• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 3266)
جمعه 4/9/1390 - 15:30 -0 تشکر 392461
عملیات روانی

بسم الله الرحمن الرحیم
 
جنگ روانی Psychological Warfare
معانی متنوعی برای جنگ روانی قائل شده‌اند و دائماً هم تغییراتی در تعریف آن رخ می‌دهد. اما می‌توان از جمع بندی‌ تعاریف موجود، جنگ روانی را اینگونه تعریف كرد: استفاده برنامه‌ریزی شده از تبلیغات به وسیله عوامل آشكاری همچون رادیو، تلویزیون، مطبوعات و ... و عوامل پنهانی مانند شایعه به منظور تحریف عقاید، تضعیف روحیه و بی‌اعتبار كردن انگیزه‌ها و كاستن از اقتدار حكومت مخالف می‌باشد.[1]
آشنائی انسان با پدیده اثرگزاری روانی و كاربرد آن در عرصه‌های مختلف زندگی، بویژه در جنگ‌ها و فعالیت‌های سیاسی، درتاریخ كهن بشر ریشه دارد. «لاین برگر» پیشینۀ جنگ روانی را در 1254 سال قبل از میلاد در جریان جدال‌های «كیدون» در برابر «میدیانیت‌ها» ذكر می‌كند. نخستین كسی كه اصطلح جنگ روانی را بكار برد مورخ و تحلیل‌گر نظامی بریتانیایی بنام «فولر» بود كه در سال 1920م چنین اصطلاحی را وارد فرهنگ لغات كرد. این اصطلاح در ژانویه 1940م برای اولین بار وارد ادبیات آمریكا شد و اولین بار در پیوست فرهنگ بین‌الملل «وبستر» بكار رفت.[2]
«رونالد پروس» 18 واژۀ معادل برای جنگ روانی ذكر كرده كه گروه‌ها و افراد مختلف بكار می‌برند. برخی از آنها عبارتند از: جنگ افكار، جنگ اعصاب، جنگ سیاسی، جنگ تبلیغاتی، جنگ كلامی، مبارزه اطلاعاتی، جنگ كلمه و عقیده.[3] برخی جنگ سرد را نیز مرادف با این اصطلاح می‌دانند؛ اما گروهی این دو را متفاوت با همدیگر قلمداد كرده‌اند و قائلند كه اگر تبلیغات برای پیشبرد عملیان نظامی باشد، جنگ روانی است و اگر برای پیشبرد اهداف سیاسی متكی به قدرت نظامی باشد، جنگ سرد است.[4]
نمونه‌های تاریخی فراوانی در استفاده از این نوع جنگ وجود دارد. استفاده یونانیون از «اسب تراوا» در تصرف تراوا را می‌توان از این جمله برشمرد. سازمان‌های نظامی نیز بطور وسیع در جنگ‌های جهانی اول و دوم به شدت این جنگ را مورد استفاده قرار داده‌اند.[5]
 
رابطه جنگ روانی و عملیات روانی
جنگ روانی را اخص از عملیات روانی می‌دانند؛ چون عملیات روانی عبارتست از جنگ‌های روانی و دیگر فعالیت‌های روانی و اعمال سیاسی، نظامی، اقتصادی و ابدئولوژیكی؛ كه به منظور ایجاد زمینۀ مساعد در احساسات حالات و رفتار گروه‌های مورد هدف به منظور نیل به هدف‌های ملی طرح ریزی و اجرا می‌شود.
اما جنگ روانی، اقدامات روانی به منظور نفوذ عقاید، احساسات و رفتارهای گروه‌های مورد نظر می‌باشد و اصولاً هدف‌های ملی را در زمان جنگ، پشتیبانی می‌نماید.[6]
 
