• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 3276)
جمعه 4/9/1390 - 15:30 -0 تشکر 392461
عملیات روانی

بسم الله الرحمن الرحیم
 
جنگ روانی Psychological Warfare
معانی متنوعی برای جنگ روانی قائل شده‌اند و دائماً هم تغییراتی در تعریف آن رخ می‌دهد. اما می‌توان از جمع بندی‌ تعاریف موجود، جنگ روانی را اینگونه تعریف كرد: استفاده برنامه‌ریزی شده از تبلیغات به وسیله عوامل آشكاری همچون رادیو، تلویزیون، مطبوعات و ... و عوامل پنهانی مانند شایعه به منظور تحریف عقاید، تضعیف روحیه و بی‌اعتبار كردن انگیزه‌ها و كاستن از اقتدار حكومت مخالف می‌باشد.[1]
آشنائی انسان با پدیده اثرگزاری روانی و كاربرد آن در عرصه‌های مختلف زندگی، بویژه در جنگ‌ها و فعالیت‌های سیاسی، درتاریخ كهن بشر ریشه دارد. «لاین برگر» پیشینۀ جنگ روانی را در 1254 سال قبل از میلاد در جریان جدال‌های «كیدون» در برابر «میدیانیت‌ها» ذكر می‌كند. نخستین كسی كه اصطلح جنگ روانی را بكار برد مورخ و تحلیل‌گر نظامی بریتانیایی بنام «فولر» بود كه در سال 1920م چنین اصطلاحی را وارد فرهنگ لغات كرد. این اصطلاح در ژانویه 1940م برای اولین بار وارد ادبیات آمریكا شد و اولین بار در پیوست فرهنگ بین‌الملل «وبستر» بكار رفت.[2]
«رونالد پروس» 18 واژۀ معادل برای جنگ روانی ذكر كرده كه گروه‌ها و افراد مختلف بكار می‌برند. برخی از آنها عبارتند از: جنگ افكار، جنگ اعصاب، جنگ سیاسی، جنگ تبلیغاتی، جنگ كلامی، مبارزه اطلاعاتی، جنگ كلمه و عقیده.[3] برخی جنگ سرد را نیز مرادف با این اصطلاح می‌دانند؛ اما گروهی این دو را متفاوت با همدیگر قلمداد كرده‌اند و قائلند كه اگر تبلیغات برای پیشبرد عملیان نظامی باشد، جنگ روانی است و اگر برای پیشبرد اهداف سیاسی متكی به قدرت نظامی باشد، جنگ سرد است.[4]
نمونه‌های تاریخی فراوانی در استفاده از این نوع جنگ وجود دارد. استفاده یونانیون از «اسب تراوا» در تصرف تراوا را می‌توان از این جمله برشمرد. سازمان‌های نظامی نیز بطور وسیع در جنگ‌های جهانی اول و دوم به شدت این جنگ را مورد استفاده قرار داده‌اند.[5]
 
رابطه جنگ روانی و عملیات روانی
جنگ روانی را اخص از عملیات روانی می‌دانند؛ چون عملیات روانی عبارتست از جنگ‌های روانی و دیگر فعالیت‌های روانی و اعمال سیاسی، نظامی، اقتصادی و ابدئولوژیكی؛ كه به منظور ایجاد زمینۀ مساعد در احساسات حالات و رفتار گروه‌های مورد هدف به منظور نیل به هدف‌های ملی طرح ریزی و اجرا می‌شود.
اما جنگ روانی، اقدامات روانی به منظور نفوذ عقاید، احساسات و رفتارهای گروه‌های مورد نظر می‌باشد و اصولاً هدف‌های ملی را در زمان جنگ، پشتیبانی می‌نماید.[6]
 
شیوه‌های جنگ روانی
مفهوم جنگ روانی را می‌توان در مورد كلیه روش‌ها و وسایل بكار گرفته شده بر ضد فكر انسان بكار برد. برخی از روشها و مهارت‌های جنگ روانی عبارتند از:
1. تهدید؛ 2. فریب؛ 3. تكرار مطالب؛ 4. شایعه؛ 5. تحریف؛ 6. سانسور خبری؛ 7. بزرگنمایی مشكلات؛ 8. تفرقه‌افكنی؛ 9. ترور؛ 10. تبلیغات؛ 11. دادن اطلاعات ناقص؛ 12. كوچك‌نمایی توانمندی‌ها.[7]
 
عوامل مؤثر بر موفقیت جنگ روانی
برای این كه جنگ روانی در یك جامعه مؤثر واقع شود، عوامل مختلفی لازم است؛ كه می‌توان برخی از مهمترین آنها را اینگونه برشمرد:
1.  شناخت افراد مخاطب؛ برای كسب توفیق در إعمال جنگ روانی، لازم است ویژگی‌های روانی و ذهنی مخاطب شناخته شوند؛
2.   شناخت محیط پیرامون مخاطب؛
3.   دوری جستن از طرح بحث‌های انتزاعی و كلی؛ مانند مباحث سیاسی و ایدئولوژیكی.[8]
 
