• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 6183)
يکشنبه 8/5/1391 - 19:38 -0 تشکر 484451
هنر معماری گوتیک


به کوشش خودم( این مقاله کپی پیست نیست).

بنا کردن برجی که بشریت بتواند خشم و دیوانگی ، اندوه ، امیدواری  و شادی های کور اش  را از فراز آن فریاد بکشد. . .  کلیسایی نو . . . شاید این عصر بتواند یاری ام کند . . .                     مکس بکمن ، ایمان خلاقانه ،

يکشنبه 8/5/1391 - 19:45 - 0 تشکر 484464

در طول قرن سیزدهم پیكرتراشان در جامه پردازی خاص شیوه گوتیك، كه به خصوص با تاخوردگیهای قائم و متوازی خود حالت وقار و ایستایی و آرامش درونی پیكره ها را تاكید می كرد. و نیز در بازنمایی جذبه دینی قدیسان، و سیمای هیجان زده هر یك از ناظران، و مقام ربانی مسیح، به مهارت تام رسیدند. لیكن در آغاز سده چهاردهم این استادی و اعتلارو به افول گذارد. و جای خود را تا حدودی به پیكرتراشی تدفینی سپرد كه توجه و دلبستگی بسیاری از پیكرتراشان را به سوی خود جلب كرد. ساختن پیكره های تدفینی بر روی مقبره كه بیشتر با مفرغ و شبه مرمر، و نیز با سنگ و چوب اجرا می شد تا آخر قرن پانزدهم متداول ماند و آثاری ممتاز به جا گذارد.    هنوز عظمت فضای گسترده داخل این كلیساها چنان شگفت انگیز و فراموش نشدنی است كه آدمی با قد و قامت خود در آنها احساس كوچكی می كند. تصور اینكه این عمارات چه تاثیری به كسانی می گذاشته است كه فقط با بناهای ثقیل و بی ظرافت سبك رومانسك مانوس بوده اند، به راستی دشوار است. كلیساهای قبلی با صلابت و مهابتی كه داشته اند می توانسته اند یادآور آن كلیسای مبارزی باشند كه پناهگاه مومنان در برابر هجوم بی امان تباهی و شر بوده اند. ولی كلیساهای جامع جدید، منظری از یك دنیای یكسر دگرگونه را در برابر چشم مومنان می گشودند.    این بناهای اعجازآمیز حتی اگر از دور نگریسته می شدند، به نظر می رسید كه نمودگار شكوه و عظمت بهشت رویانی اند نمای كلیسای نتردام پاریس شاید كاملترین نمونه این بزرگی باشد. ورودیهای مسقف و پنجره ها دارای چنان هماهنگی سنجیده و دلپذیری اند، و توری كاریهای ایوان بالاخانه خوش ساخت و پرظرافتند. پیكرهایی كه در مجموعه تندیسهای ورودی مسقف كلیساهای جامع گوتیك گنجانده شده اند، با علامت خاصی مشخص گردیده اند تا مومنان بتوانند معنا و پیام آن را دریابند و به آن تامل كنند.
    این تندیس ها صرفا نمادی مقدس نیستند كه با وقار و متانت، نقش بیانگری یك حقیقت اخلاقی را داشته باشند. بلكه هریك از آنها دارای هویتی منحصر به خویش است به لحاظ دیدگاه و تیپ زیبایی شناختی، از شخصیت مجاور خود متفاوت و دارای شان و حیثیت فردی خویش است.
    تفاوت فراوانی بین هنرمند یونانی و گوتیك وجود دارد. یعنی بین هنر ساخت معابد و هنر ساخت كلیساهای جامع، وجود دارد. هنرمندان یونانی قرن پنج قبل از میلاد بیشتر به شبیه سازی یك اندام زیبا علاقه داشتند. اما در نزد هنرمند گوتیك همه این شیوه ها و شگردها فقط وسیله ای برای رسیدن به یك هدف است و آن هدف چیزی جز روایت یك داستان مقدس به نحو هرچه شورانگیزتر و باوراننده تر نیست. او داستان را نه از برای نفس داستان، بلكه برای پیام آن و به خاطر تسكین و تزكیه ای كه مؤمنان می توانند از آن برگیرند، روایت می كند. بدون شك حالت نگاه مسیح به مریم مقدس درحال مرگ، برای هنرمند گوتیك از بازنمایی ماهرانه عضلات بدن او بسیار با اهمیت تر است.    آن گونه كه ما با تاریخ به قضاوت می نشینیم، گوتیك هنری است كه قبل از رنسانس به وجود می آید و هرچند كه رنسانسی ها آن ها را هنرمندانی واپس گرا می دانستند. اما به واقع عظمت هنرمندانی كه این كلیساها را می سازند بر ما پوشیده نیست. آنها كلیسا را از نسل قبلش كه رمانسك بود و كلیسا به قلعه شباهت داشت، تبدیلش كردند به مكانی سبك و روبه بالاو انسانی. شیشه های منقوش هر كدامشان دنیایی را می آفرینند. گوتیك عظمت معماری مذهبی را به ما نشان می دهد و این نكته كه باز خورد نگرش مذهبی می تواند در ابنیه خلاصه شود.به دور از انصاف است كه گوتیك ها را به واسطه قرارگرفتن در قرون وسطی پیشرو ندانیم به پیكره های نقاشی شده در این كلیساها بنگریم. نگرش درونگرای مذهبی به خوبی نمایان است و تركیب و تلفیق آن با ویژگی های بومی هر منطقه كه بر جذابیتش می افزاید.    جلاو بقای گوتیك ها در سه قرن پس از پیدایش آن حكایت از قوت نطفه این تفكر است.
    كلیساهایی كه با طاقهای قوسی مسقف هستند. شیشه هایی كه دنیایی دیگر می آورند. پیكره هایی كه حكایت از رنج مسیح دارند. نقاشی دیواری های كوچكی كه به زیبایی در دل كلیسا جا گرفته اند. تلفیق سنگ و شیشه دو ماده متفاوت و یك روح مشترك. سنگ سفت و بی روح، شیشه ترد و شكننده و عجین كردن این دو با هم به راستی هنرمندگو ت به زیبایی و خلاقیت این دو را كنار هم نشانده است.