شیوه‌های جنگ روانی
مفهوم جنگ روانی را می‌توان در مورد كلیه روش‌ها و وسایل بكار گرفته شده بر ضد فكر انسان بكار برد. برخی از روشها و مهارت‌های جنگ روانی عبارتند از:
1. تهدید؛ 2. فریب؛ 3. تكرار مطالب؛ 4. شایعه؛ 5. تحریف؛ 6. سانسور خبری؛ 7. بزرگنمایی مشكلات؛ 8. تفرقه‌افكنی؛ 9. ترور؛ 10. تبلیغات؛ 11. دادن اطلاعات ناقص؛ 12. كوچك‌نمایی توانمندی‌ها.[7]
 
عوامل مؤثر بر موفقیت جنگ روانی
برای این كه جنگ روانی در یك جامعه مؤثر واقع شود، عوامل مختلفی لازم است؛ كه می‌توان برخی از مهمترین آنها را اینگونه برشمرد:
1.  شناخت افراد مخاطب؛ برای كسب توفیق در إعمال جنگ روانی، لازم است ویژگی‌های روانی و ذهنی مخاطب شناخته شوند؛
2.   شناخت محیط پیرامون مخاطب؛
3.   دوری جستن از طرح بحث‌های انتزاعی و كلی؛ مانند مباحث سیاسی و ایدئولوژیكی.[8]
 
اقسام جنگ روانی
عملیات مربوط به جنگ روانی، ممكن است كوتاه مدت یا دراز مدت باشد. انواع فعالیت‌های كوتاه مدت آن موارد زیر را شامل می‌شود:
1.    تبلیغات راهبردی؛
2.    تبلیغات جنگی؛
3.    نشر خبر؛
4.    فریب دشمن؛
5.    تبلیغات سری.
اعمال دراز مدت آن شامل نشر خبر به روش مستمر با استفاده از وسایل مختلف و با هدف كمك به سیاست خارجی دولت و بالا بردن شهرت و اعتبار آن و دست‌یابی به دوستی و تأیید می‌باشد.[9]
 
اهداف جنگ روانی
«صلاح نصر» به نقل از كتاب «جنگ سیاسی راهنمای همزیستی رقابت‌آمیز» اثر جان اسكات؛ هدف اساسی جنگ سیاسی را ضعیف كردن دشمن و در صورت امكان، نابود كردن وی بوسیله مانورهای دیپلماتیك، فشار اقتصادی، ارعاب، خرابكاری، دادن اطلاعات درست یا نادرست و محروم ساختن دشمن از دوستان و حامیانش، می‌داند.[10]
 
http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=31765

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:49 - 0 تشکر 392485

شایعه    Rumour

زمانی كه جریان این خبر از بین افرادی شروع می‌شود كه از حقیقت موضوع دورند ، شایعه آغاز می‌گردد و تكرار آن بدون ارائه برهان و دلیل ادامه می‌یابد تا تقریبا بسیاری از مردم آن را باور می‌كنند و درنهایت شیوه معینی برای ترویج آن پیش گرفته می‌شود ، مانند « آنها می‌گویند ... » یا « از یك منبع مسئول شنیده‌ام كه ... » یا « اخبار دقیقی دارم مبنی بر اینكه ... » و مانند آنها .
در اینجا یك شرط اساسی برای كامل شدن شایعه وجود دارد . این شرط عبارت است از اهمیت پیشامد یا شخصی كه در شایعه مطرح شده و همچنین ضرورت وجود ابهامی كه شایعه را فرا گرفته باشد . به‌علاوه انگیزه‌های روانی كه سبب پیدایش شایعه و رواج آن گردد .

