بسم الله الرحمن الرحیم
لطفاً
در مورد حجاب و چرائی آن توضیح دهید.
پاسخ :
لباس و پوشش پدیدهای است كه به
اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنة جغرافیایی زمین گسترش دارد و از
دیرباز در اقوام و ملل مختلف نوعی پوشش وجود داشته است.[1]
و متأسفانه در غرب با گسترش تفكر لیبرالیسم جنسی و رواج كامیابی
نامشروع، «برهنگی» فراگیر شده كه امروزه شاهد پیآمدهای منفی آن هستند.
لباس و پوشش جدای از حفظ بدن و آراستگی آن دارای آثار فلسفهای عمیق
است و رابطة مستقیمی با فرهنگ مردم دارد. در هر جامعهای نوع و كیفیت لباس
زنان و مردان علاوه بر آن كه تابع شرایط اقتصادی و اجتماعی و اقلیمی آن است
قویاً تابع جهانبینی و ارزشهای حاكم بر فرهنگ آن جامعه و حتی مبین آن
جهانبینی است.[2]
لذا مذاهب مختلف در نوع لباس مردم نقش مؤثری داشتند و در اسلام نیز بر
لزوم پوشیدگی و حجاب به ویژه برای زنان تأكید شده و در قرآن كریم[3] بر رعایت آن تصریح گردیده است.
فلسفه حجاب زن:
برای روشن شدن فلسفه حجاب زن و راز تفاوت آن با پوشش مردان توجه به
مطالب ذیل لازم است.
1ـ توجه به رابطه پوشش با فرهنگ دینی:
براساس فرهنگ اسلامی، انسان موجودی است كه برای رسیدن به كمال و معنویت
خلق گردید. لذا اسلام با تنظیم و تعدیل غرایز به ویژه غریزة جنسی و توجه
واقعی به هر یك از آنها در حدّ حاجت طبیعی، سبب شكوفایی همه استعدادهای
انسان شد و او را به سوی كمال سوق داده است.
2ـ توجه به ساختار فیزیولوژی انسان:
نوع پوشش زن و تفاوت آن با لباس مرد رابطهای مستقیم با تفاوتهای جسمی
و روحی زن و مرد دارد در تحقیقات علمی در فیزیولوژی و روان شناسی زن و مرد
ثابت شده مردان نسبت به محركهای جشمی شهوتانگیز حساسترند و چون برد حس
بینایی زیاد است و چشم از فاصلة دور و در میدان وسیعی قادر به دیدن است و
از سوی دیگر ترشح هورمونها در مرد صورتی یك نواخت و بدون انقطاع دارد،
مردان به صورتی گستردهتر تحت تأثیر محركهای شهوانی قرار میگیرند، اما
زنان نسبت به حس لمس و درد حساسترند و به محركهای حسّی پاسخ میدهند و حس
لامسه برد زیاد ندارد و فعالیتش محدود به تماس از نزدیك است و از این گذشته
هورمونهای جنسی زن به صورت دورهای ترشح میشوند و به طور متفاوت عمل
میكنند تأثیر محركهای شهوانی بر زن صورتی بسیار محدود دارد و نسبت به
مردان بسیار كمتر است.[4] بر مطالب فوق قدرت شگرف غریزة جنسی میان غرایز را
نیز اضافه كنید.[5]
با دقت بر مطالب فوق فلسفه حجاب به خوبی روشن میشود حجاب در اسلام از
یك مسأله كلی و اساسی ریشه گرفته اسلام میخواهد انواع التذاذهای جنسی چه
بصری و لمسی و چه نوع دیگر به محیط خانوادگی و در كادر قانونی اختصاص یابد و
اجتماع تنها برای كار و فعالیت باشد برخلاف سیستم غربی كه كار و فعالیت را
با لذتجویی جنسی به هم میآمیزد، اسلام قایل به تكلیف میان این دو محیط
است و برای تأمین این غرض پوشش و حجاب را توصیه نموده است زیرا بیبندباری
در پوشش به معنای عدم ضابطه در تحریك غریزه و عدم محدودیت در روابط جنسی
است كه آثار شوم آن بر كسی پوشیده نیست.
رعایت حجاب اسلامی آثار زیر را به ارمغان میآورد:
1ـ بهداشت روانی اجتماع و كاهش هیجانها و التهابهای جنسی، و سبب كاهش
عطشسیریناپذیر شهوت است.
