• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 8038)
دوشنبه 7/10/1388 - 11:34 -0 تشکر 172466
تقیه چیست؟؟؟

 

به نام خدا

سلام

 

تقیه در قرآن

 

خدای تعالی فرمود: لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم

(شما مومنان دشنام به آنان که غیر خدا را میخوانند میدهید تا مبادا آنها نیز از روی دشمنی و جهالت خدا را دشنام دهند)

و حضرت صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمود: پس دشنام ندهید ایشان را، زیرا ایشان دشنام میدهند بضرر شما (یعنی بموالیان شما) و حضرت صادق (ع) فرمود: هر که دشنام دهد ولی خدا را بتحقیق خدای تعالی را دشنام

داده، و پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بعلی (ع) فرمود: یا علی هر که ترا دشنام دهد مرا دشنام داده و هر که مرا دشنام دهد خدای تعالی را دشنام داده.

تقیه واجب است و برداشتن آن جایز نیست تا خروج حضرت مهدی (عج) پس هر که آن را ترک کند قبل از خروج حضرت، از دین خدای تعالی و از دین امامیه خارج است و خدا و رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (ع) را مخالفت کرده.

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 21:55 - 0 تشکر 172642

به نام خدا

سلام

nhashemi گرامی وعزیز از توجه تون به بحث ممنونم ...سوال خیلی خوبی پرسیدید ....

وظیفه ما شیعیان در این عصر فتنه چیست؟؟؟؟

اگر دومین پست همین مبحث رو خوانده باشید تا حدودی به جواب سوال میرسید همان پاسخ دانشمند اهل تسنن

آری دشمنان اسلام برای خشمگین کردن شیعه دست روی حساسترین چیز میگذارند توهین به قران وامام ورهبر عزیز

طبق گفته خودشان آنها با این کار میخواهند شیعیان را به خشم آورند تا آنها هم مقابل به مثل کنند وبه انها توهین کنند یا کاری انجام دهند تا دستاویزی باشد برای مسخره کردن شیعیان

ولی شیعیان همیشه آگاه وبیدار طبق فرامین قرآن عمل میکنند ودست به هیچ عمل نسنجیده ای نمیزنند که به ضرر اسلام باشد ......

بهترین کار در این عصر حفظ آرامش ،پرهیز ازایجا د هر گونه تنش ونا ارامی ،خنثی کردن توطئه های دشمنان با بیداری

اطلاع رسانی ورسوا کردن منافقان ،پشتوانه وهمراه نظام بودن ،گوش به فرمان رهبر عزیز ،پرهیز از هر گونه رفتار احساساتی

نگذاریم بار دیگر داستان صفین تکرار شود ...با تمام تلاش مولایمان علی ع ولی باز هم عده ای از یارانش فریب خوردند واز جنگیدن امتناع کردند ....این منافقان در روز عاشورا به قرآن وعترت اهانت کردند ...اما دیدید که مردم همیشه در صحنه بهترین کار را انجام دادند وبا تظاهرات وحفظ ارامش رهبر را یاری کردند وباعث خوشنودی دل امام زمان عج شدند ......

این روزها نقل همه مجالس این صحبت هاست باید خیلی دقت کردومراقب حرفهامان باشیم نگویید حرف من به جایی برنمیخوره

هرگز چنین تصور نکنید!!!!زیرا هر عکس العملی میتونه به نفع یا به ضرر اسلام باشه ....

صعه صدر خیلی در این زمان میتونه حلال مشکلات باشه ...سعی کنیم اجازه ندهیم بین خودیها اختلاف پیش بیاد اگرم توهینی شنیدی مراقب عکس العملمان باشیم

مگه این اولین توهینه؟؟؟!!!داستان بنی صدر رو یادمون رفته؟؟؟!!!!

شهیدانی همچون چمران ،همت،جهان ارا......رو یادمون رفته چطور با وجود منافقین جنگیدن ....