شایعات زمانی رواج می‌یابند كه حوادث مربوط به آن در زندگی افراد از اهمیتی برخوردار باشند یا در مورد آنها خبرهای صریح پخش نشود و یا اینكه خبرهای مربوط به آنها مبهم باشند . این ابهام زمانی به وجود می‌آید كه خبر به صورت تحریف شده دریافت شود ، یا به فرد خبرهای متضادی برسد یا فرو از فهم این گونه خبرها عاجز باشد به هرحال شایعه همیشه دروغ نیست و همیشه داستان بدخواهانه‌ای را شامل نمی‌شود . ممكن است شایعه سبب درز كردن اطلاعات گردد ، به ویژه در زمان جنگ ، یعنی زمانی كه كنترل اطلاعات نظامی از جهت امنیت ملی كشور ، ضروری است .

می‌توانیم بگوییم شایعه برای به انجام رساندن دو وظیفه توام انتشار می‌یابد : اولین وظیفه بیان وتفسیر تنش احساسی است كه افراد حس می‌كنند و وظیفه دوم تسكین این تنش است .
در شرایط عادی اخبار از طریق منابع قابل اطمینان و رادیو و تلویزیون پخش می‌شود و شایعه كمتر به‌حال ظهور و بروز می‌یابد ، اما وقتی فشار روحی و سردرگمی به‌وجود می‌آید شایعه نیز گسترش می‌یابد . در چنین شرایطی اگر چه شایعات از پشتوانه و شواهد محكمی برخوردار نیستند اما به‌دلیل خودداری منابع رسمی از انتشار اطلاعات واخبار كافی و شواهد كه گاهی به‌خاطر دسترسی نداشتن به آن و گاه به لحاظ اعمال سانسور است به‌سرعت و از طریق تكرار در میان مردم در سطح وسیعی گسترش می‌یابد و این تكرار از آن جهت است كه نیازهای هیجانی مردم را برآورده می‌كند

تاكتیك شایعه Rumour

شایعه در جایی ایجاد می‌شود كه خبر نباشد و یا خبر از منابع موثق منتشر نگردد . از جمله اولین عناصری كه در بحث شایعه مطرح می‌باشند ، موضوع ، مكان و زمان شایعه است . یك شایعه‌ساز ماهر به‌خوبی می‌داند كه شایعه وی باید موضوعی باشد كه حساسیت بالای جامعه را در زمان و مكان مناسب به خود اختصاص دهد . رابطه بین موضوع ، زمان و مكان می‌باید در پخش یك شایعه به‌خوبی درك و احساس گردد .

در خصوص بحث زمان اعتقاد براینست كه یا به‌موقع بودن پخش شایعه بیشترین تاثیر را دارد و همچنین بالاترین تاثیر شایعه در لحظه اوج احساسات مردم است . چنانچه شایعه قبل یا بعد از زمان تاثیر‌گذار مطرح شود ، به همان اندازه نفوذ خود را از دست می‌دهد . مكان پخش یك شایعه نیز می‌باید كاملا دارای مجاورتهای معنوی و جغرافیایی باشد .
شایعه ضریب خود را مدیون دو نكته می‌باشد . اول ابهام در موضوع و دوم اهمیت موضوع . هر چه ضریب اهمیت یك شایعه بالا باشد ،  ضریب نفوذ آن نیز به همان میزان بالا می‌رود . در ضمن به همان میزان كه ابهام در قضیه افزایش می‌یابد ، ضریب نفوذ شایعه نیز بالا می‌رود . چنانچه یكی از این پارامترها ی ابهام یا اهمیت صفر شود ، ضریب نفوذ شایعه نیز صفر خواهد شد .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:49 - 0 تشکر 392488

عوامل دیگری نیز در پخش ، پذیرش و نفوذ شایعه مؤثرند اما از درجه دوم اهمیت برخوردار می‌باشند . یكی از این عوامل عناصر پخش شایعه هستند . به‌طور نمونه پخش شایعه از زبان یك وزیر ، یك استاد دانشگاه و یا هر منبع معتبر دیگر ضریب نفوذ آن را بیشتر از پخش شایعه از زبان راننده تاكسی می‌كند.
هرشایعه دربرگیرنده بخش قابل ملاحظه‌ای از واقعیت می‌تواند باشد ، اما ضریب نفوذ آن نیز تحت تاثیر سه عامل دیگر می‌تواند افزایش بالایی پیدا كند ،كه این عوامل عبارتند از :