اقسام جنگ روانی
عملیات مربوط به جنگ روانی، ممكن است كوتاه مدت یا دراز مدت باشد. انواع فعالیت‌های كوتاه مدت آن موارد زیر را شامل می‌شود:
1.    تبلیغات راهبردی؛
2.    تبلیغات جنگی؛
3.    نشر خبر؛
4.    فریب دشمن؛
5.    تبلیغات سری.
اعمال دراز مدت آن شامل نشر خبر به روش مستمر با استفاده از وسایل مختلف و با هدف كمك به سیاست خارجی دولت و بالا بردن شهرت و اعتبار آن و دست‌یابی به دوستی و تأیید می‌باشد.[9]
 
اهداف جنگ روانی
«صلاح نصر» به نقل از كتاب «جنگ سیاسی راهنمای همزیستی رقابت‌آمیز» اثر جان اسكات؛ هدف اساسی جنگ سیاسی را ضعیف كردن دشمن و در صورت امكان، نابود كردن وی بوسیله مانورهای دیپلماتیك، فشار اقتصادی، ارعاب، خرابكاری، دادن اطلاعات درست یا نادرست و محروم ساختن دشمن از دوستان و حامیانش، می‌داند.[10]
 
http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=31765

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:56 - 0 تشکر 392504

افزایش قابلیت تصدیق خبر از طریق چیدن خبر ساختگی و نادرست  درمیان چند خبر درست

To  Take  The  News  Out  of  Its  Proper  Context 

این از خصوصیات مستمر چند موج رادیویی مانند بی.بی.سی است كه همواره از این شگرد استفاده كرده‌اند . در این شیوه، نظر مخاطبان به اخباری كاملا صحیح جلب می‌شود و پس از ایجاد اطمینان اولیه نسبت به این منبع ، یك خبر نادرست اعلام و القاء می‌شود .یك تحلیل‌گر حرفه‌ای می‌تواند اخباری كه برای مخالفان خود دارای هویت درست و مشخص‌شده است ، به گونه‌ای با اخبار نادرست آمیخته كند كه نهایتا نظر خود را در قالب تحلیل و تفسیر مورد نظر خود القا نماید .
این شیوه شیوه‌ایست كه عمدتا تحلیلگران و یا نظریه‌پردازان سیاسی از آن بهره می‌گیرند . نمونه آن را می‌توان در سایت علیرضا نوری‌زاده پیدا كرد . در این شیوه تحلیلگر  سعی می‌كند اخبار موثق و درست قابل استناد برای مخاطبین را همراه با چند خبر نادرست درهم آمیخته و با شیوه‌ای كاملا حرفه‌ای نتیجه‌ مطلوب خود را كسب كند . در این شیوه باید سعی شود كه از اخبار صحیحی كه مورد تصدیق و اطمینان خواننده می‌باشد بهره‌برداری شود . پس شناخت مخاطبین مورد نظر، لازمه استفاده از این تاكتیك می‌باشد .
در جریان قتل‌های زنجیره‌ای ، علیرضا نوری‌زاده با در اختیار داشتن بخشی از مطالب صحیح قادر بود كه مطالب نادرست خود را تحت پوشش منابع اطلاعاتی موثق منتشر كند .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:56 - 0 تشکر 392505

استفاده از دوخبر واقعی برای طرح یك‌خبرساختگی
To  use  Two Factual  News  Items In  Order  To  Legitimize A  False  News

ارتباط بخشیدن بین دو واقعه ، نتیجه‌گیری غلط و غیرواقعی از آن ، از شیوه‌های دیگر در مطبوعات و خبرگزاری‌ها و رادیوها به شمار می‌رود . مثلا رادیو بی.بی.سی اعلام می‌كند كه دو هیات سیاسی از آمریكا و ایران همزمان در سوریه با مقامات سوری دیدار و گفت‌وگو كردند . در این پیام هدف اصلی، القاء خبر ارتباط بین این دو هیات سیاسی در سوریه و تضعیف دولت جمهوری اسلامی است

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:57 - 0 تشکر 392506

استفاده از عاطفه گیرندگان پیام To  Play  On  The  Emotions  Of  The Audience
در این روش تلاش می‌شود تعابیری در خبر مورد استفاده قرار گیرد كه به كارگیری آنان احساس عاطفی مخاطبان را به طور ساختگی تحریف و تهییج كند . كلماتی نظیر تبعیض ، ظلم به زنان ، فشار بركودكان ، شكنجه ،بازجویی ، توطئه ، خفقان ، نسل‌سوزی ، دولت‌ستیزی ، قانون‌ستیزی ، فجایع بشری و مانند آن می‌تواند احساسات یك مخاطب را برانگیخته نماید . موضع زنان و كودكان همیشه می‌تواند در این روش كارآمد باشد . پخش برنامه‌های تلویزیون و استفاده از عكس‌هایی كه كودكان را در وضعیتی بسیار بد نشان می‌دهد ، همچنین استفاده از زنان به عنوان عناصر زجركشیده در اخبار می‌تواند در مسیر ایجاد هیجان بسیار مؤثر و پرنفوذ باشد .

