• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 8254)
يکشنبه 3/2/1391 - 11:3 -0 تشکر 447635
*** تفسیر سوره مائده ***

به نام خدا
با سلام
بعضی از دوستان گفته بودند که انجمن قرآن و عترت مدتیه شور و حال قدیمی اش رو از دست داده. این انجمن مختص قرآن و عترته و لذا تصمیم گرفتم که با یاری خدا با درسهای تفسیر یک سوره از قرآن شروع کنم.

انشالله در این مبحث چکیده تفسیری از سوره مائده رو قرار خواهم داد. از تفسیر نور استاد قرائتی و از تفسیر  استاد جوادی آملی و از کلاسهای تفسیر سرکار خانم بروجردی مدیر موسسه علمیه علی بن موسی الرضا استفاده میکنم و اگر خدا بخواد
این بحث رو با هم ادامه میدیم. 
انشالله که درسهای خوبی با هم فرا خواهیم گرفت. 

لا حول و لا قوة الا بالله 


 

خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 13/2/1391 - 19:2 - 0 تشکر 450227

به نام خدا
سلام
عالیه استاد ادامه بدید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 17/2/1391 - 10:3 - 0 تشکر 451228

goolha گفته است :
[quote=goolha;394803;450227]به نام خدا
سلام
عالیه استاد ادامه بدید

سلام گلهای عزیز. بنده شاگردم.  در خدمت شما و بقیه دوستان انشالله این بحث را ادامه میدهیم. 

خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 17/2/1391 - 10:8 - 0 تشکر 451236

آیه 2



یَأیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَئِدَ وَلَا ءَآمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِّنَ رَّبِّهِمْ وَرِضْوَ ناً وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‏ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَ نِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ‏






اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! حرمت شعائر الهى، و ماه حرام، و قربانى حج و حیواناتى كه براى حج علامت‏گذارى شده‏اند و راهیان خانه خدا، كه فضل و خشنودى پروردگارشان را مى‏طلبند نشكنید، و هرگاه از احرام بیرون آمدید (و اعمال عمره را به پایان رساندید) مى‏توانید شكار كنید. و دشمنى با گروهى كه شما را از مسجدالحرام بازداشتند، شما را به بى‏عدالتى و تجاوز وادار نكند. و در انجام نیكى‏ها و دورى از ناپاكى‏ها یكدیگر را یارى دهید، و هرگز در گناه و ستم، به هم یارى نرسانید، و از خداوند پروا كنید، كه همانا خداوند، سخت كیفر است.








خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 17/2/1391 - 10:14 - 0 تشکر 451238

یَأیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَئِدَ وَلَا ءَآمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلًا 



مِّنَ رَّبِّهِمْ وَرِضْوَ ناً وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ 



تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‏ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَ نِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ‏






نکته ها

------------------------------


«هَدْى»، حیوان بى‏نشانى است كه براى قربانى در حج هدیه مى‏شود، و «قلائِد» حیواناتى هستند كه پیش از مراسم حج، با آویختن چیزى به گردن آنها یا داغ زدن، علامت‏دار مى‏شوند تا در مناسك حج، قربانى شوند. 



خداوند در ابتداى این آیه، احترام به همه شعائر را واجب و هتك حرمت آنها را حرام نموده است، ولى در میان شعائر، چند مورد را به خصوص ذكر كرده است از جمله: چهار ماه رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم كه جنگ در آنها حرام است و ماه ذیحجّه كه حج در آن انجام مى‏شود، هَدْى كه قربانى بى‏نشان است و قلائد كه قربانى نشان‏دار است. 




در سال ششم هجرى، مسلمانان با طىّ هشتاد فرسخ راه از مدینه به مكّه آمده بودند تا حج بگذارند، ولى كافران مانع شدند و صلح حدیبیه پیش آمد. اكنون كه مكّه فتح شده، نباید دست به تجاوز بزنند. «صدّوكم عن المسجد الحرام» 





اگر تحصیل علم یك «بِرّ» است، زمینه‏هاى آن چون: تأمین مدرسه، كتاب، كتابخانه، آزمایشگاه، وسیله نقلیّه و استاد و... همه «تعاون بر بِرّ» است. 