•    تسطیح
•    همانند‌سازی
•    برجسته‌سازی

تسطیح

در تسطیح شایعه‌ساز سعی می‌كند عوامل حاشیه‌ای و جنبی یك موضوع را از بین ببرد و موضوع شاخص را نمایانتر كند . حذف مطالب حاشیه‌ای شایعه و حذف مطالب كم‌اهمیت‌تر عامل تسطیح را شكل می‌دهد. دراین جا موضوع شایعه نماد وسیع‌تر و بزرگ‌تری پیدا می‌كند و یا به تعبیر دیگر تنها موضوع شاخص جامعه می‌شود .

همانندسازی

در همانندسازی نوعی فرافكنی صورت می‌گیرد . موضوعی در ذهن مخاطب عینیت پیدا كرده و مخاطب نسبت به آن آگاهی دارد . در این نوع شایعه ، استفاده از تاكتیك بک گراند می‌تواند عنصر شایعه را تقویت كند . به عنوان مثال در حوادث بعد از 11 سپتامبر ، استفاده از شایعه پخش سلاح‌های میكروبی و شیمیایی را همانندسازی می كنیم با سلاحهای به‌كار برده شده در جنگ خلیج فارس . برای اینكه ثابت نماییم تولید این نوع سلاح‌ها توسط آمریكایی‌ها صورت گرفته و امروز در خود آمریكا موجب سیاه‌زخم می‌شود .

برجسته‌سازی ، بزرگ‌نمایی

نمودار شدن عنصر اصلی شایعه همان برجسته‌سازی و واضح‌كردن موضوع اصلی است . برجسته‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد كه شما بتوانید با تسطیح عناصر حاشیه‌ای خبر را حذف و با مبالغه‌ای كه در خبر انجام می‌دهید ، آن را درحد معقول بزرگ جلوه ‌دهید .

شایعات در زمان جنگ‌های نظامی سه دسته هستند و دارای سه كاربرد می‌باشند :

- شایعات تفرقه‌افكن

در این نوع شایعه سعی می‌شود در موانع دشمن ایجاد شكاف نمایند و با بیان تشنجات بین افراد دشمن آنها را ضعیف نمایند . این نوع شایعه در بازی‌های سیاسی كاربرد وسیعی دارد .

- شایعات هراس‌آور

در این نوع شایعه با اعلام كشته‌های وسیع و پخش آن در بین نیروهای دشمن می‌توان ناامیدی را در بین آنها افزایش داده و آنها را ضعیف نمود .

- شایعات امیدبخش
 این نوع شایعات باعث ایجاد روحیه و انسجام در بین نیروهای خودی شده و كاربردی وسیع دارد

نیل پستمن در كتاب خود تحت نام «  زندگی در عیش ، مردن در خوشی »  شایعات را به سه دسته تقسیم می‌كند :

- شایعات آتشین

شایعه‌ایست كه یكباره شكل می‌گیرد ، همه جامعه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و اثری كوتاه‌مدت دارد . كاربرد این نوع شایعه بیشتر در زمان جنگ نظامی است . استفاده از آمار و ارقام و بزرگ‌نشان دادن آنها ، مسیر شایعات آتشین است . به معنای دیگر شایعات آتشین با ارقامی بسیار بزرگ ولی فقط در یك مقطع وارد می‌شوند ، تاثیر آنها عظیم است ولی مقطعی است . نیل پستمن می‌گوید : این شایعه هنگامی است كه جنگ یا رخدادهای ناگهانی در جامعه اتفاق می‌افتد و این نوع شایعات غالبا با ارقام بزرگ و ارقام سر و كار دارند . تلفات ناشی از جنگ و تلفات ناشی از سیل و زلزله از جمله این موارد می‌باشند .
به عنوان نمونه اعلام كشته‌ها با ارقام بزرگ در یك جنگ

