• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 3062)
شنبه 6/4/1388 - 22:35 -0 تشکر 126756
آزادی عقیده

سلام دوستان.

خوبید؟راستش خیلی وقته این تفکرات در ذهن من هست خیلی چیزها رو که در جامعه می دیدم و  میبینم باعث شده به این نتیجه برسم.

من فکر میکنم خوبی رو به زور به مردم تحمیل کردن خیلی غلطه. همه ی انسان های متفکر  میدونند که حجاب و عفاف و ... خیلی خوبه اما این که حکومتی بیاد و اونها رو به زور به مردم تحمیل کنه خیلی غلطه و نتیجه اش هم همین میشه که میبینیم. اوضاع حجاب الان در جامعه ی ما چطوره؟ واقعا چند درصد خانم ها حجاب کامل دارند؟

قبلا فکر میکردم در بین خانم ها این قانون نانوشته وجود داره که " هرکسی موهاش بیرون نباشه امل(عقب مانده - مقابل مدرن) هست " اما در کمال تعجب فهمیدم الان همین قانون هست اما در مورد آرایش کردن!

الان در بین اقایون کسی که در خیابون راه بره و با خانم ها شوخی نکنه و مهمل نگه امل هست یا اگر پسری بگه من آواز خانم ها رو گوش نمیدم یا اگر پیراهنش رو روی شلوارش بندازه یا خیلی کار های دیگه رو انجام بده امل به حساب میاد.

از طرفداران یکی از کاندیدا ها میگفت ما شعار میدادیم : نه روسری نه توسری *** دولت دختر پسری

از بزرگتر ها که بپرسید، خواهند گفت قبل از انقلاب آدم مذهبی میرفت مسجد و آدم غیر مذهبی میرفت می خانه. فساد آزاد بود و هرکسی میخواست فساد خودش رو داشت و آشکار بود اما قبول کنید الان اینطور نیست و فساد پنهانه.

حرفم خیلی واضح و روشنه... اسلام برای مردمی که خواهان اون نیستند حیفه. در جامعه ای که امر به معروف و نهی از منکر خودش منکر به حساب میاد واقعا حیفه که حکومت اسلامی بر اونها حکومت کنه. امروز امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ی ما از بین رفته و علتش مطرود واقع شدن اسلام توسط مردمه! مردمی که خواهان اسلام نیستند و چیزی رو از اسلام در جامعه باقی نگذاشتند.

فکر میکنم برای اینکه همه چیز به حالت عادی برگرده بهتره آزادی حجاب داده بشه تا هرکس میخواد خود عالی خودش رو فراموش کنه و زیبایی های خودش رو به همه نشون بده این کار رو بکنه تا خودش ضربه اش رو بخوره و هرکسی میخواد واقعا حجاب داشته باشه ؛شخصیت زن رو حفظ کنه و اعلام کنه هنوز زنان بلند نظری هستند که عقلا خواهان حجاب هستند.

اگر اینقدر در روابط دختر و پسر های جوان سخت گیری نکنند و طرح "شبیه سازی حضرت فاطمه(س) " رو اجرا نکنند، هرکسی دوست داشته باشه خودش رو به درک واصل کنه این کار رو میکنه و هرکس بخواد متعالی بشه با افتخار این کار رو میکنه. نه مثل الان که گرگ و روباه در کنار هم هستند و تمییز دادن اونها کار سختی هست.

افراد ظاهر الصلاحی که در ظاهر حزب اللهی هستند و در باطن "چون به خلوت میروند اون کار دیگر میکنند" این ها رو دیدم که میگم. 

 

اگر فقط به مردم آزادی بدند و اجازه بدند هرکسی خودش تصمیم بگیره چطور زندگی کنه، خیلی بهتر از الان هست که همه باید به زور اسلام رو نصفه و نیمه اجرا کنند.

از موضع یک فرد مذهبی صحبت میکنم و سعی کردم هیچ وقت در زندگی اجازه ندم کسی به تفکراتم جهت بده. نظرتون چیه؟

یا علی(ع). 


 

 

يکشنبه 7/4/1388 - 20:17 - 0 تشکر 127026

به نام خدا 

سلام علیکم

جناب شجاعتی

عنوان بحث شما آزادی عقیده است در حالیکه مطلبی که زدید ربطی به آزادی عقیده نداره بلکه در مورد آزادی عمله . 

شما می خواید بگید اگر الزامات حکومتی برای اسلامی کردن جامعه نباشه دیگه کسی منافق نمی شه و کسی لازم نیست بی دینیشو پنهان کنه اینطوری راحت تر می شه مومنین واقعی رو شناخت و ایمان افراد هم بیشتر ارزش داره .

با این وصفی که شما گفتید دیگه اصلا لازم نیست حکومت اسلامی باشه چون حکومت یعنی اینکه اجرای قانون و این قانون گاهی توسط مردم اجرا می شه و گاهی نمی شه . اگر شد که خیلی خوب ولی اگر نشد حاکم باید افراد رو مجبور کنه که به قانون عمل کنند درسته ؟

وقتی حکومت نتونه مردم رو به انجام قوانین اسلامی وادار کنه دیگه این حکومت به چه دردی می خوره ؟ اصلا بودنش با نبودنش فرق داره؟

خب بذاریم بریم و پسر شاه رو خبر کنیم بیاد و حکومت غیر اسلامی شکل بگیره و با این کار مردمی که مومنن راحت تر شناخته می شن چون وقتی حجاب ممنوعه اون وقت شیر زن می خواد که با حجاب بیرون بیاد اونجاست که معلوم می شه چقدر مومن داریم .

