• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 10316)
پنج شنبه 16/10/1389 - 14:10 -0 تشکر 271055
آیا قرآن نظریه داروین را در خصوص خلقت ادم نقض می كند؟

آیاتی در قرآن هست که با تامل در آن می توان گفت قرآن نظریه داروین را در مورد خلقت نقض می كند:
«ان مثل عیسی عندالله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون»آل عمران/59

«همانا مثل عیسی(ع) در پیش خداوند همانند مثل آدم است که خداوند او را از خاک آفرید. و سپس به او گفت موجود شو پس شد.»


«خلق الانسان من صلصال کالفخار»الرحمن/14

«خداوند، ‌انسان را از گل خشک همانند سفال بیافرید.

بله تمام آیاتی را که خلقت انسان از خاک را مطرح می‌کند با نظریه داروین معارض است ؛چرا که می‌گوید انسان از خاک آفریده شده نه از موجود قبلی که زنده بوده است

ایت الله مشکینی درباره تکامل و ایات قران کتابی نگاشته اند : قرآن صریحأ تاکید میکند که آفرینش «انسان» از خاک آغاز شده است و طی مراحل و تطورات گوناگون تبدیل به انسان ، عالیترین موجود زنده در آخرین مرحله تکاملی میشود.

« کسی که آفرینش همه چیز را نیکو کرد و آفرینش انسان را از گل آغاز نمود » سجده 7

و نیز قرآن آفرینش هر موجود زنده را از آب میداند : « و هر موجود زنده ای را از آب آفریدیم » انبیا 30

« و خداوند تمام جنبندگان را از آب افرید برخی از آنها بر شکم میروند برخی بر دوپا و برخی برچهارپا حرکت میکند خداوند هر چه بخواهد می آفریند که خدا بر هرکاری توانا است» نور45

قرآن در عموم آیات مربوط به آفرینش آدم روی این محور تاکید میکند که در افرینش او کاری خاص و برجسته صورت گرفته و آن حلول روح الهی در پیکر مادی است که آنرا از سایر موجودات که پیش از او آفریده شده اند ، متمایز میکند و این خود متاسیون و جهشی است در روند آفرینش .

بدین ترتیب موجودی بر این کره خاکی بوجود آمده است که از آن پس یکه تاز کره زمین میشود؛ یکه تازی بی معارض که هیچ موجودی از موجودات قبل از او توانایی ندارد او را محدود کند.

ماجرای آفرینش آدم در قرآن چنین ترسیم شده است ،که انسان در جریان تحول مادی و دگرگونیهای فیزیولوژیک [1] به مرحله ای از مراحل آفرینش میرسد که به « نفخۀ روح الهی » نام میگیرد [2]و آفرینشی دیگر می یابد [3]و در مسیر عادی طبیعی خود به یک جهش الهی و ملکوتی دست می یابد و موجودی برتر میشود [4] بدانگونه که حتی فرشتگان در برابر او خضوع میکنند [5] و نیروهای معنوی جهان هم منحصرأ رام او شدند .[6]

آفرینش آدم و اعتراض گونه ملائکه:
« هنگامیکه خدایت به فرشتگان فرمود : من جایگزینی را در زمین قرار خواهم داد...» بقره 30
جانشین یا جایگزینی آدم به چه معنی است و آدم در زمین بجای کیست ؟
برخی گفته اند : او خلیفه الله ، بجای خداوند است که به حق حکمرانی میکند ؛ اما این معنی بعید است ، زیرا خداوند در شئون خداوندیش جای خالی ندارد تا دیگری بجای او بنشیند ،
خداوند پیامبران می فرستد و کتب مشتمل بر احکام و تکالیف نازل میکند ، پیامبران و هر که در خط آنها است احکام و وحی دریافتی را به دیگر مکلفین میرسانند ، عنوان منطبق بر اینها سفارت ، رسالت و نبوت است نه خلافت .
قول دوم آنست که ادم و نسل او جانشینان فرشتگان شده اند که آنها پیش از آدمیان سکنه زمین بوده اند . این قول نیز مخدوش است ، زیرا کیفیت خلقت زمین با خلقت ملائکه متناسب و سازوار نیست و چنین کاری از حکیم صادر نشود.
قول سوم انست که آدم و فرزندانش جایگزین جننیان هستند که براین زمین میزیسته و عامل تبهکاری و خونریزی بوده اند این قول نیز به قول دوم شبیه است و مخدوش است.
قول چهارم که صحیح است آنست که ادم و نسلش جایگزین آفریده ای مکلف و صفاتی مشابه حالات و صفات آدمیان که براین زمین زندگی میکرده اند
چنان که آفرینش این نسل نیز چون دوران خود را سپری کند جای خود را به نسلی مشابه به این نسل که آفرینش آنها سازوار آفرینش دگرگون شده ی زمین باشد بسپارد
و طبق احادیث عدیده پیش از آفرینش آدم و این عالم و نسل حاضر ، عالمهایی و نیز نسلهایی از همین نوع بر این زمین میزیسته اند .
حتی برخی از آیات قرآن این معنا را میرسانند :
« آیا ما به آفرینش نخست خسته شده ایم ؟! خیر بلکه این افریدگان هم اکنون در حال تبدیل به آفرینشی نویین می باشند» ق 15
« آیا روزگارانی دراز بر انسان نگذشت که چیز قابل بیانی هیچ نبود ؟!» انسان 1
« چرا به خداوند شکوهمندانه نگاه نمیکنید در حالی که شما را در مراحل و خلقتهای گوناگون آفرید » نوح13و14
«پروردگار تو (از خلق) بی نیاز و به همه مهربان است. اگر بخواهد شما را (از روی زمین) ببرد و همه را فانی کند .آنگاه پس از شما هر که را خواهد جانشین شما کند . چنان که شما را از ذریه گروهی دیگر پدید آورد.»انعام ۱۳۳

