• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2864)
يکشنبه 12/3/1387 - 7:25 -0 تشکر 41733
سلام روح خدا...

سلام بر آن دل آرام قلب مطمئن و سلام بر آن ضمیر امیدوار ...

یا ایتها النفس المطمئنه، سلام بر تو ای امام امت و سلام بر دل های سرشار از عشق به تو. سلام بر شهیدان راهت که لاله های باغ تو بودند.

ای کوه استوار که بادها تو را نلرزاند، ای پیشوای میلیونها خواستار برپایی جمهوری اسلامی، به یاد تو و از غم تو در سینه ام غمی بزرگ پنهان کرده ام.

آخر، من هم دوست داشتم دیدارت را. وقتی روی ایوان جماران می آمدی، و دست های مشتاق، گره می خورد و نغمه سر می داد: «روح منی خمینی ... بت شکنی خمینی ...» . آن حسینیه ساده را دیده ام و جای خالی تو را هم. دست تو مانند دست پدری، از دور، همه را نوازش می کرد. در سینه چه داشتی؟ قلبت از چه جنسی بود که از پای در نمی آمدی و ترس را نمی شناختی؟ قلبت از چه جنسی بود که در مقابل دشمن چنان استوار و راسخ بودی ولی کودکان یتیم، دلت را می لرزاندند و تعداد غنچه های باغچه را می دانستی؟

ما فرزندان توییم، فرزندان انقلاب تو. قسم به عشقی که در سینه به تو و جانشین تو، حضرت آیت الله خامنه ای داریم، نخواهیم گذاشت انقلاب تو، انقلاب ما، به دست نا اهلان و نا محرمان بیفتد.

*********

این تاپیك رو زدم برای آشنایی بیشتر با راه و سیره و  اندیشه های امام

مخصوصا برای ماهایی كه امام رو از نزدیك ندیدیم

منتظر شماییم ....

اللهم ‌ارزقنا توفیق‌الشهادة فی سبیلك تحت لواء ولیك

همراه شما در انجمن سیاسی anjoman.siasi@tebyan.org

و انجمن ورزش و تندرستی anjoman.varzesh@tebyan.org

دوشنبه 13/3/1387 - 21:47 - 0 تشکر 41981

آثار اخلاق و تربیتى قرآن در كلام امام خمینى


در یك جمع بندى ، قرآن از این نظر عامل تربیت است كه به تعبیر و بیان امام ، مبتنى بر آثار و بركات زیر است :
قرآن براى استخلاص مسجونین در این زندان تاریك دنیا و رساندن آنها از حضیض نقص و ضعف و حیوانیت به اوج كمال و قوت و انسانیت است
)
قرآن ) براى وصول به مقام قرب و حصول مرتبه لقاءالله (است ) كه اعظم مقاصد و مطالب اهل الله است
قرآن دعوتى به مقاصد مهمه اى نظیر معرفت الله و بیان معارف الهیه است
قرآن شفاى دردهاى درونى است
قرآن براى تهذیب نفوس و تطهیر بواطن از ارجاس طبیعت و تحصیل سعادت است
قرآن حاوى قصص انبیا، اولیا و حكماست
قرآن حاوى كیفیت تربیت حق نسبت به انبیا واولیا و حكماست .
قرآن حاوى كیفیت تربیت انبیا و اولیا و حكما نسبت به خلق است
قرآن مشحون از تعلیمات و تربیتهاى ربوبیه مذكور و مرموز است
قرآن ، مكرر قضایایى را طرح مى كند تا در نفوس قاسیه تاءثیر كند
تنوع مطالب قرآن و متنوع بودن شیوه هاى ارائه حقایق در آن ، الگویى است كه دست اندركاران تربیت ، تعلیم و تعلم و انذار و تبشیر، بتوانند به همان كیفیت نفوس مختلفه و قلوب متشتته را بهره رسانند
قرآن با بیان كیفیت مجاهدات اصحاب رسول خدا(ص ) موجب بیدارى مسلمین ازخواب غفلت و برانگیختن آنها براى مجاهده فى سبیل الله مى شود
قرآن حاوى قوانین ظاهر شریعت و آداب و سنن الیه است .
قرآن همچون كتاب بزرگ تربیت براى عموم ، مطالبى را با صراحت و براى طبقه خاصه به رمز و اشاره بیان فرموده است
قرآن كیفیت احتجاجات و براهین ذات اقدس متعال را آورده تا اهل معرفت در این خصوص نیز استفاده كامل برند
قرآن حاوى معارفى بى شمار و اسرارى بس دشوار است كه اطلاع بر آن جز به سلوك برهانى یا نور، عرفانى ، ممكن نیست
قرآن براهین دقیقه اى در اوصاف كمالیه دارد كه اهل معرفت از آن استفاده كامل بنمایندمنبع: تربیت اسلامى با تاءكید بر دیدگاههاى امام خمینىمؤ لف : دكتر محمد رضا شرفى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 13/3/1387 - 21:47 - 0 تشکر 41982

