• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1230)
چهارشنبه 25/5/1391 - 16:51 -0 تشکر 514509
فطرو فطریه

سلام ضمن ارزوی قبولی طاعات شما


در این قسمت فطریه را در امسال برایتان مینویسم

جمعه 27/5/1391 - 16:11 - 0 تشکر 516513

احکام رؤیت هلال ماه شوال از منظر مقام معظم رهبری


* آیا رؤیت تصویر هلال ماه با استفاده از دوربین CCD و انعکاس نور و بازخوانى اطلاعات ضبط شده توسط رایانه، براى اثبات اول ماه کفایت مى‏کند؟
ـ رؤیت با وسیله، فرقى با رؤیت به طریق عادى ندارد و معتبر است، ملاک آن است که عنوان رؤیت محفوظ باشد. پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند، اما در مورد انعکاس به رایانه که در آن صدق عنوان رؤیت معلوم نیست، محل اشکال است.
* اگر هلال ماه شوال در یک شهر دیده نشود، ولى تلویزیون و رادیو از حلول آن خبر دهند، آیا کافى است یا تحقیق بیشترى واجب است؟
ـ اگر مفید اطمینان به ثبوت هلال شود یا صدور حکم به هلال از طرف ولى‌فقیه باشد، کافى است و نیازى به تحقیق نیست.
* آیا اتحاد افق در رؤیت هلال شرط است یا خیر؟
ـ بلى شرط است.
* اگر روز بیست و نهم ماه در تهران و خراسان عید باشد، آیا براى افرادى هم که در شهرى مانند بوشهر مقیم هستند، جایز است افطار کنند؟ با توجه به اینکه افق تهران و خراسان با افق بوشهر یکى نیست.
ـ به‌طور کلّى اگر اختلاف بین افق دو شهر به مقدارى باشد که با فرض رؤیت هلال در یکى، هلال در دیگرى قابل رؤیت نباشد، رؤیت آن در شهرهاى غربى براى مردم شهرهاى شرقى که احتمال رؤیت در آن به‌طور قطع و یقین منتفى باشد، کفایت نمى‌کند.
* اگر بین علماى یک شهر راجع به ثبوت هلال یا عدم آن اختلاف رخ دهد و عدالت آنها هم نزد مکلّف ثابت بوده و به دقت همه آنها در استدلال خود مطمئن باشد، وظیفه واجب مکلّف چیست؟
ـ اگر اختلاف دو بیّنه به‌ صورت نفى و اثبات باشد، یعنى یکى مدعى ثبوت هلال و دیگرى مدعى عدم ثبوت آن باشد، این اختلاف موجب تعارض دو بینه و تساقط هر دو است و وظیفه مکلّف این است که هر دو نظر را کنار گذاشته و درباره افطار کردن یا روزه گرفتن به آنچه که مقتضاى اصل است، عمل کند. ولى اگر بین ثبوت هلال و عدم علم به ثبوت آن اختلاف داشته باشند، به این صورت که بعضى از آنها مدعى رؤیت هلال باشند و بعضى دیگر مدعى عدم مشاهده آن، قول کسانى که مدعى رؤیت هلال هستند، در صورت عادل بودن، حجت شرعى براى مکلّف است و باید از آن متابعت کند و همچنین اگر حاکم شرعى حکم به ثبوت هلال کند، حکم وى حجت شرعى براى همه مکلفین است و باید از آن پیروى کنند.
* همان‌گونه که مى‏دانید اکثر فقهاى بزرگوار پنج راه براى ثبوت اول ماه شوال در رساله‏هاى عملیه خود بیان کرده ‏اند که ثبوت نزد حاکم شرع در ضمن آنها نیست، بنابراین چگونه بیشتر مؤمنین به مجرد ثبوت اول ماه شوال نزد مراجع، روزه خود را افطار مى‏کنند؟ شخصى که از این راه اطمینان به ثبوت هلال پیدا نمى‏کند، چه تکلیفى دارد؟
ـ تا حاکم، حکم به رؤیت هلال نکرده، مجرد ثبوت هلال نزد او، براى تبعیّت دیگران از وى کافى نیست، مگر آنکه اطمینان به ثبوت هلال حاصل کند.
* اگر ولى امر مسلمین حکم کند که فردا عید است و رادیو و تلویزیون اعلام کنند که هلال در چند شهر دیده شده است، آیا عید براى تمامى نواحى کشور ثابت مى‏شود یا فقط براى شهرهایى که ماه در آنها دیده شده و شهرهاى هم افق با آنها، ثابت مى‌شود؟
ـ اگر حکم حاکم شامل همه کشور باشد، حکم او شرعاً براى همه شهرها معتبر است.
* آیا کوچکى هلال و باریک بودن و اتصاف آن به خصوصیات هلال شب اول، دلیل بر این محسوب مى‏شود که شب قبل شب اول ماه نبوده، بلکه شب سى‏ام ماه قبلى بوده است؟ اگر عید براى شخصى ثابت شود و از این راه یقین پیدا کند که روز قبل عید نبوده، آیا قضاى روزه روز سیام ماه رمضان را باید به جا آورد؟
ـ مجرد کوچکى و پائین بودن هلال یا بزرگى و بالا بودن و یا پهن یا باریک بودن آن دلیل شرعى شب اول یا دوم بودن نیست، ولى اگر مکلّف از آن علم به چیزى پیدا کند باید به مقتضاى علم خود در این زمینه عمل کند.
* آیا استهلال در اول هر ماه واجب کفایى است یا احتیاط واجب؟
ـ استهلال فى‌نفسه واجب شرعى نیست.
* آیا اول ماه مبارک رمضان و آخر آن با رؤیت هلال ثابت مى‏شود یا با تقویم، هر چند ماه شعبان سى روز نباشد؟
ـ اول یا آخر ماه رمضان با رؤیت شخص مکلّف یا با شهادت دو فرد عادل یا با شهرتى که مفید علم است یا با گذشت سى روز و یا به وسیله حکم حاکم ثابت مى‏شود.