در برخی روایات که در اینباره آمده تعبیراتی مانند « الف الف عالم و الف الف ادم» بکار برده شده که مراد از این لفظ میلیون نیست بلکه منظور از این تعبیر مبالغه و بیان کثرت است ؛ یعنی چه بسیار ؟!
امام علی (ع) : « بنی آدم هفتاد جنس بوند همه انها از نسل آدمند جز یاجوج و ماجوج ( اقوام یوچانگ و مانچو) »[7]
باز از امیر المونین روایات شده که حضرت در پاسخ به کسی که پرسید قبل از ادم ابوالبشر که بوده ؟ فرمود : آدم ، وی سئوال خودرا تکرار کرد ، فرمود : اگر صد بار هم بپرسی خواهم گفت ادم.[8]
ابو حمزه ثمالی گوید : امام سجاد – ضمن حدیثی مفصل ــ به من فرمود : تو گمان داری که خداوند آفریده ای را پیش از شما نیافریده ؟
آری بخدا سوگند هزار هزار ادم و هزار هزار عالم افریده که تو در اخرین آن عالمهایی [9]
نیز از امام باقر روایات شده : خداوند پس از فنای این خلق و این عالم ،خلق و عالمی دیگر پدید می آورد که او را به یگانگی پرستش کنند با زمین و آسمانی دیگر (دگرگون شده ) ،
انگاه فرمود : آیا میپنداری جز شما بشری نیافریده ؟ چنین نیست بلکه هزار هزار عالم و هزار هزار ادم آفریده که تو آخر آن عالمهاو اخر آن ادمهایی .[10]
و بسا سخن گونه ملائکه :« آبا کسی (یا کسانی) در زمین جای میدهی که در آن تبهکاری کند و کشتار و نماید ؟! در حالی که ما تو را تسبیح و تقدیس میکنیم و هرگز سر از بندگیت برنتابیم ..» اشاره به همان افریده های مشابه باشد.

آدم و بهشت :
« و گفتیم ای آدم تو وهمسرت در این باغ سر سبز و پر نعمت سکنی گزینید و از نعمتهای ان هرچه خواهید بخورید اما به این درخت نزدیک نشوید که در اینصورت از ستمکاران به خویش خواهید بود»
«اما این بهشت که قرآن انرا به «جنه» ( باغ سرسبز) تعبیر کرده آن بهشت جاوید نیست که خداوند در غیب به مومنان وعده داده است .
حسین بن بشار از یاران نزدیک امام صادق گوید : از امام راجع به بهشت ادم – که بر اثر ترک اولی از ان بیرون شد ــ پرسیدم .
فرمود : آن بهشتی در این دنیا بوده که ماه و خورشید در آن طلوع میکرده و اگر بهشت جاوید بود از آن بیرون نمیشد. [11]
و قلنا اهبطوا بعضکم لبعض عدو...»
یعنی : آنها ( ادم و حوا و ابلیس یا ادم و حوا به لحاظ نسل و ذریه آنها) را گفتیم : ( از منزلت خویش یا از خوشی و تنعم ) فرود آیید ( و ازاین پس ) دشمن یکدیگر باشید ( ابلیس با ادم و نسل او یا فرزندان ادم با یکدیگر به مقتضای سرشت ). بقره ۳۶
_____________________________






