• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1653)
شنبه 21/5/1391 - 18:20 -0 تشکر 504178
علوم قرآن / قرائت قرآن

قراء و قرائات سبع

قرائت قرآن و تلاوت آیات آن یكى از مهم‏ترین مسایل قرآن به شمار مى‏رود،به طورى كه از همان ادوار نخستین پیوسته عده‏اى به این كار همت گماشته وعهده دار قرائت قرآن و تعلیم آن در جامعه اسلامى بوده‏اند.طبقات قراء شامل‏بزرگان صحابه چون عبد الله بن مسعود،ابى بن كعب،ابو الدرداء و زید بن ثابت درطبقه اول،عبد الله بن عباس،ابو الاسود دوئلى،علقمة بن قیس،عبد الله بن سائب،اسود بن یزید،ابو عبد الرحمان سلمى و مسروق بن اجدع در طبقه دوم،و بالاخره‏بزرگانى دیگر در طبقات سوم تا هشتم مى‏گردد.پس از این طبقات از قراء، عهدتدوین قرائات آغاز شد و به دنبال آن قراء سبعه تعیین گردیدند.

سلسله قراء(قاریان به نام قرآن)و قرائات،قرن به قرن پیوسته ادامه داشت تااین كه در اوایل قرن چهارم ابوبكر ابن مجاهد(245-324)شیخ القراء بغداد،قرائات‏را در هفت قرائت از هفت قارى بنام،به رسمیت‏شناخت.بعدها در دوره‏هاى‏مختلف هفت قارى دیگر اضافه شد كه بدین ترتیب مجموعا چهارده قرائت معروف‏شد.به دلیل آن كه هر كدام از این قرائات به وسیله دو راوى روایت‏شده،مجموع‏قرائت متداول به بیست و هشت قرائت مى‏رسد.

در حجیت قرائات و تواتر آن‏ها،كه آیا جملگى به طور متواتر از پیامبر اكرم نقل و ضبط شده است‏یا نه،گفتگو فراوان است.به طور كلى از آن مباحث مى‏توان نفى‏تواتر قرائات را نتیجه گرفت،زیرا طبق راى محققین،بیش از یك قرائت از پیامبراكرم صلى الله علیه و آله نرسیده است و آن قرائتى است كه در میان مردم(جمهور مسلمانان)

متداول است و هر قرائت كه با آن مطابق باشد،مقبول و گرنه مردود است (1) .

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

شنبه 21/5/1391 - 18:23 - 0 تشکر 504192

رابطه ناگسستنى شیعه با قرآن


مطرح كردن این بحث از آن جهت است كه در برخى سخنان كوته نظران و فاقداندیشه آزاد كه ترجیح مى‏دهند از اسلاف خود پیروى كنند،تهمت‏هاى ناروا كه‏حاكى از حقد و كینه توزى دیرینه است‏یافت مى‏شود.لذا ضرورت دفع تهمت‏ایجاب نمود تا اندكى درنگ كرده،موضع امتى بزرگ را كه گناهى نداشته جز تمسك‏به ولاى خاندان نبوت،روشن سازیم.آرى گناهى جز عمل به وصیت پیامبر و!243 اجابت قرآن كریم (1) نداشته‏اند!


برخى ناآگاهان به شیعه نسبت داده‏اند كه مصحفى خاص خود دارند و آن را«المصحف الشیعی‏»مى‏نامند! (2) در حالى كه شیعه خود در طول حیات خویش چنین‏موضوعى را نشنیده است.گروهى از محققان متاخر در برابر این ادعا شدیدااعتراض كرده‏اند (3) ،كه مهم‏ترین آنان گلدزیهر است.او علاقه خاص شیعه را نسبت‏به نص رسمى قرآن كه در دست مسلمانان است،تشریح و تایید مى‏كند (4) .به منظورتوضیح بیش‏تر درباره علاقه شیعه به نص قرآن كنونى،ناگزیر از بیان مطالب زیرهستیم:


هرگاه تاریخ قرآن مجید و دوره‏هایى را كه نسلا بعد نسل بر قرآن گذشته بررسى‏كنیم،در مى‏یابیم كه نص كنونى قرآن با وضع موجود،اصولا محصول كوشش‏هاى‏شیعه است و اینان هستند كه در حفظ و ضبط قرآن تلاش كردند و در تنظیم آن به‏نحو احسن و شكل گذارى و زیبایى آن،از هیچ اقدامى فرو گذارى نكردند.درحقیقت،اگر قرآنى وجود داشته باشد كه بتوان آن را«مصحف شیعى‏»نامید،همین‏مصحف موجود است و با توجه به نقش ائمه شیعه و قراء و حفاظ و هنرمندان‏شیعه در طول تاریخ نسبت‏به مصحف،باید قرآن را به شیعه منسوب كرد.


على امیر المؤمنین علیه السلام اولین كسى است كه اندیشه گرد آورى قرآن را،پس ازدر گذشت پیامبر صلى الله علیه و آله اظهار كرد و هر چند قرآنى را كه وى گرد آورى كرد نپذیرفتند،ولى اندیشه گرد آورى قرآن در همان زمان اثر خود را به جا گذاشت و نسبت‏به خودقرآن از نظر اصل جمع آورى آن بر دست دیگران اختلافى به وجود نیامد.


مصحف‏هاى مهمى كه در آن زمان و پیش از توحید مصاحف تهیه شد و قرآن درآن‏ها جمع آورى گردید عبارتند از:مصحف‏هاى عبد الله بن مسعود،ابى بن كعب،ابو الدرداء و مقداد بن اسود.همگى اینان به ولاى خاص نسبت‏به بیت والاى نبوى‏شناخته شده‏اند.دیگر مصحف‏ها از اعتبار هم سنگ این مصاحف نبودند و صحف‏ابوبكر نیز به صورت كتاب منظم نشده بود.


اول كسى كه توحید مصحف‏ها را در عهد عثمان مطرح كرد،حذیفة بن الیمان‏بود.چگونگى كار او در بخش‏هاى پیش گذشت.ابى بن كعب تصدى املاى قرآن راموقع استنساخ مصحف‏ها بر عهده داشت و در اشكالات،نسبت‏به ضبط كلمات،به او مراجعه مى‏كردند.


شكل گذارى مصحف و نقطه گذارى آن،به دست ابو الاسود الدؤلى و دو شاگرداو نصر بن عاصم و یحیى بن یعمر انجام گرفت.اولین كسى كه در تحسین كتابت‏مصحف و زیبایى خط آن اقدام كرد،خالد بن ابى الهیاج،از اصحاب على علیه السلام بود.


ضبط حركات به شكل كنونى،كار استاد بزرگ خلیل بن احمد فراهیدى است.اواولین كسى است كه‏«همزه و تشدید و روم و اشمام‏»را وضع كرد.كه در مباحث‏گذشته به تفصیل گفته شد. تمامى افراد یاد شده از سرشناسان دانش‏مند شیعه‏اند.


شیعه بود كه اصول قرائت را مورد تحقیق و بررسى قرار داد و قواعد آن را بنیان‏نهاد و با نهایت امانت و اخلاص،ابتكاراتى در فنون قرائت و تغییراتى در آن به كاربرد.


اگر نگوییم شش تن،دست كم چهار تن از قراء سبعه،شیعه بودند،علاوه بر آن كه‏گروهى از ائمه قراء بزرگ از شیعیان به شمار مى‏آیند.از آن جمله‏اند:ابن مسعود،ابى بن كعب،ابو الدرداء، مقداد،ابن عباس،ابو الاسود،علقمه،ابن سائب،سلمى،زر بن حبیش،سعید بن جبیر،نصر بن عاصم،یحیى بن یعمر،عاصم بن ابى النجود،حمران بن اعین،ابان بن تغلب،اعمش،ابو عمرو بن العلاء،حمزه،كسائى،ابن عیاش،حفص بن سلیمان و امثال اینان كه از ائمه بزرگند و در مناطق و دوره‏هاى مختلف،درراس امر قرائت قرار داشته‏اند (5) .


اما قرائت كنونى كه قرائت‏حفص است،یك قرائت‏شیعى خالص است،كه آن راحفص كه از اصحاب امام صادق علیه السلام است (6) ،از شیخ خود عاصم روایت كرده است.