شنبه 28/5/1391 - 12:16 - 0 تشکر 517838

کشورهایی که فردا را عید فطر اعلام کردند




عربستان ، اردن ، قطر ، یمن ، ترکیه ، لبنان ،امارات عربی متحد، تاجیکستان، روسیه و تونس کشورهایی هستند که فردا یکشنبه را نخستین روز ماه شوال و عید فطر اعلام کرده اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، در ایران نیز گروههای استهلال امروز برای رویت هلال ماه شوال در مناطق مختلف کشور مستقر می شوند .

ستاد نمازجمعه تهران اعلام کرد نمازعید فطر پس از رویت هلال شوال به امامت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران اقامه خواهد شد.

شنبه 28/5/1391 - 12:24 - 0 تشکر 517847

فضیلت و اعمال روز عید فطر


روز عید فطر روز بسیار مهمی برای مسلمانان است زیرا پس از یك ماه روزه و تهجد و عبادت، برای گرفتن پاداش الهی آماده می‌شوند.


لذا این روز، از سویی سبب شادی و سرور است چراكه هر مسلمانی از انجام وظیفه الهی خوشحال و مسرور است؛ ولی از سویی چون روز دریافت جوائز الهی است، انسان در حالت خوف و دلهره به سر می‌برد از این كه نمی‌داند اعمال یك ماهه او تا چه اندازه مورد قبول قرار گرفته است؟




به گزارش سرویس دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امام باقر (ع) از رسول خدا (ص) نقل كرده است كه آن حضرت فرمود: هنگامی كه روز اول شوال فرا می‌رسد، منادی ندا می‌دهد؛ ای مومنان برای دریافت جوایز و پاداش‌های خود بشتابید؛ آنگاه امام (ع) فرمود: جایزه‌های خداوند مانند جایزه‌های پادشاهان نیست (یعنی جایزه او بسیار بزرگ و معنوی و قبولی طاعات و رضوان الهی است).



در پایان نیز تاكید فرمود: "روز اول شوال روز دریافت جایزه‌هاست".

شنبه 28/5/1391 - 12:24 - 0 تشکر 517848

برای روز اول شوال اعمالی ذكر شده است:




اول



تكبیر است و بعد از نماز صبح و نماز عید فطر آن را بخواند به شرح زیر.




اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ



خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است، خدا بزرگتر است.




وَ لِلَّهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَ لَهُ الشُّكْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا.



و خدای را سپاس و سپاس خدای را بر آنچه ما را بدان هدایت كرد، و او را شكر بر آنچه به ما ارزانی داشت.