اخلاق ، آرمان علوم انسانى


از شاخصهاى فلسفه تربیتى اسلام ، جایگاه والاى اخلاق و ارتباط آن با سایر علوم است در برخى از مكاتب فلسفى همچون اثبات گرائى و اثبات گرائى نوین ، با تفكیك حوزه علم از قلمرو اخلاق ، ارتباط این دو از یكدیگر قطع شده است و با تلقى قضایاى علمى ، به منزله آنچه هست و قضایاى اخلاقى به منزله آنچه باید باشد حوزه جداگانه اى براى هر یك قایل مى شوند.
فلسفه تربیتى اسلام ، ناظر به پیوستگى و ارتباط این دو با یكدیگر است ، بلكه بالاتر از آن ، ارزش علوم الهى نیز درتابعیت آنها از اخلاق ، تبیین مى شود. براى شفافیت بیشتر بحث ، ناگزیر از بیان مقدمه ذیل هستیم :
در رویكرد معرفت شناسى اسلام ، علم صرفا در یادگیرى خلاصه نمى شود، بلكه مطابق حدیث لیس العلم بكثرة التعلیم ، بل هو نور یقذفه (الله ) فى قلب من یشاء دانش به بسیارى آموختن نیست ، بلكه نورى است كه مى اندازد آن را خدا در دل هر كس كه مى خواهد
امام خمینى در بیان ضرورت ارتباط میان اخلاق و سایر علوم ، مى نویسند:
اگر تهذیب در كار نباشد، علم توحید هم به درد نمى خورد، العلم هو الحجاب الاكبر هر چه انباشته تر بشود، علم ، حتى توحید كه بالاترین علم است ، انباشته بشود در مغز انسان و قلب انسان ، انسان را اگر مهذب نباشد، از خداى تبارك و تعالى دورتر مى كند.باید كوشش بشود در این حوزه هاى علمیه ، چه حال و چه بعدها كوشش بشود كه (طلاب ) را مهذب كنند در كنار علم فقه و فلسفه و امثال اینها، حوزه هاى اخلاقى ، حوزه هاى تهذیب باشد و حوزه هاى سلوك الى الله تعالى منبع: تربیت اسلامى با تاءكید بر دیدگاههاى امام خمینىمؤ لف : دكتر محمد رضا شرفى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 13/3/1387 - 21:48 - 0 تشکر 41983

اسوه در نگاه امام خمینى (س)