يکشنبه 8/5/1391 - 19:45 - 0 تشکر 484465




  • در هر محلی که معماری گوتیک ظاهر شده است مورد تغییرات محلی و متناوبا تاثیرات سنگ تراشان دوره گرد و صنعت گران بوده است که ایده ها را از شهر به شهر و گاها کشور به کشور منتقل می کرده است . خصوصیات مخصوصی که از نوع منطقه ایی هستند و گاها شیوه ایی را لغو می کنند در بناهایی در قرون متفاوت ظاهر شده اند.



  • فرانسه :



  • خصوصیات مشخص کلیساهای فرانسه و المان و بلژیک که قویا تحت تاثیر انها قرار گرفته اند عرض انها و تاثیر پذیری انها از عمود بودن است.



  • تمام کلیساهای فرانسه به شکل یک شیوه خاص اتحاد دارند در حالیکه در انگلیس تنوع فراوانی بین تمام بناها مشهود است.



این کلیساها فشرده وکوچک هستند و در انهابی اهمیتیجناح ها و کلیساهای متمم کوچکتر مشهود است. نماهای غربی محکم وثابت هستند دارای 3 دروازه که در بالای انها یک پنجره قرار دارد و 2 برج کوچکتر در اطراف. گاها برج های اضافی در انتهای جناح نیز وجود دارندونماهای شرقی به شکل چند وجهی و دوار هستند. در جنوب فرانسه بسیاری از کلیساهای عظیم بدون جناح و بعضی فاقد راهرو هستند.