اسلام دینیه که بخاطر اینکه مطابق طبع و فطرت انسانهاست خیلی راحت مردم رو به خودش جذب می کنه و هر کس که یه مقدار با اسلام آشنا بشه راحت می تونه قبولش کنه بخاطر همین همینکه اسلام درست تبلیغ بشه مردم اکثرا اون رو می پذیرند . و همینجا باید بگم که اگر اسلام تو این سالها درست تبلیغ می شد ما مشکلی نداشتیم و لازم نمی شد که ما از ابزار زور برای حجاب استفاده کنیم والبته همین الان هم این بهترین راه نیست و باید بجای زور در اکثر موارد از راه تبلیغ درست دین وارد شد . 

اما ذکر دو نکته لازمه :

1- همیشه تو هر جامعه ای افرادی هستن که هنجار شکنن و اگر آزاد گذاشته بشن مردم رو به زحمت می اندازن و مشکل ایجاد می کنند طبیعتا در مورد همه نمی شه از تبلیغ استفاده کرد بلکه باید گاهی زور هم چاشنی کار بشه . در مورد حجاب هم همینه درسته که اکثر بد حجابها مشکل فکری دارن و اکثرا کمبود شخصیت دارن اما عده ای هم هستن که برنامه ریزی شده اینطور بیرون میان تا جامعه رو به فساد بکشن پس نباید آزاد بگردن . 

2- خیلی فرقه بین اینکه ما مردم رو به زور به حجاب دعوت نکنیم و بین اینکه بگیم حجاب آزاده . وقتی گفتیم حجاب آزاده کسانی که می خوان بد حجاب باشن آزادی عمل پیدا می کنن و تشویق می شن به اینکه خود نمایی کنند و وقتی آزادی عمل هم داشته باشن دیگران رو هم به ترفندهای مختلف دعوت به این کار می کنند و کم کم کسانی که مثل اونها نبودند هم مثل اونها می شن .

به نظر من یکی از بدترین کارهایی که خاتمی تو هشت سال انجام داد همین بود که شعار آزادی داد و دعوت کرد به بد حجابی . بخاطر همین تو اون هشت سال رشد بد حجابی بی سابقه شد و طوری شد که جمع کردنش مشکل شد و شاید 50 سال نیاز باشه تا ما به قبل از اون هشت سال برگردیم .

اگر آشنایی شما با اسلام و احکام اون بیشتر بود متوجه می شدید که اسلام اجازه نمی ده گناه علنی بشه تا افراد با جرات گناه کنند . نمونش زنا و شراب خوری و روزه خوری . 

اگر کسی زنا کنه گناهش پای خودشه اما حکومت به او کاری نداره اما اگر کسی در جایی زنا کنه که حالت علنی داشته باشه و چهار نفر ببینند اونوقت حکومت مجازاتش می کنه برای اینکه وقتی گناه علنی شد و ترس گنهکار از کارش ریخته شد اونوقت جلوی گناه رو نمی شه گرفت و شهوترانی جامعه رو برمی داره . کما اینکه با اینکه غرب همه چیز آزاده و قاعدتا باید کسی به خاطر مسائل جنسی دست به جرم و خشونت نزنه و مشکل پیش نیاد اما باز هم به خاطر این مسائل افراد زیادی کشته می شن و جنایات فراوان رخ می ده چون مسائل شهوانی چیزی نیست که با زیاد شدن و آزاد شدنش میل انسان کم بشه بلکه تازه زنده می شه و هر روز دنبال جدیدترش می گرده .

حکومت اسلامی دو تا وظیفه داره 

یکی اینکه دین اسلام رو خوب ترویج و تبلیغ کنه ( که متاسفانه تو این حدود 15 سالی که من یادمه افرادی مسوول کارهای اسلامی در سطح کلان بودند که خودشون نیاز جدی به اصلاح داشتند نمونش مهاجرانی . البته تو این چهار سال یه مقدار بهتر شده ولی هنوز خوب نیست ) 

و وظیفه دوم اینه که اجازه نده که افکار و اعمال غیر انسانی تو جامعه رواج پیدا کنه . دولت نباید اجازه بده که شبهه اندازی تو سطح جامعه انجام بشه چون شبهه وقتی پخش شد باید جوابش هم پخش بشه و این در محافل علمی صورت می گیره نه تو جامعه . 

علاوه بر اون نباید اجازه بده که اعمال غیر اسلامی تو جامعه پخش بشه که اگر اینطور شد فضای جامعه خراب می شه و محیط وقتی خراب شد ممکنه بعضیها که دین خوبی دارند خودشون رو حفظ کنند اما همه نمی تونن و کم کم خراب می شن . 

یه سیب گندیده تو یه سبد می تونه همه میوه ها رو خراب کنه .

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

يکشنبه 7/4/1388 - 21:31 - 0 تشکر 127063

سلام دوستان.

هادی خان درست فرمودید بحث من در مورد آزادی در اعمال عقیده است و عنوان "آزادی عقیده" برای این تاپیک کمی نا پخته به نظر میاد.

شما می خواید بگید اگر الزامات حکومتی برای اسلامی کردن جامعه نباشه دیگه کسی منافق نمی شه و کسی لازم نیست بی دینیشو پنهان کنه اینطوری راحت تر می شه مومنین واقعی رو شناخت و ایمان افراد هم بیشتر ارزش داره .

من فکر میکنم درباره ی جامعه ی کنونی ما؛ این صحبت ها صحیحه.

