• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 1175)
يکشنبه 14/12/1390 - 7:20 -0 تشکر 437733
تشویق؛کجا ،چگونه،چقدر؟!؟!؟!؟!؟!

با نام خدا و سلام

در کنار مبحث تنبیه و چگونه بدون تنبیه کودکمان را بالا ببریم در اینجا می خواهیم

به بحث تشویق که شیرین تر و مناسب تر است بپردازیم

دوستان اگر نظری دارند بسم الله.

ممنون می شویم اگر همراهی کنید.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 19/1/1391 - 16:30 - 0 تشکر 444828

با نام خدا و سلام



حذف یا کاستن از تکرار وقوع رفتار

ممکن است در جریان تغییر یا یادگیری تصمیم بگیریم که‏ از تکرار وقوع رفتاری بکاهیم و یا حتی آن را حذف کنیم.برای این‏ کار،می‏توان از دو روش استفاده کرد.به یک روش اصطلاحا «خاموشی»می‏گویند و روش دیگر،همان تنبیه یا مجازات است.


خاموشی

چنانچه در جریان تغییر رفتار یا یادگیری،عامل تقویت‏کننده را حذف کنند و یادگیری پیشرفت نکند یا متوقف شود،می‏گویند که‏ خاموشی رخ داده است.بنابراین،برای کاستن از تکرار وقوع یک‏ رفتار یا به اصطلاح یادگیری‏زدایی،کافی است که عامل تقویت را بیابیم و آن را حذف کنیم.اما بعضی اوقات ممکن است فرد موردنظر در برابر خاموشی مقاومت کند.یعنی باوجود حذف تقویت،به رفتار خود ادامه دهد.دلیل این امر را باید در دو چیز جستجو کرد:نوع‏ تقویت به کار برده شده از لحاظ روش اجرا و درونی شدن‏ تقویت بیرونی.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 6/2/1391 - 18:49 - 0 تشکر 448433

با نام خدا و سلام

الف)ارتباط بین نوع تقویت از لحاظ روش اجرا و مقاومت در برابر خاموشی.

چنانچه هنگام اجرای برنامهء تغییر رفتار،از تقویت پیوسته استفاده‏ شود،با حذف آن،فرد موردنظر فوری متوجه می‏شود که رفتار او تقوتی به دنبال ندارد و در این صورت رفتار او متوقف می‏شود (یعنی در برابر خاموشی مقاومت نمی‏کند).اما چنانچه از تقویت‏ ناپیوسته استفاده شود،در صورت حذف آن مدتی طول خواهد کشید تا فرد موردنظر متوجه شود که تقوتی در کار نیست و در آن زمان‏ رفتار او متوقف می‏شود و به عبارت دیگر،در برابر خاموشی مقاومت‏ می‏کند.مقاومت در برابر خاموشی هنگامی زیادتر می‏شود که تقویت، ناپیوستهء،نامنظم باشد.زیرا فرد موردنظر نمی‏تواند پیش‏بینی کند که چه وقت تقویت خواهد آمد یا اصلا نخواهد آمد.در این صورت، می‏توان نتیجه گرفت که در جریان یادگیری،پس از ارائهء تقویت‏ پیوسته در ابتدای کار،بهتر است تقویت به صورت ناپیوسته،نامنظم‏ باشد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 9/2/1391 - 14:12 - 0 تشکر 448954

با نام خدا و سلام

ب)ارتباط بین درونی شدن تقویت و مقاومت در برابر خاموشی

چنانچه تقویت درونی شده باشد،بدان معناست که دیگر حذف‏ آن از بیرون معنی ندارد و اکنون خود رفتار،تقویت‏کنندهء خود شده‏ است.در این صورت،چنانچه قصد حذف رفتاری را داشته باشیم و شخص در برابر خاموشی مقاومت کند،باید از روش دیگر که تنبیه‏ است،باید استفاده کرد.



«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 10/2/1391 - 13:47 - 0 تشکر 449107

با نام خدا و سلام

تنبیه یا مجازات

وسیله دیگری که برای تغییر رفتار به کار می‏رود،تنبیه است. نبیه نقطهء مقابل تقویت است.تنبیه،هر رویداد یا عاملی است که‏ بعد از وقوع رفتاری از میزان تکرار آن بکاهد یا سبب قطع آن شود. باتوجه به این تعریف،چنانچه قصد داشته باشیم کودکی را به سبب‏ رفتاری نامطلوب،حتی تنبیه بدنی کنیم و کودک همچنان به رفتار خود ادامه دهد،روش یا عاملی که به کار برده‏ایم،نه تنها تنبیه نبوده‏ (زیرا رفتار را کاهش نداده)بلکه تقویت بوده است(زیرا رفتار همچنان‏ به وضع قبلی ادامه دارد).فرض کنید که فردی را به جرم عمل خلافی‏ به زندان می‏اندازند؛یعنی او را تنبیه می‏کنند تا عمل خلاف را ترک‏ کند.اما مشاهده می‏کنند که او پس از رهایی از زندان،همچنان‏ به عمل خلاف خود ادامه می‏دهد.در این صورت،زندان‏ تقویت‏کننده است.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 18/2/1391 - 19:31 - 0 تشکر 451617

با نام خدا و سلام


نکاتی که در تشویق باید رعایت گردد :



-
علت تشویق بایستی مشخص باشد تا کودک بفهمد که به چه سببی مورد تشویق قرار گرفته است.
-
نفس عملکرد کودک باید مورد تشویق قرار گیرد ( مستقیماً به رفتار کودک مربوط باشد ) نه شخصیت او.
-
تشویق باید با تقویت درونی کودک همسو باشد ( اول تقویت درونی و بعد تشویق )
-
تشویق باید گاه به گاه و در برابر کارهای ممتاز باشد ، نه به صورت دایم و برای هر کار ؛ زیرا اگر چنین شد ارزش و تأثیر تربیتی خود را از دست خواهد داد .