شنبه 28/5/1391 - 12:26 - 0 تشکر 517852


دوم:



پیش از نماز عید، زكات فطره را جدا سازد؛ اگر دسترسی به مستحق دارد بپردازد والا كنار بگذارد، برای هر نفر یك صاع (حدود سه كیلو) از گندم یا مواد غذایی دیگر كه در آن شهر غذای غالب مردم محسوب می‌شود.



زكات فطره واجب موكد است و شرط قبولی روزه ماه رمضان است و خداوند نیز در قرآن آن را مقدم بر نماز (عید) شمرده است و می‌فرماید: «قَد اَفلَحَ مَن تَزَکّی وَ ذَکَر اسمَ رَبّهِ فَضَلی» به یقین آن كس كه زكات دهد و یاد پروردگارش را كند سپس نماز بخواند، رستگار است".

شنبه 28/5/1391 - 12:27 - 0 تشکر 517854

سوم



غسل كردن است و وقت آن به فرموده «شیخ طوسی» بعد از طلوع فجر است تا زمان بجا آوردن نماز عید.




قبل از غسل این دعا را بخواند:




اللَّهُمَّ إِیمَانا بِكَ وَ تَصْدِیقا بِكِتَابِكَ وَ اتِّبَاعَ سُنَّةِ نَبِیكَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ



خدایا تنها برای ایمان به تو و تصدیق به كتاب تو و پیروی از روش پیامبر تو محمد درود خدا بر او و خاندانش باد.




آنگاه "بسم الله" بگوید و غسل كند. پس از پایان غسل بگوید:




اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ كَفَّارَةً لِذُنُوبِی وَ طَهِّرْ دِینِی اللَّهُمَّ أَذْهِبْ عَنِّی الدَّنَسَ.




خدای این غسل را كفاره گناهانم قرار ده و دینم را پاك كن، خدایا هر آلودگی را از من برطرف فرما.

شنبه 28/5/1391 - 12:28 - 0 تشکر 517856

چهارم



به فرموده "شیخ طوسی" در این روز نیكوترین لباسش را بپوشد و خود را معطر سازد و با وقار به سمت مصلای عید حركت كند.

شنبه 28/5/1391 - 12:28 - 0 تشکر 517857

پنجم




پیش از نماز عید، در ابتدای روز افطار كند و بهتر آن است كه افطارش با خرما باشد. "شیخ مفید" فرموده است: مستحب است مقدار كمی از تربت سیدالشهدا، امام حسین (ع) را تناول نماید كه شفای هر دردی است.

شنبه 28/5/1391 - 12:29 - 0 تشکر 517860

ششم:



پس از طلوع آفتاب برای نماز عید حركت كند (همانگونه كه از رسول خدا (ص) نقل شده است) و دعاهایی را كه از طریق معصومین (ع) وارد شده است، بخواند؛ از جمله آنكه امام باقر (ع) فرمود: در عید فطر و عید قربان و جمعه وقتی كه برای رفتن به نماز مهیا شدی، این دعا را بخوان:




اللَّهُمَّ مَنْ تَهَیأَ فِی هَذَا الْیوْمِ أَوْ تَعَبَّأَ أَوْ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَةٍ إِلَی مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ فَوَاضِلِهِ وَ عَطَایاهُ فَإِنَّ إِلَیكَ یا سَیدِی تَهْیئَتِی وَ تَعْبِئَتِی وَ إِعْدَادِی وَ اسْتِعْدَادِی رَجَاءَ رِفْدِكَ وَ جَوَائِزِكَ وَ نَوَافِلِكَ وَ فَوَاضِلِكَ وَ فَضَائِلِكَ وَ عَطَایاكَ



خدایا هركس در این روز آماده شد یا نیت كرد یا مهیا و مستعد شد برای ورود به درگاه یكی از بندگانت‏ به امید جایزه‏‌ها و صله‏‌ها و بهره‏‌ها و عطاها، ولی ای آقای من آماده شدن و قصد كردن و مهیا و مستعد شدن‏ من تنها به جانب توست به امید جایزه‏‌ها و صله‏‌ها و بهره‏‌ها و عطاهایت




