• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 6207)
چهارشنبه 13/5/1389 - 17:16 -0 تشکر 218045
بررسی ارتباط ریاضی و قرآن با یكدیگر*طرح فرا انجمنی بین انجمن معارف و دانش آموزی*

به نام خالق آسمان ها و زمین

سلام و خسته نباشید خدمت كاربران محترم.

در این بحث قصد داریم با همكاری شما عزیزان ارتباط بین علم ریاضی و قرآن را مورد بررسی قرار دهیم.

هدف از اجرا این طرح،معرفی رمز های اعجاز آمیز قرآن كریم و شناسایی ارتباط بعضی از آیات قرآن كریم با یكدیگر  می باشد.

*هنگامی كه مطالب ثبت می شوند دوستان عزیز میتوانند سوالاتشان را مطرح كنند تا مدیران انجمن معارف پاسخگوی عزیزان باشند.

موفق و موید باشید.

یا حق.

شنبه 30/5/1389 - 0:47 - 0 تشکر 222881

moffline گفته است :
[quote=moffline;333036;222670]

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

با تشكر از pghgha گرامی،به خاطر شركتشون در این بحث و ثبت پاسخ مفید و سودمندشان

ان شاءالله در پاسخ بعدیم ادامه معجزات بسم الله الرحمن الرحیم را برایتان ثبت خواهم كرد.

موفق و موید باشید.

یا حق

باشه.اگه میشه پاسخ سؤال  من را هم بدهید.

نشان انسانهاي متعالي دو چيز است:دلهاي سخن پذير و سخنان دل‌پذير.

 

ويژه رمضان،فوايد گرسنگي: http://eshghevadin.blogfa.com

 

يکشنبه 31/5/1389 - 13:33 - 0 تشکر 223254

به مطلب زیر توجه کنید:

حجت‌الاسلام علی احمد ناصح، عضو هیئت علمی دانشگاه قم و رئیس دانشکده علوم قرآنی این دانشگاه، عضو هیئت مؤسس انجمن قرآن‌پژوهی حوزه، نویسنده کتاب‌های «٢٠ نکته در نقد ترجمه قرآن چاپ عربستان سعودی» و «تاریخ تفسیر قرآن کریم» است.

حجة‌الاسلام ناصح با بیان اینکه پیرامون ترتیب و چیدمان فعلی سوره‌های قرآن مباحث بسیاری مطرح است، گفت: دو دیدگاه عمده در مورد کیفیت و چگونگی چیدمان سوره‌های قرآن وجود دارد. برخی معتقدند ترتیب فعلی قرآن همان ترتیبی است که در زمان پیامبر نیز وجود داشته است و در اصطلاح ترتیب قرآن «توقیفی» است و اجتهادی نیست. یعنی به دستور خود خداوند و زیر نظر شارع مقدس، قرآن به این صورت چیده شده است.

این قرآن‌پژوه معاصر در تعریف «توقیفی» بودن قرآن گفت: توقیفی یعنی متوقف بر آن است که به چه صورتی جای آیات مشخص شده باشد. وی با تأکید بر اینکه در «توقیفی» بودن قرآن کریم، اتفاق نظر وجود دارد، ادامه داد: حال سؤالی مطرح می‌شود که آیا قرآن به همان ترتیب نزول مرتب شده است یا خیر؟ در اینکه ترتیب فعلی برخلاف نزول است؛ هیچ شکی وجود ندارد. گرچه برخی این نظریه را مطرح کرده‌اند که چینش قرآن فعلی نیز همان قرآن پیامبر است، اما نظر عمده و قابل قبول میان دانشمندان اهل سنت و تشیع این است که چینش فعلی قرآن برخلاف ترتیب نزول آن است.

رئیس دانشکده علوم قرآنی قم در مورد دلایل عدم تطبیق چینش فعلی قرآن با ترتیب نزول سوره‌ها گفت: در حال حاضر برخی سوره‌ها وجود دارند که در اول قرآن قرار گرفته‌اند، در حالی که می‌دانیم این سوره‌ها «مدنی» هستند و در سال‌های اولیه بعثت نازل نشده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بنابراین ترتیب فعلی قرآن، توفیقی است و ضمن اینکه بر اساس ترتیب نزول نیست. اما چرا به این شکل مرتب شده است، قضیه‌ای مصلحتی است. یعنی پیامبر در آن زمان این‌چنین تشخیص دادند و پیامبر شخصاً جایگاه آیات را در هنگام کتابت آن مشخص می‌کردند.

حجة‌الاسلام ناصح با تأکید بر توقیفی‌بودن ترتیب سوره‌های قرآن گفت: بحث مطرح دیگر در مورد چینش آیات است. مثلاً چرا فلان آیه جزو فلان سوره است و شماره آن نیز فلان‌عدد است. تعیین جای آیات و نحوه چینش آیات در قرآن به دستور پیامبر صورت گرفته و در این مورد اتفاق نظر وجود دارد.