همیارى در نیكى و پاكى




در آیه 177 سوره‏ى بقره، مواردى از «برّ» را بیان كرده است: «لكن البرّ مَن آمن باللّه والیوم الاخر و الملائكة والكتاب والنبیّین وآتى المال على حبّه ذوى القُربى‏ والیتامى و... واولئك هم المتّقون» برّ، ایمان به خدا و قیامت و فرشتگان و كتاب آسمانى و انبیا و رسیدگى به محرومان جامعه و پایبندى به قراردادها و صبر در كارهاست. 






در روایات بسیارى به تعاون بر نیكى‏ها ویارى رساندن به مظلومان ومحرومان، سفارش شده واز كمك ویارى به ستمگران نهى شده است و ما در اینجا چند حدیث را براى تبرّك ذكر مى‏كنیم: 

* امام صادق‏علیه السلام فرمود: هر كس براى یارى رساندن به دیگران گامى بردارد، پاداش مجاهد و رزمنده دارد. [10]

* تا زمانى كه انسان در فكر یارى رساندن به مردم است خداوند او را یارى مى‏كند. [11]

* یارى كردن مسلمان، از یك ماه روزه‏ى مستحبّى واعتكاف بهتر است. [12]

* هر كس ظالمى را یارى كند خودش نیز ظالم است. [13]

* حتّى در ساختن مسجد، ظالم را یارى نكنید. [14]



10) وسائل، ج 8، ص 602. 

11) وسائل، ج‏8، ص 586. 

12) وسائل، ج‏11، ص‏345. 

13) وسائل، ج‏11، ص 345. 

14) وسائل، ج‏12، ص‏130. 









خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 17/2/1391 - 10:19 - 0 تشکر 451243

یَأیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَئِدَ وَلَا ءَآمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ



یَبْتَغُونَفَضْلًا مِّنَ رَّبِّهِمْ وَرِضْوَ ناً وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن



 تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‏ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَ نِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ‏    







پیام ها





- خداوند از مؤمنان، انتظار ویژه‏اى دارد. «یا ایّها الّذین آمنوا لاتحلّوا...»
2- احترام گذاردن به شعائر الهى، وظیفه‏ى اهل ایمان است. «یا ایّها الّذین آمنوا لاتحلّوا شعائر اللّه»
3- هتك حرمت شعائرالهى، حرام است. «لاتحلّوا شعائر اللّه» 




4- همه‏ى زمان‏ها یكسان نیستند. برخى روزها مثل ایّام‏اللّه و برخى ماهها مثل ماهِ حرام، احترام ویژه‏اى دارند. «ولا الشّهرالحرام» 




5 - حیوانى هم كه در مسیر هدف الهى قرار گیرد، احترام دارد. «و لا الهَدى و لاالقلائد» 



6- راهیان خانه‏ى خدا باید مورد احترام قرار گیرند. «ولا آمّین البیت الحرام» 



(هر برنامه‏اى كه به احترام وامنیّت زائران خانه خدا ضربه بزند حرام است، خواه در سفر حج باشد یا عمره.) 



7- هدف اصلى در حج، زیارت كعبه است. «آمّین البیت»
8 - حج و عمره، راهى براى تحصیل دنیا وآخرت است. «یبتغون فضلاً من ربّهم و رضواناً»
9- سراغ سود حلال رفتن یك ارزش است. قرآن، فضل پروردگار را كه همان سودِ كسب و كار است، در كنار رضوان وقرب الهى قرار داده است. «یبتغون فضلاً من ربّهم ورضواناً» 






خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 19/2/1391 - 11:54 - 0 تشکر 451707


یَأیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُحِلُّواْ شَعَئِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَ لَاالْهَدْىَ وَلَا الْقَلَئِدَ وَلَا ءَآمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلًا 







مِّنَ رَّبِّهِمْ وَرِضْوَ ناً وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَلَا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنََانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ 







تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‏ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدوَ نِ وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ‏ 