با این وصفی که شما گفتید دیگه اصلا لازم نیست حکومت اسلامی باشه چون حکومت یعنی اینکه اجرای قانون و این قانون گاهی توسط مردم اجرا می شه و گاهی نمی شه . اگر شد که خیلی خوب ولی اگر نشد حاکم باید افراد رو مجبور کنه که به قانون عمل کنند درسته ؟

دقیقا برعکس! حکومت باید اسلامی باشه برای مردمی که خواهان اسلام باشند و اون رو با جون و دل اجرا کنند. دروغ گویی،رشوه خواری و هزاران هزار رذیلت اخلاقی دیگه که الان در جامعه ی ما بیداد میکنه نشان از عدم اجرای اسلام در ایران داره و مردمی که تابع اسلام نیستند. اگر قانون مبتنی بر آزادی در اعمال عقیده باشه یعنی کسانی که میخواند حجاب داشته باشند ، آزادند و کسانی که نمیخواند داشته باشند هم آزادند (نه مثل ترکیه و فرانسه و ایران که هر کدوم یک جوری با حجاب افراط و تفریطی برخورد میکنند.) اگر قانون بر اساس آزادی اعمال عقیده نوشته شده باشه، آزادی در اعمال عقیده ای که حریم بقیه رو از بین نبره ، استفاده از اهرم زور توسط حکومت در جامعه خیلی کمتر خواهد بود.

البته بی حجابی خانم ها (یعنی آزادی در اعمال حجاب) ضرر هایی داره اما به مراتب بهتر از بد حجابی هست. اگر فقط چند روز در حد یک ماه به کشور های اروپایی سفر کنید، خواهید دانست که پدیده هایی مثل آرایش ، مد پدیده های استعماری هستند. 

خب بذاریم بریم و پسر شاه رو خبر کنیم بیاد و حکومت غیر اسلامی شکل بگیره و با این کار مردمی که مومنن راحت تر شناخته می شن چون وقتی حجاب ممنوعه اون وقت شیر زن می خواد که با حجاب بیرون بیاد اونجاست که معلوم می شه چقدر مومن داریم .

البته واقعا جای سوال داره که شما اینها رو از کجای صحبت من برداشت کردید؟ من واقعا مخالف اینها هستم. یعنی بین حکومت اسلامی فعلی و پسر شاه باید" بد " یعنی الان رو انتخاب کرد.

اگر حکومت آزاد باشه شیر زن ها کسانی هستند که عقیده ی خودشون رو حفظ میکنند و با حجاب تردد میکنند و کسی هم به اونها کاری نداره.

همینجا باید بگم که اگر اسلام تو این سالها درست تبلیغ می شد ما مشکلی نداشتیم و لازم نمی شد که ما از ابزار زور برای حجاب استفاده کنیم والبته همین الان هم این بهترین راه نیست و باید بجای زور در اکثر موارد از راه تبلیغ درست دین وارد شد . 

من فکر میکنم چون دید مردم نسبت به منادیان اسلام (حکومت اسلامی و شیخ ها) دید مثبتی نیست نمیتوان به راحتی در تفکر مردم فعلی؛ خط تمییزی بین شیخ ها و اسلام کشید اگر مردم میتوانستند قبول کنند که " هر شیخی خوب نیست و هر خوبی شیخ نیست " اون وقت میتوانستیم در جامعه مان هزاران نفر مثل دکتر شریعتی داشته باشیم. من هم مثل شما فکر میکنم تبلیغ بهترین راه برای اصلاح جامعه است اما عناصر تبلیغی که تبلیغشان در جامعه موثر باشد الان به نظر من انگشت شمار هستند. اما من باز هم میگم مردم ما به خاطر دید بدی که نسبت به منادیان اسلام دارند(که حق هم دارند) نمیتوانند اسلام را از آنها جدا کنند و این از دلایل نخواستن اسلام است.

ر مورد حجاب هم همینه درسته که اکثر بد حجابها مشکل فکری دارن و اکثرا کمبود شخصیت دارن 

من فکر میکنم اگر به اونها آزادی داده بشه؛ خیلی بهتر از اینه که بگذاریم بد حجابی کنند و آبروی زن مسلمان رو ببرند.

 وقتی گفتیم حجاب آزاده کسانی که می خوان بد حجاب باشن آزادی عمل پیدا می کنن و تشویق می شن به اینکه خود نمایی کنند و وقتی آزادی عمل هم داشته باشن دیگران رو هم به ترفندهای مختلف دعوت به این کار می کنند و کم کم کسانی که مثل اونها نبودند هم مثل اونها می شن .

فکر نمیکنید بد حجابی، حالت ناکامل بی حجابی هست؟ اگر بی حجابی تشدید شده ی بد حجابی باشه، پس پروسه ی بالا هم باید در مورد بد حجابی صدق کنه پس الان هم این موضوع باید وجود داشته باشه!

درضمن ایمان زنی که با دیدن بی حجابی زن دیگری منجر به بی حجاب شدن خودش بشه؛ ...

بهتره قضاوت نکنم اما همینطور در مورد آقایون مگر الان چشم چرانی و مهمل گفتن کمه؟ پس اقایون مذهبی هم باید به این سمت برند اما الان میبینیم آقایونی رو که تحت تاثیر قرار نمیگیرند چون عقلا میدونند چشم چرانی و ... خوب نیست. 

اگر کسی زنا کنه گناهش پای خودشه اما حکومت به او کاری نداره اما اگر کسی در جایی زنا کنه که حالت علنی داشته باشه و چهار نفر ببینند اونوقت حکومت مجازاتش می کنه برای اینکه وقتی گناه علنی شد و ترس گنهکار از کارش ریخته شد اونوقت جلوی گناه رو نمی شه گرفت و شهوترانی جامعه رو برمی داره 

بله مصون نگه داشتن مردم و جامعه از گناه خوبه اما برای مردمی که خواهان اسلام باشند.

امام خمینی(ره) گفت "میزان رای ملت است. ملتی که خواهان اسلام باشد" نه هر ملتی!