امام خود گرچه الگوى بى مانندى در عصر حاضر بود و قلوب مستضعفان وعدالت خواهان را در سراسر جهان به خود و اندیشه هایش معطوف كرد، ولى این تنها در شخصیت و سجایاى اخلاقى ایشان خلاصه نمى شد، بلكه در رهنمودها، سخنان و وصایاى ایشان نیز به طور مكرر دعوت به تاءسى از الگوهاى حقیقى عالم هستى ؛ یعنى امامان معصوم - علیهم السلام - به عمل آمده است .
در این بخش به بشخهایى از كلام آن بزرگوار كه معرف الگوهاى عالم هستى است ، اشاره مى كنیم :
خداى تبارك و تعالى كه براى مردم هادى مى فرستد و پیغمبران را انتخاب مى كند، كسى كه خودش از اول عمر تا آخر عمرش یك لغزش نداشته و معصوم بوده ، یك همچو موجودى را انتخاب مى كند براى اینكه تربیت كند مردم را، تزكیه كنند و تعلیم كنند.
این بزرگوار (حضرت على (ع )( شخصیتى است كه داراى ... تمام اسما و صفات است . تمام اسما و صفات الهى در ظهور و بروز در دنیا و در عالم ، با واسطه رسول اكرم (ص ) در این شخصیت ظهور كرده است و ابعادى كه از او مخفى است ، بیشتر از آن ابعادى است كه از او ظاهر است
من گاهى فكر مى كنم كه ما با چه شباهتى مى توانیم دعوى كنیم كه شیعه آن بزرگوار (حضرت على ع ) هستیم
در حكایت معروف طاووس است كه دید صداى ناله و تضرع و زارى مى آید، تا آنكه صاحب آن ناله خاموش شد، وگویى غشوه اى براى او دست داد، چون به بالین او آمد، دید جناب على بن الحسین - علیهما السلام - است . سر آن بزرگوار را به دامن گرفت و كلماتى مشتمل برآنكه تو فرزند رسول خدا(ص ) و جگرگوشه فاطمه زهرایى و بالاخره بهشت از شماست ، عرض كرد. آن سرور فرمود: خداوند بهشت را خلق فرمود از براى كسى كه عبادت و اطاعت او كند، اگر چه غلام حبشى باشد و آتش را خلق فرمود براى كسى كه معصیت او كند، گرچه اولاد قریش باد
حضرت على بن الحسین (علیهما السلام ) قرآن رابه طورى نیكو تلاوت مى فرمود كه كسانى كه از آنجا عبور مى كردند، از قبیل سقاها، آنجا توقف مى كردند، و بعضى از استماع آن غش مى كردند.
حضرت امام پس از اشاراتى به ذوات مقدس معصومان - علیهم السلام - در زمینه اسوه پردازى و تبیین الگو از برخى بزرگان و دست پروردگان مكتب نیز نمونه هایى را ارائه مى كنند كه در زیر به برخى از آنها اشاره مى كنیم :
نورانیت یك نفر مثل فیلسوف بزرگ اسلام خواجه نصیر الملة و الدین - رضوان الله تعالى علیه - و علامه بزرگوار حلى - قدس الله نفسه - یك مملكت و ملت را نورانى كرده و تا ابد آن نورانیت باقى است
از فضل بن شاذان منقول است كه وارد عراق شدم دیدم مردى به رفیق خود تعرض مى كند كه تو مردى هستى داراى عیال و محتاج هسستى كه براى آنها كسب كنى و من ایمن نیستم از اینكه چشمهاى تو كور شود از طول دادن سجده . آن شخص گفت : واى به تو! اگر چشم كسى از طول سجده باطل مى شد، چشم ابن ابى عمیر باطل مى شد. چه گمان مى برى به مردى كه سجده شكر كرد بعد از نماز صبح و سرش را از سجده برنداشت مگر وقت زوال شمس .
امام در تفسیر و توضیح آیه شریفه و كذلك جعلناكم امة وسطا چنین مى نویسند:
شاید امت وسط... (اینجا)، وسطیت به قول مطلق و به جمیع معانى باشد، كه از آن جمله وسطیت معارف و كمالات روحیه است كه مقام برزخیت كبرى و وسطیت عظمى است ولهذا این مقام اختصاص دارد به كمل از اولیاء الله ، واز این جهت ، در روایت وارد شده كه مقصود از این آیه ائمه هدى - علیهم السلام - هستند؛ چنانچه حضرت باقر- علیه السلام - به یزید بن معاویه عجلى مى فرماید: ماییم امت وسط و ماییم شهداى خدا بر خلقمنبع: تربیت اسلامى با تاءكید بر دیدگاههاى امام خمینىمؤ لف : دكتر محمد رضا شرفى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 13/3/1387 - 21:48 - 0 تشکر 41985