- شایعات خزنده

شایعاتی هستند كه همراه با تاكتیكهای قطره‌چكانی ، مرحله به مرحله می‌تواند مسیر یك شایعه را در ذهن افراد یك جامعه طراحی كند . این شایعات درازمدت‌تر از شایعات آتشین هستند و پیچیدگیهای بیشتری نیز دارند . سوءاستفاده‌های مالی و فساد در دستگاههای اداری و رسوائیهای مالی از جمله این نوع شایعات هستند . پخش قطره‌چكانی و مرحله به مرحله حادثه 11 سپتامبر زمینه‌ساز این نوع شایعه بود .

- شایعات دلفینی
 آن نوع از شایعات هستند كه به تناسب زمان آشكار می‌گردند و بلافاصله پس از تاثیرگذاری برای مدتی پنهان می شوند و دوباره با ایجاد زمینه و انگیزه خود را آشكار می‌كنند . به گفته پستمن این شایعات ، شایعات غواصی می‌باشند . در این نوع شایعه از آنچه كه در گذشته اتفاق افتاده در زمان‌هایی كه كاربرد آن اقتضاء می‌كند ، استفاده می‌كنند . گاهی مطالبی را آشكار و گاهی مطالبی را پنهان می‌نمایند .
به تعبیر لئوپستمن مثل نمكی هستند كه بر روی زخم پاشیده می‌گردد و در طول تاریخ همیشه زنده و دارای كاربرد هستند . شایعات دلفینی شایعاتی هستند كه زمان مشخصی ندارند و هر گاه زمینه آن فراهم شود ، قابل خود نمایی هستند . مانند اخبار مربوط به قتلهای زنجیره‌ای

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:52 - 0 تشکر 392491

تاكتیك ماساژ پیام Spinning The Message

انواع بیشماری از فریب و خود فریبی در انبوه داده‌ها و اطلاعات و دانشی كه هر روز از كارخانه كار فكری دولت به بیرون جریان می‌یابد ، دیده شده است كه به ماساژ پیام معروف است . تاكتیك حذف ، تاكتیك كلی‌بافی ، تاكتیك زمان‌بندی ، تاكتیك قطره‌چكانی ، تاكتیك موجی ، تاكتیك تبخیر و تاكتیك تبخیر از جمله تاكتیكهای ماساژ پیام به شمار می‌آیند كه در كتاب‌های نوشته شده توسط الوین تافلر به طور كامل در مورد آنها توضیح داده شده است .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:53 - 0 تشکر 392493

تاكتیك كلی‌بافی Generality  Tactic
تاكتیك كلی‌بافی تاكتیكی است كه در آن جزئیاتی كه ممكن است مخالفت اداری یا سیاسی را برانگیزد را با لعابی از مطالب غیرواقعی می‌پوشانند . در پخش این تاكتیك سعی می‌شود بدون توجه به مسایل اصلی و عمیق در خبر و بدون ریشه‌یابی به موضوعی كه منعكس می شود به حواشی آن پرداخته شده ، به خبر لعاب بزنند و شاخ و برگ آن را اضافه كنند و خواننده را در سطح نگه ‌دارد . و توجه وی را كمتر معطوف به عمق مطالب نمایند . این تاكتیك بیشتر در پخش بیانیه‌های وزارت امور خارجه و یا دستگاه دیپلماسی خارجی كشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد ، كه در آنها از شیوه بی‌حس‌سازی مغزی استفاده شده است .
در جنگ « نبرد برای كنترل » امریكاییها تا هفته‌های اول به جز مطالب كلی جنگ ، هیچ جزئیاتی را درخصوص اهداف خود و نحوه اداره شهرهای آزادشده و مسیر حركت ارائه نكردند .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:53 - 0 تشکر 392494

