• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 405)
جمعه 20/5/1391 - 15:45 -0 تشکر 502155
انسان كامل از دیدگاه روان‏شناسى و صدر المتالهین

على زینتى

توجه به انسان و مطالعه آن پدیده تازه‏اى نیست و تاریخى كهن دارد و از قدیم الایام مورد توجه مذاهب و مكاتب و فرهنگ‏هاى گوناگون بوده و كم‏تر متفكر و دانشمند و فیلسوف ونظام فكرى و فلسفى را مى‏توان یافت كه به گونه‏اى به شناسایى انسان و مطالعه درباره او نپرداخته باشد.  به تعبیر دیگر اگر چه انسان‏شناسى به شكل امروزى آن از جمله دانش‏هاى نوپا و نوظهور محسوب مى‏گردد و بنابر برخى عقاید انسان‏شناسى مولود عصر اكتشافات است كه در آن انسان اجتماعات دور مانده از صنعت جدید را زمینه تحقیق انسان‏شناسى خود قرار داد و با عناوینى چون اجتماع «وحشى‏» و «ابتدایى‏» و «قبیله‏اى‏» و «سنتى‏» و حتى «بى‏سواد» و جز آن‏ها به شناسایى انسان روى‏آورد  ، اما در این مقال و منظر نه دیگر آن شیوه به‏كار گرفته مى‏شود و نه آن حوزه و قلمرو محدود به حال خود باقى است و نه مى‏توان گفت آن زمان آغاز انسان‏شناسى‏است، بلكه‏توجه‏به انسان سابقه‏اى بس دیرینه دارد و از مكاتب و مذاهب هند گرفته تا فلسفه یونان و روم و از تفكرات اندیشمندان‏قرون وسطاتا اندیشه‏هاى اصیل اسلام، از رنسانس تا عصرحاضر همواره شناسایى‏انسان و توجه به ابعاد وجودى آن مورد نظر بوده است. آنچه از انسان‏شناسى دراین‏جامقصوداست‏تنهابخشى‏ازیك‏اشتیاق‏ذاتى و درونى براى شناختن خودمان مى‏باشد كه با كنجكاوى در خور درباره خودمان مى‏اندیشیم.

