ممنو سركار خانم گلها
درسته درباره مطلبی كه در بالا گفته اید بهتر دیدم این جلسه را به آثار و پیامدهای شوم سو ظن بپردازیم:
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: حسن ظن و سوء ظن
جلسه سوم: سو ظن (آثار و پیامدهای سو ظن)
پیامدها و آثار شوم سوءظن
گسترش دامنه سوء ظن در جوامع بشرى، آثار بسیار زیانبار و نامطلوبى دارد
كه به طور اجمال بر كسى پوشیده نیست، ولى در توضیح آن، جهات ذیل قابل توجه است:
الف) از
میان رفتن «اعتماد» كه مهمترین سرمایه
جامعه است، به خاطر گسترش سوء ظن از مهمترین آثار سوء این رذیله اخلاقى مى باشد كه
در اخبار گذشته نیز به آن اشاره شده بود، از جمله این كه مى فرمود: «بدترین مردم كسى
است كه به خاطر سوءظن به هیچ كس اعتماد ندارد، و به خاطر اعمال بدش كسى به او
اعتماد نمى كند».
در جامعه اى كه بى اعتمادى حكمفرما است، همدلى، همكارى و تعاون وجود
ندارد و آثار و بركات زندگى دسته جمعى از میان مى رود.
در حدیثى از امام على(علیه السلام) مى خوانیم: «مَنْ سائَتْ ظُنُونُه اِعْتَقَدَ الْخِیانَةَ بِمَنْ لا
یَخُونُه; كسى كه
بدگمان باشد نسبت به كسى كه به او خیانتى نكرده بدبین مى شود و او را خائن مى
پندارد».(1)
ب) سوءظن
آرامش جامعه را بر هم مى زند، همان گونه كه آرامش روح صاحبان این رذیله اخلاقى را
بر هم مى زند، كسى كه سوءظن دارد، از همه وحشت دارد و گاه تصور مى كند كه همه بر
ضد او گام بر مى دارند و دائماً باید حالت دفاعى به خود بگیرد.
ج) اضافه
بر این در بسیارى از موارد به دنبال سوءظن خود حركت مى كند و حادثه مى آفریند، و
گاه حتى به خون ریزى منتهى مى شود. مخصوصاً در مواردى كه افراد، سوءظنّى به نوامیس
خود پیدا كنند، یا گمان كنند كه دیگران در پى اموال یا نوامیس آنها هستند، به گونه
اى كه مى توان گفت عامل اصلى بسیارى از پرونده هاى جنایى سوءظن هاى بیجا است كه بى
گناهان را هدف گیرى كرده است.
به همین دلیل در روایات گذشته از على(علیه السلام) خواندیم كه مى فرمود: «سُوءُالظَّنِّ
یُفْسِدُ الاُْمُورَ وَ یَبْعَثُ عَلَى الشُّروُرِ; سوءظن كارها را به فساد مى كشد و مردم را به انواع بدى
ها وادار مى كند».
و از این مهمتر این است كه در بسیارى از موارد بر اثر سوءظن مرتكب جنایات
مى شوند، زمانى از اشتباه خود با خبر مى گردند كه كار از كار گذشته، به همین دلیل
احساس گناهكارى شدیدى به آنها دست مى دهد كه گاه آنها را تا سر حد جنون مى كشاند.
به عنوان نمونه به ماجرایى مى توان اشاره كرد كه براى یكى از پزشكان
روانى واقع شده بود كه به هنگام بازدید از تیمارستانى به فرد مجنونى برخورد كرد كه
مرتب كلمه دستمال را تكرار مى كرد، هنگامى كه پیگیرى نمود به اینجا رسید كه عامل
جنون او این بوده است كه روزى در كیف همسرش دستمالى را مى بیند كه محتوى ادكلن و
بعضى از هدایاى مناسب مردان است، بلافاصله نسبت به همسرش بدبین مى شود كه با مرد
بیگانه اى ارتباط دارد، و بدون تحقیق بیشتر همسر خود را بر اثر خشم زیاد به قتل مى
رساند، بعد كه دستمال را باز مى كند كاغذى در آن مى بیند كه روى آن نوشته است این
هدیه را براى سال روز تولد شوهرم گرفته ام، ناگهان شوك شدیدى به او دست مى دهد و
دیوانه مى شود و مرتب به یاد آن دستمال مى افتد.
سوءظن
در واقع یك ظلم آشكار است، چرا كه افراد بى گناه را در منطقه فكر خود هدف انواع
تیرهاى تهمت قرار مى دهد، و اگر آثار عملى بر آن بار كند، مرتكب ظلم هاى بیشتر مى
شود، روى این جهت در احادیث گذشته از على علیه السلام خواندیم كه مى فرمود: بدگمانى بدترین ظلم ها است.
سوءظن
سبب مى شود كه انسان به سرعت دوستان خود را از دست بدهد، حتى نزدیكانش او را تنها
بگذارند، و این وحشتناك ترین غربت است چرا كه هیچ انسان با شخصیتى حاضر نمى شود با كسى معاشرت كند كه اعمال نیك او را با
بدگمانى تفسیر كند و او را به هر كار خلافى متهم سازد. از
امیرمؤمنان على(علیه السلام) روایت است كه مى فرمایند: كسى كه سوءظن بر او غالب شود، راه صلح و صفا میان او و
دوستانش را مى بندد.
سوءظن، عبادت انسان را فاسد مى كند و پشت انسان را از بار گناه سنگین مى نماید.
اگر منظور از سوءظن در این روایت، سوءظن به پروردگار باشد علت فساد عبادت
روشن است. و اگر نسبت به مردم باشد (همان گونه كه ذیل روایت گواهى مى دهد) به خاطر
آن است كه در بسیارى از موارد به دنبال سوءظن انسان مرتكب تجسّس، و به دنبال تجسّس
مرتكب غیبت و گاه تهمت مى شود، و مى دانیم غیبت و تهمت یكى از اسباب عدم قبولى
عبادت است.
ز) سوءظن
چون یك تفكر انحرافى است تدریجاً در سایر افكار انسانى نیز اثر مى گذارد، و تحلیل
هاى او نیز از حوادث نادرست مى شود، و از رسیدن به واقعیت ها كه زمینه پیشرفت و
موفقیت است باز مى ماند. در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام)چنین نقل شده است
كه فرمود " :مَنْ
ساءَ ظَنُّهُ ساءَ وَهْمُه; كسى كه سوء ظن داشته باشد تفكر او خراب مى شود".
در تكمیل صحبت خانم گلها مطلب سبز زنگ شده در متن بالا قابل توجه است. گفته بودیم كه سو ظن چون فكر است و عمل نیست گناه محسوب نمی شود و عقابی ندارد ولی از جمله بالا مشخص می شود كه هرچند سوء ظن گناه نیست ولی بستر گناهانی مثل تجسس، و تهمت را فراهم می كند... خاطره ای كه خانم گلها در پست قبل تعریف كردند نمونه بارزی از این موضوع است