او نیز از بزرگان و معاریف شیعه به شمار مى‏آمد (7) و قرائت را از شیخ خود،سلمى‏اخذ كرده است.سلمى خود از خواص على علیه السلام بود كه مستقیما قرائت را از على علیه السلام‏فرا گرفت (8) و على آن را از پیامبر صلى الله علیه و آله و پیامبر از خداى عز و جل اخذ كرده است.



حجیت قرائات سبع


آیا قرائات سبع داراى حجیت و ارزش اعتبارى هستند؟آیا نمازگزار مى‏تواندیكى از این قرائت‏ها(در محدوده قرائات سبع)را انتخاب كند؟


بیش‏تر فقها قایل به جواز مى‏باشند.مرحوم سید محمد كاظم یزدى درالعروة الوثقى و مرحوم سید ابو الحسن اصفهانى در وسیلة النجاة،احتیاط را در آن‏دانسته‏اند كه نمازگزار از قرائات سبع تجاوز نكند.گر چه فتواى ایشان جواز قرائت‏به‏هر قرائت صحیحى است،چه از سبع باشد چه نباشد (9) .


آیت الله خویى قرائت‏به قرائات متداول عصر ائمه را جایز دانسته (10) و حدیث‏«اقراوا كما یقرا الناس‏»را قرائات متداول آن زمان تفسیر نموده‏اند.امام خمینى قدس سره‏احتیاط فرموده كه از قرائات سبع تجاوز نكند (11) .


مشهور میان فقها،تخییر در انتخاب هر یك از قرائات سبع است،با آن كه درروایت امام صادق علیه السلام آمده است:«القرآن واحد نزل من عند الواحد و انما الاختلاف‏من قبل الرواة‏». گفته‏اند:ولى ائمه معصومین رخصت داده‏اند كه طبق هر یك ازقرائات مشهور قرائت كنند و روایت‏«اقراوا كما یقرا الناس‏»را دلیل بر این مدعى‏گرفته‏اند.لازمه جمع بین دو حدیث،انحصار قرائت اصلى در میان همین قرائات‏معروف است.بنابر این براى تسهیل،مردم را ملزم به یك قرائت و شناخت آن‏نكرده‏اند.ولى احتیاط در آن است كه مطابق قرائات سبع قرائت‏شود و از آن تجاوزنشود.


امام خمینى قدس سره نیز همین احتیاط را فرموده‏اند،زیرا احتمال مى‏رود كه حدیث‏«اقراوا كما یقرا الناس‏»ناظر به همین قرائات سبع كه در میان مردم شهرت یافته‏است،باشد.


ولى مرحوم سید محسن حكیم در شرح عروه:(مستمسك العروه) (12) مى‏فرماید:


«حدیث مزبور نمى‏تواند ناظر به قرائات سبع باشد،زیرا پدیده حصر قرائات درسبع در اوایل سده چهارم به وقوع پیوست،یعنى دو قرن پس از صدور حدیث‏مذكور».


بنابر این حدیث را به قرائات معروف در عصر ائمه ناظر مى‏داند كه بیش ازقرائات سبع است. پس هر قرائتى كه ثابت‏شود در عصر ائمه شهرت مردمى داشته‏است،جایز القرائت مى‏باشد.


ما بر این باوریم قرآنى كه از جانب خداوند بر پیامبر صلى الله علیه و آله نازل شده است،بیش ازیكى نبوده و نیست و آن همین قرآنى است كه مردم از آن پاسدارى مى‏كنند.قرائت‏صحیح همان است كه مردم از پیامبر گرفته‏اند و آن قرائت موروثى،هیچ گونه‏ارتباطى با قرائت قراء كه مولود اجتهادات شخصى آنان است،ندارد و نمى‏تواندداشته باشد،زیرا قرآن موروثى،جدا از قرآن اجتهادى است.