2ـ تحكیم روابط خانوادگی و برقراری صمیمیت كامل زوجین، با رواج
بیحجابی و جلوهگری زن، جوانان مجرد، ازدواج را نوعی محدودیت و پایان
آزادیهای خود تلقی میكنند و افراد متأهل هر روز در مقایسهای خطرناك كه
میان آن چه دارند و ندارند قرار میگیرند كه این مقایسهها، هوس را دامن
زده و ریشه زندگی را میسوزاند.
3ـ استواری اجتماع و حفظ و استیفاد نیروی كار و فعالیت، دختر و پسری كه
در محیط كار و دانشگاه، تحریك شهوانی شدند از تمركز و كارایی آنها كاسته
میشود و حكومت شهوت بر اجتماع سبب هرز رفتن نیروی فكری و كاری است.
4ـ بالا رفتن ارزش و امنیت زن و جبران كننده ضعف جسمانی او حربه حیا و
عفاف و حجاب میتواند در نفش عاطفی او و تأثیرگذاری بر مرد مؤثر باشد لباس
زن سبب تقویت تخیّل و عشق در مرد است.[6] و این حریم نگه داشتن یكی از وسایل مرموز در حفظ
مقام و موقعیت زن در برابر مرد است.[7]
اسلام حجاب را برای محدودیت و حبس زن نیاورده، بلكه برای مصونیت او
توصیه نموده است زیرا اسلام راضی به حبس و ركود و سركوبی استعدادهای زن
نیست بلكه با رعایت عفاف و حفظ حریم اجازه حضور زن را داده است[8] و از سوء استفاده شهوانی و تجاری او منع كرده
است.
اما مغرب زمین با آشكار ساختن هر چه بیشتر اعضای متحرك جنسی در عكس،
فیلم و... در گردابی مهلك گرفتار شده و امروز آمار[9] كودكان نامشروع، سقط جنین، طلاق و انواع انحرافات
و بیماریهای جنسی روز به روز بیشتر شده و آنان را گرفتار مشكلات
پیچیدهای نموده است.
منابع برای مطالعه بیشتر:
1ـ مسأله حجاب شهید مطهری، ص 1 الی 120.
2ـ نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری، ص 122، 157 تا 176.
3ـ فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، حداد عادل، تمام كتاب.
4ـ در حریم حجاب، محمد قدسی، حاوی نامهها و حكایات از خانمها پیرامون
حجاب.
5ـ مقدمهای بر روان شناسی زن، مجتبی كاوندی هاشمی، ص 197، 249.
6ـ زن در آیینه جلال و جمال، آیت الله جوادی آملی.
[1] . شهید مطهری، مرتضی، مسأله حجاب، ج 42، ص 21، صدرا
قم، سال 1374 و همچنین هاشمی كاوندی، مجتبی، روان شناسی زن، چاپ سوم، نشر
شفق، قم، سال 1378، ص 213.
[2] . حداد عادل، غلامعلی، فرهنگ برهنگی و برهنگی
فرهنگی، چاپ هفتم، نشر سروش، تهران، سال 1376، ص 9.
[3] . سورة نور، آیة 31، سورة احزاب، آیة 59، 60.
[4] . دكتر محمود بهزاد، مقاله تفاوتهای زن و مرد از نظر
فیزیولوژی و روان شناسی، به نقل از فرهنگ برهنگی و...، ص 64 و همچنین رجوع
شود به كتاب نظام حقوق زن در اسلام، از شهید مطهری، ص 165، 171.
[5] . ویل دورانت، لذات فلسفه، چاپ هشتم، نشر دانشجویی،
تهران، سال 1373، ص 95.
[6] . ویل دورانت، لذات فلسفه، ص 157، 223.
[7] . برای اطلاع بیشتر پیرامون آثار حجاب رجوع شود به
كتاب مسأله حجاب، شهید مطهری، ص 78، 95، و به كتاب مقدمهای بر روان شناسی
زن، ص 197، 203.
[8] . مسأله حجاب، ص 221، 250، و كتاب زن در آیینه جلال و
جمال، ایت الله جوادی آملی، ص 395، 397.
[9] . رجوع شود به كتاب سیمای زن در جهان، زن در آمریكا،
جلیل روشندل، چاپ اول، نشر برگ زیتون، سال 1377، ص 35، 36، 97.
منبع: اندیشه قم