بهترین و مؤ ثرترین راه مبارزه با نفس اماره از دیدگاه امام خمینی(ره) سؤ ال : نفس انسان طبق فرمایش قرآن فرمان به بدى مى دهد و رذائل نفسانى بعنوان حجابى جدى ، ما را از محضر حق دور نگه داشته ، حال این سؤ ال مطرح است كه چگونه باید نفس اماره را منقاد كرد و چگونه رذائل اخلاقى و نفسانى را از جان معنوى خود باید دور بریزیم ؟ و چگونه بر صراط حق پایدار میتوان ماند؟ باید وارد مجاهده با قصد خالص شد. البتّه آن وقت نفس اصلاح مى شود. تمام صفات نفسانیّه قابل اصلاح است ، لیكن در اوّلِ امر، كمى زحمت دارد. آن هم بعد از ورود در اصلاح ، سهل و آسان مى شود. عمده به فكر تصفیه و اصلاح افتادن است و از خواب بیدار شدن است منزل اوّل انسانیّت ))یقظه (( است . و آن بیدار شدن از خواب غفلت و هشیار شدن از سكر طبیعت است ، و فهمیدن این كه انسان مسافر است . و هر مسافر، زاد و راحله مى خواهد. زاد و راحله انسان ، خصال خود انسان است . مركوب این سفر پرخوف و خطر، و این راه تاریك و باریك و صراطِ اَحَدِّ از سیف ، و ادَّقِ از شَعْر، همّت مردانه است . نور این طریق مُظِلم ، ایمان و خصال حمیده است . اگر سستى كند و فتور نماید، از این صراط نتواند گذشت ، به رو در آتش افتد و با خاك مذلّت یكسان شده ، به پرتگاه هلاكت افتد. و كسى كه از این صراط نتواند گذشت ، از صراطِ آخرت نیز نتواند گذشت .
گمان مكن كه رذایل نفسانى و اخلاق روحى ممكن الزوال نیست . این ها خیال خامى است كه نفس اماره و شیطان القاء مى كند و مى خواهد تو را از سلوك راه آخرت و اصلاح نفس باز دارد انسان تا در این دار تغیّر و نشاءه تبدّل است ، ممكن است در تمام اوصاف و اخلاق تغییر پیدا كند، و هر چه ملكات محكم هم باشد تا در این عالم است ، قابل زوال است . منتها به حسب اختلاف شدّت و ضعف ، زحمت تصفیه تفاوت مى كند.
انسان مدّتى با كمال دقّت ، مواظبت كند از حركات و سكنات خود، و كاملاً مداقّه در اعمال خویش كند، و برخلاف خواهش و آرزوى نفس ، اقدام كند و مجاهده نماید، و اعمال و اقوال خود را در ظاهر و باطن خوب كند، و تظاهرات و تدلیسات را عملاً كنار گذارد، و از خداى متعال در خلال این احوال ، توفیق طلب كند، كه او را بر نفس امّاره و هواهاى آن مسلّط كند، و در این اقدام و علاج با او همراهى فرماید. خداوند تبارك و تعالى ، فضل و رحمتش بر بندگان بى پایان است .
خداوندا ما را از این خواب طولانى بیدار كن ، و از مستى و بى خودى هشیار فرما، و دل ما را به نور ایمان صفا بده ، و به حال ما ترحّم فرما. ما مرد این میدان نیستیم . تو خود ما را دستگیرى نما و از چنگال شیطان و هواى نفس نجات ده . بحقّ اولیائك محمّد و آله الطاهرین - صلوات اللّه علیهم اجمعین - .
راه اسلام و خدا را طى كنید كه صراط انسانیت است . راه همین است ، راه مستقیم همین است . آن راهى را كه شما در سوره حمد در نماز مى خوانید كه : ((اهدانا الصراط المستقیم ، صراط الذین انعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم و لاالضالیّن )). صراط مستقیم همین صراط اسلام است كه صراط انسانیت است ، كه صراط كمال است كه راه به خداست . سه راه هست ، یك راه مستقیم و یك راه شرقى مغضوب علیهم و یك راه غربى ضالین ...
راه مستقیم ، منتهى به خدا مى شود آن صراطى كه تا جهنم كشیده شده است ، اگر مستقیم در این عالم حركت كنید، از آن صراط، مستقیماً رد مى شوید. جهنم باطن این دنیاست . اگر مستقیم از این راه رفتید و طرف چپ یا طرف راست منحرف نشد، از صراط در این عالم هم مستقیم عبور مى كنید و به چپ یا راست متمایل نمى شوید، كه اگر به چپ متمایل بشوید به جهنم است و اگر به راست متمایل شوید جهنم است . راه خدا مستقیم است .
خداوند شما را به همین صراط مستقیم راهبر باشد و هدایت كند و ما همه را هدایت كند به راه مستقیم و از چپ و راست منحرف كند.
انسان اگر هر انحرافى پیدا كند، انحراف عملى ،انحراف روحى ، انحراف عقلى ، برگرداندن این انحرافات را به معناى خودش ، این ایجاد عدالت است در انسان ، اگر اخلاقش اخلاق منحرفى باشد، از این انحراف وقتى به اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقّق پیدا كرده است . اگر در عقاید یك انحرافاتى و كجى هایى باشد، برگرداندن آن عقاید كج به یك عقیده صحیح و صراط مستقیم ، این ایجاد عدالت است در عقل انسان .
آیا نیامده وقت آن كه در صدد اصلاح نفس برآئیم ، و براى علاج امراض ‍ آن قدمى برداریم ؟
سرمایه جوانى را به رایگان از دست دادیم ، و با غرور نفس و شیطان ، جوانى را كه باید با آن سعادتهاى دو جهان را تهیه كنیم از كف نهادیم اكنون نیز در صدد اصلاح برنمى آئیم تا سرمایه حیات هم از دست برود و با خسران تّام و شقاوت كامل از این دنیا منتقل شویم ... چه خسرانى بالاتر از آن كه سرمایه سعادت ابدى را در شقاوت ابدى خرج كند و مایه حیات و نجات ، در هلاكت و فناىِ خود به كار اندازد، و تا آخر عمر از غفلت و مستى به خود نیاید. منبع: خورشید عرفان

