• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 9403)
يکشنبه 23/5/1390 - 0:1 -0 تشکر 352260
كلاس اخلاق: سوء ظن و حسن ظن

با توجه به طرحی كه قبلا در تاپیك "ویژه برنامه قرآن و عترت در رمضان 90" زده شده بود قرار شد كاربران داوطلب هر كس موضوعی انتخاب كند و در موردش یه تاپیك ایجاد كنند تا دراین  فرصت به دست آمده با كمك هم رشد كنیم

 

 

بنده موضوع بدگمانی و خوش گمانی را انتخاب كرده ام كه در ادامه به اختصار به برخی روایات و اشارات درموردآن می پردازیم

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

سه شنبه 25/5/1390 - 6:32 - 0 تشکر 353477

از خانم گلها بابت پاسخشون ممنونم.
ان شا الله در چند جلسه آینده به روشهای مقابله با این صفت ناشایست مفصل تر خواهیم پرداخت.
اما نكته به نظرم آمد كه موضوع جلسه امروز را هم مشخص می كند.

بعد از اینكه استناداتی آورده شد بر اینكه سوء ظن چه آثار بدی دارد باید به فكر مقابله با ان افتاد تا به آن مبتلا نشویم... برای این كار باید ریشه یابی كرد كه اصلا عوامل و علل پیدایش چنین صفتی در انسان چیست تابعد بتوانیم با آن علل مقابله كنیم و به نتیجه دست یابیم.



بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: حسن ظن و سوء ظن
جلسه چهارم: سو ظن (عوامل و انگیزه هاى سوءظن)

این رذیله اخلاقى، همانند رذائل دیگر از سرچشمه هاى متعددى نشأت مى گیرد:
1ـ آلودگى درون و برون: افرادى كه خود آلوده اند، دیگران را همچون خود آلوده مى پندارند. و از طریق «مقایسه به نفس»، كه یكى از صفات غالب انسان ها است مردم را به كیش خود و به روش خود مى پندارند، و تا از آلودگى پاك نشوند، حسن ظن به دیگران نخواهند داشت. در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم:
«لایَظُنُّ بِاَحَد خَیْراً لاَِنَّهُ لایَراهُ اِلاّ بِطَبْعِ نَفْسِهِ; آدم بد به هیچ كس گمان خوب نمى برد، زیرا دیگران را همچون خود مى پندارد».(1)
2ـ همنشینى با بدان: كسى كه معاشرانش را از افراد فاسد و مفسد انتخاب كرده است، طبیعى است كه نسبت به همه مردم سوء ظن پیدا كند، چرا كه تصور مى كند معاشران او نمونه هایى از سایر مردمند، همانگونه كه در حدیث معروف امیرمؤمنان على(علیه السلام) آمده است كه فرمود: «مُجالَسَةُ الاَْشْرارِ تُورِثُ سُوءَ الظَّنِّ بِالاَْخْیارِ; همنشینى با بدان سبب بدگمانى نسبت به نیكان مى شود».(2)
3ـ زندگى در محیط هاى فاسد: هنگامى كه انسان در خانواده یا در شهر و كشورى كه فساد بر آن حاكم شده است زندگى كند، نظر او نسبت به همه افراد حتى به نیكان بد مى شود. هر چند معاشران او افراد خوبى باشند ولى غلبه فساد بر محیط كار، خود ایجاد سوءظن مى كند.
4ـ حسد و كینه توزى و تكبر و غرور: بخشى دیگر از عوامل سوءظن است چرا كه شخص حسود و كینه توز مى خواهد از این طریق از مقام شخص محسود بكاهد و كینه خود را از این طریق اعمال كند، افراد متكبر براى تحقیر دیگران متوسل به سوء ظن مى شوند تا آنها را در فكر خود و جامعه، افرادى پست و حقیر جلوه دهد.
5ـ عقده حقارت: یكى دیگر از عوامل سوءظن است. كسى كه گرفتار خود كم بینى شده، و یا از سوى دیگران مورد تحقیر واقع گشته است سعى مى كند دیگران را هم در محیط فكر خود حقیر و پست و آلوده و گنهكار حساب كند، تا از عقده خود بكاهد، و آرامش كاذبى براى خویش فراهم سازد.
اما سوءظن نسبت به خداوند، عمدتاً از ضعف ایمان ناشى مى شود، عدم ایمان به صفات ذات و صفات افعال، و ضعف باورها نسبت به علم و قدرت و رحمانیت و رازقیّت و سایر صفات پروردگار او را به سوءظن در وعده هایش مى كشاند، و راههاى سعادت و نجات را به روى انسان مى بندد.

1. غررالحكم،حدیث 1903.
2.بحارالانوار، جلد 71، صفحه 197.


