• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 724)
پنج شنبه 28/9/1387 - 0:0 -0 تشکر 78223
&&&ویژه نامه عید غدیر و ولایت مولا امیرالمومنین علیه السلام&&&


ای مردم عالم به علی روی بیارید

بر خاک علی چهره طاعت بگذارید

بر صفحه دل نام علی را بنگارید

میراث نبی را به وصیش بسپارید

از غیر علی ، غیر علی دست بدارید

با دست علی دست خدا را بفشارید

این نص کلام الله و این قول رسول است

با مهر علی طاعت کونین قبول است
 

پنج شنبه 28/9/1387 - 0:2 - 0 تشکر 78224


الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمة علیهم السلام

عید سعید غدیر خم،عید الله الاکبر،موعدرضای معبود و گاه ابلاغ فریضه معهود،
هنگامه سرور عاشقان ولایت و سرآغاز اعتصام به حبل متین امامت،
بر وجود اقدس ولی‌عصر (عج) و بر جمله مسلمین جهان وشما
عزیزان انجمن معارف تبریک و تهنیت باد.

پنج شنبه 28/9/1387 - 0:3 - 0 تشکر 78225


عید غدیر، عید الله اكبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى‏است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده ‏تر و مبارك‏ تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل‏ بیت نیست.

امام صادق سلام الله ‏علیه مى‏فرماید:
«ان یوم غدیر خم بین الفطر و الاضحى و الجمعه كالقمر بین الكواكب...»؛ روزعید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگى ماه در میان ‏ستارگان است.

چه تعبیر ظریفى امام دارد كه عید غدیر را تشبیه به ماه كرده است و دیگر اعیاد را به ستاره؛ زیرا در این روز بزرگ بود كه خداوند اعلام كرد:

«الیوم اكملت‏ لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتى و رضیت لكم الاسلام دینا»؛
امروز دین را بر شما تكمیل كردم و نعمتم را بر شما به اتمام رساندم

نعمت ‏بزرگ اسلام كه از هر نعمتى ارزنده ‏تر و گرانبهاتر است، كامل نمى‏شود و محقق نمى‏گردد جز با ولایت على‏علیه السلام
« و ما نودى بشى‏ء مثل ما نودى بالولایه‏».

محب الدین طبرى از علماى بزرگ اهل سنت نقل مى‏كند كه رسول خدا صلوات الله علیه فرمود:

«اذا جمع الله الاولین و الاخرین یوم القیامة و نصب الصراط على جسر جهنم، لم ‏یجزها احد الا من كانت له براء ة بولایة على بن ابى طالب‏»؛
در روز قیامت كه خداوند تمام مردم را جمع مى‏كند و صراط بر پل دوزخ زده مى‏شود، هیچ كس از آن نمى‏گذرد جز كسى كه با ولایت على ابن ابى‏طالب، گذرنامه بى‏زارى و برائت از جهنم را داشته باشد.

ولایت على علیه السلام همان دین حنیف است كه فرمود: « فاقم وجهك للدین حنیفا فطرت الله التى فطر الناس علیها»؛ پس اى پیامبر(همراه با پیروانت) به سوى آیین پاك اسلام روى ‏آور كه فطرت الهى‏ است و مردم بر آن مفطور شده‏اند.
و ولایت على همان طریقه و روش صحیح زندگى است كه اگر مردم آن روش را برگزینند، خداوند در روز رستاخیز، از آب گواراى حوض كوثر به دست على علیه السلام ‏سیرابشان مى‏گرداند.
« و ان لو استقاموا على الطریقة لاسقیناهم ماء غدقا»؛

و ولایت همان نعمتى است كه حتما از آن سؤال مى‏شود كه با آن چگونه رفتار كردید
« ثم لتسالن یومئذ عن النعیم‏».