جامعه ی سکولار ترکیه که مخالف حجابه، آیا رایش میزانه؟ آیا رای مردم غرب میزانه؟ تمام مسائلی که شما میگید برای مردمی که خواهان اسلام هستند و اون رو اجرا میکنند درسته نه مردم جامعه ی ما که این همه مصداق شرک خفی در زندگی هاشون موج میزنه. غیر از اینه؟

من فکر میکنم اسلام در جامعه ی ما داره حروم میشه. ما گنج رو پای مردمی ریختیم که اون رو طلب نمیکنند. امیدوارم روزی برسه که واقعا مردم اسلام رو در جامعه اجرا کنند. البته نسل بعدی که جامعه رو بدست میگیره ما هستیم اما تربیت نسل بعدش(یعنی نسل چهارم) باید از جوانی و قبل از ازدواج ما شروع بشه که به فراخور سن هر کسی مدتی ازش میگذره.

فکر میکنم به ازای تک تک رفتار ها و اعمال نسلمان ما مسئولیم پس بهتره در تربیتشون اهمال نکنیم.

یا علی(ع).


 

 

يکشنبه 7/4/1388 - 21:41 - 0 تشکر 127070

بسم الله الرحمن الرحیم

-*******-

سلام بر شما

***

ابتدا عرض میکنم قصد بنده بحث هست و نه مجادله.

اگر منظور شما نه اینكه دو تا دختر و پسر كه اسلام جونشونو آورده بالا تقاضای حكومت دختر پسری كنن كه من گفتم؛ من این حرف را در پاسخ به یك بند صحبت های شما بود .

شهدا برای دفاع از وطن و جامعه ی اسلامی رفتند اما مردم فعلی اون مردم نیستند و خواهان اسلام نیستند در ضمن ما که نمیتوانیم تا ابد خود را مدیون شهدا بدانیم! شاید چند سال دیگر مردم بخواهند انقلاب کنند و حکومت آزاد تشکیل دهند اونوقت ما میخواهیم بگیم : "شهدا ... "

شما با چه مدرك و شواهدی این صحبت رو میگید كه گفته مردم فعلی اون مردم نیستند اتفاقا مردم همیشه در ذهنشان خواهد بود كه چه كسانی از كشور دفاع كردند و نمی گذارند قطره ای از خونشان پایمال شود ما شاهد این هستیم جوانان زیادی هستند كه احترام و ارزش خاصی را برای شهدا قائل هستند.

مردم فعلی همون مردم هستند فقط لباس تغییر كرده زمان پیامبر (ص) جوان ایرانی یك جور لباس می پوشید . الان هم یك جور لباس می پوشد و عقاید آنها را نمیشه از روی لباس تشخیص داد . اگر مردم می خواستند انقلاب تغییر بدن این كار را زودتر انجام می دادند انقلاب تغییر دادن حرف امروز و تازه ای نیست از همان روز های اول انقلاب دشمنان انقلاب در صدد تغییر بودند تا به امروز اما دیدیم كه مردم مقاوم بودند و نمونه دفاع از انقلاب لبیك گفتن به رهبر انقلاب است پس مردمی كه 30 سال حكومت را نگه داشته اند با تمامی وجودشان دفاع می كنند .

اگر کافر کسی باشد که خواهان تاسیس کاباره باشد ؛ تمام جوانانی که خواهان تاسیس آن هستند کافر هستند و اتفاقا این تعداد جوانها اصلا کم نیستند و به اعتقاد من از نصف مردم و نصف جوان ها بیشتر هستند!

مسئله این هست که یک کافر در کار نیست! ما با جامعه ی کافران در مواجهه هستیم و میخواهیم به زور اسلام رو به اونها تحمیل کنیم.

من درباره اینكه چه كسی از كافر دفاع می كند چیزی نگفتم اما مطمئنن همون هم عقیده های كافره ازش دفاع می كنند هم عقیده .

شما چطور با دیدن یك چیز درباره ی اون تصمیم میگیرید .

یكی از وظایف مسلمانان دعوت همه افراد به اسلام است و این كار را پیامبر (ص) انجام می دادند .

ما هیچ وقت نباید با زور عقیده ای را تحمیل كنیم .

اما بسیاری هستند از این شیوه استفاده می كنند به نظرم هیچ كس حق تبلیغ اسلام در جامعه كافرانی كه شما می گویید ندارد به جز متخصص دین .

همان طور كه یك پزشك برای جلوگیری از بیماری عملی انجام می دهد .

یك متخصص باید كافران را به اسلام برگرداند.

خدا به هدایت كننده بشر و مسلمین در سوره كافرون بعد از این كه كلی سفارش شد و... چنین فرمود : بگو ای كافران انچه می پرستید، نمی پرستم.

دین شما برای خودتان و دین من بری خودم .

اعلام بیزاری خدا و پیامبر از كافران بعد از اینكه آیات فراوانی برای كافران وارد شده.

البته به کار بردن کلمه ی هیچ در اینجا صحیح نیست میتونستید بگید اکثر. اما به یاد داشتهباشید جمله ی دکتر شریعتی رو که : درجامعه 10 درصد مردم فکر میکنند اما 90 درصد دیگر هستند که تصمیم میگیرند. جامعه ی اسلامی بله! مخالف این قضیه هست اما جامعه ی ایران سال 1388 هم غیر اسلامی هست و هم موافق با اون قضیه !کلیت حرف من اینه که باید هرچیزی سر جای خودش بره. مسئله ی حجاب و ... مصداق هست.

كلمه هیچ را بخاطر این به كاربردم چون در خانواده ها چه پدر چه مادر خواهان این نیست كه فرزندشان منحرف بشه .این دو طریق است یا پدر و مادر افرادی مذهبی هستند و یا افرادی كه در زمینه مذهب كمی سست هستند .كه یكی از شرط هایی است كه فرزند نسبت به عقاید خانواده منحرف شود . بنده نمی توانم راجع به شریعتی نظری داشته باشم .