از نظر نباید دور داشت كه در شناسایى انسان در هر دوره‏اى از ادوار تطور آن، بر روى مفهومى خاص تكیه شده و هر اندیشمند و متفكر و هر مكتب و نظام فكرى در شناسایى انسان بر مفهومى ویژه و برداشتى خاص از انسان تكیه دارد كه در واقع تلقى وى را از انسان نشان مى‏دهد.  یعنى در عین حال كه انسان پیكرى است كه كالبدشناسان آن را مى‏شكافند و نفسى است كه روان‏شناسان و فیلسوفان آن را توصیف مى‏كنند و موجودى است كه هر یك از ما با درون‏نگرى به آن برمى‏خوریم و ذخیره سرشارى از مواد شیمیایى گوناگون است كه بافت‏ها و مایعات بدن را مى‏سازند و اجتماع شگفت‏انگیزى از سلول‏ها و مایعات است كه قوانین همبستگى آن‏ها را فیزیولوژیست‏ها مطالعه مى‏كنند، او تركیبى از اندام‏ها و نفس عاقله است كه در بستر زمان كشانده مى‏شود.  لذا هر اندیشمند و مكتبى به گونه‏اى خاص به شناسایى انسان پرداخته; یكى او را «حیوان اجتماعى‏» و دیگرى وى را «حیوان به‏كار گیرنده سمبل (نماد) » و آن یكى انسان را «حیوان ابزارساز» و یا «حیوان متفكر و سخن‏گو» تعریف مى‏كند.  در مكاتب فكرى نیز همین اختلاف نظر و دیدگاه در مورد انسان به چشم مى‏خورد به گونه‏اى كه در مشرق زمین انسان‏شناسى همواره قالب دینى و مذهبى دارد و حتى مى‏توان گفت‏به تعداد ادیان گوناگون، تنوع انسان‏شناسى در مشرق زمین وجود دارد، در حالى‏كه در مغرب زمین انسان‏شناسى سه مرحله از تحول فلسفى و مذهبى و علمى را پشت‏سر گذارده است.  در واقع طرز تلقى از هستى و نوع جهان‏بینى در بروز این اختلاف‏ها بى‏تاثیر نیست و از طرفى بى‏تردید نگاه به انسان از زاویه توصیف و تبیین وى - به هر روشى و بر اساس هر جهان‏بینى - یك نوع رویكرد خاص در شناخت انسان است كه به شناخت توصیفى آن مى‏پردازد.اما در كنار بیان چیستى انسان و تبیین صفات و ویژگى‏ها و كشش‏ها و كنش‏ها و انگیزه‏هاى نهفته در وجود او، دیدگاه دیگرى نیز مدنظر انسان‏شناسان بوده و هست و آن بیان بایدها و نبایدها در مورد انسان است كه انسان چه و چگونه باید بشود و انسان ایده‏ال و كامل كیست؟ به بیان دیگر آن انگیزه و گرایش ذاتى به كمال و تعالى كه در جان آدمى ریشه دارد و وى را به شناخت توصیفى خویش فرا مى‏خواند، او را به سمت‏شناخت «بایدها» و «نبایدهاى‏» انسانى و آگاهى از انسانى كه الگو و معیار وى باشد - انسان كامل - مى‏كشاند.در واقع میل به كمال و دورى از نقص و ضعف و رذالت، از درون آدمى را متوجه یافتن الگوى مطلوب و معیارى ایده‏ال مى‏سازد و لذا مى‏توان گفت توجه انسان به شناسایى و یافتن این الگو و ایده‏ال از سابقه‏اى تاریخى، به بلنداى میل كمال‏طلبى انسان برخوردار است و همین جست‏وجوى بى‏پایان وى را واداشته است تا موجودات ماوراء الطبیعه و رب النوع‏ها و قهرمانان افسانه‏اى و اسطوره‏اى و زمانى هم شخصیت‏هاى تاریخى را به عنوان انسان كامل و الگو براى خود مطرح سازد. از این‏رو در تمام فرهنگ‏ها و مكاتب فكرى و فلسفى و آیین‏ها و مذاهب و ادیان، ردپایى از انسان كامل را مشاهده مى‏كنیم.  در این میان مى‏توان از یوگا، بودا، كنفوسیوس، ارسطو، زردشت، افلاطون، اپیكور، نیچه، ماركس، سارتر، عرفا، متصوفه، فلاسفه، و برخى از روان‏شناسان معاصر نام برد كه از انسان كامل سخن گفته‏اند و هر یك از دیدگاهى خاص و بر اساس جهان‏بینى حاكم بر اندیشه خویش، انسانى را به عنوان نمونه و برتر معرفى نمودند و اسمى خاص چون «ارهات‏» ، «كیون تسو» ، «انسان آزاده‏» ، «فیلسوف‏» ، «انسان بزرگوار» ، «قطب‏» ، «شیخ‏» ، «پیر» ، «ابر انسان‏» ، «خلیفة الله‏» ، «انسان خلاق‏» ، «انسان خود انگیخته‏» و «انسان به فعلیت رسیده‏» بر آن نهادند و شاید بتوان گفت‏ به عدد انسان‏شناسان، نمونه‏ هایى از انسان كامل معرفى شده است.

جمعه 20/5/1391 - 16:26 - 0 تشکر 502325

ویژگى‏هاى انسان كامل از دیدگاه صدرالمتالهین رحمه الله


حكیم ملاصدرارحمه الله از انسان كامل - كه الگو و معیارى براى دیگر افراد هست - به چندلفظ یاد مى‏كند: انسان‏كامل - عارف - حكیم‏راستین.