شناخت اسلام : 1- حج22 2- سجده 9 3- حج22 4- اسرا70 5- ص73 6- در میان آیات قران تنها یک آیه است که روی آفرینش معجزه آسای ادم نکیه دارد که آن آیه 59 سوره آل عمران است . « همانا مثل سرگذشت عیسی پیش خدا نظیر سرگذشت ادم است او را از خاک بپداخت سپس(ثم = میتواند به معنای بعد از مدت طولانی باشد) بدان گفت باش پس چنان شد»
این ایه بدنبال آیاتی آمده است که مربوط به حضرت عیسی است و همواره تاکید میکند که عیس مخلوق خداست نه فرزند خدا و انچه در سرگذشت عیسی امده که وی از مریم به دنیا آمده ،
بی آنکه پای انسان دیگری به عنوان پدر در کار باشد دلیل نمیشود که عیسی پسر خدا خوانده شود ، زیرا پیدایش این فرزند از مادر ، بدون دخالت پدر ، یک رویداد خارق العاده بود که به ارادۀ خداوند رخ داده است ،
همچنانکه پیدایش ادم یعنی جاندار دارای روح الهی که باعث شده از همه موجودات برتر و متمایز شود نیز یک رویداد خارق العاده و اعجاز گونه بوده است که به اراده خداوند بوده است.
ملاحضه میشودکه در این آیه این نکته نهفته است که آفرینش ادم و افرینش عیسی همسانند.
ایا کسی میتواند ادعا کند که قرانبا انچه دربارۀ آفرینش حضرت عیسی گفته روند طبیعی و علمی و عمومی انسانها و تمام موجودات را در طول زمان و تولد انها را از پدر و مادر نفی کرده است ؟
مسامأ خیر زیرا قرآن در دهها ایه نظام توالد و تناسل را از نشانه های قدرت و حکمت آفریدگار جهانیان شمرده است.» (اندکی تصرف در تلخیص)
در اینجا توجه به دو نکته لازم بنظرمی‌رسد:
الف ـ به نظر می‌رسد که در آیه 59 سوره آل عمران « مثل عیسى عندالله کمثل آدم» می‌توان وجه شبه را به چند گونه تصور کرد:
1ـ تشبیه از جهت پدر نداشتن آدم و عیسی(ع).


وجه شبه‌های شماره سه و چهار در آیه مورد بحث از جمله «کن» (ادامه آیه) برداشت می‌شود. ولى به نظر می‌رسد جمله « ثم قال له کن فیکون» در مقام بیان وجه شبه نباشد
بلکه مرحله دوم خلقت را بیان می‌کند که ایجاد روح است و در تمام افراد انسان وجود دارد که در آیات دیگر تحت عنوان « نفخت فیه من روحی» به آن اشاره شده بود.
وجه شبه اول با توجه به شأن نزول، نزدیک‌تر از وجه شبه سوم و چهارم است. اما به هر حال فقط وجه شبه دوم یا پنجم در خود آیه تصریح شده است. چرا که جمله (خلقه من تراب) بیان وجه شبه عیسی(ع) و آدم(ع) است. که فقط به خاک اشاره کرده است.
ب : در مورد خلقت عیسى (ع) از خاک دو احتمال وجود دارد:
1ـ‌خلقت بلا واسطه از خاک 2
ـ خلقت باواسطه سلسله موجود از خاک(و همین دو احتمال در مورد آدم نیز وجود دارد.»
اما خلقت بلاواسطه از خاک در اینجا صحیح نیست چرا که حضرت عیسی(ع) بلا واسطه از خاک آفریده نشده است بلکه از جسم مریم(ع) بود که مریم (ع) با واسطه مواد غذائى او را از خاک بوجود آورد.
پس فقط وجه شبه دوم (خلقت با واسطه از خاک) باقى می‌ماند و این مطلب شاهدى بر نظریه تکامل است نه بر نظریه ثبات انواع.
البته این احتمال نیز در آیه فوق بعید نیست که بگوییم وجه شبه پنجم مراد است چرا که مسیحیان نجران اصل خلقت عیسى (ع) و خاکى بودن او را قبول نداشتند و او را غیر مخلوق و ماوراء‌طبیعى می‌دانستند .
پس آیه درصدد رد این نظر آنهاست و در مقام بیان واسطه داشتن یا نداشتن خلقت آنها از خاک نیست . یعنى آیه درصدد رد این نظر آنهاست و در مقام بیان واسطه داشتن یا نداشتن خلقت آنها از خاک نیست.
یعنى آیه درصدد بیان واسطه و عدم واسطه نیست پس نمی‌تواند دلیلى بر نظریه تکامل انواع یا ثبات انواع باشد. (دکتر محمدعلی رضایی کتاب پژوهشایی در اعجاز علمی قران)




