• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 6197)
چهارشنبه 13/5/1389 - 17:16 -0 تشکر 218045
بررسی ارتباط ریاضی و قرآن با یكدیگر*طرح فرا انجمنی بین انجمن معارف و دانش آموزی*

به نام خالق آسمان ها و زمین

سلام و خسته نباشید خدمت كاربران محترم.

در این بحث قصد داریم با همكاری شما عزیزان ارتباط بین علم ریاضی و قرآن را مورد بررسی قرار دهیم.

هدف از اجرا این طرح،معرفی رمز های اعجاز آمیز قرآن كریم و شناسایی ارتباط بعضی از آیات قرآن كریم با یكدیگر  می باشد.

*هنگامی كه مطالب ثبت می شوند دوستان عزیز میتوانند سوالاتشان را مطرح كنند تا مدیران انجمن معارف پاسخگوی عزیزان باشند.

موفق و موید باشید.

یا حق.

دوشنبه 18/5/1389 - 16:46 - 0 تشکر 219359

به نظر من آیاتی از قرآن کریم به طور صریح اعجاز عددی را تایید می کنند، آیاتی مثل:
خداوند متعال می‌فرماید:
إنّا کلّ شیءٍ خلقنهٰ بقدرٍ.ما که هر چیزی را به اندازه آفریده‌ایم: 49 قمر
و می‌فرماید:
و أحصٰی کلّ شیءٍ عدداً. و [خداوند] هر چیزی را به عدد شماره کرده است: 28 جن

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 18/5/1389 - 16:49 - 0 تشکر 219363

حتما این مطالب هم شنیدنیه:

بعد از توضیحی که دربارة اعجاز عددی و اهمیت آن داده شده در اینجا لازم است مقایسه‌ای میان اعجاز عددی قرآن کریم و اهل بیت(ع) انجام داده و کیفیت بروز اعجاز عددی در اهل بیت(ع) را یادآوری کنیم. از جمله این موارد اعجاز عبارتند از:

1. اگر حروف مقطّعه قرآن کریم را که در آغاز برخی از سور آن مانند «الم، کهیعص، الر،...» آمده است، جمع و حروف تکراری را حذف کنیم، جمله‌ای کامل و معنی‌دار به دست می‌آید که عبارت است از : «صراط علیٍّ حقٌّ نمسکه؛ راه امیرالمؤمنین ـ علی(ع) طریق حق است که ما به آن تمسک می‌جوییم».
یا: «علیٌ صراط حقٍّ نمسکه؛ علی(ع) راه حق است که به آن تمسک می‌جوییم».

2. کلمة «کساء» و مشتقّات آن 5 بار [در قرآن کریم] آمده است، به تعداد اصحاب کسا که عبارتند از: حضرات «محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع)».

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 18/5/1389 - 16:49 - 0 تشکر 219365

3. کلمات «امام»، «خلیفه»، «وصیة»، «عصمت»، «آل» و مشتقات آنها 12 بار به تعداد امامان دوازده‌گانه اهل‌بیت(ع) به کار رفته است.

4. کلمه «شیعه» و مشتقات آن 12 بار، نشان دهندة حقانیت مذهب تشیع در پیروی از امام «علی‌بن ابی‌طالب»(ع) که تعداد حروف اسم شریفش 12 است، می‌باشد. همچنین است القاب آن بزرگوار مانند: «امیرالمؤمنین»، «العرو\الوثقی»، «الصّدیق الأکبر» و «یتلوه شاهد منه» که هر یک از آنها از 12 حرف ترکیب یافته است. و این عدد 12 بر کلمة توحید: «لااله‌الا‌الله»، کلمة نبوت: «محمّدٌ رسول‌الله» و کلمة ولایت «علی خلیفة محمد» منطبق است.
پس مانند آنچه که دربارة قرآن کریم دیدیم، اعجاز عددی در مورد عترت پاک رسول خدا(ص) نیز بارز است. اگر در اسامی اصحاب کساء ـ یعنی حضرات محمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) ـ دقت کنیم درمی‌یابیم که از 19 حرف ترکیب یافته است که مطابق تعداد حروف آیة بسمله «بسم‌الله الرحمن الرحیم» ـ خلاصه قرآن کریم ـ می‌باشد.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 18/5/1389 - 16:51 - 0 تشکر 219366

و این تطابق موجود بین حروف بسمله و عترت پیامبر(ص) بر وجود تعادل و تساوی در تمسک به آن دو دلالت می‌کند. پس همچنان‌که فرد مؤمن به وسیلة بسمله خود را از شرّ اجنّه و شیاطین و هر چیز ناپسندی محافظت می‌نماید، به همین ترتیب خود را به واسطة تمسک به اسامی مبارک اصحاب کسا مصونیت می‌بخشد.