10- هر نوع فعّالیّت اقتصادى و تجارى در مكّه، براى كشورهاى اسلامى آزاد است. «یبتغون فضلاً من ربّهم» 



11- بهره‏هاى مادّى، تفضّل الهى به انسان و از شئون ربوبیّت اوست. «فضلاً من ربّهم» 



12- دشمنى‏هاى دیگران در یك زمان، مجوّز ظلم و تجاوز ما در زمانى دیگر نمى‏شود. «ولا یجرمنّكم... ان تعتدوا» 



13- بى‏عدالتى وتجاوز از حدّ، حرام است حتّى نسبت به دشمنان. «شنئان قوم... أن‏تعتدوا» (در انتقام نیز عدالت را رعایت كنید.) 



14- احساسات دینى، بهانه‏ى ظلم نشود. «صدّوكم عن‏المسجد الحرام ان تعتدوا» 



15- وفاى به پیمان‏ها وحفظ حرمت و قداست شعائر الهى نیاز به همیارى و تعاون دارد. «لاتحلّوا شعائراللّه... و تعاونوا» 



16- چشم‏پوشى از خطاى دیگران، یكى از راه‏هاى تعاون بر نیكى است. «لایجرمنّكم... تعاونوا» 



17- حكومت و جامعه‏ى اسلامى، باید در صحنه‏ى بین‏المللى، از مظلوم و كارهاى خیر حمایت و ظالم و بدى‏ها را محكوم كند. «تعاونوا على البرّ و التّقوى و لاتعاونوا على الاثم و العدوان» 



18- براى رشد همه جانبه‏ى فضایل باید زمینه‏ها را آماده ساخت و در راه رسیدن به آن هدف، تعاون داشت. «تعاونوا على البرّ» 



19- به جاى حمایت از قبیله، منطقه، نژاد و زبان، باید از «حقّ» حمایت كرد و به «بِرّ» یارى رساند. «تعاونوا على البرّ» 



20- در جامعه‏ى اسلامى، نیكوكار تنها نیست و ستمگر یاور ندارد. «تعاونوا على البرّ... ولاتعاونوا على الاثم والعدوان» 




21- كسانى كه قداست شعائر الهى را مى‏شكنند و به بدى‏ها كمك مى‏كنند، باید خود را براى عقاب شدید الهى آماده كنند. «واتّقوا اللّه انّ اللّه شدید العقاب»













خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 24/2/1391 - 10:17 - 0 تشکر 452883


«یَآأَیُهَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا‌تُحِلُّواْ شَعَائِرَ اللَّهِ وَ لَا الشَّهْرَ الحَرَامَ وَ لَا الْهَدْىَ1 وَ لَا الْقَلَائِدَ وَ لَا ءَامِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِن رَبِّهِمْ وَ رِضْوَاناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَ لَا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَئانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلىَ الْبرِّ وَ التَّقْوَى‏ وَ لَا تَعَاوَنُواْ عَلىَ الْاِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ»




«اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! شعائر و حدود الهى (و مراسم حج را محترم بشمرید! و مخالفت با آنها) را حلال ندانید! و نه ماه حرام را، و نه قربانیهاى بى‏نشان و نشاندار را، و نه آنها را كه به قصد خانة خدا براى به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودى او مى‏آیند! اما هنگامى كه از احرام بیرون آمدید، صیدكردن براى شما مانعى ندارد. و خصومت با جمعیّتى كه شما را از آمدن به مسجد الحرام (در سال حدیبیه) بازداشتند، نباید شما را وادار به تعدّى و تجاوز كند! و (همواره) در راه نیكى و پرهیزگارى با هم تعاون كنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّى همكارى ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید كه مجازات خدا شدید است! »




*****








ای دلدادگان، آنچه بر شما حلال نیست بر خود حلال نکنید، خطری که دلدادگان حضرت حق را تهدید می‌کند آن است که آنها به دلیل ایمانشان خود را جدای از عامه مردم به شمار آورند و بعضی از امور غیر مباح را بر خود مباح ‌می‌دانند و گمان می‌كنند سرپیچی از این قوانین الهی برای آنها اشکالی ندارد بلکه قوانین مربوط به دیگران است و دیگران باید از آن‌ها پرهیز کنند.