شامل : چهل سؤ ال عرفانى و اخلاقى از امام خمینى

نگارش و تدوین : محمد رضا رمزى اوحدى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 13/3/1387 - 21:48 - 0 تشکر 41986

جایگاه تلاوت قرآن در زندگى امام خمینى (س)


نكته برجسته اى كه در سیره اخلاقى و تربیتى آن رهبر بزرگوار به صورت ممتاز و قابل تحسین وجود دارد، این است كه ایشان على رغم حضور در نقطه ثقل مبارزات سیاسى و اجتماعى ، هرگز از اذكار و نوافل و زیارت غافل نبودند و در انجام دادن آنها مقید به نظم و ترتیب خاصى بودند. اینك به نمونه هایى اشاره مى كنیم . یكى از نزدیكان امام خمینى مى گوید:
امام روزانه چندین نوبت قرآن مى خواندند با همان صداى ملكوتى ایشان در هر فرصت مناسبى كه پیش مى آمد، قرآن مى خواندند و معمولا بعد از نماز صبح ، قبل از نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا یا در هر فرصت دیگر، مقید به این مستحب الهى بودند و ما بارها كه در ضمن روز خدمت ایشان مى رسیدیم ، امام را مشغول خواندن قرآن مى یافتیم
یكى از همراهان امام در نجف اشرف درباره ایشان اظهار مى كردند كه :
ایشان هر روز ده جزء قرآن در ماه رمضان مى خواندند، یعنى در هر سه روز یك دوره قرآن مى خواندند، برخى از برادران خوشحال بودند كه دو دوره قرآن خوانده اند، ولى بعد مى فهمیدند كه امام ده یا یازده دوره قرآن را خوانده اند
علامه مجلسى اول (ره ) در اجازه اى كه براى فرزندش ملامحمد باقر صاحب بحارالانوار نوشته است ، او را به قرائت یك جزء قرآن در هر روز و مطالعه و تفكر در نامه حضرت امیرالمؤ منین )ع ) به امام حسن مجتبى (ع ) - كه در نهج البلاغه مسطور است - و عمل به آن سفارشمى كند
این بخش در توصیف پرواپیشگان گهربار از حضرت على (ع ) به پایان مى بریم .ایشان در توصیف پرواپیشگان ، ویژگیهایى را بیان مى فرمایند كه بخشى از آن چنین است :
چون شب شود(براى نماز( برپا ایستاده آیات قرآن را با تامل و اندیشه تلاوت مى نمایند، با زمزمه آن آیات و دقت در معنى آنها غمى عارفانه در دل خود ایجاد مى كنند و دواى دردهاى خویش را بدین وسیله ظاهر مى سازند، هرچه از زبان قرآن مى شنوند، مثل این است كه به چشم مى بینندمنبع: تربیت اسلامى با تاءكید بر دیدگاههاى امام خمینىمؤ لف : دكتر محمد رضا شرفى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 13/3/1387 - 21:48 - 0 تشکر 41987