این مطلب را روایات ما تأیید و بیان می‌کند که خدای تعالی به هر پیامبری نام‌های معصومین پنج‌گانه را آموخت تا در دشواری‌ها و خطرات به ایشان متوسل شوند؛ مانند: نوح نبی(ع) که درون کشتی لوحی قرار داد. که بر روی آن کف دستی با پنج انگشت آن کشیده شده و بر هر انگشت نام‌های اصحاب کسا(ع) یعنی: محمّد، ایلیا، فاطمه، شبّر و شبیر ـ نقش بسته و در وسط دست این جمله نوشته بود:

«ای خدا و ای یاور من؛ به واسطة لطف و رحمت خویش و به [حقّ] این نفوس مقدس دستم را بگیر. اینان همگی بزرگان و گرامیانی هستند که تو به خاطر ایشان عالم را آفریده‌ای. خداوندا، به برکت اسامی اینان مرا یاری نما، و تو یکتای توانا بر هدایت من به سوی حق و حقیقتی».

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 18/5/1389 - 16:54 - 0 تشکر 219367

در مورد عدد 7:
در روایتی آمده است که امام کاظم(ع) به راهبی فرمودند: «خداوند، چند اسم دارد که اگر به وسیلة آنها خوانده شود، ردّ نمی‌شود؟»
آن راهب عرضه داشت: اسامی خدا زیاد است امّا آنچه که به طور حتم سائلش را ردّ نمی‌کند، هفت تاست.
امام کاظم(ع) فرمودند: «هر تعداد از آنها را که می‌دانی برایم بازگو».
راهب پاسخ داد: به خدا سوگند، هیچ یک از آنها را نمی‌دانم...

محدث قمی می‌گوید:
«مقصود از اسماء هفت‌گانه، همة معصومین(ع) هستند. زیرا نام‌های گرامی ایشان از آن فراتر نیست و آن عبارت است از: «محمد، علی، فاطمه، حسن، حسین، جعفر و موسی» علیهم‌السلام. و بنابراین تأویل «السبع‌المثانی» در این آیة شریفه مشخص می‌شود:
«و لقد آتینٰک سبعاً من المثانی و القرآن العظیم؛7 و به راستی به تو [پیامبر] سبع‌المثانی و قرآن بزرگ را عطا کردیم».

عدد هفت دارای اسرار عظیمی است که در آسمان‌ها و زمین‌های هفت‌گانه، تعداد روزهای هفته، تعداد طواف دور کعبه و تعداد نام‌های امامان(ع) ظهور یافته است»
( منتهی‌الآمال، ج 2، ص 307 - برای آگاهی بیشتر در این موضوع به کتاب «الکشوف فی الإعجاز القرآنی و علم الحروف»، اثر شیخ رضوان فقیه رجوع کنید.)



در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 18/5/1389 - 16:55 - 0 تشکر 219369

در مورد عدد 19 هم در ماهنامه موعود مطالبی خواندم که مسئولیت صحت آنها بر عهده نگارنده است:

در بیان اهمیت عدد 19 آنکه بعضی از امامان(ع) در امور خود آن را به کار می‌گرفته‌اند. از امام علی(ع) روایت شده که آن حضرت(ع) درجنگ‌ها به همراه خود نقشی را حمل می‌کردند که در محیط دایرة آن حروف بسمله در 19 خانه و به ازای هر خانه نامی از نام‌های نیکوی خداوند قرار داده شده بود که با آن حروف آغاز می‌شد. و آن حضرت این را در خط مقدم سپاه حمل می‌نمودند و به وسیلة آن به خداوند توسل می‌جستند تا بر دشمنان غلبه یابند.

همچنین روایت شده، آن هنگام که عطش بر امام حسین(ع) و اصحابش غلبه یافت، آن حضرت(ع)، نیزه‌ای برگرفت و پشت خیمه‌ها 19 خط به سمت قبله کشید و آن را حفر نمود، در اثر آن چشمه آبی جوشید که از آن نوشیدند و سپس از بین رفت و اثری از آن باقی نماند. در اینجا می‌پرسیم؛ چرا آن حضرت(ع) فقط 19 خط کشیدند و نکتة قابل توجه آنکه تعداد این خط‌ها برای مورخ دارای اهمیت بوده که آن را نقل کرده است.