2ـ تشبیه از جهت خلقت هر دو از خاک با واسطه (یعنى مواد غذائى تبدیل به نطفه، علقه ... تا انسان شد ) و در عیسی(ع) این کار از طریق حضرت مریم (ع) صورت گرفت و در آدم(ع) از طریق انسانها یا انسانهای نسل قبل از او و بالاخره میمنونها. 3ـ‌تشبیه از جهت نبوت هر دو باشد. 4-تشبیه از جهت علم و عقل هر دو باشد. 5ـ تشبیه از جهت اصل خلقت از خاک (در مقابل مسیحیان که عیسى (ع) را خاکى نمی‌دانستد ) 8- بحار ج 25/25و26 9- همان 10- سفینه البحار + توحید شیخ صدوق 11- بحار ج6/284+ روایتی از امام باقر نیر بدین مضمون هست.
7- روضه کافی حدیث274


سه شنبه 22/6/1390 - 14:39 - 0 تشکر 365328

نظریه داروین از دو قسمت تشكیل شده است اول نظریه تكاملی موجودات كه مبدا خلقت آنانرا از آب دانسته و دوم تكامل انسان از نسل میمون قران در سوره45 سوره نورقسمت اول نظریه داروین را تائید می نمایدو در آنجا می فرماید كه خداوند هر جنبنده ای را از آب آفریده و برخی بر روی شكم راه می رود و برخی بر روی دو پا و برخی بر روی چهار پا به نظر می رسد كلمه دابه در عربی تنها مشمول جنبندگانی غیر از انسان است چون در تعدادی از آیات انسان و دابه را در كنار هم جداگانه بیان نموده است واگر دابه منظور كل جنبندگان و انسان می بود آن گاه در جدا كردن انسان و دابه در برخی آیات جای سوال پیش می آیدهمچنین در لغتنامه دهخدا نیز دابه تنها به موجوداتی غیر از انسان اطلاق گردیده است پس می بینیم همانطور كه علم زیست شناسی تكامل موجودات را از یك منشا ثابت می نماید و در مورد انسان این امر از نظر ژنتیكی به نتیجه نرسیده است قران نیز بر این موضوع صحه گذاشته و منشا خلقت انسان را از سایر موجودات جدا نموده است به نظر من قسمت اول فرضیه منشا انواع داروین از نظر قران صحیح و قسمت دوم آن رد شده است

يکشنبه 27/6/1390 - 18:29 - 0 تشکر 367281

سلام به این شکی ندارم که قران داره درست میگه ولی چرا دانشمندان اسلامی وقتی به تکامل انسان میرسن اعتراض میکنند چرا تکامل در حیوانات داره صدق میکنه؟؟؟ من بیش تر از چندبار این نظریه تو خود تلوزیون ایران وقتی که در مورد موجودات چه انسان و چه بقیه داره توضیح یا بحث میشه دیدم که مورد تایید قرار میگیره ، چرا ؟؟؟؟؟؟

دوشنبه 28/6/1390 - 21:55 - 0 تشکر 367817

سلام.ممنون از بحث خوبتون.تا اون جایی که من می دونم در کتاب فسیل های اسرار آمیز مجموعه علوم ترسناک آخر سر این نتیجه گیری میشه که جد انسان ها به طور غیر مستقیم ی یک نوع میمون یا تو همین مایه هاست.یعنی این میمون دارای دو نوع دسته میشه،یه دسته میشن انسان ها و یه دسته هم جهش یافته ی همون میمونه.بعد انسان ها رو طبقه بندی می کنه که انسان فلان،اسکلتش در این منطقه پیدا شده تا انسانی که آتش درست کرده و انسانی که می تونسته از ابزار استفاده کنه و یه هو انسان هوشمند که ما باشیم.اما از نظرمن کاملا غیر منطقیه.انسان اشرف مخلوقاته.اگه جد ما یه میمونه پس میمون ها هم باید یه سری توانایی های شبه انسانی داشته باشن.اصلا حیوون ها باید یه چیز روح مانندی داشته باشن.یه میمون خود به خود روح پیدا می کنه؟و مسلما با آیاتی که در ابتدای بحث گفته شد نمی تونه جد انسان یه میمون باشه.اگه هم باشه مال انسان های پیشینه نه ما.اون هایی که تا الان اثری ازشون نمونده.فکر کنم برای شما هم مشکل باشه که تصور کنین اون ها حتی وجدانی هم داشتن.به هر حال نظریه تکامل هنوز نقص داره.ما انسانیم و اشرف مخلوقات.باید همیشه معیار ارزش گذاری هامون قرآن باشه.کتابی که میشه بر خلاف آدما همیشه ایمان داشت که حرف درست می زنه.حرف کسی که همه ما بهش ایمان داریم و عاشقشیم.