وی ادامه داد: نظر عمده این است که چینش آیات و شکل‌گیری سوره‌ها قطعاً توفیقی است و هیچ شک و شبهه‌ای در این مورد وجود ندارد. سؤال دیگری که پیش می‌آید این است که آیا ترتیب آیه‌‌ها نیز توفیقی است یا خیر؟ اکثر اندیشمندان و قرآن‌پژوهشان همچون «آیت‌الله معرفت» معتقدند؛ چینش آیات در ضمن سوره‌ها توقیفی است، اما ترتیب خود آیات توقیفی نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: بزرگانی همچون «آیت‌الله خویی» نیز معتقدند که چینش آیات توفیقی است اما ترتیب سوره‌ها توقیفی نیست، بلکه اجتهادی است. یعنی بعد از رحلت پیامبر (ص) و در زمان صحابه هنگام تدوین و جمع‌آوری قرآن این اتفاق رخ داده است.

حجة‌الاسلام ناصح در توضیح دلایل دلایل معتقدان به چینش اجتهای سوره‌های قرآن گفت: این افرادمعتقدند؛ اگر چینش فعلی توقیفی بود، هیچگاه امیرالمؤمنین (ع) در قرآنی که منسوب به آن حضرت است را برخلاف قرآن فعلی چینش نمی‌کرد. مصحف امیرالمؤمنین به ترتیب نزول سوره‌ها بوده است و مورخان بیان می‌کنند؛ شیوه چینش سوره‌ها در مصحف امیرالمؤمنین (ع) خلاف قرآن امروزی بوده است.

حجة‌الاسلام ناصح در ادامه این گفت‌وگو، چینش فعلی سوره‌های قرآن را اجتهادی دانست و گفت: چینش فعلی اجتهادی است اما شکل‌گیری سوره‌ها قطعاً توقیفی است. این کار به دو شکل صورت می‌گرفته است.

عضو هیئت مؤسس انجمن قرآن‌پژوهی حوزه ادامه داد: در اکثر قریب به اتفاق آیات این گونه بود که پیامبر به کاتبان وحی می‌فرمودند تا وقتی که «بسم‌الله الرحمن الرحیم» جدید نازل نشده است، آیه‌ای که بیان می‌شود را در ادامه آیات قبلی بنویسند. کسانی که چینش را توقیفی می‌دانند، ترتیب طبیعی را در تدوین قرآن در نظر دارند.

وی با تأکید بر اینکه در چینش آیات قرآن، موارد استثناء نیز وجود دارد، گفت: گاهی با اینکه «بسم‌الله...» جدید نازل نشده بود (سوره قبلی تمام نشده) یک یا چند آیه نازل می‌شد و پیامبر مستقیماً جای این آیات را تعیین می‌کرد. مثلاً پیامبر (ص) امر می‌کرد؛ آیه جدیدی که نازل شده است، میان آیات «دین» و «وصیت» قرار گیرد.

نویسنده کتاب «تاریخ تفسیر قرآن کریم» تصریح کرد: در جمع‌بندی کلی می‌توان گفت؛ ترتیب چینش آیات توقیفی است، اما این توقیف در برخی موارد استثنائی به صورت دستوری بوده است. یعنی بیش از ٩٥ درصد چینش آیات به صورت طبیعی است و کمتر از 5 درصد آیات با توصیه و تأکید شخص پیامبر (ص) به ترتیب نزول در جای خود قرار نگرفته‌اند.

منبع شیعه آنلاین

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 1/6/1389 - 0:59 - 0 تشکر 223527

جالب بود.پس ترتیب سوره ها همان اجتهادی است ولی آیه ها توفیقی است .حالا چگونه این رابطه جالب برقرار است در حالی كه ترتیب سوره‌ها توفیقی نیست؟

نشان انسانهاي متعالي دو چيز است:دلهاي سخن پذير و سخنان دل‌پذير.

 

ويژه رمضان،فوايد گرسنگي: http://eshghevadin.blogfa.com

 

دوشنبه 8/6/1389 - 15:23 - 0 تشکر 225829

در پاسخ به سوال دوست عزیز "pghgha" که در مورد ارتباط اعجاز عددی با توقیفی و اجتهادی بودن ترتیب سوره ها گفتند، فکر می کنم لینک زیر مفید باشه:

http://www.tebyan.net/Religion_Thoughts/Articles/QuranicArticles/2009/5/5/90991.html

متن رو در پاسخ بعد می گذارم تا استفاده کنید.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 8/6/1389 - 15:28 - 0 تشکر 225832

كتاب عبدالرزاق نوفل اعجاز عددى در قرآن‏كریم نام دارد و به قلم قرآن‏پژوه و قرآن‏شناس دانشور معاصر، آقاى مصطفى حسینى طباطبائى به فارسى ترجمه شده است.