يکشنبه 8/5/1391 - 19:46 - 0 تشکر 484466


  • انگلستان:


  • ویژگی مشخص کلیساهای انگلستان ارتفاع بلندانها و تاکید درونی انها بر افق است. که به شکل ظاهری ممکن است به اهمیت خط عمودی یا حتی مهمتر از ان به چشم اید. هر کلیسای انگلیسی (به استثنای سالیبوری) درجه ایی غیر عادی از تنوع را داراست.(برخلاف فرانسه و المان و ایتالیا)



  • به هیچ وجه غیر عادی نیست که هر بخش از بنا در عصر خاص و با شیوه ایی خاص بدون هیچ گونه تلاش درجهت ایجاد اتحاد ظاهری ساخته شده باشد. برخلاف کلیساهای فرانسه کلیساهای انگلستان در زمین خود گسترده اند که دارای جناح های دو برابر هستند و کلیساهای متمم (کوچکتر) که بعدا ضمیمه شده اند. در نمای غربی  درها به امیت فرانسه نیستند . در ورودی عمومی در دالان کناری قرار دارد . پنجره غربی بسیار بزرگ است و هرگز به رنگ گلی نیست. نمای غربی ممکن است مانند کلیساهای فرانسه دارای دو برج باشد ویا فاقد ان باشد. بخش مشخص انتهای غربی مربع شکل است اما ممکن است شکل تکمیلی متفاوتی نیز بگیرد. در قسمتهای درونی سنگ تراشی ها بسیار قوی و شاخص بوده و شامل نقش برجسته ها می باشند.



  • آلمان و امپراطوری رم:



معماری رومانسک در آلمان با حجم ها و ذات شبکه ایی (مدولار)ان شناخته و مشخص می شود.اظهار شده است که در معماری گوتیک مربوط به امپراطوری رم همواره ابعاد بزرگ برج ها و مناره ها همیشه طرح شده است اما همیشه کامل نشده است. نمای شرقی از شکل فرانسوی پیروی میکند اما برج ها بسیار بلند تر بوده ودر صورت تکامل توسط مناره هایی که خاصه منطقه هستند احاطه شده اند.به خاطر اندازه برج ها نمای راهروی بین انها ممکن است باریک و فشرده به نظر برسد. انتهای شرقی نیز دارای فرم فرانسوی است . ویژگی مشخص داخلی کلیساهای گوتیک المانی وسعت و دلبازی انهاست. کلیساهای المانی همانند انگلیسی ها دارای جناح های قوی نیستند.

يکشنبه 8/5/1391 - 19:46 - 0 تشکر 484467




  • اسپانیا و پرتغال:



  • ویژگی مشخص کلیساهای گوتیک شبه جزیره ایبری درهم بودن و پیچیدگی خاص انهاست که در ان شکلها و محوطه های گوناگون در تنوع از یکدیگر سبقت می گیرند. بسیاری از کلیساهای جامه توسط کلیساهای کوچکتر احاطه شده اند. هم چون کلیساهای انگلیسی هر کدام از لحاظ ویژگی دارای تنوع بسیاری هستند. این مطلب هم در کلیساهای ضمیمه کوچک و هم در جزئیات نقاشی شده ی داخل به چشم می اید . در شکل و دکور از معماری اسلامی تاثیر پذیرفته اند. نمای غربی مانند کلیسای جامع لئون(Leon) معمولا به نمای غربی کلیساهای فرانسه شباهت دارد. اما معمولا وسیع تر است و دارای میزان بیشتری از تنوع در جزئیات می باشد. در کلیسای جامع بورگوس(( Burgos مناره هایی به شکل آلمانی وجود دارد. همچنین همواره مناره ها و گنبد هایی در تنوع و شکل های مختلف ساختاری بر فراز سقف وجود دارند.



  • ایتالیا:



ویژگی مشخص کلیساهای جامع ایتالیا استفاده ار دکور رنگارنگ است که در نمای خارج به شکل روکش مرمر اجرها دیده شده و در داخل در جایی که قوس ها همواره سیاه و سفید بوده اند قسمت های رنگی جایگزین شده است. همچنین ستونها به رنگ قرمز بوده و دیوارها به وسیله نقاشی ابرنگ تزئین شده اند. پلانها همواره متقارن و متوتزن هستند. به استثنای کلیسای جامع میلان مه فرم آلمانی دارد  کلیساهای جامع ایتالیا ستونهای اندک دارد. تناسبات عموما از لحاظ ریاضی ساده و بر مبنای مربع بنا شده اند و به استثنای ونیز که قوس های پر زرق و برق و متنوع معمول بوده  قوسها تقریبا همیشه متساوی هستند. رنگ بندی ها و سبکها بیشتر حکایت از اتحاد معماری دارند تا تنوع ان . درهای ورودی کلیسا های جامع ایتالیا  عموما رنگارنگ و الوان بوده و شامل سرامیک و شکل های هلالی در بالا بوده اند.  ورودی ها معمولا فاقد پیشگاه و رواق های باز بوده و عموما برج نداشته اند. در انتهای شرقی پنجره ها به اندازه اروپای شمالی بزرگ نیستند و دکور داخلی معمول  نقاشی ابرنگ بوده است.