از سوی دیگر خبرگزاریها از عاطفه غریزی گیرندگان پیام استفاده می‌كنند . گیرندگان پیام درمقابل یك‌سری مسائل مشترك با هم دارای همبستگی‌های عاطفی هستند . مباحث مشتركی نظیر دین ، نژاد ، سرزمین ، ملیت ، جنسیت ، محیط اجتماعی ، رنگ پوست ، مباحث مشترك قاره‌ای و مباحث انسان دوستی از جمله این مباحث است كه در خیلی از خبرها هدف قرار می‌گیرند و سعی می شود به نوعی در خبرها روی یكی از این همبستگی‌ها تاكید شود . مخصوصا روی مسائل ناسیونالیستی بسیار تاكید می‌شود ، مثلا كردها در تركیه ، عراق ، ایران ، سوریه و .. سعی می‌كنند از رابطه عاطفی كردها استفاده كنند ، به نوعی كه تحریك‌‌‌كننده باشد . كردها یك نوع رابطه معنوی ، جدا از همبستگی‌های منطقه‌ای با هم دارند و فشار به هر گروه در هر منطقه بر بقیه تاثیر می‌گذارد .

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:57 - 0 تشکر 392507

استفاده از خبر برای تبلیغات Promoting Special Interests Through News

وقتی خبری از رسانه‌ها منتشر می‌شود ، نیازی به اثبات آن وجود ندارد . چرا كه اولین اصل برای دهنده پیام اینست كه ادعایی كه كرده ، اصل می‌باشد . منبع خبر زمانی‌كه خبری را می‌دهد ، هیچگونه تلاشی برای اثبات آن نمی‌كند و مدنظر او اطلاع‌رسانی صرف است .
در مورد خبر اگر كسی فكر كند یا ادعا كند كه خبر درست نیست ،لازمست برای رد آن مدركی ارائه دهد

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
جمعه 4/9/1390 - 15:59 - 0 تشکر 392508

انواع عملکردهای رسانه ای در راه اندازی جنگ روانی

1ـ در كشورهایی كه حكومت آنها صبغه‌ای نژادی و قومی دارد، رسانه‌ها تحت كنترل شدید دولت، تبدیل به بلندگو و انعكاس‌دهنده گرایش‌های نژادی ـ قومی -نظامی حاكم می‌شوند و به عنوان یكی از ابزارهای «دگرسازی» یا به اصطلاح قرار دادن «ما در برابر آنها» Us Versus Them، بستر مناسبی برای ایجاد تنش، خشونت و حتی جنگ داخلی فراهم می‌كنند، نوع و شیوه رفتاری رسانه‌ها در بحران رواندا و صربستان نمونه‌های خوبی در این زمینه به شمار می‌روند.

2ـ در برخی موارد، رسانه‌های داخلی یا خود زمینه‌ساز بحران و جنگ هستند و یا به دلیل آن كه نمی‌توانند به بیان حقایق بپردازند به ترویج خشونت كمك می‌كنند. در این شرایط، این رسانه‌های بین‌المللی هستند كه باید انجام این وظیفه را عهده‌دار شوند. غفلت عمدی یا سهوی رسانه‌های بین‌المللی در پرداختن به موضوع، منجر به بروز و یا ادامه جنگ و خشونت می‌شود. سكوت عمدی رسانه‌های غربی در برابر نسل‌كشی صرب‌ها و جنایات صدام علیه اكراد، از مصادیق بارز در این زمینه هستند.
در این باره مارك دافیلد (Mark Duffield) ضمن بررسی گزارش‌های تایمز و نیویورك تایمز كه منجر به عدم مداخله جامعه بین‌المللی در جریان نسل‌كشی در كشور رواندا شده است، چنین رسانه‌هایی را در خدمت آنچه بربریت‌گرایی جدید (New Barbarism) غرب نامیده می‌شود، قلمداد می‌كند.

3ـ تلاش رسانه‌های كشور ثالث برای ایجاد اختلاف بین دو كشور و یا تحریك به اقدام برای جدایی‌طلبی، شیوه دیگری است كه می‌توان به آن اشاره كرد.

4ـ ترغیب سیاستمداران به آغاز جنگ با مطرح كردن این ایده كه سایر روش‌های تغییر رفتار كشور هدف نتیجه‌بخش نخواهد بود، از دیگر شیوه‌هایی است كه رسانه‌ها به آن متوسل می‌شوند.

5- اگر در زمان جنگ، رسانه‌ها تلاشی برای خاتمه آن انجام ندهند، در حقیقت تداوم خونریزی و خشونت را موجب شده‌اند. در عصری كه بیش از 17000 ماهواره، امكانات فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده‌اند، تا حدی كه می‌توان از دیپلماسی مجازی (Virtual diplomacy) بحث كرد، رسانه‌ها می‌توانند تلاش فراوانی برای ترغیب طرف‌های درگیر به گفت‌وگو و حتی مذاكرات بین‌المللی چند جانبه به عمل آورند.

 http://www.alef.ir/vdce.p8nbjh8ox9bij.html?5963

همیشه دلیل شادی کسی باش نه قسمتی از شادی او
و همیشه قسمتی از غم کسی باش نه دلیل غم او
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.