ماهنامه موعود شماره 94
سید حسین نجیب محمد / مترجم: ابوذر یاسری

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 18/5/1389 - 17:32 - 0 تشکر 219378

نكته جالب تر این كه اگر بسم الله الرّحمن الرّحیم های قرآن مجید را آیات ابتدای در نظر بگیریم

113 سوره با این آیه عظیم شروع می شود و تنها یك سوره این آیه ( بسم الله الرّحمن الرّحیم ) در ابتدایش نیامده و آن سوره توبه است . جالب توجه است كه این سوره نیز با حرف ( ب ) شروع می شود .

سوره توبه آیه 1 :

* بَرَاءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلىَ الَّذِینَ عَاهَدتمُّ مِّنَ الْمُشْرِكِینَ(1)

و این نیز یكی از معجزات عدد 114 است كه اگر بسم الله الرّحمن الرّحیم های قرآن مجید را آیات ابتدای در نظر بگیریم تمام 114 سوره با حرف ( ب ) شروع می شود .

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

شنبه 23/5/1389 - 19:29 - 0 تشکر 220963

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

با بسم الله الرحمن الرحیم بیشتر آشنا بشوید!(البته ارتباط ریاضی)

1- بسم الله الرحمن الرحیم 19 حرف است.

--------------------------------------------------------------------------------

2- اگر شماره ترتیب هر كلمه را بنویسیم، بعد از هر شماره تعداد حروف آن را بنویسیم

عدد 13243646 بدست میاید كه قابل قسمت به 19 است.

(شماره ترتیب هر كلمه برای تشخیص بهتر قرمز نوشته شده):

19 X 19 X 36686 = 13243646


--------------------------------------------------------------------------------

3- اگر ترتیب كلمات را با شماره آن از آخر بنویسیم باز ضریب 19 دارد:

46362413 = 19 X 2440127


--------------------------------------------------------------------------------

4- اگر بجای تعداد حروف هر كلمه جمع ارزش ابجدی آن را پس از شماره ترتیب آن بگذاریم باز قابل قسمت به 19 است:

110226633294289 = 19 X 5801401752331


--------------------------------------------------------------------------------

5- اگر ارزش ابجدی هر حرف را پس از شماره ترتیب كلمه بگذاریم، باز قابل قسمت به 19 است:

1260402130305313020084050413020081040 =

19 X 66336954126595422109686863843162160


--------------------------------------------------------------------------------

6- اگر پس از شماره ترتیب هر كلمه حاصل جمع تعداد حروف هر كلمه را با مجموع ارزش‌های ابجدی آن كلمه بگذاریم

باز ضریب 19 دارد. یعنی:

110527033354295 = 19 X 5817212281805

(3 + 102 = 105), (4 + 66 = 70), (6 + 329 = 335), (6 + 289 = 295)


--------------------------------------------------------------------------------

7ـ اگر پس از شماره ترتیب هر كلمه تعداد حروف هر كلمه را به اضافه مجموع حروف كلمات قبل از آن بگذاریم باز ضریب 19 دارد

1327313419 = 19 X 69858601

(0 + 3 = 3), (3 + 4 = 7), (3 + 4 + 6 = 13), (3 + 4 + 6 + 6 = 19)


--------------------------------------------------------------------------------

8- اگر پس از شماره ترتیب هر كلمه حاصل جمع ارزش ابجدی هر كلمه را باضافه مجموع ارزش‌های ابجدی قبل از آن بگذاریم

باز ضریب 19 دارد یعنی:

1102216834974786 = 19 X 58011412367094

چون (102 + 66 + 329 + 289 = 786), (102 + 66 + 329 = 497), (102 + 66 = 168)

میباشد.


--------------------------------------------------------------------------------

9- اگر ارزش ابجدی هر حرف از 19 حرف (بسم الله الرحمن الرحیم) را قبل از شماره ترتیب آن حرف بگذاریم

( عدد 62 رقمی بدست میاید) باز ضریب 19 دارد یعنی:

21602403 1430530657 183092001081140125013 11430152001681710184019 =

19 X 113696858647 ...)

زیر اعداد مربوط به هر یك از چهار كلمه )بسم الله الرحمن الرحیم( خط كشیده شده است. این خط ‌کشی برای درك نكات بعد مفید میباشد.