منبع: http://www.askdin.com/showthread.php?t=4981

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

سه شنبه 25/5/1390 - 10:11 - 0 تشکر 353522

با نام خدا و سلام
تشکر از همه دوستان بابت ایجاد و پیگیری این موضوع
بحث جالبیه

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 26/5/1390 - 12:39 - 0 تشکر 354188

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیك یا صاحب الزمان
سلام

nayyeri1982  گرامی از شما و بقیه عزیزان متشكرم.بحث خوبی را در نظر گرفته اید.

با اجازه شما مطلبی را دیدم،به نظرم آمد در اینجا می تواند مفید باشد.


چند توضیح درباره سوء ظن


اول اینکه گاهی سوء ظن به صورت غیر ارادی و زودگذر به سراغ انسان می آید این سوء ظن گناه ندارد چون عمدی نبوده اما اگر سوء ظن عمدی یعنی با اختیار باشد گناه محسوب می شود .

برای درک مطلب مثلا اگر کسی بی اختیار نگاهش به نامحرم بیفتد گناهکار نیست اما اگر به این نگاه ادامه دهد گناهکار است زیرا ادامه نگاه در اختیارش بوده است . از این رو امام صادق (ع) می فرمایند : « نگاه اول به سود تو است و نگاه دوم به زیان تو است نه به سود تو و در نگاه سوم هلاک تو است . »

دوم این که ترتیب اثر دادن به سوء ظن به دو گونه است :

1- ترتیب اثر قلبی

مرحوم شهید ثانی در این باره می فرماید : همانگونه که بدگویی پشت سر انسان مومن حرام است و کسی حق ندارد در غیاب دیگری بدگویی کند و بدیهای او را برای دیگران بازگو نماید ، سوء ظن به آن نیز جایز نیست . { آنگاه می فرماید :} مقصود از سوء ظن عقد قلب است ، به این معنی که انسان آنچه که در ذهنش وترد شده است را بپذیرد و به آن معتقد باشد و گناه وی را قطعی بداند با اینکه در واقع برای او ثابت نشده است و تنها به صرف سوء ظن او را محکوم کند و آبروی او را در میان مردم ببرد . این سوئ ظن گناه دارد و حرام است اما خاطره ها و افکار زودگذر را خداوند می بخشد .

سپس می فرماید : « .... و به این جهت است که در شرع مقدس اسلام آمده است اگر از دهان کسی بوی شراب به مشام انسان برسد حق ندارد بگوید شراب خورده است و نمی تواند حد شرابخواری بر او جاری کند . چه بسا احتمال می رود شراب را مزمزه کرده و نخورده باشد ، یا کس دیگری به زور در دهانش ریخته باشد و این بعید به نظر نمی رسد . به هر حال ، این فکر مجوزی برای سوء ظن نسبت به برادر مسلمان نمی شود و انسان نمی تواند به این گونه گمانها ترتیب اثر بدهد . »

2- ترتیب اثر عملی

عبارتست از اینکه انسان گمان خود را به عنوان یک واقعیت مسلم تلقی کرده و آثار واقع را بر آن بار کند . مثلا ظن خود را به صورت یک خبر قطعی بازگو نماید و دیگران را صرف گمان ، متهم و محکوم سازد . بدیهی است نتیجه این گونه برخورد جز تهمت و غیبت و هتک آبرو و تضییع حقوق افراد جامعه چیزی دیگری نمی تواند باشد .

رسول خدا فرمودند : « خداوند خون و مال و آبروی مسلمان را محترم شمرده و سوء ظن به مسلمانان را تحریم فرموده است . »


اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

چهارشنبه 26/5/1390 - 13:4 - 0 تشکر 354207

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا بقیة الله الاعظم

سلام

وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِینَ وَالْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَسَاءتْ مَصِیرًا

و [تا] مردان و زنان نفاق‏پیشه و مردان و زنان مشرك را كه به خدا گمان بد برده‏اند عذاب كند بد زمانه بر آنان باد و خدا بر ایشان خشم نموده و لعتشان كرده و جهنم را براى آنان آماده گردانیده و [چه] بد سرانجامى است.

سوره مباركه الفتح آیه 6- جزء ۲۶

وقتی كه این آیه شریفه را می خوانم ، می خواهم بدانم كه گمان بد به خدا بردن چگونه است؟

اللهم عجل لولیك الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

چهارشنبه 26/5/1390 - 14:38 - 0 تشکر 354285

به نام خدا

سلام

اول از هرچیز جا داره تشکر کنم ازکلاسداری جناب نیری گرامی

خیلی خوب این کلاس اخلاق رو اداره میکنند وتشکر از همراهی دوستان

یک سوال:ایا ما به خدا هم گمان سوء میبریم؟ایا سوءظن به خدا گناه نیست؟

اگر خدایناکرده دچار چنین اخلاق بدی شدیم چگونه درمان کنیم؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 27/5/1390 - 6:36 - 0 تشکر 354625

بسم الله الرحمن الرحیم
دیروز كاربران تبیانی ،اهالی انجمن نصف جهان در محل غرفه تبیان در نمایشگاه قرآن اصفهان گرد هم آیی داشتند. برای همین از حضور در كنار دوستان قرآنی و این تاپیك محروم شدم. تاخیر یك روزه بنده رو ببخشید...