قرآن می‌گوید: ای مؤمنین شعائر الله را بر خود حلال نكنید (شَعَائِر جمع شعیره به معنای علامت است)، آنچه خداوند در زمان احرام و ماههای حرام به شما حرام کرده است بر خود حلال نکنید.




با توجه به معنی ظاهری آیه باید گفت: «شعائر الله» را گروهی از مفسرین مناسك و برنامه‌های حج دانسته‌اند و مسلمانان را بر انجام آنها موظف كرده‌اند مثلاً قربانی كه برای حج انتخاب می‌كنند اعم از آنكه بی‌نشان باشد (هدی) و یا نشانه‌دار باشد (قلائد) بر خود حلال نشمرید و بگذارید تا به قربانگاه برسد و قربانی شوند...


اما در نگاه عرفانی شعائر الله همان احكام و مقامات الهی معنا شده است، مثلاً خروج از مقام صبر و شكر، خروج از شعائر الله است.








خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 24/2/1391 - 10:24 - 0 تشکر 452886


«یَآأَیُهَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا‌تُحِلُّواْ شَعَائِرَ اللَّهِ وَ لَا الشَّهْرَ الحَرَامَ وَ لَا الْهَدْىَ1 وَ لَا الْقَلَائِدَ وَ لَا ءَامِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِن رَبِّهِمْ وَ رِضْوَاناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ وَ لَا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَئانُ قَوْمٍ أَن صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ أَن تَعْتَدُواْ وَ تَعَاوَنُواْ عَلىَ الْبرِّ وَ التَّقْوَى‏ وَ لَا تَعَاوَنُواْ عَلىَ الْاِثْمِ وَ الْعُدْوَانِ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» 






« لَا‌تُحِلُّواْ ... وَ لَا الْهَدْىَ وَ لَا الْقَلَائِدَ »


در تفاسیر عرفانی فعل «لاتحلوا» را به دوگونه بررسی كرده‌اند.




1- قرآن می‌گوید قربانی سایر افراد را بر خود حلال نکنید، در نگاه عرفانی باید گفت اگر دیگران خود را موظف به انجام وظایف بندگی می‌دانند شما بر آنها عیب‌جویی نکنید و متعرض پایبندیشان نسبت به قوانین الهی نشوید.


2- چون مُحرِم شدید و قربانی کردید گوشتش را بر خود حلال ندانید، به عبارتی دیگر آنچه در راه خدا می‌پردازید استفاده‌اش را بر خود روا مدارید.






« وَ لَا ءَامِّینَ الْبَیْتَ الْحَرَامَ » مسلمانانی كه راهی خانه خدا می‌شوند باید مورد احترام قرار گیرند.


مؤمنین! با کسانی که قصد بیت الله الحرام را کرده‌اند برخورد نكنید، حتی اگر قصد آنها جمع آوری مال اضافه باشد، اینها قصد بیت الله را کرده‌اند تا تجارت پر رونقی داشته باشند « یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّن رَبِّهِمْ » اما در این تجارت رضایت خداوند سبحان را اراده كرده‌اند « وَ رِضْوَاناً » زیرا خدا می‌پسندد تا از طریق خانه‌اش رونقی به مال افراد داده شود. 




ای مؤمنان متعرض این گروه نشوید این كار بر شما حلال نیست آگاه باشید قوانین الهی گاهی با سلیقه شخصی شما سازگار نیست، دقت داشته باشید که رضایت خداوند سبحان در انجام همان امر است.


با توجه به آنچه گذشت می‌توان چنین گفت: مؤمنان گاهی ناآگاهانه اموری را بر خود حلال می‌کنند که مرضیّ خداوند سبحان نیست.




همچنین گاهی از قوانین و احكام الهی سرپیچی می‌کنند، قرآن به آنها هشدار می‌دهد که از این کار دست بردارید و احکام الهی را جابجا نکنید اما مؤمنین از حُسن سابقه خویش سوء استفاده می‌کنند و به این نافرمانی تن در می‌دهند و غافل از آن هستند که اگر عمداً احکام را جابجا کنند، نور ولایتی که به آن ایمان دارند آتش گستاخی آنها را خاموش نخواهد کرد.








خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 24/2/1391 - 10:27 - 0 تشکر 452887


« شَعَائِرَ اللَّهِ »


 اضافه شدن شعائر به الله حاکی از این مطلب است که دین دارای تمام مقامات معنوی است زیرا الله نام جامع خداوند سبحان است هیچ خصلت خوب و نیكویی نیست كه از دید شعائر الله پنهان مانده باشد مثلاً در دین مقاماتی چون صبر، شکر، توکل، رضا، تسلیم و ... وجود دارد، در انجام این شعائر کوتاهی نکنید و راه تغافل در پیش نگیرید همچنین دقت داشته باشید زمان انجام این حسنات اخلاقی را جابجا و تشخیص آنها را به نفس خود واگذار مكنید برای مثال اعراب هرگاه اراده می‌کردند زمان ماههای حرام را تغییر می‌دادند قرآن این چهارماه را تعیین کرد و آن را ثبت نمود تا آنها بر مبنای خواسته‌های خویش احکام الهی را تغییر ندهند.






ای مؤمنان هوشیار باشید شما نیز در معرض جابجایی احکام قرار گرفته‌اید شیطان در کمین شماست تا زمان‌های خاص زندگیتان را برباید 




تمام توجه خویش را به دو چیز معطوف دارید


1- برای تشخیص و فرقان احكام الهی و دوری كردن از جابجایی آنها بر مبنای سلایق شخصی از خدا كمك بگیرید.


2- شیطان‌شناس باشید تا دشمن از غفلت شما برای ربودن ارزشمندترین گنجینه‌‌های اخلاقیتان سوء استفاده نكند.










خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 27/2/1391 - 11:21 - 0 تشکر 454235

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرامَ وَ لاَ الْهَدْیَ وَ لاَ الْقَلائِدَ وَ لاَ آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرامَ یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنْ رَبِّهِمْ وَ رِضْواناً وَ إِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطادُوا وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ أَنْ صَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ أَنْ تَعْتَدُوا وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقابِ






اگر آیه « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُحِلُّوا شَعائِرَ اللَّهِ ...» را با نگاهی جامع‌تر و گسترده‌تر بررسی کنیم می‌توانیم بگوییم: ای مؤمنین و دلدادگان حضرت حق تعادل پیشه کنید و در میانه حرکت کنید، صراط مستقیم راهی است که شایسته حرکت شماست، از افراط و تفریط در قوانین و احکام الهی بپرهیزید زیرا هر زیاده و نقصانی در امر الله عدول از شعائر الهی است شما از این افراط و تفریط دوری کنید نه چنان در مادیات زندگی گرفتار آیید، که روح را از تغذیه و معرفت معنوی باز دارید و راه رشد و کمال را بر او مسدود کنید و نه چنان خود را به معنویات مشغول دارید که سهم جسم ونفس از بین برود .






مؤمنین دقت کنید هر افراط و تفریطی در رابطه با جسم و روح، شما را از اعتدال و میانه‌روی دور می کند قرآن این برخورد شما را نوعی تعرض به شعائر الله می‌داند .






« وَ لاَ الْقَلائِدَ » : قبلاً ذکر شد قلائد علامتی ظاهر و آشکار است که حیوان قربانی را با آن نشانه‌دار می‌کنند و این نشانه کاملاً واضح و آشکار است .



مفسرین گفته‌اند : شاید به کار بردن این عبارت در آیه به این دلیل باشد که هر مؤمنی که پایبندی به ظاهر شریعت را بر خود فرض می‌داند از احترام خاصی بر‌خوردار است به عبارتی دیگر قرآن می‌گوید : هر یك از شما  شخصی را که خود را با اعمال شرعی ظاهری آراسته است و زینت شرع را بر گردن آویخته است محترم شمارید و حرمت او را نشکنید و عزت عطا شده از سوی خداوند را نسبت به او نادیده نگیرید .










خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.