آلوسى، مفسر بزرگ اهل سنت در تفسیر كبیر روح المعانى پس از ذكر آیه شریفه‏« وقفوهم انهم مسئولون‏»؛ و آنان را متوقف كنید و ایست ‏بدهید كه مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند، در ذیل تفسیر این آیه، اقوال گوناگونى را نقل مى‏كند و سپس‏ نتیجه مى‏گیرد و مى‏گوید:

« سزاوارترین و صحیح ترین سخن این است كه در آن روز از عقاید و اعمال انسان ‏سؤال مى‏شود و از همه مهم‏ تر و عظیم‏تر، قطعا ولایت على كرم الله وجهه است‏».

و در این روز بزرگ كه یادآور نصب و تعیین امیرالمؤمنین به دست مبارك رسول‏ اكرم صلى الله علیه و آله و سلم و به امر پروردگارش است، باید این فطرت الهى ‏را در دل‏ها زنده كرد و پرده‏هاى ظلمت و جهالت و تارهاى نادانى و غفلت ‏را از دیدگان غافلان برداشت تا بر طریقه حق پایدار گردند و به صراط مستقیم الهى روى‏ آورند و دینشان كامل شود.

از امام صادق علیه السلام مى‏پرسد: مولاى من! آیا به من دستور مى‏دهى كه ‏این روز را روزه بداریم؟
حضرت پاسخ مى‏دهد:
« اى والله اى والله انه الیوم الذى نجى فیه ابراهیم ‏من النار فصام لله شكرا لله عزوجل ذلك الیوم، و انه الیوم الذى اقام رسول الله‏ امیرالمؤمنین علما و ابان فضله و وصیته، فصام ذلك الیوم، و ذلك یوم صیام و قیام و اطعام الطعام و صلة الاخوان و فیه مرضاة الرحمن و مرغمة الشیطان‏»؛

آرى، به خدا قسم آرى، به خدا قسم! این همان روزى است كه خداوند، حضرت ‏ابراهیم را از آتش رها ساخت، پس او به شكرانه این لطف الهى، این روز را روزه ‏گرفت. و همانا این روز، روزى است كه رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین علیه السلام را بر مردم نصب كرد و بزرگوارى و فضلش را نمایان ساخت و او را وصى و جانشین خود قرار داد، پس او هم در این روز، روزه ‏گرفت

و این روز، روز روزه گرفتن و دعا كردن و مسلمانان را اطعام نمودن و به ‏دیدار برادران دینى رفتن است و در این روز، رضایت‏ خداى رحمان به دست مى‏آید و بینى شیطان به خاك مالیده مى‏شود و مایوس مى‏گردد.

پنج شنبه 28/9/1387 - 0:5 - 0 تشکر 78226

عید سعید غدیر خم

واقعه غدیرحادثهاى تاریخى نیست كه در كنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یك سرزمین نیست. یك تفكر است، نشانه و رمزى است كه از تداوم خط نبوّت حكایت مى كند. غدیر نقطه تلاقى كاروان رسالت با طلایه داران امامتاست.

آرى غدیر یك سرزمین نیست، چشمه اى است كه تا پایان هستى مى جوشد، كوثرى است كه فنا برنمى دارد، افقى است بى كرانه و خورشیدى است عالمتاب.


و غدیر، روز حماسه جاوید، روز ولایت، روز امامت، روز وصایت، روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت و حفاظت و رضایت و صراحت ‏شناخته شد. روز نعمت، روز شكرگزارى، روز پیام رسانى، روز تبریك و تهنیت، روز سرور و شادى و هدیه فرستادن، روز عهد و پیمان و تجدید میثاق، روز تكمیل دین و بیان حق، روز راندن شیطان، روز معرفى راه و رهبر، روز آزمون، روز یأس دشمن و امیدوارى دوست و خلاصه روز اسلام و قرآن و عترت، روزى كه پیروان واقعى مكتب حیات‏بخش اسلام آن را گرامى مى دارند و به همدیگر تبریك مى ‏گویند.

