یَأیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَئِدَ وَلَا ءَآمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلًا
مِّنَ رَّبِّهِمْ وَرِضْوَ ناً وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ
تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَ نِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ
نکته ها
------------------------------
«هَدْى»، حیوان بىنشانى است كه براى قربانى در حج هدیه مىشود، و «قلائِد» حیواناتى هستند كه پیش از مراسم حج، با آویختن چیزى به گردن آنها یا داغ زدن، علامتدار مىشوند تا در مناسك حج، قربانى شوند.
خداوند در ابتداى این آیه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام نموده است، ولى در میان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله: چهار ماه رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذیحجّه كه حج در آن انجام مىشود، هَدْى كه قربانى بىنشان است و قلائد كه قربانى نشاندار است.
در سال ششم هجرى، مسلمانان با طىّ هشتاد فرسخ راه از مدینه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند، ولى كافران مانع شدند و صلح حدیبیه پیش آمد. اكنون كه مكّه فتح شده، نباید دست به تجاوز بزنند. «صدّوكم عن المسجد الحرام»
اگر تحصیل علم یك «بِرّ» است، زمینههاى آن چون: تأمین مدرسه، كتاب، كتابخانه، آزمایشگاه، وسیله نقلیّه و استاد و... همه «تعاون بر بِرّ» است.
همیارى در نیكى و پاكى
در آیه 177 سورهى بقره، مواردى از «برّ» را بیان كرده است: «لكن البرّ مَن آمن باللّه والیوم الاخر و الملائكة والكتاب والنبیّین وآتى المال على حبّه ذوى القُربى والیتامى و... واولئك هم المتّقون» برّ، ایمان به خدا و قیامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و انبیا و رسیدگى به محرومان جامعه و پایبندى به قراردادها و صبر در كارهاست.
در روایات بسیارى به تعاون بر نیكىها ویارى رساندن به مظلومان ومحرومان، سفارش شده واز كمك ویارى به ستمگران نهى شده است و ما در اینجا چند حدیث را براى تبرّك ذكر مىكنیم:
* امام صادقعلیه السلام فرمود: هر كس براى یارى رساندن به دیگران گامى بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده دارد.
* تا زمانى كه انسان در فكر یارى رساندن به مردم است خداوند او را یارى مىكند.
* یارى كردن مسلمان، از یك ماه روزهى مستحبّى واعتكاف بهتر است.
* هر كس ظالمى را یارى كند خودش نیز ظالم است.
* حتّى در ساختن مسجد، ظالم را یارى نكنید.
10) وسائل، ج 8، ص 602.
11) وسائل، ج8، ص 586.
12) وسائل، ج11، ص345.
13) وسائل، ج11، ص 345.
14) وسائل، ج12، ص130.