يکشنبه 8/5/1391 - 19:47 - 0 تشکر 484469

مشخصات اصلی معماری گوتیک




  • معماری گوتیک سه ویژگی متمایز دارد:1.قوسهای نوک تیز و جناغی (pointed arched) 2.گنبد های شیار دار(ribbed vault) 3.طاق حایل یا نگهدارنده(flying buttresses) .



  • این پیشرفت ها به معماران اجازه دادتا کلیساها را روشن تر و بزرگتربسازند.



با انتقال وزن نیروی خارجی سقفها به وسیله طاق حایل می توان پنجره هایی با شیشه های رنگی در دیوار ها جای داد.این امر باعث شد کلیساهای تاریک رمانسک به کلیساهای صمیمی تر و روشنترگوتیک تغییر شکل دهد.این کلیساها همچنین ثروت و تجمل وتاثیر کلیسا در قرون وسطی را نشان میدهد. ساخت بسیاری از این کلیساها یک قرن به طول می انجامید. تصاویر خصوصیات کلیساهای گوتیک را نشان میدهند

يکشنبه 8/5/1391 - 19:48 - 0 تشکر 484471

معماری گوتیک2




  • پیشینه تاریخی



  • از گذشته های دور همیشه اقوام ساكن شمال اروپا و حتی قسمتهای آسیای غربی برای دست یافتن به كرانه های مدیترانه دركوچ و مهاجرت بوده اند و این مهاجرت موجب برخورد و تضاد بین اقوام گوناگون شده است .مهاجرت گوتها از شمال به جنوب موجب تحولات مهمی درتاریخ اروپا گردید اقوام مختلف شمالی كه به بربرها معروف بودند پس از چند دهه با اسقرار دراروپای مركزی ( ازقرن هشتم میلادی به بعد) دولتهای جدیدی به وجود آوردند كه در طی استقرارشان هنر مشخصی پدید آوردند كه متاثر از یونان و روم بود گوتها درهنگام مهاجرت و جابجایی تا مرزهای شمالی  امپراطوری روم پیش رفتند كه در مواجهه با قدرت امپراطوری روم از نفوذ به آن سرزمین باز ایستادند در طی دوران حكومت امپراطوری روم همواره بین این دو حكومت و بربرها  (اقوام شمالی) جنگهای سخت و خونینی در جریان بوده است. در قرن چهارم میلادی قدرت جدیدی از سمت آسیا، اروپا را مورد تاخت و تاز قرار داد این مهاجمان هونها بودند كه گوتها را تحت فشار قرار داده تا به مرزهای امپراطوری روم عقب راندند و امپراطوری روم كه خود را در مواجهه با این خطر دید به گوتها اجازه داد درقسمتهای غربی مستقر شوند اما این وضعیت دوام چندانی نیافت و گوتها سربه شورش برداشتند و درجنگی كه بین آنها و نیروی روم درگرفت امپراطور روم كشته شد و سپاهیانش شكست سختی خوردند . ‌ه



  • روم سرانجام تسلیم شد هونها درادامه نفوذشان به اروپای غربی و جنوب اروپا گوتها را مجبور نمودند از جنوب ایتالیا گذشته و درجنوب فرانسه مستقر شوند كه درنهایت با فرانكها روبرو شدند تا اینكه در این دوره امپراطوری فرانكها با نام كارولنژ قدرت را دراختیار گرفت و آرامش نسبی به اروپا بازگشت . پس از نخستین جنگ صلیبی در عرصه های مختلف در ممالك اروپایی تحولاتی ایجاد شد كه منجر به تثبیت مقام كلیسا به عنوان رهبر مردم و دیگر ایجاد وضعیتی مناسب برای برقراری روابط تجاری با شرق گردید اگر زمانی را برای پدید آمدن رومانسك درنظر بگیریم باید به یك دوره دویست ساله اشاره كنیم یعنی سده های یازدهم و دوازدهم میلادی. در معماری رومانسك نكته قابل توجه و تامل احترام و جایگاه ثمره معنوی و مذهبی كلیساهاست كه گسترش و اعتلای معماری رومانسك در اروپا در چهار كشور فرانسه، انگلستان، آلمان و اسپانیا قابل بررسی‌اند.