تاكتیك زمان‌بندی Timing  Tactic
مرسوم‌ترین مصداقی را كه می‌توان برای تاكتیك زمان‌بندی مثال زد ، تاخیر در پخش خبر می‌باشد ، به نحوی كه دیگر پیامگیر نتواند كاری بكند .  این شیوه در بسیاری از موارد التهاب و اشتیاق مخاطبین را برای شنیدن خبر از منابع موثق مهیا نموده و در بخشی دیگر با زمینه پخش شایعات را نیز فراهم می‌كند. تافلر میگوید پیچیدگی افكار عمومی به گونه‌ای است كه استفاده از یك تاكتیك به شكل مجزا و مجرد نمی‌تواند كاربرد لازم را داشته باشد . بنابراین در بخشی از موارد مجبور به استفاده از تاكتیكهای تركیبی هستیم . در تاكتیك زمانبندی می‌توان اطلاعات را با توجه به زمان پخش آن و مهیا نمودن بستر لازم برای پخش خبر مورد استفاده قرار داد .
پخش اهداف مرحله به مرحله جنگ « نبرد برای كنترل » از سوی مقامات پنتاگون و وزارت دفاع امریكا از همین نوع تاكتیك است .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:54 - 0 تشکر 392496

تاكتیك حذف Omission  Tactic
براساس این تاكتیك قسمتهای مهمی از خبر به دلایلی كه از پیش طراحی شده و به شكلی كه هدفمند صورت گرفته است ، حذف می‌گردد تا زمینه را برای پخش تاكتیك شایعه مهیا نماید. در این تاكتیك پخش‌كننده خبر(رسانه  می‌داند كه با پخش قسمت ناقصی از خبر سؤالاتی در ذهن مخاطبان ایجاد می‌شودكه این سؤالات چنانچه پاسخ گفته نشود، زمینه پخش شایعات را فراهم می‌كند . دروسایل ارتباط جمعی معروف است كه شایعه جایی پخش می‌شود كه خبر نباشد . عدم پخش هیچ مطلبی در خصوص سازمان مجاهدین خلق ( منافقین ) پس از شروع عملیات « نبرد برای كنترل )   زمینه پخش شایعات متعدد را در ایران درخصوص نحوه برخورد امریكا با با این گروه را ایجاد كرد .
چون سیاست به شدت ستیزآمیز است ، پیامهای سیاسی بیش از پیامهای دیگر آگاهانه انتخاب می‌شوند . این پیامها به‌طور معمول حوزه‌های رو به گسترش دارند كه در اثر استفاده از تاكتیك حذف و خارج ساختن واقعیتهای مربوط یا تعادل‌بخش به‌وجود آمده‌اند .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:54 - 0 تشکر 392498

تاكتیك قطره‌ چكانی Dribble  Tactic

داده‌ها ، اطلاعات و دانش به جای آنكه در سندی واحد نوشته شود در این تاكتیك دسته بندی شده و در زمانهای گوناگون و به مقدار بسیار كم ارائه می‌گردد تا هم مخاطب نسبت به منبع خبر اعتماد پیدا كند و هم نسبت به آن اعتیاد پیدا كند و منتظر پخش اخبار از مجرای موردنظر گردد . در این شیوه الگوی رخدادها تجزیه می‌شود و از دید گیرنده مخفی می‌ماند .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:54 - 0 تشکر 392499