در این مقام قبل از بیان مفهوم انسان كامل از دیدگاه انسان‏شناسى مستقیما به سراغ مكتب صدرالمتالهین رفته و در قالب ویژگى‏هایى كه براى انسان كامل برمى‏شمارد، وى را مى‏شناسیم و تعریف مى‏كنیم.براى انسان كامل ویژگى‏هاى‏فراوانى‏درمكتب‏ملاصدرارحمه الله‏مى‏توان یافت ولى مهم‏ترین آن‏ها به قرار زیر است:


1.انس با خدا


علاقه و انس به خداوند سبحان از برجسته‏ترین ویژگى‏هاى انسان كامل است كه تمام وجودش مستغرق ذات الهى است و براى او هیچ عملى به میزان عبادت خداوند لذت ندارد و همیشه و در همه حال - خلوت و جلوت - به یاد او است و غیر خداوند هر چه باشد هیچ و پوچ است‏حتى اگر اولیا و دانشمندان و مؤمنین را دوست دارد و یا اگر والدین خود و فرزندان خویش را دوست دارد، از این‏روست كه آن‏ها را به حق منتسب مى‏بیند و دوستى آن‏ها را به نیت امتثال فرمان حق مى‏پذیرد.


به جهان خرم از آنم كه جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم كه همه عالم از او است


2.التزام به فرائض و نوافل


انسان كامل به آنچه خداوند انجام آن را دوست دارد، ملتزم است و انجام آن را بر خود فرض مى‏شمارد و ازتمام‏حركات و سكنات خدا را مى‏جوید و از این طریق به حق واصل مى‏گردد و چون در پى وصل به محبوب و لقاى حق است از درون او شوق به عبادت و انجام فرائض موج مى‏زند.


3.مهربان با خلق خداوند


4.عالم به تمام حقایق الهى و علوم ربانى و معالم ربوبى


انسان كامل تمام حقایق را به یقین و برهان مى‏داند و هرگز در آن‏ها دچار شك نمى‏شود.


5.زهد حقیقتى صفت او است و اخلاق و خلق و خوى خود را پاك نموده است.


6.همیشه‏درروحیات‏وحالات‏خوداعتدال‏دارد.


7.دوست‏دارعلم و علما و دانشمندان مى‏باشد.


8.همیشه به یاد مرگ دوست‏دار از مرگ است; چون طریق لقاء حق مى‏باشد.


9.دوست دوستان خداوند سبحان است.


10.دشمن‏دشمنان خداوند مانند كفار، ظالمین، فاسقین واشراراست.


11.دوست‏دار علم هیئت و شناخت اجرام آسمانى است.


12.همیشه به یاد خداوند منان بوده و ذاكر به او - به مراتب ذكر - است.


13.مواطب بر تهجد است و از تهجد غافل نمى‏شود.


14.متنفر از شهوات مى‏باشد.


15.به مقدار اندك و میزان ضرورى از خوردنى‏ها و آشامیدنى‏ها اكتفا مى‏كند.


16.از اهل دنیا و ثروت و صاحبان مناصب دنیوى پرهیز دارد.


17.مشغول شناخت رب و افعال و صفات اوست.


18.دید و نظر او به افراد فرو غلتیده در شهوات همانند نگاه و نظر علما به بچه‏ها مى‏باشد.


19.مشتاق عزلت و خلوت است واز اعمال بچه‏گانه مردم عادى دورى مى‏گزیند.


20.سخت مراقب اعمال و رفتار خود است كه مرتكب خلافى نشود.


21.صفاى دل و جلاى روح دارد.


22.از معاصى و خبث نفس و شهوات مى‏گریزد.


23.متوجه دریافت‏یقینى حقیقت است و از تقلید و ظن پرهیز مى‏كند.


24.از خشم و جقد و حسد و عداوت و خصومت‏بسیار پرهیز مى‏كند.