و استاد خویى (14) -فرموده‏اند:«القرآن والقرائات حقیقتان متغائرتان...،قرآن و قرائات دو حقیقتند،آن وحى الهى است كه‏بر پیامبر اكرم فرود آمده و این اختلاف قراء بر سر شناخت آن وحى است كه بیش‏ترمبنى بر اجتهادات شخصى آنان است‏».لذا حدیث‏«اقراوا كما یقرا الناس‏»ناظر به‏همان حقیقتى است كه در دست مردم جریان دارد و آن را از پیامبر صلى الله علیه و آله به ارث‏برده‏اند.نه آن چه بر زبان قاریان جارى است و مولود اجتهادات آنان مى‏باشد و برسر آن اختلاف دارند.بنابر این آن چه معتبر است و حجیت‏شرعى دارد،قرائتى‏است كه جنبه همگانى و مردمى،دارد و آن قرائت هم واره ثابت و بدون اختلاف‏بوده و تمامى مصحف‏هاى موجود در حوزه‏هاى علمى معتبر در دوره‏هاى تاریخ‏یك‏سان بوده،اختلافى در ثبت و ضبط آن وجود ندارد.


لذا همه قرآن‏هاى مخطوط در طول تاریخ و مطبوع در چند قرن اخیر یك نواخت‏بوده (15) و جملگى طبق قرائت‏حفص است كه همان قرائت مشهور میان مسلمانان‏بوده و هست،زیرا حفص قرائت را از استاد خویش عاصم و وى از استاد خویش‏ابو عبد الرحمان سلمى و وى از مولا امیر مؤمنان علیه السلام گرفته است و طبعا همان قرائت‏پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله است كه تمامى مردم شاهد و ناظر و ناقل آن بوده‏اند.


امام خمینى قدس سره فرموده‏اند:«الاحوط عدم التخلف عما فی المصاحف الكریمة‏الموجودة بین ایدی المسلمین (16) ،احوط آن است كه از آن چه در ثبت و ضبط قرآن‏كنونى در دست مسلمانان وجود دارد تخلف نشود».


پى‏نوشتها:


1- مانند:حدیث ثقلین و حدیث‏سفینه و آیه قل لا اسالكم علیه اجرا الا المودة فی القربى شورى 42:23.


2- ر.ك:القرآن و علومه فی مصر،ص 81،تالیف دكتر عبد الله خورشید كه این نسبت را تشریح كرده و با دلایل‏تاریخى،آن را رد كرده است.


3- ر.ك:مصطفى صادق رافعى تاریخ آداب العرب ج 2،ص 16-15.مقدمه حیات محمد صلى الله علیه و آله،از مویر،ص 36-35.تاریخ المساجد الاثریة،از حسن عبد الوهاب،ص 92.حاشیه فضائل القرآن،ابن كثیر،نوشته رشیدرضا،ص 48،شماره 2 و 3.


4- ر.ك:مذاهب التفسیر،ص 93،از گلدزیهر.


5- شرح حال آنان در بحث از«طبقات القراء»،ج 2،التمهید آمده است.


6- ر.ك:رجال شیخ طوسى،ص 176.


7- مؤلف نقض الفضائح،او را شیخ ابن شهر آشوب و ابو الفتوح رازى،بر شمرده است.


8- ر.ك:صدر،التاسیس،ص 346 قاضى،المجالس ج 1،ص 548.ابن قتیبه،او را در زمره اصحاب على علیه السلام ودر زمره كسانى كه از وى فقه آموخته‏اند،بر شمرده است.(المعارف، ص 230).برقى نیز در رجال خود،وى رااز خواص امام مى‏داند.(التاسیس،ص 242).


9- العروة الوثقى،آداب القراءة و احكامها،مساله 50.وسیلة النجاة،قراءت،مساله 14.


10- منهاج الصالحین،ج 1،كتاب الصلاة،ص 167،مساله 119.


11- تحریر الوسیلة،ج 1،كتاب الصلاة،ص 152،مساله 14.


12- مستمسك العروة الوثقى،ج 6،ص 245-242.


13- البرهان،ج 1،ص 318.


14- البیان،ص 173.


15- لازم است‏یادآورى شود كه قرائت ورش به روایت قالون تنها در كشور عربى لیبى اخیرا چاپ شده و مورداعتراض مسلمانان و سران برخى از كشورهاى اسلامى قرار گرفته است.


16- تحریر الوسیلة،ج 1،ص 152،مساله 14

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.