يکشنبه 8/5/1391 - 19:48 - 0 تشکر 484473



  • معماری رومانسك ( رومی وار )



  • مورخان معماری آن را سبكی فی نفسه كامل پنداشته اند و معتقد نیستند كه پیش درآمد ناقصی برای سبك گوتیك باشد ازویژگیهای سبك رومانسك می‌توان به حجمهای كلیساها از بعد معماری اشاره داشت كه همگی از گروهی از احجام هندسی ساده و بزرگ و با زاویه قائمه نظیر مكعب، مكعب مستطیل، استوانه و نیم استوانه تشكیل یافته‌اند. بخشهای اصلی با قراردادن دیوارهای پشت بند با ستونهای ریزه درداخل چهارچوبهای قاب بندی به بخشهای كوچك‌تر تقسیم شده‌اند معماری رومانسك در هر یك از كشورهای اروپایی دارای ویژگیهای خاصی بود كه این ویژگیها موجب شد كه سبكهایی در معماری به وجود بیاید از قبیل :



  • 1-سبك لومباردی : در قسمت شمالی آلمان عناصر تزیینی نظیر ردیف قوسهای زیر قرنیز لبه بام ـ بالكانه پله پله قوس دار زیر شیروانی و گچبریهای مشخص كننده طبقات برجها و همچنین تاقهای متقاطع سراسر راهرو های جانبی صحن و غیره اشاره كرد.



  • 2-سبك نورماندی : در مناطق جنوبی آلمان نورمان گفته می‌شد كلاهك برجها كه از مختصات بعدی گوتیك هستند.  



  • 3-سبك توسكان :  در بخشی از ایتالیا آغاز شد : بالكانه‌های چندقوسی، سقفهای چوبی.



  • 4-سبك آكتین : در جنوب فرانسه، ایجادگنبد روی كلیسا ـ و كلیسای چوبی.



  • 5-سبك كلونی : تاق گهواره ای نیم دایره ـ سقف سنگی.



معماری گوتیك در دوره‌ای متولد و قدم به عرصه هنر گذاشت كه آن را قرون وسطی البته اواخر قرون وسطی و برخی نیز این دوره را عصر ایمان هم نامیدند پس از جنگها و درگیریهای پی در پی در اروپای آن روز و سپس ثباتی كه در معماری رومانسك پدیدار شد زمینه برای رشد و اعتلای معماری مذهبی گوتیك فراهم گردید این معماری در اواخر سده دوازدهم میلادی در ایل دوفرانس فرانسه پدید آمد و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود این سبك معماری یادگار دوره‌ای است كه زندگی اجتماعی مردم دچار تغییر و تحول شده بود و جمعیت روستایی به شهرها روی آوردشهرها از مركزیت معنوی، هنری، سیاسی، بازرگانی و اجتماعی برخوردار شده بودند.

يکشنبه 8/5/1391 - 19:49 - 0 تشکر 484474



  • مشخصات و ویژگیهایی از دوره ای كه معماری گوتیك در آن پدیدار شد :



  • 1-     بارونهای بزرگ روستاها و دیرهای بزرگ از استقلالی نسبتاً كامل برخوردار بودند و ستیزه‌های میان ایشان برای دستیابی به امتیازات بیشتر به جنگ دائمی منجر می‌شد.



