد (علیه السلام) در دعاى بیست و سوم صحیفه سجادیه به ابعاد مختلف عافیت، اشاره كرده و آن را از پروردگار طلب نمودهاند.