« وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا »« و دشمنى با قومى كه شما را از مسجد الحرام بازداشتند وادارتان نسازد كه از حد خویش تجاوز كنید،»
شان نزول این آیه زمانی است که مؤمنین برای حج به مکه آمدند و مشرکین راه را بر آنها میبندند و همین امر منجر به صلح حدیبیه میشود که بنا بر مفاد این صلح نامه مسلمانان آن سال را از مکه باز میگردند تا سال بعد برای انجام مراسم حج مراجعه کنند .
خداوند سبحان میداند که مسلمانان در پی برخورد مشرکین کینهای از آنها به دل راه خواهند داد، حضرت حق با نزول این آیه مؤمنین را از واکنشها و برخورد نامناسب در برابر ناملایمات برحذر میدارد و به آنها هشدار میدهد که از عکس العملهای نابجا بپرهیزد.
قرآن میگوید: « لا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ » دشمنیهای دیگران در یک زمان نباید باعث جواز ظلم و تجاوز شما مؤمنان در زمان دیگر شود اگر آنها شما را از ورود به مسجد الحرام باز داشتند این امر نباید شما را به عکسالعملهای منفی در مقابل آنها وا دارد مؤمنین مراقب باشید تا مرزهای انسانیت با برخوردهای نامناسب شما درهم شکسته نشود بر شماست تا از حریم الهی محافظت کنید.
« أَنْ تَعْتَدُوا » این امر شما را به بیعدالتی و تجاوز وادار نکند مؤمنین مراقب باشید تا هیجانات و غلیانهای درونی، شما را نسبت به خود و دیگران به بیعدالتی سوق ندهد این کار مانع از حرکت شما در مسیر سیر و سلوک است.
اگر این قسمت از آیه را با نگاه تربیتی بررسی كنیم خواهیم گفت: مؤمنین از مقابله به مثل نسبت به یكدیگر پرهیز كنید اگر چنانچه فردی توفیقی را از شما سلب كرد در پی سلب توفیق از او نباشید این برخورد برای مؤمنینی كه طعم وصال را چشیدهاند شایسته نیست، مدیریت خشم خود را در دست داشته باشید.
علامه طباطبایی(ره) میفرمایند: این دستور اساس و رویه اسلامی است و خداوند در كلام خود برّ را به ایمان و احسان در عبادات و معاملات تفسیر فرموده است و سخن در این باره در ذیل آیه 177 سوره مباركه بقره آمده است
« لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَخِرِ وَ الْمَلَائكَةِ وَ الْكِتَابِ وَ النَّبِیِّنَ وَ ءَاتىَ الْمَالَ عَلىَ حُبِّهِ ذَوِى الْقُرْبىَ وَ الْیَتَامَى وَ الْمَسَاكِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائلِینَ وَ فىِ الرِّقَابِ وَ أَقَامَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتىَ الزَّكَوةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَ الصَّابرِینَ فىِ الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ أُوْلَئكَ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ أُولَئكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ»
«نیكى آن نیست كه روى خود به جانب مشرق و مغرب كنید، بلكه نیكوكار كسى است كه به خدا و روز بازپسین و فرشتگان و كتاب خدا و پیامبران ایمان آورد. و مال خود را، با آنكه دوستش دارد، به خویشاوندان و یتیمان و درماندگان و مسافران و گدایان و دربندماندگان ببخشد. و نماز بگزارد و زكات بدهد. و نیز كسانى هستند كه چون عهدى مىبندند بدان وفا مىكنند. و آنان كه در بینوایى و بیمارى و به هنگام جنگ صبر مىكنند، اینان راستگویان و پرهیزكارانند. »
تقوی مراقبت از امر و نهی خداست و با این معنا تعاون بر، بِر و تقوی به معنی تعاون بر اجتماع ایمان و عمل صالح و پرهیزكاری از خداست.»
مفسرین عرفانی برای این دو عبارت معانی دیگری را ذكر كردهاند. آنها برّ را متابعت از امر مولی و تقوا را پرهیز كردن از نمایشهای هوای نفس گفتهاند و تعاون را در اجتماع این دو معنا ذكر كردهاند.
همچنین برّ را عملی موافق با علم دانستهاند که بر مبنای احساس نباشد و اگر در این معنا تقوی را همان پرهیزكاری بدانیم خواهیم گفت هر عمل عالمانه باید با تقوا و پرهیزكاری همراه باشد، زیرا عالم بیتقوا ره به جایی نمیبرد.
در جایی دیگر بر و تقوی را عفو و چشم پوشی از خطای دیگران، متابعت از امر مولی و دوری از هوای نفس نیز گفتهاند، آنها بِر و تقوی را از یكدیگر منفك كردهاند و گفتهاند بِرّ تمام واجبات و مستحبات را شامل میشود و اعم از تقواست.
آیه مؤمنین را بر تعاون و همكاری میان خصایص خوب تشویق میكند.
« وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ » اثم گناه و عدوان دشمنی با یكدیگر است قرآن مومنین را از اجتماع این دو رذیله برحذر میدارد
اثم هر گناهی است كه میان بنده و خدا صورت میگیرد و عدوان را دشمنی میان فرد با دیگران ذكر كردهاند در معنای دیگر اثم و عدوان را نوعی تشفی خاطر از آزردن دیگران و انتقام گرفتن معنا كردهاند نكتهای كه در این قسمت از آیه به عنوان تذكر و هشداری برای مؤمنین به حساب میآید این است كه تعاون بر اثم و عدوان مؤمنین را تهدید میكند و اگر آنها برای درامان ماندن از این گرفتاری از خدای سبحان طلب یاری نكند قطعا گرفتار این تعاون نازیبا خواهند شد.
به كار بردن فعل نهی « لا تَعاوَنُوا » اشاره به این موضوع دارد كه مومنین در معرض این نوع تعاون قرار خواهند داشت و ایمانشان آنها را از این تعاون در امان نگه نمیدارد از همین رو خداوند آنها را نهی میكند.