هم با منافق جنگیدن وهم با دشمن اما با درایت وسعه صدر ......اون موقع خیلیها میگفتند که چرا اینها که میدونند بنی صدر منافقه ولی چیزی نمیگن؟؟؟؟؟

اگر کتاب دا رو خوانده باشید نمونه همین زهرا خانم عزیز که با سن کمشون در جبهه حضور داشتند این خانم بسیجی عزیز خوب با کار بنی صدر اگاه بود به همین خاطر با منافقین دهن به دهن میشد چون میدید راحت به امام خمینی توهین میکنند واین باعث ناراحت شدنش میشد

اگرچه عاشق امام بود اما گاهی کاری میکرد که اگر صبر میکرد وانجام نمیداد بهتر بود

همان زمانیکه به اتاق جنگ رفته بود وملاقات شهید چمران ازشون سوال کرد چرا شما که میدونید بنی صدر منافقه چرا کاری نمیکنید؟؟؟

شهید چمران با ارامش کامل گفتند :مصلحت اینه سکوت کنیم وبه جنگ با دشمن بپردازیم واز ایجاد تفرقه داخلی جلوگیری کنیم

وظیفه ماهم در این عصر اینه که سکوت کنیم وگوش به فرمان رهبر باشیم ودفاع بیخود نکنیم ....مردم نا اگاه را با حفظ ارامش وصعه صدر با حقایق اشنا کنیم ....اطلاع رسانی وبیدار بودن در این عصر بهترین کار است .

ببخشید زیاد شد اما این وظیفه همه ما شیعیان در این عصر هست ......

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 7/10/1388 - 22:3 - 0 تشکر 172649

به نام خدا

سلام

در كجا تقیه حرام است؟؟؟چرا امام حسین ع همانند برادر بزرگوارشان تقیه نکردند؟؟

موثقه ی مسعدة بن صدقه از امام صادق علیه السلام:

قال: تفسیر ما یقتی مثل ان یکون قوم سوء ظاهر حکمهم و فعلهم علی غیر حکم الحق و فعله فکل شی ء یعمل المؤمنین بینهم لمکان التقیه مما لا یؤدی الی الفساد فی الدین فانه جائز»

در این روایت شرط شده است که تقیه نباید موجب فساد در دین شود.

موقعیت اباعبدالله الحسین (ع) در مقابل یزید به گونهای بود که بیعت از روی تقیه نیز جایز نمی بود؛ چرا که یزید کمر به هدم اسلام بسته بود و هر گونه مماشاتی با او میدان دادن به محو آثار رسالت و وحی تلقی می شد ، برخلاف موقعیت تاریخی علی علیه السلام در مقابل خلفای سه گانه.

كه در بعضى از موارد تقیه كردن حرام است و آن در جایى است كه اساس دین و اسلام و قرآن، یا نظامهاى اسلامى به خطر بیفتد، در چنین مواردى باید عقاید را اظهار نمود هر چند انسان قربانى اظهار عقیدهاش شود، و معتقدیم قیام امام حسین (ع) در عاشورا و كربلا، درست در راستاى همین هدف بود، چرا كه حكام بنى امیه اساس اسلام را به خطر افكنده بودند، و قیام امام حسین (ع) پرده از كار آنها برداشت، و جلو خطر را گرفت.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 8/10/1388 - 15:51 - 0 تشکر 172802

سلام گلهای خوبم 

متشکر از پاسخ خوبت

واقعا مونده بودم چیکار کنم

خدا خیرت بده

سه شنبه 8/10/1388 - 21:52 - 0 تشکر 172901

به نام خدا

سلام

أساسا مفهوم تقیه چیست؟.

ماده «تقیه» به معنای حفظ و نگهداری، اصلاح علماء امامیه میباشد؛ چون کتمان نمودن واقعیتها و سرپوش نهادن بر حقائق در جهت حفظ و امنیت جانی و مالی از دست یغماگران دنیا تقیه شرعی و دینی است.