تاكتیك دروغ بزرگ یا  استفاده از دروغ محض
Big – Lie  Tactic
این تاكتیك قدیمی و سنتی می‌باشد ، اما هنوز هم مورد استفاده فراوانی در
 رسانه‌ها دارد و عمدتا برا ی مرعوب كردن حریف و یا حتی برای مرعوب كردن افكار عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد . بدین‌معنی كه پیامی را كه به هیچ وجه واقعیت ندارد را بیان می‌كنند . معروفترین مورد استفاده‌ای كه از این تاكتیك شده ، در زمان هیتلر و توسط گوبلز بوده است . گوبلز می‌گوید : دروغ هر قدر بزرگتر باشد ، باور آن برای توده‌های مردم راحت‌تر است .
 وی می‌گوید این تاكتیك هم برای مرعوب كردن دشمن و هم تهییج افكار عمومی ، تشویش نیروها و مرعوب ساختن دشمن در مورد نیروی دفاعی و دروغ‌هایی كه در خصوص توان نظامی و تكنیكی به كار گرفته می‌شود كه در زمینه استفاده از آن دچار بیماری خودباوری و خودبینی نیز می‌گردد . گوبلز می‌گوید دروغ را به حدی بزرگ بگویید كه هیچ‌كس جرات و فكر تكذیب آن را نكند . او می‌گفت : بعضی مواقع دروغ‌هایی می‌گفتم كه خودم از آنها می‌ترسیدم .
تسخیر یك‌هفته‌ای بغداد توسط نیروهای ائتلاف و استفاده از جنگ الكترونیك در بغداد از جمله همین تاكتیك دروغ محض بود .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:55 - 0 تشکر 392500

فوریت‌بخشیدن ساختگی به خبر To  Create  High  Priority   For  A  News

تاكید بر انتقال سریع و لحظه به لحظه پیام و افزایش كمیت آن یكی دیگر از شیوه‌های مطبوعاتی است . هدف از این شیوه ایجاد نوعی طوفان مغزی برای مخاطب نسبت به سوژه موردنظر و ایجاد نوعی ایزوله‌كردن خبری مخاطب نسبت به دیگر منابع خبری از طریق ایجاد این اطمینان در مخاطب است و این مطلب را می‌خواهد القا كندكه این مطبوعه در سریعترین حالت ممكن ، قادر است اطلاعات را به مخاطب برساند . این تاكتیك برای كمتر تعمق كردن مخاطب بر اخبار نیز به كار گرفته می‌شود . از طرفی نیز ، رسانه‌های خبری با شتاب‌بخشیدن به گزارش حوادث و رویدادها سعی می‌كنند از فرصت ایجادشده برای دستیابی به بسیاری از اهداف خود ( كه تاكنون مهیا نبوده ) استفاده كنند . این روش كاربرد تبلیغاتی نیز دارد . هم‌چنین در زمان جنگ و بحران‌های سیاسی كاربرد بسیار دارد .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:55 - 0 تشکر 392502

پیچیده كردن خبر برای عدم كشف حقیقت To  Tangle  a  Canard  
امروزه شیوه پنهان كردن حقیقت ، محرمانه نگهداشتن آن نیست زیرا كه ذات خبر فرار است و به محض یافتن مجرایی ، به داخل جامعه نفوذ پیدا می‌كند . اعتقاد بر اینست كه زمانی كه یك رسانه قصد دارد یك خبر را پنهان كند لازمست با دادن اطلاعات متنوع وزیاد ، حقیقت و موضوع را به‌گونه‌ای پیچیده ‌كند كه مخاطب از پیگیری آن خبر صرف‌نظر كند.
برای پنهان ماندن حقیقت ، موضوع آنچنان با اخبار و اطلاعات فراوان و گاه ضد و نقیض ، پیچیده و مغلق بیان می‌شود كه مخاطب نتواند از لابلای مطالب به حقیقت دست یابد . نمونه بارز این اتفاق در موضوع پرتاب موشك از سوی نیروی دریایی آمریكایی به سوی هواپیمای مسافرتی ایرباس ایرانی بود.
امروزه جهت سركوب بسیاری از جنبش‌های مردمی و نتایج اسف‌بار اقدامات سیاسی و اقتصادی قدرت های بزرگ در كشورهای ضعیف جهان این حقایق از طریق مخدوش ساختن خبر این وقایع ، پنهان می‌مانند .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.