  • 2-     جامعه رومانسك زیر نفوذ مردان بود درجامعه گوتیك زنان اهمیت تازه‌ای پیدا كردند در اینجا احترام به زنان از واجبات بود و قانوننامه شوالیه گری كه تاثیر عظیمی برشكل گیری روابط اجتماعی اواخر سده‌های میانه داشت. با پرستش مریم از لحاظ معنوی تصویب شد زیراوی بعنوان مادر آسمانها و مسیح و به شكل كلیسای مادرهمه فرزندانش را دوست می داشت مردم در اواخر سده دوازدهم  سراسر سده سیزدهم سرودهایی در وصف وی سرودند تمثالش را درهمه جا نصب كردند و كلیساهای بزرگی ساختند و وقفش كردند و تمثالش را بر روی پرچمها به رزمگاهها بردند بدینن ترتیب حضرت مریم بانوی معنوی شوالیه‌ها شد خشكی و سرسختی مضامین رومانسك در تاكید برداوری اخروی در برابر لطافت گوتیك كه مریم را در بهشت با تاجی كه مسیح برسرش نهاده است نشان می‌دهد از پای در می‌آید.



  • 3- آنچه باعث تلطیف شیوه‌های خشونت‌بار شد فقط مقام یا كشیش پرستش مریم نبود نفوذ یك انسان برجسته به نام قدیس فرانسیس آنسیزی نیز كه مسیح را علاوه برداوری نهایی و بی گذشت منجی معمولی می دانست كه به میان انسانهای مطرود گام نهاده بود كه به تاسیس فرقه دینی توسط قدیس فرانسیس انجامید كه به فرقه فرانسیسیان نامیده شده است. اهمیت تاریخی جنبش فرانسیسیان تقویت ایمان مذهبی برانگیختن احساسات مذهبی شهرنشینان و تضعیف قدرت و نفوذ دیرهای كهن رومانسك در روستاها است.



  • 4-  مشخصه مهم دیگر این دوره توجه خواص ابتدا به علوم الهی به مركزیت كلیساها و كم كم به علوم بطور كلی بود و می توان منشا این توجه را جنگهای صلیبی دانست.



  • 5-  دراین زمان پاپ و پادشاه فرانسه در كشتار جنگهای صلیبی همدست شده بودند سازمان تفتیش عقاید نیز دراین زمان پدید آمد و فرقه دومینی كائنی (سگهای خداوند) مشغول ریشه كنی و ازبین بردن مرتدان و كافران شدند.  واژه گوتیك منسوب به گوتها اصطلاحی است كه معماران عصر رنسانس به تحقیر به معماری قرون وسطایی اروپا به مركزیت فرانسه اطلاق كردند چون كه هنرمندان رنسانس تكامل هنری خود را در آثار یونان و روم قدیم می‌دانستند و عدم انطباق با معیارهای یونان و روم كلاسیك را خوار می‌شمردند  یكی از منتقدین چنین نوشت در نفرین بر آن كه این واژه را ابداع كرد اینان به خطا گمان می كردند كه گوتها مبتكران این سبك بودند مردمان سده سیزدهم و چهاردهم میلادی از كلیساهای گوتیك با نامهایی چون دراوپوس مدرنوم) اثر نوین یا « اوپوس فرانسیگنوم » اثر فرانكی یاد كرده‌اند واژه گوتیك صرفاً برای معماری اطلاق نشده و لیكن چون معماری گوتیك نسبت به سایر هنرها مانند تندیسگری و نقاشی از اهمیت بیشتری برخوردار بود به همین خاطر گوتیك را بیشتر مترادف با معماری دانسته‌اند معماری گوتیك نه بربری  است و نه گوتیكی. بلكه آفریده نبوغ سده‌های میانه است و به عنوان شیوه‌ای هنری شایسته مقایسه با هر شیوه و سبك دیگری است . معماری گوتیك در اروپا در طی سده سیزدهم و چهاردهم شكل گرفته شده كه به سه دوره 1- آغازین  2- پیشرفته، 3- پسین تقسیم شده است.