شما یك سری مسائل را با چشم دیدید فكر كردید كه كل كشور اینطور است. و شما میگید ایران 88 غیر اسلامی است .

ما در جمهوری اسلامی ایران زندگی می كنیم و راه انداختن كاباره جرم است و با عامل آن برخورد می شود .حالا شما بگید چرا برخورد نشود .

و فردی كه كاباره را راه اندازی می كند باید از عقیده اش دفاع كند .

شما نمیتونید بگید" اولا این عقیده نیست یك فكر و حس شهوانی است " چون همونطور که شما شاید از خواندن نماز لذت ببرید فرد دیگری هم از کاباره رفتن لذت میبره! نمیتونید متهم کنید اون رو به شهوت رانی. اگر اینطور باشه اون هم شما رو به تحجر و شاید سفاهت متهم میکنه!

دقیقا به همون دلیلی که یک فرد مذهبی، مذهبی هست؛ یک فرد غیر مذهبی هم غیر مذهبی هست.

پس کاباره و ... رفتن یک آزادی در اعمال عقیده است که کمی تفاوت داره با آزادی عقیده.

شما میگید عقیده تمام تفكرات یك فرد عقاید اونه .

مسئله كاباره و حجاب از لحاظ موضوعیت از یك جا سرچشمه میگیرند اونم اخلاق .

همان طور كه هندسه و جبر و ... از ریاضی سرچشمه میگیرند .

اما موضوع هركدام حل مسائل ریاضی است .

كاباره چگونه جایی است ؟ جایگاهی است برای انجام دادن كارهای ضد اخلاقی مانند رقص و ...

در اسلام هیچگونه جایگاهی ندارد و نهی شده.

نماز خواندن یك تكلیف است و ما مكلف به انجام آن هستیم .

حالا چه لذت ببریم چه لذت نداشته باشد .

اما رقص و انجام همه ی اعمال ضد اخلاقی در كاباره عقیده نیست . عقیده این است كه ما تفكراتی را كه داریم با تصریف منطق باشد .

مثلا : كاباره جایگاهی برای انجام برخی كارهاست ، چون كاباره لذت دارد ، پس من به كاباره می روم .

این بسیار فكر بی منطقی است . ما باید با تصریف منطق یعنی معیار سنجش فكر كه افكار را تنظیم می كند .

نماز یك تكلیف است ، نماز خواندن لذت بخش است ، پس من نماز می خوانم .

اما

كاباره یك تكلیف است ، تكلیف اون چیزی است كه انجام دادنش برای خود شخص و جامعه مفید است . نه كاباره ای كه هیچگونه دلیلی جزء ارضای شهوت ندارد آیا ارضای شهوت در جامعه یك تفكر است كه بوسیله كاباره انجام شود .

كاباره تكلیف نیست ، كاباره لذت شهوانی دارد ، پس من به كاباره نمی روم .

ما باید آزادی در اعمال عقیده داشته باشیم به شرطی كه اون عقیده ضد شرع نباشد و اخلاق در اون رعایت بشه .

موفق و موید

التماس دعا

http://rahpoyvesal.blogfa.com
يکشنبه 7/4/1388 - 22:38 - 0 تشکر 127096

سلام علیکم

جناب آقای شجاعتی

ما اگر خیلی آرمان گرا باشیم دچار افراط و تفریط می شیم .

زمانی که پیامبر و امیرالمومنین هم حکومت داشتند همه افراد به احکام اسلامی اونطور که باید عمل نمی کردند . دلیلش هم اینه که وقتی پیامبر از دنیا رفتند مردم تقریبا از دین برگشتند و گمراه شدند .

زمان الان یکی از طلایی ترین زمانهاییه که شیعه به خودش دیده . ما نباید فکر کنیم که باید مردم همه به احکام اسلامی کاملا عمل کنند تا حکومت اسلامی شکل بگیره . اگر قرار باشه مردم خودشون به احکام عمل کنند که دیگه حکومتی لازم نیست . اگر همه افراد جامعه رو پیامبران الهی تشکیل بدن دیگه آیا لازمه که حکومتی باشه که بخواد اسلام رو اجرا بکنه ؟ خب خودشون اجرا می کنند و نیازی به حکومت نیست .

حکومت برای اینه که افراد جامعه در هر سطحی از تقوا و پایبندی هستند رو به طرف معنویت سوق بده نه اینکه فقط برای خوبها باشه .

وقتی ما آزادی گناه کردن رو فراهم می کنیم در واقع داریم خوبان رو در اقلیت و ضعف قرار می دیم و به گنهکاران قدرت می دیم که راحتتر گناه کنند .

نمونه عینیش رو ما دیدیدم . زمانی بدحجابی رایج شد که خاتمی آزادی رو آورد یقینا این آزادی برای مومنین نبود بلکه برای گنهکاران بود .

وظیفه یک حکومت اسلامی اینه که آزادی انجام اعمال صالح رو برای مردم فراهم کنه نه اینکه آزادی گناه را ایجاد کنه . این اصلا به معنی محدود کردن عقیده نیست بلکه محدود کردن عمله . هر کس باید در جامعه اسلامی بر طبق موازین اسلامی رفتار کنه و هر کسی غیر از این عمل کنه ظلم کرده و حکومت حق نداره اجازه بده به مردم که ظلم کنند .

شما خیلی دارید به ایران و ملت مسلمان اون با بدبینی نگاه می کنید . درسته ملت ممکنه گناهانی هم انجام بدن ولی همینها وقتی لازم بشه پای کار هستن مگه شما ندیدید چه طور اومدن و از رهبر حمایت کردند؟

من بعنوان یک طلبه که تو تهران هم با لباس گاهی رفت و آمد می کنم می دونم که مردم برای روحانی احترام قائلند و روحانی رو دوست دارند فقط می خوان از روحانی کار مثبت ببینند و اگر روحانی رو ببینند که داره برای فرهنگ مردم زحمت می کشه واقعا بهش احترام می ذارند .