25.از مكاشفات ربانى برخوردار است.


26.عاشق خداوند است.


27.نور توحید در جانش پرتو افكنده است.


28.وجودش از حب جاه و ریاست و محبت دنیا و مال و منال آن عارى است.


29.ملكات راسخه شجاعت، صبر، شكر، كرم و حلم به مراتب خود در احوال و افعالش ظهور و بروز تام دارد.

جمعه 20/5/1391 - 16:29 - 0 تشکر 502326

راه و طریق نیل به كمال


به نظرحكیم ملاصدرارحمه الله اگر چه براى تصفیه، راه‏هاى متعدد وجود دارد ولى همگى منحصر در پیمودن و التزام به سه امر عبادت، دوام بر عدالت و نابودى وسواس استوار است، اما هر یك از این سه استوانه خود از طریقى به دست مى‏آید: عبادت بر تهذیب اخلاق و استحكام ملكات پسندیده تكیه دارد; عدالت‏بر بندگى و شكر بر نعمت‏هاى ربوبى استوار گردیده است; نابودى وسواس نیز بر ترك آنچه با آن مانوس گردیده و بر دور افكندن لذایذ بنا مى‏گردد.باید توجه داشته باشیم كه هیچ‏یك از این سه راه، به تنهایى به آخر نمى‏رسند و در هر یك به همراه دو راه دیگر باید قدم گذارد.راه و رمز استقامت در این سه، اشتیاق به معبود حقیقى و خیر محض است و شوق نیز از طریق شناخت‏حاصل مى‏گردد.پس، شناخت، نقطه آغاز و پایان و محرك و نتیجه حركت است كه از حیث علم و ایمان در ابتدا و از حیث‏شهود و عیان در پایان قرار مى‏گیرد.هر چه معرفت‏بیش‏تر باشد شوق شدیدتر و قوى‏تر است و حركت و كوشش نیز بیش‏تر و به تبع، معرفت كشف و شهود نیز بیش‏تر مى‏گردد تا آن‏جا كه پایان حركت‏به نقطه آغاز ختم مى‏شود و چیزى از معرفت‏باقى نمى‏ماند كه دیگر نه عارف ماند و نه معرفت‏ بلكه فقط معروف ماند و نه مشتاق ماند و نه شوق بلكه فقط مشتاق باقى ماند و نه سالك ماند و نه سلوك بلكه فقط مقصد و مقصود ماند و بس.در این‏جاست كه اول چون آخر و نهان همان آشكار و وجود در موجود و معبود منحصر مى‏گردد. شاید از این بیان راز تاكید برمعرفت و قبل‏ازهمه معرفت‏نفس روشن مى‏گردد

جمعه 20/5/1391 - 16:30 - 0 تشکر 502327

شرایط پیمودن راه كمال (سلوك)


بنابر عقیده ملاصدرارحمه الله سلوك راه كمال كه همان گذر و گذشتن از كتل‏هاى بین بنده و خداست، شرایطى دارد كه به آن‏ها اشاره مى‏كنیم:


الف - بهره‏مندى از هدایت و رهبرى استاد طریق‏كه‏بى‏رهنماى‏خضررحمه الله‏به‏جایى‏نتوان رسید;


ب - التزام‏به‏فرامین‏ودستورات استاد طریق;


ج - استقامت;


د - مراقبت‏شدید از گناه، وسواس و خواطرشیطانى‏كه به قلب سالك حمله مى‏كنند;


ه- التزام دقیق و تام به احكام شریعت و طریقت;


و - ریاضت.


ریاضت در نظر ملاصدرارحمه الله تاثیربرجسته دارد وبراى آن اقسام متعدد ذكر مى‏فرماید كه در این‏جا به ذكر نمودار آن و تاثیر هر یك بسنده مى‏كنیم.