يکشنبه 8/5/1391 - 19:49 - 0 تشکر 484475

گوتیک اغازین


الف- گوتیك آغازین




  • روز 11 ژوئن 1144 لوئی 6 پادشاه فرانسه النورداکیتن(ملکه وی)و اعضای دربارپادشاهی و گروهی از مطرانها از جمله پنج اسقف اعظم همراه با انبوه عظیمی از مردم در کلیسای شاهی سن دنی به فاصله چند کیلومتری شمال پاریس گرد امدند تا جایگاه جدید خوانندگان ان را وقف کنند. این جایگاه خوانندگان با نماز خانه های شعاعی و شیشه بندی منقوش اش سر مشق نمونه ایی شد که معماران منطقه حومه پاریس یعنی ایل دوفرانس تا پنجاه سال بعد از ان پیروی کردند. در شكل گیری معماری گوتیك دو شخصیت برجسته بسیار موثر بودند یكی از آنها برنار كلرویی و دیگری سوژر رئیس دیر سن دنی بود برنار كلرویی معتقد بود كه ایمان چیزی عرفانی و اشراقی است نه منطقی و برپالودگی خطوط كناری ـ سادگی شكل و نور تاكید می‌كرد.


يکشنبه 8/5/1391 - 19:50 - 0 تشکر 484476

كلیسای سن دنی




  • سبك گوتیك را یك رئیس دیر پایه گذاری كرد كه ضمن پذیرفتن نصایح برنار برای اصلاح دیرش كلیسای جدیدش را به سبكی ساخت كه از لحاظ شكوهمندی سبك رومانسك را پشت سر می‌گذاشت او كه سوژر نام داشت در غیاب لوئی هفتم در دومین جنگ صلیبی نائب السلطنه فرانسه شد. نیت سوژر اعتقاد بخشیدن به ادعاهای شاهان فرانسه نسبت به سرزمینی بود كه امروزه فرانسه می‌نامیم بدین‌ترتیب نقش سیاسی سوژر با نقش معماریش یكی بود : پی ریزی یك سرزمین پادشاهی و تجسم بخشیدن به آن از طریق معماری وی در سال 1122 به ریاست دیرسن دنی منصوب شد و در طی پانزده سال دست اندر كار بازسازی این دیر قدیمی بودكه تقریباً 300 سال از عمرش می‌گذشت كلیسای دیرسن دنی یكی از آخرین كلیساهای بزرگ است الهام بخش ساختمان كلیساهای شهرها شد و به عنوان گاهواره هنر گوتیك معروف گردید در سال 1144 میلادی لوئی ششم پادشاه فرانسه و اعضای دربار شاهی و پنج اسقف اعظم همراه با انبوه عظیمی از مردم در شمال پاریس گرد آمدند تا جایگاه خوانندگان آن را وقف كنند این جایگاه خوانندگان با نمازخانه‌های شعاعی و شیشه بندی منقوش اش سرمشق نمونه‌ای شد كه معماران منطقه حومه پاریس یعنی ایل دوفرانس تا پنجاه سال بعد از آن پیروی كردند. سوژر درباره این دیر می گوید ابعاد اصلی این ساختمان تابع كلیسای قدیمی بودند ولی آنچه این سبك جدید را اعلام كرد افزوده ظریف و در خور ستایش درحلقه نمازخانه ها با پنجره‌های تابان بودند.



جایگاه خوانندگان آن دارای طاقهای جناغی‌اند این طاق با توجه به وجود قوسهای متقاطع یا اریب در زیر گهواره‌های طاق خیلی آسان شناخته می شود این قوسها نقش آرماتور یا میله مسلح كننده‌ای را دارند كه به عنوان چهارچوبی برای استخوان‌بندی گوتیك ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد وجود شبكه ها با طاق نماهای نازك بین قوسها و با توجه به این نكته می توان از دیگر طاقهای جناغی یا قوسی باز شناخت كه قطع نظر از فضایی كه باید طاق زده شود ستیغ تمام قوسها تقریباً دریك سطح قرار می‌گیرند و این همان چیزی است كه معماران دوره رومانسك با آن قوسهای نیم دایره شان نمی‌توانستند بدان دست یابند.  بدین ترتیب انعطاف پذیری امتیاز بزرگ طاق  گوتیك است و زدن طاق برروی واحدهای مختلف الشكل را همچنان كه با سادگی می توان درچنین نقشه ساختمانی دیگر جایگاه خوانندگان به شیوه گوتیك مشاهده كرد میسر می گرداند كلیساهای گوتیك حاصل كاربست توامان نظریه و دانش فنی بوده‌اند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.