درسته بعضی ها با روحانیون رابطه خوبی ندارند اما اکثر مردم اینطور نیستند و اگر بتونن با یه روحانی ارتباط بر قرار کنند می بینید که چقدر این رابطه صمیمی خواهد بود .

شما جامعه سکولار ترکیه رو مثال زدید آیا فکر می کنید آزادی اونجا به نفع مردم شده ؟

اونجا اکثریت بالایی  از مردم اونجا مسلمونن اما اسلامی که فقط اسمش مونده چون حکومت اسلامی که بخواد ضامن انجام احکام اسلامی باشه ندارند . 

به نظر من مردم الان ما هم به روحانیت و هم به اسلام علاقه دارند و حتی از مردمی که در اطراف معصومین علیهم السلام بودند هم بهترند و ما تو جامعه مون افراد واقعا خوب کم نداریم .

ملت ما اگر اسلام رو نمی خواستند مطمئن باشید که با این مشکلات و این همه دشمن خارجی محال بود که این نظام بتونه بمونه ولی الان می بینیم هر سال قوی تر و بهتر از سال قبل و با اقتدار بیشتر و رو به جلوتر داره حرکت می کنه .  

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

دوشنبه 8/4/1388 - 10:19 - 0 تشکر 127190

سلام دوستان.

younes_salehi ؛ فکر میکنم بهتره ادامه ندیم. من چیزی که میخواستم رو از صحبت هاتون گرفتم.

 به كاربردم چون در خانواده ها چه پدر چه مادر خواهان این نیست كه فرزندشان منحرف بشه  

خیلی از پدر و مادر ها کاباره رفتن رو انحراف نمیدونند. آیا میتونید این رو درک کنید؟ اختلاف فرهنگ که میگم یعنی این! باز شما بگید جامعه اسلامی هست...

جایگاهی است برای انجام دادن كارهای ضد اخلاقی مانند رقص و ...

 دقیقا کاری که در کاباره انجام میشه کاری اخلاقی هست! اخلاقی از نظر کسی که میره اونجا ! و نماز خواندن شما کاری غیر اخلاقی هست! از نظر کسی که میره اونجا. تکرار میکنم شما اجازه ندارید روی کار کسی که فرهنگش با شما متفاوته برچسب بگذارید.

كاباره تكلیف نیست ، كاباره لذت شهوانی دارد ، پس من به كاباره نمی روم . 

این مسئله رو ما تعیین نمیکنیم که تکلیف هست یا نه! چون تفکرات متفاوته! همه چیز رو با فرهنگ خودتون نسنجید. این که کاباره تکلیبف هست یا نه؛ برای خود خود شما رو شما میتونید تعیین کنید چون شما تفکرات خودتون رو دارید اما فقط میتونید برای خودتون و کسانی که فرهنگ شما رو دارند تعیین تکلیف کنید و نمیتونید یک حکم کلی بدید.

haditak عزیز ؛ خوشحال شدم  بعد از جناب کیش مهر و ولایت عزیز؛ شما سومین طلبه ای هستین که باهاش  در مباحثه و برسا آشنا میشم.

فرمودید من آرمان گرا هستم (البته تلویحا) بگذارید داستانی رو براتون نقل کنم از کسی هم کیش خودتون تا بدونید من آرمان گرا هستم اما نه اونی که شما میفرمائید.

یه خانم بد حجاب مسافر از شهری وارد قم میشه(نمیدونم قضیه ماله کی هست) و در کمتر از پنج دقیقه وارد نزدیک ترین آرایشگاه میشه و یکی از همون ابزار های بد حجابی رو که توی موهاش گذاشته بوده در میاره و میکوبه کف زمین آرایشگاه. مسئول آرایشگاه ازش میپرسه چت شده؟ میگه تو همین چند دقیقه که اومدم اینجا تو همین خیابون هرکس از کنارم رد شد گفت خانم حجابتو درست کن.

من فکر میکنم جامعه باید مثل اونجا باشه تا مردم لیاقت داشتن حکومت اسلامی رو داشته باشند.

ما نباید فکر کنیم که باید مردم همه به احکام اسلامی کاملا عمل کنند تا حکومت اسلامی شکل بگیره . اگر قرار باشه مردم خودشون به احکام عمل کنند که دیگه حکومتی لازم نیست . اگر همه افراد جامعه رو پیامبران الهی تشکیل بدن دیگه آیا لازمه که حکومتی باشه که بخواد اسلام رو اجرا بکنه ؟  

من اصلا همچین فکری ندارم. وظیفه ی حکومت اجرای احکام در سطحی هست که خود مردم نمیتونند اونها رو اجرا کنند مثل داشتن قوه قضائیه بر اساس قوانین اسلامی. اگر همه ی مردم پیامبران الهی(ص) باشند باز هم حکومت لازمه به دو دلیل، یکی احکام سطح کلان و دوم برتری مطلق مردم موحد بر مشرکان.

یه سوال ازتون دارم؛ انصافا و وجدانا، اگر نمیخواید به من جواب بدید؛ توی دلتون به خودتون جواب بدید. به نظر شما چند درصد خانم ها در جامعه ی ما حجاب اسلامی رو اجرا میکنند؟ یعنی حتی یک تار موی اونها هم دیده نمیشه؟ و چند درصد آقایون "یغضوا من ابصارهم" رو اجرا میکنند؟

خواهش میکنم درصد بدید بین 5 تا 10 یا 10 تا 20 و ...؟ 

یا علی(ع). 