جمعه 20/5/1391 - 16:33 - 0 تشکر 502329

موانع كمال


صدرالمتالهین رحمه الله پنج عامل را مانع كمال انسان برمى‏شمارد:


1.نقص ذاتى نفس: منظور آن است كه نفس به واسطه صباوت و...هنوز به فعل نرسیده باشد; مانند این‏كه كودكان و ابلهان چون از قوه به فعل نرسیده‏اند، نمى‏توانند در علم‏وعمل تلاش كنند و ازدرك حقیقت عاجزند.


2.حجاب‏ها: مقصود موانعى است كه نفس مستعد را از تكامل باز مى‏دارد و مانع نفس مستعد مى‏گردند.این‏حجاب‏هاچهار نوع هستند:


الف - حجاب مال: راه علاج و رفع آن این است كه با بخشش از نگهدارى مال و جمع شدن آن جلوگیرى كنیم.


ب - حجاب مقام: علاج آن در دورى جستن از موقعیت‏هاى تحریك كننده و تواضع نمودن و دورى از آنچه موجب شهرت مى‏گردد، مى‏باشد.


ج - حجاب تقلید: علاج آن در پیروى نكردن از روش خاص و كشف حقیقت در اعتقادات و مجاهدت - نه مجادله - است.


هر كه را تقلید دامن‏گیر شد در دل او چون غل و زنجیر شد


تا تو از تقلید آبا نگذرى كافرم گر هرگز از دین برخورى


د - حجاب معصیت و گناه: توبه نمودن و رفع مظالم خود و تصمیم بر عدم بازگشت و پشیمانى از گذشته و تحصیل رضایت افرادى كه حق دارند، راه رفع این حجاب است. اگر حجاب معصیت از این طریق برطرف نشود، محال است‏باب مكاشفه بر سالك باز گردد.


3.انحراف از حقیقت: در این مانع قلب از زنگار پاك است ولى طالب حق نیست و درك حق را در سر ندارد و چیزى از حقایق عالم ربوبى نمى‏داند و توجه او مصروف مصالح زندگى مادى و انصراف از طاعت و عبادت است.قلب ازجهت‏مطلوب منحرف‏شده; همان‏گونه‏كه‏دل بعضى صالحان و عالمان براى انتقاش علوم آماده است، ولیكن نور معرفت در وى نمى‏افتد، از این سبب كه همت او مصروف جانب طلب حق نیست.


4.كدورت و زنگ دل: همانند كدورت معاصى و خبث نفس كه به سبب بسیارى شهوات و فسوق در نفس حاصل مى‏شود و مانع صفاى دل و جلاى روح مى‏گردد و به قدر بسیارى كدورت و تراكم ظلمت، مانع از تجلى حق و انعكاس آن نور در دل مى‏شود.هیچ گناهى نیست كه اثرى در دل از كدورت آن نداشته باشد.


5.جهالت و ناآگاهى: جهالت و عدم آگاهى به اصول و موازین كسب معرفت مانع دیگر كمال است; زیرا آنچه مطلوب حقیقى است در آیینه ضمیر حاصل نمى‏شود.براى طالب علم ممكن نیست كه راه به تحصیل مطلوب ببرد مگر با ملاحظه علوم و معلوماتى كه او را در تحصیل آن علم كمك كنند و لذا باید اصول عامه معرفت را بداند و محسوسات و بدیهیات و قضایاى عامه و نظایر این معانى در وى بى‏فكر و ریاضت‏حاصل شود.  باید بدانیم كه در منظر آن بى‏نظیر عالم، ریشه تمام گناه‏ها در جهل و نادانى است‏به مراتب خاص خود.


ساقیا از مى‏فزون كن معنى‏ام مستى‏ام ده، وارهان زین هستى‏ام


غافلم كن زین جهان خیر و شر وارهان جان را ز سحر مستمر


وارهان جان را زقید خویشتن نیست‏سدى همچو من در راه من

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.