ذیلاً تعدادى از آمار و ارقام شگفت‏آور عبدالرزاق نوفل نقل مى‏شود:

- واژه دنیا در قرآن كریم 115 بار به‏كار رفته است، و واژه آخرت هم همین تعداد.

- شیاطین 68 مرتبه، ملائكه هم همین تعداد.

- حیات 71 بار، موت هم همین تعداد.

- علم و معرفت ومشتقات آنها 811 بار، ایمان و مشتقات آن‏هم همین تعداد.

- ابلیس یازده بار، و استعاذه از او هم به‏همین تعداد.

- كلمه یوم به‏معناى روز(به‏صورت مفرد) 365بار به‏تعداد روزهاى‏سال (شمسى) در قرآن به‏كار رفته است. و به‏صورت تثنیه و جمع سى بار، به‏تعداد روزهاى ماه.

- كلمه شهر به‏معناى ماه، 12 مرتبه در قرآن دیده مى‏شود به‏تعداد ماه‏هاى سال.

اما كتاب دكتر ابوزهراء النجدى قرآن‏پژوه شیعه من الاعجاز البلاغى و العددى للقرآن الكریم نام دارد و چنان‏كه از نامش برمى‏آید به‏عربى است و هنوز به‏فارسى ترجمه نشده است و از نظر شگفتى‏هاى ریاضى به‏پاى كار رشاد خلیفه و عبدالرزاق نوفل نمى‏رسد.

ذیلاً چند تناسب و ظرافت عددى قرآنى را كه او پیدا كرده و در كتاب پیش گفته آورده است، نقل مى‏كنیم:

- ساعت/ الساعة در قرآن كریم 24 بار به‏كار رفته است به تعداد ساعات شبانه‏روز.

- سماوات السبع یا سبع سماوات، هفت بار به‏كار رفته است.

- «سجد» و مشتقات آن 34مرتبه به‏كار رفته است كه برابر مجموع سجده‏هاى هفده ركعت نماز شبانه‏روزى است، از قرار هر ركعتى دو سجده، جمعاً 34 سجده.

- لفظ صلاة و قیام و اقیموا و مشتقات آن 51 بار به‏كار رفته است كه برابر با هفده‏ركعت نماز واجب و 34 ركعت نماز مستحب شبانه‏روزى است.

- مشتقات وصى/ توصیه به‏تعداد اوصیاى الهى دوازده بار به‏كار رفته است.

- لفظ شیعه و مشتقاتش دوازده بار در قرآن به‏كار رفته است.

- مشتقات فرقه، 72 بار به‏كار رفته است و این به‏تعداد 72 فرقه اسلامى است.

در پایان این نكته گفته شود كه این‏گونه پژوهش‏ها جنبه تفننى دارد، و ارزش طراز اول علمى ندارد.

برگرفته از:

درسنامه علوم قرانی سطح 2، حسین جوان آراسته

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

دوشنبه 8/6/1389 - 15:28 - 0 تشکر 225833

سطر آخر بیان می کند که در پایان این نكته گفته شود كه این‏گونه پژوهش‏ها جنبه تفننى دارد، و ارزش طراز اول علمى ندارد.

ضمنا توجه داشته باشید:
- اعجاز عددی هیچ مبنای قرآنی یا روایی ندارد.
- آنچه در فوق نقل شد هیچ ارتباطی با ترتیب سور ندارد.
- به بحث های اعجاز عددی که به گونه ای با ترتیب سور مرتبط است، نقدهایی وارد شده و در میان علمای شیعه مخالفانی دارد همانطور که بحث توقیفی و اجتهادی بودن ترتیب سور موافقان و مخالفانی دارد.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 9/6/1389 - 15:11 - 0 تشکر 226266

اشکالات اعجاز عددی
بسیاری از این آمار و ارقام که در تناسب واژگان قران از نویسندگان مختلف نقل شده است در مقام محاسبه ، درست نیست و نیازمند نگاه خوشبینانه است.

بر فرض صحت نیازمند توجیهات و تکلفات فراوانی است که عملا این تناسب ها را از اعجاز بودن دور می کند.

برای مثال :


1-در شمارش کلمه ( یوم ) برای این که به عدد 365 برسند ( عدد روزهای سال ) گفته اند که باید ( یوم ) را به صورت مفرد در نظربگیریم ، زیرا اگر ( ایام ) و ( یومین ) را به حساب آوریم ، به عدد مطلوب نمی رسیم .