بنابراین فلسفهی تشریع تقیه، تبیین احکام الهی در پوشش دفع خطرات، و روشن گذاشتن چراغهای فروزان هدایت میباشد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 8/10/1388 - 22:3 - 0 تشکر 172904

به نام خدا

سلام

مثل تقیه

تقیه همچون شمعی میماند که اگر آن شمع را بدون پوشش و در هوای آزاد همراه با وزیدن باد روشن کنید ثانیهی بعد خاموش میگردد ولی اگر تاری را در جلوی او نصب کنید تا از هدایت باد به او جلوگیری کند شاید پشت پرده روشنایی شمع پیدا نباشد ولی دوام و باقی ماندن روشنائی او حتمی خواهد بود.

در طول تاریخ اسلام، قهرمانان و مجاهدانی بودند که به هیچ وجه حاضر نبودند در برابر دشمنان دین، تسلیم گفتههای آنان بشوند، شهادت را به جان میخریدند ولی کلمات شرکآمیز و کفر گونهی آنان را به زبان جاری نمیکردند. اگر این گونه شهادت طلبیها که همواره در کمین عاشقان اسلام بوده است ادامه پیدا میکرد، اسلام مواجه با از دست دادن بهترین سرمایههای تبلیغی میشد. کمکم انسانهای ممتاز همچون شمع، خاموش میگشتند و خسارت زیادی وارد میشد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