جایگاه قرآن در كلام امام خمینى (س )


امام ، بعثت و قرآن را عوامل تربیت مى دانند و اولى را مقدمه اى براى دومى تلقى مى كنند و مى فرمایند:
تلاوت (قرآن ) مى كند براى تزكیه ، و براى تعلیم و براى تعلیم همگانى ، تعلیم همین كتاب و تعلیم حكمت كه آن هم از همین كتاب است ، پس انگیزه بعثت ، نزول وحى است و نزول قرآن است و انگیزه تلاوت و قرآن بر بشر این است كه تزكیه پیدا بكنند و نفوس ‍ مصفا بشوند، از این ظلماتى كه در آن ها موجود است تا اینكه بعد از اینكه مصفا شدند، ارواح و اذهان آن ها قابل این بشود كه كتاب و حكمت را بفهمند
ایشان در جاى دیگرى چنین مى فرمایند:
بدان كه این كتاب شریف ، چنانچه خود بدان تصریح فرموده كتاب هدایت و راهنماى سلوك انسانیت و مربى نفوس وشفاى امراض ‍ قلبیه و نوربخش سیر الى الله است

منبع: تربیت اسلامى با تاءكید بر دیدگاههاى امام خمینى

مؤ لف : دكتر محمد رضا شرفى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 13/3/1387 - 21:49 - 0 تشکر 41988

دعا در نگاه امام خمینى


از ویژگیهاى ارزنده و سجایاى ، امام اعتقاد ایشان به نقش دعا و توسل و زیارت امامان معصوم - علیهم السلام - است ، با این توجه كه ایشان در سنین جوانى ، اولین اثر عرفانى و معنوى خویش را با عنوان تفسیر دعاى سحر تاءلیف كردند. اینك برخى از نمونه هاى تاءثیر دعا و ارتباط با خداوند را كه از ایشان نقل شده است ، ارائه مى كنیم :
این ادعیه ، انسان را از این ظلمت بیرون مى برد، وقتى كه از این ظلمت بیرون رفت ، انسانى مى شود كه كار مى كند اما براى خدا
تمام عبادات وسیله است ، تمام ادعیه وسیله است ... براى اینكه انسان این لبابش ظاهر بشود، آنچه بالقوه است ... و لب انسان است به فعلیت برسد و انسان بشود، یك انسان الهى بشود
در هر حال از قادر ذوالجلال و خداوند متعال - جل جلاله - با تضرع و زارى و التماس بخواه كه تو را توفیق دهد در این مرحله و تو را یارى فرماید در حصول ملكه تقوا
ما مفتخریم كه ادعیه حیات بخش كه او را قرآن صاعد مى خوانند از ائه معصومین (ع ) ماست . ما به مناجات شعبانیه امامان و دعاى عرفات حسین بن على - علیهما السلام - و صحیفه سجادیه این زبور آل محمد و صحیفه فاطمیه كه كتاب الهام شده از جانب خداوند تعالى به زهراى مرضیه است ، از ماست
تعبیراتى كه در ادعیه ائمه - علیهم السلام - واقع شده با این تعبیراتى كه در لسان عرفا واقع شده و مبداء این شده است كه بعضى چون توجه نداشته اند تا حد تكفیر هم رفته اند چه مغایرتى دارند
امام در بیان عظمت دعا مى نویسند:
محتمل است كه جناب موسى (ع ) حال عجز خود را از كیفیت دعا بیان مى كند، عرض مى كند یار پروردگار، تو منزهى از اتصاف به قرب و بعد تا چون قریبان یا بعیدان تو را بخوانم ، پس من متحیرم در امر و هیچ گونه دعا را در خور پیشگاه جلال تو نمى دانم ، تو خود به من اجازه ورود به دعا و كیفیت آن را مرحمت فرما و تعلیم فرما مرا آنچه مناسب مقام مقدس توست