بحث خوبی توسط جناب shokri1334 مطرح شد كه جای فكر داره. بیشتر روش فكر می كنم. شاید مجبور شیم بعضی نظراتمونو در جلسات قبلی كلاس در مورد گناه بودن یا نبودن سوظن اصلاح كنیم...

سوال سركار goolha هم یك جلسه كلاس را (اگر بیشتر نباشد) نیاز دارد كه تقریبا مطالبش آمده است البته در 4 جلسه قبل كلاس و در خلال بحثها اشاراتی به آن شده است. ولی در اولین فرصت و بعد از پرداختن به بحث shokri گرامی در جلسه ای مستقل با همین موضوع "ظن به خداوند" خواهد آمد.

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

يکشنبه 30/5/1390 - 0:42 - 0 تشکر 356215

تعریف های سركار گلها از حقیر برعكس از آب درآمد.
از اینكه كلاسها وقفه افتاد عذر خواهی می كنم.
این روزها همه درگیر اماده شدن برای بهره مندی از فیوضات شبهای قدر هستند....
از همه التماس دعا دارم

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

يکشنبه 30/5/1390 - 0:53 - 0 تشکر 356219

در شبهای عزیزی به سر می بریم. یكی از بركات این شبها كه در دعای ابوحمزه هم اشاره شده توفیق توبه كردن بنده است.
وقتی من نوعی در شب قدر طلب توبه می كنم به این معنی نیست كه از لحاظ روحی و درجات ایمانی به همه كمالات دست باشم. توبه مقدمه ای است برای حركت به سمت كسب فضائل و دوری از رزائل اخلاقی.

همانطور كه غرق شدن در باتلاق گناه و آلودگی قدم به قدم وتدریجی است حركت به سمت خدا و دوری جستن از صفات بد نیز تدریجی است.
برای اینكار بایستی درجات و مراتب هر یك از گناهان را شناخت تا بهتر بتوان جهت پاكسازی از آن قدم برداشت.
مناسب دیدم با توجه به این شبهای عزیز و موضوع بحثمان، "مراتب سوء ظن" را برشمریم تا بهتر بتوانیم بر لگدمال كردن آن در روح وروانمان اقدام كنیم.

بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: حسن ظن و سوء ظن
جلسه پنجم: سو ظن (مراتب سو ظن)