وَ قَدْ غَدَوْتُ إِلَی عِیدٍ مِنْ أَعْیادِ أُمَّةِ نَبِیكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ وَ عَلَی آلِهِ وَ لَمْ أَفِدْ إِلَیكَ الْیوْمَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ أَثِقُ بِهِ قَدَّمْتُهُ وَ لا تَوَجَّهْتُ بِمَخْلُوقٍ أَمَّلْتُهُ وَ لَكِنْ أَتَیتُكَ خَاضِعا مُقِرّا بِذُنُوبِی وَ إِسَاءَتِی إِلَی نَفْسِی



اینك‏ صبح كردم در عیدی از اعیاد امت پیامبرت محمد(درود خدا بر او و خاندانش)، درحالی‏ كه به عمل صالحی كه به آن اطمینان كنم و آن را پیش آورده باشم بر تو وارد نشدم و به مخلوقی كه آرزومندش باشم رو نكردم، بلكه در حال فروتنی تنها به جانب تو آمده‏‌ام به گناه و بدی نسبت به خویش اعتراف دارم،



فَیا عَظِیمُ یا عَظِیمُ یا عَظِیمُ اغْفِرْ لِی الْعَظِیمَ مِنْ ذُنُوبِی فَإِنَّهُ لا یغْفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ إِلا أَنْتَ یا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ



پس ای بزرگ، ای بزرگ، ای بزرگ، گناهان‏ بزرگم را بیامرز، كه گناهان بزرگ را جز تو نیامرزد، ای كه معبودی جز تو نیست، ای‏ مهربان‏ترین مهربانان.



شنبه 28/5/1391 - 12:29 - 0 تشکر 517861

هفتم:



خواندن نماز عید




خواندن نماز عید در زمان ما مستحب است و آن دو ركعت است؛ در ركعت اول سوره حمد و سوره اعلی (یا هر سوره دیگری كه مایل باشد) بخواند و بعد از آن پنج تكبیر بگوید و بعد از هر تكبیر این قنوت را بخواند:




اللَّهُمَّ أَنْتَ أَهْلُ‏ أَهْلَ الْكِبْرِیاءِ وَ الْعَظَمَةِ


خداى اى اهل بزرگى و عظمت،



وَ أَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ


و اى اهل جود و سلطنت،




وَ أَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ


و اهل گذشت و رحمت،




وَ أَهْلَ التَّقْوَی وَ الْمَغْفِرَةِ


و اهل تقوا و مغفرت،




أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الْیوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیدا


از تو درخواست مى‏كنم به حق این روز كه براى مسلمانان عید قرار دادى،



وَ لِمُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهِ عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخْرا وَ شَرَفا وَ مَزِیدا


و براى‏ محمد صلّى اللّه علیه و آله ذخیره و فزونى در شرف،



أَنْ تُصَلِّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ


كه بر محمد و خاندان محمد درود فرستى،




وَ أَنْ تُدْخِلَنِی فِی كُلِّ خَیرٍ أَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ


و مرا در هر خیرى‏ كه محمد و خاندان محمد را وارد نمودى وارد كنى،



وَ أَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِمْ أَجْمَعِینَ


و از هر شرى كه محمد و خاندان محمد(درود خدا بر او و خاندانش) را بیرون آوردی مرا بیرون آوری،



اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ خَیرَ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ


خدایا از تو درخواست می‌‏كنم،بهترین چیزی كه بندگان شایسته‏ات‏ درخواست كردند و




وَ أَعُوذُ بِكَ فِیهِ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ.


به تو پناه مى‏آورم از آنچه بندگان شایسته‏ات به تو پناه بردند.




(در صورت عدم توانایی بر این قنوت، هرگونه قنوت دیگری نیز می‌تواند بخواند)




سپس تكبیر ششم را بگوید و به ركوع برود و بعد از ركوع و سجده، برخیزد و ركعت دوم را شروع كند؛ در ركعت دوم، بعد از سوره حمد،



سوره «والشمس» یا سوره دیگری را بخواند؛ آنگاه چهار تكبیر بگوید و بعد از هر تكبیر همان قنوت را بخواند، سپس تكبیر پنجم را بگوید و به



ركوع و سجود برود و نماز را تمام كند. بعد از نماز، تسبیحات حضرت زهرا (س) را بگوید و آنگاه دعاهایی كه نقل شده است را بخواند كه یكی از آن‌ها دعای چهل و ششم "صحیفه سجادیه" است.



مستحب است نماز عید، زیر آسمان باشد و بعد از نماز برای دیگر مومنان جهت قبولی اعمال دعا كند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.