منبع: تربیت اسلامى با تاءكید بر دیدگاههاى امام خمینى

مؤ لف : دكتر محمد رضا شرفى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 13/3/1387 - 21:49 - 0 تشکر 41989

دوستدار واقعى اهل بیت چه كسانى اند ( جواب را از دیدگاه امام خمینی(ره) بخوانید)

سؤ ال :

اساساً چه كسى را میتوان دوستدار واقعى خداوند و اهل بیت علیهم السّلام دانست و فرق محب واقعى و كاذب را چگونه باید بیابیم ؟ و چگونه این محبت را در جان خود میتوان گسترش داد؟

بیچاره گمان مى كند به مجرّد دعوى تشیّع و حبّ اهل بیت طهارت و عصمت ، جواز ارتكاب هر محرّمى را خداى نخواسته دارد و قلم تكلیف - نعوذباللّه - از او برداشته شده ، بدبخت نمى داند كه شیطان بر او تعمیه كرد، و در آخر عمر بیم آن است كه محبّت بى مغز نیز بى فایده از دستش برود، و با كفّ تهى در صف نواصب اهل بیت محشور گردد. آخر دعوى محبّت كسى (اگر) بیّنه نداشته باشد پذیرفته نیست . ممكن نیست من با شما دوست باشم و محبّت و اخلاص داشته باشم و برخلاف تمام مقاصد و مطلوبات شما اقدام كنم . درخت محبّت ثمره و نتیجه اش عمل بر طبق آنست و اگر این ثمره را نداشته باشد باید دانست كه محبّت نبوده ، خیال محبّت بوده .
ما اسیران نفس و شهوت ، خدا را براى خُرما مى خواهیم ، و دوست مطلق را فداى لذّات نفسانیّه مى كنیم . و این از بزرگترین خطاها است كه اگر دل ما حظّى از معرفت داشت و جلوه [اى ] از محبّت در آن حاصل بود، باید از خجلت بمیریم ، و سرِ شرمسارى را تا قیامت به زیر افكنیم .
معرفت خدا، حُب خدا آورد و این حُبّ چون كامل شد، انسان را از خود منقطع كند. و چون از خود منقطع شد، از همه عالم منقطع شود و چشم طمع به خود و دیگران نبندد و از رجز شیطان و رجس طبیعت پاكیزه شود و نور ازل در باطن قلب او طلوع كند، و از باطن به ظاهر سرایت كند و فعل وقول او نورانى شود و تمام قوا و اعضاء او الهى و نورانى شود.
حبیبا! لَختى از خواب گران برخیز، و راه و رسم عاشقان درگاه را برگیر، و دست و رویى از این عالم ظلمت و كدورت و شیطانیّت شستشو كن ، و پا به كوى دوستان نِه ، بلكه به سوى كوى دوست حركتى كن .

منبع: خورشید عرفان



شامل : چهل سؤ ال عرفانى و اخلاقى از امام خمینى



نگارش و تدوین : محمد رضا رمزى اوحدى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 13/3/1387 - 21:50 - 0 تشکر 41990

راه مبارزه با شیطان از دیدگاه امام خمینی(ره)

سؤ ال :شیطان دشمنى است كه تمام عبادات خود را بواسطه عدم یك سجده بر آدم علیه السّلام بر باد داد و آن نشانه این است كه شیطان بعنوان دشمن قهار براى انسان مطرح است به نظر حضرتعالى راه مبارزه با شیطان چیست ؟