دوشنبه 28/6/1390 - 21:57 - 0 تشکر 367818

jtayebe گفته است :
[quote=jtayebe;393644;275611]

سلام

ع ساده نبود :(

میگم که زمینه زیاد میخواد...که میشه درس "مولکولی ژنتیک "

اوهههه

چقدر مطلب گذاشتیدااا

یه چند روز وقت بدین منم بخونم  :دی

واقعا،موافقم! 

سه شنبه 29/6/1390 - 6:58 - 0 تشکر 367912

سلام از اینكه این مبحث مهم وجالی رو مطرح كردین تشكر میكنم
می خواستم در مورد آفرینش یاجوج وماجوج وروایت امیر مومنان علی (ع) هم صحبت بشه كه مبحث مهمیه
مثلا این قوم ازكجا آمدند هدف از آفرینش اونها چی بوده وغیره........

جمعه 1/7/1390 - 10:21 - 0 تشکر 369211

من از اول با نظریش موافق نبودم

جمعه 1/7/1390 - 13:43 - 0 تشکر 369272

ashrostaghi گفته است :
[quote=ashrostaghi;549918;275586]دلایل طرفداران تکامل:
به آسانی می‏توان استدلالات آنها را در سه قسمت خلاصه کرد:


دسته چهارمی هم وجود دارند که از نظر شباهت ژنتیکی(ساختار DNA) تکامل رو مورد بررسی قرار میدن

و این روابط رو به صورت درخت تبارزایشی نشون میدن

...کشتی در ساحل امنتر است

                         اما برای این ساخته نشده است...

پس فریاد بزنید:بادبان ها را بکشید...

جمعه 1/7/1390 - 15:55 - 0 تشکر 369356

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سلام
یه سوال:
آیه اصلا عنوان "نظریه" برای نظر آقای داروین درسته یا نه؟ کسی میدونه این اصلا "نظریه" است یا "فرضیه"؟!!
میخوام بدونم آیا نظر داروین اثبات شده ی علمی هست یا نه.

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

جمعه 1/7/1390 - 16:31 - 0 تشکر 369381

medman گفته است :
[quote=medman;497712;369356]اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
سلام
یه سوال:
آیه اصلا عنوان "نظریه" برای نظر آقای داروین درسته یا نه؟ کسی میدونه این اصلا "نظریه" است یا "فرضیه"؟!!
میخوام بدونم آیا نظر داروین اثبات شده ی علمی هست یا نه.

به نام خدا

با سلام ودرود

1-نظریه تکامل داروین یک فرضیه است .یک فرضیه چون براساس علم تجربی است یقین آور نیست .زیرا علم تجربی با ابزار حواس است حواس نیز خطا پذیر است.تغییرپی در پی نظر یه های علمی شاهد بزرگی بر این مطلب است .لذا به طور صد در صد نمی توان آن را پذیرفت .
2-داروین یک عالم علم تجربی است که در مقابل او عالمان تجربی دیگری نظریه او را نپذیرفته اند وآنرا رد کرده اند .مانند اصل انتقال صفات اکتسابی به نسلهای بعد توسط وراثت که دانشمندان جنین شناسی ابطال شده است.
3-صرف دیدن چند فسیل انسانوار نمی توان حکم به تکامل انواع داد زیرا استقراء ناقص حکم قطعی نمی دهد.
4-علامه طباطبایی (ره) گر چه خلقت انسان را جزء ضروریات دین نمی داندولی از نص صریح آیات قرآن خلقت مستقل را استفاده می کند .د رتفسیر آیه213 بقره مینویسدنسل انسانی یک نسل مستقلی استکه از نوع دیگری جدا نشدهواز روی قانون تحول انواعبه وجود نیامده است
همچنین :حجرات ،13.
اعراف ،189.
المیزان ،محمد حسین طباطبایی ،ذیل آیات فوق.


منبع 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.