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 19/2/1391 - 14:18 - 0 تشکر 451760

با نام خدا و سلام

- وقتی کودک را تشویق و تحسین می کنیم نباید او را با بچه ی دیگری مقایسه کنیم . مثلاً صحیح نیست که پدری به فرزندش بگوید آفرین بر تو که خوب درس می خوانی و مانند حسن تنبل نیستی ، زیرا در این صورت ، کودک دیگر ، تحقیر و مذمت می شود. از سوی دیگر این عمل مضر است و بدآموزی دارد .
-
تشویق در بین همسالان و دوستان مؤثرتر از تشویق به تنهایی است .
-
تشویق باید با سن کودک ، نیازهای او و شرایط و موقعیت مکانی ، شخصیتی ، روانی و ... تناسب داشته باشد .
-
تشویق های ملموس در مقاطع سنی پایین مؤثرتر است .
-
تشویق باید با کار کودک متناسب باشد . صلاح نیست که در برابر یک کار کوچک و کم اهمیت تشویق های بزرگی انجام بگیرد . پاداش های بزرگ را باید برای کارهای بزرگتر قرار داد ، بهتر است پاداش همگام با موفقیت های تدریجی کودک بزرگ شود .

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

جمعه 22/2/1391 - 17:44 - 0 تشکر 452453

با نام خدا و سلام

-باید پاداش ها و تشویق ها ، در برابر فعالیت ها و جدیت های کودک انجام بگیرد . نه در برابر موهبت های ذاتی او . یک کودک کم هوش که در اثر جدیت و تلاش ، رفته رفته به موفقیت هایی نایل می گردد و نمره پنج او به هشت ترقی می کند نیز قابل ستایش و تشویق است .
-
تشویق باید طبیعی ، واقعی و به دور از فریب و ریا باشد .
-
تشویق باید بلافاصله اعمال گردد ( به خصوص برا ی سنین پایین )‌.
-
اگر تشویق بیش از حد انتظار طبیعی کودک و یا کمتر از حد انتظار او باشد اثر نامطلوبی دارد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 23/2/1391 - 21:41 - 0 تشکر 452787

با نام خدا و سلام

معایب تشویق بیجا و بیش از حد:
.
وابستگی کودک به عوامل کنترل بیرون از خود
.
کند شدن محرک های درونی (‌از بین رفتن رغبت های خود به خودی و جایگزینی رغبت های تصنعی
-
تشویق بدون دقت ممکن است به صورت رشوه در آید و اعمال کودک به پاداش وابسته شود و پرتوقع و طلبکار پرورش یابد و در همه جا انتظار پاداش عملی یا معنوی داشته باشد، از همه کس طلبکار شود ولی خودش احساس مسئولیت نکند . گاهی حتی در برابر انجام وظایف قانونی یا اجتماعی یا شرعی خود نیز توقع پاداش خواهد داشت .

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 23/2/1391 - 21:41 - 0 تشکر 452789

با نام خدا و سلام


تشویق و تحسین بیش از حد ، کودک را به غرور و خودبینی مبتلا می سازد. امیرالمؤمنین (ع) می فرماید : " چه بسا افرادی که به سبب تعریف و تمجید مغرور می شوند " و " در مدح کسی زیاده روی و مبالغه مکن ".
نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که اگر رفتار کودک و رشد او را از طریق عوامل تشویق بیرونی مانند جایزه ، پول ، کارت صدآفرین ، ‌تحسین های لفظی مکرر و سایر عوامل بیرونی شرطی کنیم ، آزادی و رشد طبیعی را از او سلب و رفتار او را با ضوابط و معیارهای از پیش تعیین شده قالب سازی کرده ایم .
-
تشویق بیش از حد در دراز مدت مانع پیشرفت خود به خودی کودک می شود .
-
تکیه بر تشویق بیرونی بدون همسویی با تقویت های درونی کودک ، مانع تحول طبیعی او می شود.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 24/2/1391 - 14:4 - 0 تشکر 453052

با نام خدا و سلام


صورت های تشویق:



تشویق به سن و درک کودک ونوع عمل او بستگی دارد . طبیعی است که کودک خردسال ، معنی دوستی اولیاء و تشویق آنها را به خوبی می داند . برای کودک چهار ساله یک شکلات ممکن است به اندازه یک هدیه قابل توجه که به فرد بزرگسال تقدیم می کنیم ، ارزش داشته باشد

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.