مراتب سوءظن

یكى از سؤالات مهمى كه در اینجا مطرح است این است كه اصولا آیا سوءظن یك امر اختیارى است یا غیر اختیارى؟ اگر انسان صحنه اى را مى بیند و بى اختیار گمان بدى درباره شخص یا اشخاص مى برد، آیا این قابل نكوهش است؟ و ممكن است در دائره تكلیف قرار گیرد، با این كه همه مقدمات آن غیر اختیارى بوده؟ و چگونه ممكن است آن همه مذمت و كیفر به یك امر غیر اختیارى تعلق گیرد؟
براى پاسخ این سؤال دو راه را مى توان پیمود:
1ـ نخست این كه: این بدگمانى كه در فكر انسان پیدا شده به تنهائى مشمول مجازاتها و نكوهش ها نیست، بلكه اگر در مرحله عمل ظاهر نشود، و انسان ترتیب اثرى بر آن ندهد، سخنى نگوید، و كارى كه دلالت بر بدگمانى مى كند انجام ندهد، نه جاى نكوهش دارد و نه كیفر.
به همین دلیل بعضى از بزرگان علم اخلاق، چنین گفته اند: «وَ اَمّا الْخَواطِرُ وَ حَدِیْثُ النَّفْسِ فَهُوَ مَعْفُوٌّ عَنْهُ...وَلكِنَّ الْمَنْهِىَّ عَنْهُ اَنْ تَظُنَّ، وَ الظَّنُّ عِبارَةٌ عَمّا تَرْكَنُ اِلَیْهِ النَّفْسُ، وَ تَمِیْلُ اِلَیْهِ الْقَلْبُ; آنچه به خاطر، خطور مى كند و انسان با خودش مى گوید، مورد عفو واقع شده...آنچه از آن نهى شده این است كه: گمان (بد) ببرى، و گمان آن است كه فكر تو به آن اعتماد كند، و قلب به آن مایل شود (و طبعاً در عمل ظاهر گردد)».(1)
كوتاه سخن این كه سوءظن داراى سه مرحله است: «سوءظن قلبى»، «سوءظن زبانى»، «سوءظن عملى». آنچه در قلب است مشمول تكلیف نیست چون از اختیار بیرون است، ولى آنچه در زبان و در عمل است، حرام و ممنوع مى باشد.
به همین دلیل، در بعضى از روایات مى خوانیم: «سه چیز است كه هیچكس از آن بركنار نمى ماند، یكى از آنها گمان بد است» سپس فرمود: «وَاِذا ظَنَنْتَ فَلا تَحَقَّقْ; هنگامى كه گمان بدى بردى ترتیب اثر به آن مده».(2)
1.المحجة البیضاء، جلد 5، صفحه 268.
2. فرائد الاصول شیخ انصارى، در بحث حدیث رفع. بحارالانوار، جلد 55، صفحه 320، ذیل حدیث 9.
2ـ دیگر اینكه: بسیارى از سوءظن هاى غیر اختیارى یا در ابتدا مقدمات
اختیارى دارد یا در ادامه راه، افرادى كه با افراد بد همنشینى مى كنند سوءظن به نیكان پیدا خواهند كرد، بنابراین بر آنها لازم است از همنشینى با بدان بپرهیزند تا حالت سوءظن آنان بر طرف گردد، و این یك امر اختیارى است. و اگر بدون مقدمات اختیارى چنین گمانى براى انسان پیدا شد انسان درباره آن باید بیندیشد، و احتمالات صحیح را مد نظر قرار دهد. مثلا بگوید: این زن ناشناس كه با فلان كس است شاید خواهر او یا فرزند خواهر، یا فرزند برادر، یا همسر او است، و ممكن است من آنها را نشناسم، بى شك اندیشه در این احتمالات صحیح، سبب مى شود كه سوءظن سست گردد یا به كلى برطرف شود. به همین دلیل حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله)مى خوانیم: «اُطْلُبْ لاَِخِیْكَ عُذْراً فَاِنْ لَمْ تَجِدْ لَهُ عُذْراً فَالَْتمِسْ لَهُ عُذْراً; براى برادر مسلمانت (جهت توجیه اعمالش) عذرى جستجو كن و اگر عذرى نیافتى باز هم كوشش كن عذرى بیابى».(1)

و در حدیثى كه قبلا از امیرمؤمنان على(علیه السلام) روایت كردیم، خواندیم كه مى فرمود: «كار برادرت را به بهترین صورت حمل كن... و گمان بدى به سخنى كه از برادرت شنیده مى شود، مبر، در حالى كه مى توانى محمل صحیحى براى آن پیدا كنى»
به این ترتیب ما مى توانیم از یك نظر سوءظن را به سه گونه تقسیم كنیم:
1ـ سوءظنى كه آثارش در سخن و رفتار پیدا مى شود. این سوءظن حرام است.
2ـ سوءظنى كه اثر ظاهرى ندارد، ولى با تفكر و اندیشه و از بین بردن مقدمات خارجى، زوال مى پذیرد، این گونه سوءظن احتمال دارد مشمول ادله حرمت باشد.
3ـ سوءظنى كه هیچ اثر خارجى بر آن مترتب نمى شود و به كلى از اختیار انسان بیرون است، و با هیچ كارى از میان نمى رود چنین سوءظنى مشمول تكالیف شرع نیست، مادام كه انسان ترتیب اثرى بر آن نداده باشد.
و این كه در قرآن مجید در آیه 36 سوره اسراء مى خوانیم: «وَ لاتَقْفُ ما لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ اِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ اُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْئُولا; از آنچه علم به آن ندارى پیروى نكن، چرا كه گوش و چشم و دل، همه مسئولند.» نیز ناظر به همین معنى است.
1.بحارالانوار، جلد 72، صفحه 196، حدیث 15.

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

پنج شنبه 3/6/1390 - 18:31 - 0 تشکر 358178

بعد از وقفه ای كه در این جلسات افتاد قصد داریم ادامه بحث را پی بگیریم. در مورد جلسه آخر اگر كسی صحبتی دارد بفرماید تا جواب داده شود و درغیر اینصورت بریم سراغ جلسه ششم ...

هزار دشمنم ار مي كنند قصد هلاك  گرم تو دوستي از دشمنان ندارم باك

حافظ عليه الرحمه

امضا: نيري

پنج شنبه 3/6/1390 - 23:40 - 0 تشکر 358261

به نام خدا
سلام
فکر کنم من باید جواب سوالم رو در جلسه اخر بگیرم درسته؟؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.