واى عزیز! از خداى تبارك و تعالى در هر آنْ استعانت بجوى و استغاثه كن در درگاه معبود خود، و با عجز و إ لحاح عرض كن : بار الها! شیطان دشمن بزرگى است كه طمع بر انبیاء و اولیاى بزرگ تو داشته و دارد. تو خودت با این بنده ضعیفِ گرفتار اءمانى و اءوهامِ باطله و خیالات و خرافات عاطله ، همراهى كن كه بتواند از عهده این دشمن قوى برآید، و در این میدان جنگ با این دشمن قوى كه سعادت و انسانیّت مرا تهدید مى كند، تو خودت با من همراهى فرما كه بتوانم جنود او را از مملكت خاصّ تو خارج كنیم و دست این غاصب را از خانه مختصّ به تو كوتاه نمایم .
پس اى عزیز فكرى كن و چاره جویى نما و راه نجاتى و وسیله خلاصى از براى خود پیدا كن . و به خداىِ اءرحم الرّاحمین پناه ببر، و در شب هاى تاریك با تضرّع و زارى از آنْ ذاتِ مقدّس تمنّا كن كه تو را إ عانت كند در این جهاد نفس ، تا إ ن شاءاللّه غالب شوى و مملكت وجودت را رحمانى گردانى ، و جنود شیطان را از آن بیرون كنى ، و خانه را به دست صاحبش ‍ دهى تا سعادت ها و بهجت ها و رحمت هایى خداوند به تو عطا فرماید.
در هر حال از خداى مهربان در هر وقت خصوصاً در خلوات با تضرّع و استكانت و عجز و مذّلت بخواه كه تو را هدایت كند به نور توحید، و قلب تو را منوَّر كند به بارقه غیبى یك بینى و یك پرستى ، تا از همه عالم وارهى و همه چیز را ناچیز دانى و با تضرّع از آن ذات مقدّس خواهش كن كه اءعمال تو را خالص گرداند و تو را هدایت فرماید به طریق خلوص و ارادت

منبع: خورشید عرفان



شامل : چهل سؤ ال عرفانى و اخلاقى از امام خمینى



نگارش و تدوین : محمد رضا رمزى اوحدى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

دوشنبه 13/3/1387 - 21:50 - 0 تشکر 41991

شناخت مؤ من از غیرمؤ من ( جواب امام خمینی(ره) را در این رابطه بخوانید)

سؤ ال :

لطفاً میزان و معیار فرد مؤ من از غیرمؤ من را بر اساس قرآن كریم بیان فرمائید؟

خداى تبارك و تعالى یك میزانى در قرآن كریم قرار داده است كه با آن میزان ما باید خودمان را و دیگران را بشناسیم . مى فرماید كه:))اللّه ولى الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الى النور والذین كفروا اولیاءهم الطاغوت یخرجونهم من النور الى الظلمات (( میزان در مومن و غیرمومن ، مومن واقعى و غیرمومن این است كه كتاب خدا مى فرماید كه اگر چنانچه مومن است ، خداى تبارك و تعالى ولى اوست و مومنین را خداى تبارك و تعالى از همه ظلمت ها، از همه تاریكى ها، از همه چیزهائى كه انسان ها را محجوب مى كند از حق تعالى ، از همه اینها اخراج مى كند و در نور وارد مى كند...
ما اگر بخواهیم خودمان را بسنجیم و كسانى كه مدعى هستند بسنجیم ، باید ببینیم كه این میزان ، این دو تا میزانى كه خداى تبارك و تعالى براى معرفى مومن ها و غیرمومن ها فرموده است ، در خودمان هست یا نیست . به مجرد اینكه من یا شما ادعا كنیم كه ما مومن باللّه هستیم ، تا آن محكى كه خداى تبارك و تعالى قرار داده است در ما نباشد یك ادعاى پوچى است . ببینیم كه ما از اولیاى خدا هستیم و خدا ولى ماست ، یا از اولیاى طاغوت هستیم و طاغوت ولى ماست . اگر چنانچه از این گرفتارى هاى عالم طبیعت ، از این ظلمت هاى عالم طبیعت شما دیدید كه خارج شدید، علاقه هایى كه انسان به این عالم طبیعت دارد، این علاقه ها برداشته شده است یا كم شده ، اگر شما خودتان را یافتید كه هر كارى مى خواهید بكنید براى خدا مى خواهید بكنید، حكومت اللّه در شما و در قواى شما سلطه دارد، شما همه چیزتان ، تمام اعضا و قوایتان فرمانبردار حكم خداست . چشم شما احتراز كند از آن چیزهائى كه موجب ظلمت قلب مى شود، اللّه ولى است . محك بزرگى است كه هر كس خودش را مى تواند بشناسد، مى تواند بفهمد كه این ایمانى كه ادعا مى كند، همان ادعاست یا خیر، نور ایمان در قلب او وارد شده است و ظلمت ها همه بركنار شده است

منبع: خورشید عرفان



شامل : چهل سؤ ال عرفانى و اخلاقى از امام خمینى



نگارش و تدوین : محمد رضا رمزى اوحدى

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.