--------------------------------------------------------------------------------

10- اگر شماره ترتیب هر كلمه (4 و 3 و 2 و1) را در آخر هر عددی كه زیر آن خط‌ كشیده شده است اضافه كنیم

عدد جدیدی بدست میآید (عدد 66 رقمی) كه باز هم ضریب 19 دارد.

216024031 14305306572 1830920010811401250133 114301520016817101840194 =

19 X 113696855849 …)

منبع:سایت ترجمه فارسی قرآن كریم

موفق و موید باشید.

یا حق.

دوشنبه 25/5/1389 - 1:14 - 0 تشکر 221349

moffline گفته است :
[quote=moffline;333036;218046]

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

این هم اولین مطلب درباره ارتباط بین ریاضی و قرآن كریم:...


لطفا توجه كنید كه اگر تعداد آیه‌های قرآن را كم یا زیاد كنیم یا فقط جای سوره‌ها را با هم عوض كنیم

دیگر چنین روابطی وجود نخواهد داشت،

و این نشان دهنده اینست كه تعداد آیات قرآن همین اندازه و ترتیب سوره‌ها نیز به همین ترتیب بوده

و در نتیجه قرآن نمیتواند كار دست انسان باشد.

منبع:سایت ترجمه قرآن كریم

سلام.از مطلبتون لذت بردم.یك موردی است درباره‌ی ترتیب سوره‌ها كه می‌گویم.اینكه بحثی وجود دارد كه آیا ترتیب سور قرآن به صورت توقیفی است(یعنی همان طور كه پیامبر فرمودند ) یا اجتهادی است (یعنی اصحاب آن حضرت ترتیب سوره‌ها را قرار دادند) و آنچه مشخص‌تر است (با توجه به تحقیقی كه كردم)  همان نوع اجتهادی است كه درست می‌باشد. همچنین از قبل می‌دانستم كه قران را خلیفه سوم یعنی عمر مرتب كرده است.در تعداد آیه ها وسوره ها شكی نیست ولی اگر این ترتیب به هم بخورد رابطه مذكور نیز به هم می‌خورد.یا اینكه احتمالا عمر طوری تنظیم كرده كه این رابطه جالب هم باشد كه بنا بر اعتقادات ما شدنی نیست چون معصوم نبوده و عالم هم نبوده و هرگز نمی‌توانسته چنین دقتی كرده باشد.البته بعضی موارد هم رعایت شده:* مسبحات پشت سر هم نیستند*سوره‌ی طس بین دو طسم قرارداده شده و این سه پشت سرهم هستند(نمل بین شعرا وقصص است).*سوره های بزرگ در ابتدای قرآن است وسوره‌های كوچك در آخر (نسبی)*پشت سرهم بودن سوره‌های مكی و مدنی(نسبی)...

نظر شما چیه؟ چه اتفاقی افتاده؟شاید خداوند اینطور خواسته .شاید یك جوری در دل عمر انداخته كه قرآن همچنان معجزه باشد(همانطور كه خداوند از تحریف قرآن جلوگیری می‌كند.)شاید عمر با امام علی (ع) مشورت كرده در این زمینه مثل بعضی موارد دیگر.شاید اصلا قرآن توفیقی بوده و ما اشتباه می‌كنیم .شما اطلاعاتی در این زمینه دارید؟میدونم به بحث ربطی نداره ولی بی ربط هم نیست.در ضمن در آخر تقاضا میكنم از دوستان اگر اعمال شب جمعه را ندیده‌اند نگاه كنند در مفاتیح و ببیند برای خواندن سه طس در شب جمعه چی نوشته شده.(چون صحبت از این سوره‌ها شد و اگر موفق شدید از این به بعد بخوانید)

نشان انسانهاي متعالي دو چيز است:دلهاي سخن پذير و سخنان دل‌پذير.

 

ويژه رمضان،فوايد گرسنگي: http://eshghevadin.blogfa.com

 

جمعه 29/5/1389 - 9:16 - 0 تشکر 222670

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

با تشكر از pghgha گرامی،به خاطر شركتشون در این بحث و ثبت پاسخ مفید و سودمندشان

ان شاءالله در پاسخ بعدیم ادامه معجزات بسم الله الرحمن الرحیم را برایتان ثبت خواهم كرد.

موفق و موید باشید.

یا حق

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.