 

 

دوشنبه 8/4/1388 - 13:5 - 0 تشکر 127265

سلام علیکم

جناب شجاعتی یه مقدار انتظارم از شما بیشتر بود . پارسال که نوشته هاتون رو می خوندم  می دیدم اطلاعات دینیتون بد نیست ولی تو این بحث یه مقداری نظرم عوض شد 

شما در جواب آقای صالحی فرمودید که کاباره رفتن به نظر بعضی ها اصلا بد نیست  خب این درسته اما اینکه گفتید شما اجازه ندارید روی کار کسی که فرهنگش با شما متفاوته برچسب بگذارید این جمله با مبانی اسلامی نمی خونه بلکه مبنای لیبرالیستی و امانیستی داره و با پلورالیسم می سازه .

بنا بر مبانی اسلامی حق و باطل یک چیز نسبی نیست بلکه یک چیز کاملا حقیقیه . ظلم بده اگر چه همه به اون عمل کنند و عدل خوبه اگر چه کسی اون رو انجام نده .

خداست که برای ما مشخص می کنه چه چیزی خوبه و باید انجام بشه و چه چیز نباید انجام بشه پس گناه در هر صورتی زشته .

وقتی هم حاکم اسلامی ( که می دونید هر کسی هم صلاحیت نداره که حاکم اسلامی بشه و حاکم اسلامی هم باید منصوب از طرف خدا یا باواسطه پیامبر و امام از طرف خدا باشه ) قدرت رو به دست گرفت حق نداره شرایط رو برای گناه کردن مردم فراهم کنه اگر چه که افراد جامعه گنهکار باشن باید تمام تلاشش رو بکنه که اسلام رو اجرا کنه .

من از این جهت به شما گفتم  نباید آرمانگرا باشیم  چون تاریخ رو وقتی مطالعه می کنیم می بینیم معصومین هم در بین امتی بودند که قطعا بهتر از امت اسلامی ما نبودند اما ائمه تمام تلاششون رو می کردند که مردم رو به راه راست هدایت کنند . 

شما فکر می کنید اگر حضرت علی اجازه می دادند که مردم برند و یک چیزی مثل کاباره الان بزنند مردم نمی رفتند؟

مثلا فکر می کنید مردم اون زمان شهوتران نبودند؟

مردمی که هنوز کفن پیامبرشون خشک نشده امیرالمومنین رو رها کردند و دور ابوبکر جمع شدند در حالیکه می دونستند که حضرت علی حقه و ابوبکر باطل اونوقت چه توقعی ازشون  می ره ؟

وقتی معاویه و یزید برمردم حکومت کردند و گناه رو آزاد کردند مردم چنان رو به شهوات آوردند که نوشتند وقتی یه زن آوازخوان به مدینه (اگر اشتباه نکنم ) اومد عده زیادی از مردم رفتند به استقبالش .

اگر ما بخوایم منتظر شیم که مردم همه خوب شن تا حکومت اسلامی تشکیل بشه فقط باید بشینیم تا امام زمان بیاد و اصلا نباید تلاشی بکنیم چون از اول همینطور بوده که اکثر مردم ( حتی در بین مسلمانها ) متمایل به دنیا بوده اند و کسانی که واقعا پایبند به دین بودند کم بودند .

حکومت باید طوری عمل کنه که اگر کسی خواست گناه کنه با ترس و لرز به سمت گناه بره تا گناهان چهره مملکت رو خراب نکنه و اگر الان اینطور نیست بخاطر اینه که چندین سال کسانی بعضا قدرت رو در دولت در دست داشتند که خودشون مفسد بودند  . 

و بخاطر اینکه به آنها رحمت کند آفریدشان 

دوشنبه 8/4/1388 - 13:22 - 0 تشکر 127269



دوشنبه 8/4/1388 - 14:32 - 0 تشکر 127312


دوشنبه 8/4/1388 - 14:53 - 0 تشکر 127328

با سلام خدمت تمامی دوستان عزیزی که در این بحث شرکت کردند و نظرات و پاسخ های خودشان را ارائه دادند. به علت کنجکاوی که داشتم این تاپیک را به همراه پاسخ هایش کامل وبا دقت مطالعه کردم. با نظرات برخی از دوستان موافقم وبا نظرات برخی دیگر مخالفم. مخالفم با کلیه صحبتهایی که حکومت و نظام اسلامی را زیر سوال ببرد و بودن آن را تحجر و نبودن آن را آزادی مردم عنوان کند. وظیفه حکومت اسلامی برقراری عدالت، انسانیت، رشادت، عفت و تمامی اخلاق و موازین اسلامی در جامعه است. یکی از دوستان اعلام کرده بود که زندگی ما ربطی به شهدا و گذشتگان ندارد. می خواهم سوالی از ایشان بپرسم و این سوال آن است که آیا شما در زندگی خانوادگی خود نیز به رعایت این اصل اعتقاد دارید؟ آیا شما گذشتگان خود، پدر و مادر و نیاکان خود را به راحتی فراموش می کنید و اجازه می دهید که هر بیگانه ای حاصل آبرو و زحمت آنها را به راحتی از بین ببرد یا از میراث خانوادگی خود (مادی و یا معنوی) به آسانی می گذرید و ارتباط آنها را با خود منفصل می دانید؟ عجیب است که یک ایرانی چنین فکر کند!. نظام جمهوری اسلامی ایران یک میراث است که از پدران و مادران و نسل قبل به ما رسیده است و آن موقع اینگونه برای صیانت آن صحبت می کنیم؟ آیا این از آداب و رسوم جوانمردی و ایرانی بودن است؟ مگر نه آن است که نیاکان ما جهان پهلوان تختی و فرزندان نسل قبل ما شهید حسین فهمیده بوده اند آنگاه ما راحت سخنانی به میان می آوریم که دل هر مادر شهید و یا جانباز را می شکند. البته هزاران دلیل دیگر نیز وجود دارد که برای توجیه کردن مخالفت خود میتوانم بیان کنم اما بسنده کردم به یک مثال و دلیل ساده که مورد توجه همگان قرار گیرد. اما موافقم با صحبت هایی که درباره حجاب و عفت زنان و مردان در جامعه آمده است که نمی توان به اجبار آنها را وادار به عفیف بودن کرد. که این مورد هم شامل مردان و هم شامل زنان جامعه اسلامی میشود. بله دوست عزیز نمی توان هیچ کس را به زور مسلمان کرد ویا عفیف نمود اما آزاد گذاشتن بی بند وباری وفساد نیز در جامعه به ترویج هرچه بیشتر آن کمک خواهد کرد. به خاطر صیانت از تمام میراثی که به ما رسیده است وظیفه داریم که با امربه معروف و نهی از منکر نهایت سعی خود را بکنیم که تمامی آن کسانیکه اسیر اهریمن های زمانه شده اند را به راه راست و درست که همان اسلام است هدایت کنیم. به قول ائمه اطهار ما حتی وجود ابزار و وسایل گناه خود زمینه ایجاد گناه است . که البته تمام دوستان ما ایرانی هستند و مطمئنم که با پند و اندرز و مراقبت بیشتر تمام این مسائل را درک خواهند کرد.