جمعه 18/10/1388 - 15:48 - 0 تشکر 174890

با سلام.امام حسن كه امام دوم شیعیان میباشد، او دور ترین افراد از تقیه و دورویی با مردم بود و صلح او با معاویه خود به این امر شهادت میدهد، صلح امام حسن عملی انقلابی بود كه رأی و اندیشه عمومی محیط را در ایشان در هم ریخت. ایشان با این عمل از سوی بسیاری از شیعیان پدرش كه صلح را نمیخواستند، مورد معارض صریح قرار گرفت. حتی سلیمان ابن صرد كه از بزرگ شیعیان علی بود او را مخاطب قرار داده و به او گفت:«السلام علیك یا مذل المؤمنین» یا«سلام بر تو ای ذلیل كننده مؤمنان».جبهة مخالف صلح نیز از مردمی قوی و شدید تشكیل شده بود، و امام حسن از دست آنان رنج بسیار برد، اما با همه اینها هرگز تسلیم آنان نشده، و در مقابل آنها شجاعانه ایستادگی كرد.پس بگذارید بگویم: اگر تقیه در گوشه ای از قلب امام حسن جای داشت، آیا با معاویه صلح میكرد، یا اینكه به ندای جبهه مخالف صلح پاسخ مثبت میگفت. و به جنگ با معاویه پرداخته، و حكومت را به عنوان خلیفه منتخب و شرعی مردم دردست میگرفت؟ سپس نوبت به امام حسین میرسد كه بر ضد یزید ابن معاویه شوریدن گرفت و سخنان كسانی كه او را به باقی ماندن در مدینه نصیحت كرده، و او را از مسافرت به عراق منع میكردند، قبول نكرد. هر كسی كه انقلاب حسین را بررسی كند، بخوبی خواهد دانست كه قبل از درگیری عاشورا، امام حسین، از عاقبت خود، فرزندان و یارانش، و اهل بیتش آگاه بود، و این امور را از قبل پیش بینی كرده بود . پس او در شب دهم محرم همه یارانش را گرد هم آورد، و به آنان گفت كه فردا روز قتال است، و بدون شك او مقتول خواهد بود. و به همه اصحابش اجازه داد تا در صورت تمایل جبهه قتال را ترك گویند، و به آنان گفت:«شب را وسیله ای بر گیرید، و به شهرهای خودبروید». پس هر آن كسی كه میخواست موضع را ترك گفته، و هر آن كه میخواست در آنجا باقی ماند، تا همراه حسین شهید شده، و نامش برای همیشه جاوید بماند. پس آیا در مثل چنین انقلابی، شیعه هیچ اثری از تقیه میبیند. و یا حتی شمه ای از آن به مشام میرسد؟سپس نوبت به امام «علی ابن حسین» یا امام «سجاد» میرسد. او معاصر با كشتار كربلا بود، اما به سبب بیماریش نتوانست در قتال شركت كند و همراه با كسانی كه پس از مقتل پدرش به اسارت در آمدند، او نیز اسیر گشته، و در حالیكه با زنجیر به شتر بسته شده بود او را از كربلا به شام بردند و بدون شك آن تصویر غم انگیز و دردناك آلوده با خون و اشك كه او در روز عاشورا مشاهده كرد. و ذلت و سختیی كه همراه با اسیران در راه كربلاء به دمشق تحمل نموده بود، همواره و در طول شب و روز تصویر ساز ذهنش بود. او همه هم و كوشش خود را بر عبادت گذاشت، و در اطراف روز و دل شب به گریه و عبادت میپرداخت، آنچنان كه به او لقب «بكاء» (كسی كه زیاد میگرید) داده بودند. جلوه هایی از آن غم و اندوه سرمدی كه قلب امام را میفشرد را میتوان در كلام و خطبه های ایشان بر ضد خلافت امویان مشاهده نمود. خلافتی كه تا به آن روز بر منابر به سب و ناسزاگویی جدش، امام علی میپرداخت امام سجاد پس از خود پنجاه و چهار دعا برجای گذاشت، كه در كتابی واحد گرد آوری گردیده و«صحیفیه سجادیه» نام دارد.كسی كه این ادعیه را بخواند یقینا خواهد دانست كه «تقیه» در قلب امام سجاد هیچگونه جایی نداشت، چون ایشان به زیبایی هر چه تمام تر در نص و مضمون این ادعیه، به موجودیت خلافت اموی حمله گر میشوند. به راستی كه این ادعیه انقلابی از امامی صادر شده اند كه خود شاهد بزرگترین انقلاب اسلامی بود، هر چند كه این انقلاب بزرگ در زمانی بسیار كوتاه انجام گرفت، اگر ایشان نتوانست با خون خود در این انقلاب شركت داشته باشد. هم اكنون او را میبینیم كه چگونه با سخنان خود همچون شمشیری برنده به پیكر خلافت اموی مینوازد. هنگامیكه در یكی از ایام امام سجاد قصد طواف خانه خدا را میكند. همه حجاج به احترام وی راه را برایش باز میكنند. و خلیفه «هشام ابن عبدالملك» كه در بین حجاج به طواف میپردازد، این مشهد را میبیند، در حالیكه مردم به او ارجی نمی نهند. امام نیز او را میبیند اما وقعه ای نمینهد. هشام از این مشهد به غیظ آمده، و متجاهلا میپرسد: «او كیست »؟ در حالیكه به سجاد اشاره میكند. قضاء و قدر حكم میكند كه «فرزدق» شاعر در آنجا حاضر باشد. و در جواب هشام این شعر را میسراید (ترجمه)«این سؤال تو كه او كیست برای او ضرر نداردزیرا عرب و عجم می شناسند كسی را كه تو انكار می كنیاین پسر بهترین بندگان خداستاین امام متقی و طاهر و عالم استاگر ركن مسجد بداند چه كسی آمده كه او را ببوسدخود ركن موضع قدم او را خواهد بوسیداز حیاء سرش را پائین انداخته و از مهابتش در مقابلش سر به زیر انداخته اندپس سخن نمی گوید، مگر زمانی كه لبخند می زند».هر كسی كه به این دیدار خشك كه بین خلیفه حاكم و امام به وقوع می پیوندد نظر بیافكند، به یقین درك خواهد كرد كه تقیه هیچگونه جایی در قلب امام ندارد. «سپس نوبت به مؤسسان مدرسه فقهي جعفري يعني باقر» و پسرش «امام صادق» ميرسد. هر دوي اين امامان جليل در مدينه منوره، در مسجد نبوي بدون هيچ ترس و واهمه اي به نشر و تدريس ميپرداختند. امام باقر معاصر با خلافت امويان بود، و امام صادق هم عصر با انتهاي خلافت اموي و آغاز خلافت عباسيان ميزيست. خلافت هاي اموي و عباسي همواره با اين دو امام در اختلاف بودند، و به مدرسه فقهي اين دو امام رضايت نمي دادند. امام اين امامان بزرگوار حق رسالت را ادا نموده، و فقيهان و علماي بسياري از آنان درس گرفته، و به اداي رسالت مشغول شدند. اينچنين است كه ميبينيم اين دو امام بدون هيچ واهمه اي از سلطه حاكم، به اداي واجب پرداخته و وظيفه خود را انجام دادند.و بسيار عجيب است كه برخي از راويان شيعه رواياتي را در واجب بودن تقيه از امام صادق نقل ميكنند، در حاليكه ايشان و شيعيانشان هرگز احتياجي به تقيه نداشتند. امام صادق در مسجد نبوي به تدريس ميپرداخت و همواره شاگردان و مستمعين ايشان كه سر به هزاران ميزدند او را احاطه ميكردند. پس ميخواهم بپرسم كه مدرسه اي فقهي كه با اين وسعت و كثرت طلاب بكار مشغول بود . آيا ميتواند بر تقيه بنا شده باشد؟ و امام در بنا و ساختار اين مدرسه فقهي كه اساس آن بصورت علني براي مسلمانان زده شده است، و شامل هر دوي ياران و دشمنان امام ميشوند، چگونه تقيه اي بكار برده شده است؟و امام موسي بن جعفر هم با خليفه عباسي هارون الرشيد سازگاري نداشت و سالهاي زيادي را در زندان خليفه در بغداد گذرانده و اگر موسي بن جعفر راه تقيه و خداع را با خليفه كه پسر عمويش بوده و رشته قرابت و خويشاوندي بين آنها حكمفرما بود مي پيمود، هرگز آن مسائل زندان و غيره براي او اتفاق نمي افتاد. و هنگامي كه خلافت به مامون خليفه عباسي رسيد، او «امام علي ابن موسي» ملقب به «رضا» را وليعهد خود كرد. و «علي الرضا» همان امام هشتم شيعيان امامي ميباشد، اما امام از دنيا رفته، و خلافت در عباسيان استمرار پيدا كرد. و پس از وفات «امام رضا» مامون دختر خود «ام الفضل» را به همسري فرزند امام، يعني «محمد الجواد» در آورد، تا مودت بين خليفه عباسي و بيت علويان از بين نرود و اين دو امام بزرگوار كه يكي از آنان وليعهد، و ديگري داماد خليفه بود، هرگز احتياجي به تقيه نداشته، و هرگز جهت نيل به اهداف، از شيعه نخواسته اند كه تقيه پيشه كنند.و پس از امام جواد نوبت به «علي» و پسرش «حسن العسكري» ميرسد، كه امامان دهم و يازدهم شيعيان امامي ميباشند و در پايتخت خلافت عباسي سكني گزيده، وهم عصر با «متوكل» و پسرش «معتصم» بودند. خانه اين دو امام هميشه مملو از زوار بود. و به شئون ديني مسلمين رسيدگي كرده، و به نشر اسلام ميپرداختند. و هر كسي زندگاني اين دو امام را پيگيري كند خواهد دانست كه ايشان، دورترين مردم نسبت به تقيه بوده اند، با اينكه همواره جاسوسان خلفاء به مراقبت آنان و حركاتشان و دعوتشان، كه به خلافت عباسي تعارض صريح داشت، ميپرداختند. اما اين دو امام به اين امر توجهي نداشته و در اداي رسالت خود طريق حق را ميپيمودند.یا حق

تو نميتواني کسي را که دوست داري هدايت کني؛ ولي خداوند هرکس را بخواهد هدايت ميکند(القصص56)
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.