اما باز هم منظور آنها تامین نمی شود زیرا ( یومئذ ) و ( یومکم ) و ( یومهم ) نیز باید از لیست خارج شوند در حالی که اینها هم مفرد هستند.


اگر منظورشان از مفرد این است که به یوم هیچ حرفی متصل نباشد ، در این صورت باید ( بالیوم ) و ( الیوم ) و ( فالیوم ) را نیز از لیست خارج کرد و در این صورت آمار ما از 365 بسیار کمتر می شود .

خلاصه این افراد برای رسیدن به عدد 365 از هیچ اسلوب منطقی پیروی نکرده اند.



2-در مواردی که آمارشان به حد نصاب نمی رسد ، به دنبال مشتقات آن واژه خاص رفته و می کوشند با اضافه کردن مشتقات ، نصاب لازم را تهیه کنند .
و این سوال بی جواب می ماند که چرا در بعضی موارد باید مشتقات را به حساب آوریم و در بعضی موارد فقط به آمار مفرد آن واژه بسنده کنیم؟
و عجیب تر اینکه می گویند در بعضی واژه ها مثل (جهنم) و ( جنات )، در یکی به صورت مفرد و دیگری به ضمیمه مشتقات باید به مطلوب نایل شد.



3-در مواردی دو واژه در مقابل هم قرار می گیرند که هیچ ربطی به هم ندارند.

مثلا واژه ( یفسد ) و مشتقاتش را شمارش می کنند و چون با واژه ( یصلح )برابر نیست سراغ واژه ( ینفع ) می روند. در حالی که برای آشنایان به زبان عربی واضح است که ( یفسد ) در مقابل ( یصلح ) می باشند نه ( ینفع ).

به جای اینکه ( قلتم ) را با ( قلنا ) بسنجند با ( اقوال ) مقایسه کرده اند.
بین ( مصیبت ) و ( شکر ) چه ارتباطی هست ؟ آیا در برابر ( مصیبت ) باید ( صبر ) نمود یا ( شکر ) کرد؟ مگر قرآن نمی فرماید ( واصبر علی ما اصابک ان ذلک من عزم الامور ) به احتمال قوی آقایان وقتی دیدند واژه ( صبر ) و مشتقات آن با واژه ( مصیبت ) مساوی نیست ؛ سراغ واژه ( شکر) رفته اند.



4-کلمه ( قالوا ) و ( قیل ) به طور دقیق با هم برابر نیستند یعنی ( قیل ) 333 مرتبه و( قالوا )332 مرتبه در قرآن آمده است.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

يکشنبه 21/6/1389 - 2:17 - 0 تشکر 230190

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

با تشكر فراوان از دوستانی كه در این بحث شركت كردند.

از oooooj گرامی،هم به خاطر پاسخگویی به سوالات كاربران بسیار متشكرم.

*در ضمن دوستانی كه در این بحث شركت كردند در صورت تمایل نتیجه گیریشون را هم در همین جا بنویسند. 

موفق و موید باشید.

یا حق. 

يکشنبه 21/6/1389 - 9:47 - 0 تشکر 230212

با تشکر از moffline گرامی

همونطور که دوستان گفتند بحث اعجاز عددی مورد قبول همه علما نیست و بعد از طرح این تئوری از طرف رشاد خلیفه کتاب های زیادی در نقد این نظریه و بیان اشکالات پیرامون آن نوشته شد. از طرفی این نوع اعجاز ریشه روایی ندارد.

البته شخصیت خود رشاد خلیفه که مدعی این اعجاز بود مورد تشکیک است چون مدتی بعد از طرح این نظریه با استفاده از همان اعداد ادعا کرد تعدادی از ایات قران بعد ها اضافه شده و اشاره به تحریف قران کرد...

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
يکشنبه 21/6/1389 - 9:53 - 0 تشکر 230214

نکته مهمی که در ارتباط با رشاد خلیفه اولین مدعی اعجاز عددی باید به آن توجه شود:

سید مرتضی علوی نویسنده کتاب ریاضیات و قرآن در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با اعجاز عددی قرآن اظهار داشت:
ادعای اعجاز عددی از سوی رشاد خلیفه مطرح شده و این فرد پیرو فرقه بابیت است، فرقه ای که عدد ۱۹ را مقدس می دانند گفت: تقدس عدد ۱۹ در فرقه بابیت به نوعی است که سال بابی دارای ۱۹ ماه است و هر ماه دارای ۱۹ روز است.

اصل طرح ریزی این ادعا براساس عدد ۱۹ بوده است و پس از که متوجه شدند این قانون عدد ۱۹ در تمام موارد صحت ندارند مدعی شدند که قرآن تحریف شده است.

هنگامي که مقدمات نعمتها به شما مي رسد دنباله آن را به واسطه کمي شکر گزاري از خود دور نسازيد .
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.