پس همه دوستان در حفظ و صیانت میراث فرهنگی و اسلامی خود بکوشیم و اگر کسانی به غلط راه خطا را طی می کنند آنها را هدایت کنیم تا جامعه ای ایده آل داشته باشیم.

به امید ظهور آقایمان ولیعصر(ع) الهی آمین

دل دریای من بی تو مرداب است

 

دوشنبه 8/4/1388 - 15:1 - 0 تشکر 127338

سلام.
ای داد !!! ای هوار !!!! یکی به من کمک کنه!!! 
جواب هادی خان رو نوشتم به خاطر نقص فنی سیستم دود شد رفت هوا!!!


خب این درسته اما اینکه گفتید شما اجازه ندارید روی کار کسی که فرهنگش با شما متفاوته برچسب بگذارید این جمله با مبانی اسلامی نمی خونه بلکه مبنای لیبرالیستی و امانیستی داره و با پلورالیسم می سازه . 


ببینید وقتی ما در مقام تبلیغ و بیان نظر خودمون و تلاش برای هم کیش کردن دیگران با خودمون باشیم حق داریم بگیم فلان کار بده و فلان کار خوبه اما در جامعه ای که اکثر مردم از فرهنگ و تفکر ما پیروی نمیکنند دادن حکم کلی در مورد رفتار مردم و اعمال قانون بر اساس حکمی که خودمون دادیم صحیح نیست. امیدوارم منظور من رو فهمیده باشید. یعنی تفاوت بین حکم دادن در مقام تبلیغ و حکم دادن در مقام حاکم در جامعه ای که تفکر ما در اقلیت هست.


بنا بر مبانی اسلامی حق و باطل یک چیز نسبی نیست بلکه یک چیز کاملا حقیقیه . ظلم بده اگر چه همه به اون عمل کنند و عدل خوبه اگر چه کسی اون رو انجام نده .


البته مفاهیمی که شما فرمودید خیلی عام هستند و همه ی مردم دنیا حتی شکنجه گران در گوانتانامو و ابوقریب و بگرام هم مگند ظلم بده! اما در مورد مفاهیمی خاص تر مثل حجاب و عمل صالح اسلامی؛ بین مردم جهان اختلاف نظر وجود داره و حتی بین مردم جامعه؛ در چنین شرایطی ما وقتی میتونیم طبق تفکر خودمون قانون وضع کنیم و اون رو اجرا کنیم و اقلیت مخالف خودمون رو با زور مجبور به اون کنیم که اکثریت با تفکر ما همران باشند. و این چیزی هست که در جامعه ی فعلی ما وجود نداره و ریشه اش هم به اون سوالی بر میگرده که ازتون پرسیدم و شما (ظاهرا) ترجیح دادید جوابش رو ننویسید. 
 می بینیم معصومین هم در بین امتی بودند که قطعا بهتر از امت اسلامی ما نبودند اما ائمه تمام تلاششون رو می کردند که مردم رو به راه راست هدایت کنند . 
بله! تبلیغ! مگر من چیز دیگری میگم؟ تبلیغ در جامعه ی کنونی خیلی کمه و باید خیلی زیاد بشه و استفاده از زور باید خیلی کم بشه. فکر میکنم بهتره با یک فرمول ریاضی منظورم رو برسونم. مقداری ثابت = میزان تبلیغ برای اجرای امر A در جامعه (ضرب در) میزان استفاده از زور برای اجرای امر A در جامعه . 
شما فکر می کنید اگر حضرت علی اجازه می دادند که مردم برند و یک چیزی مثل کاباره الان بزنند مردم نمی رفتند؟مثلا فکر می کنید مردم اون زمان شهوتران نبودند؟
اگر در زمان حضرت علی(ع) این دسته مردم در اکثریت بودند من فکر میکنم اجرای قوانین اسلامی یعنی ظلم و این در تضاد هست با سخن ایشان : "الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم"
باز هم میگم. من فکر میکنم اینقدر به کار بردن زور و قانون برای اجرای اسلام در جامعه غلطه و اونها باید جای خودشون رو به تبلیغ بدند. هرچند فکر میکنم برای مردمی که اینطور از اسلام زده شده اند تبلیغ کردن کار آسانی نباشه.
یا علی(ع).



 

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.