امروز (روز غدیر خم) دین شما را به حد كمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام كردم و اسلام را بعنوان دین براى شما پسندیدم. سوره مائده آیه 3.



داستان غدیر خم

سال دهم هجرت بود و پیامبر از آخرین سفر حج خود باز می گشت، گروه انبوهی كه تعدادشان را تا صد و بیست هزار رقم زده اند او را بدرقه می كردند تا این كه به پهنه بی آبی به نام غدیر خم رسیدند.

نیم روز هیجدهم ذی الحجه بود كه ناگهان پیك وحی بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد و از جانب خدا پیام آورده كه: «ای رسول آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنین نكنی رسالت او را ابلاغ نكرده ای و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد كرد» .

پیامبر دستور توقف دادند و همگان در آن بیابان بی آب و در زیر آفتاب سوزان صحرا فرود آمدند و منبری از جهاز شتران برای پیامبر ساختند و رسول خدا بر فراز آن رفته و روی به مردم كردند. ابتدا خدای را سپاس فرموده و از بدیهای نفس اماره به او پناه جست و فرمود:

ای مردم بزودی من از میان شما رخت بر می بندم، آنگاه می افزاید چه كسی بر مومنین در ارزیابی مصلحت هاو شناخت و تصرف در امور سزاوارتر است همه یك سخن میگویند خدا و پیامبر داناترند.

رسول گرامی می فرماید:
آیا من به شما از خودتان اولی و سزاوارترنیستم و همگان یك صدا جواب می دهند كه چرا چنین است.

آنگاه فرمود:
من دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم یكی ثقل اكبر كه كتاب خداست و دیگری ثقل اصغر كه اهل بیت منند. مردم، بر آنان پیشی نگیرید و از آنان عقب نمانید. آنگاه دست علی (ع) را در دست گرفت و آن قدر بالا برد كه همگان او را در كنار رسول خدا دیدند و شناختند.

سپس فرمود:
خداوند مولای من و من مولای مؤمنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم. ای مردم هر كس كه من مولا و رهبر اویم این علی هم مولا و رهبر اوست و این جمله را سه بار تكرار كرد .

و چنین ادامه داد:
پروردگارا، دوستان علی را دوست بدار و دشمنان او را خوار. خدایا علی را محور حق قرار ده و سپس فرمود: لازم است حاضران این خبر را به غایبان برسانند.

هنوز اجتماع به حال خود باقی بود كه دوباره آهنگ روح بخش وحی گوش جان محمد صلی الله علیه و آله را نواخت كه:‌

«امروز دینتان را برایتان كامل نمودم و نعمت خود را بر شما به پایان رساندم و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم» و بدین سان علی (ع) از جانب خداوند برای جانشینی پیامبر (ص) برگزیده شد.

پنج شنبه 28/9/1387 - 0:6 - 0 تشکر 78227

سندیت واقعه غدیر خم

مرحوم علامه امینى در کتاب الغدیر خود نام راویان حدیث غدیر را به ترتیب زمان زندگى ذكر كـرده اسـت:

در میان اصحاب رسول خدا (ص ) 110 نفر،
در میان تابعین 84 نفر،
در میان علماى قرن دوم هجرى 56 نفر،
در میان علماى قرن سوم هجرى 92 نفر،
در میان علماى قرن چهارم هجرى 43 نفر،
در میان علماى قرن پنجم هجرى 24 نفر،
در میان علماى قرن ششم هجرى 20 نفر،
در میان علماى قرن هفتم هجرى 21 نفر،
در میان علماى قرن هشتم هجرى 18 نفر،
در میان علماى قرن نهم هجرى 16 نفر،
در میان علماى قرن دهم هجرى 14 نفر،
در میان علماى قرن یازدهم هجرى 12 نفر،
در میان علماى قرن دوازدهم هجرى 13 نفر،
در میان علماى قرن سیزدهم هجرى 12 نفر،
در میان علماى قرن چهاردهم هجرى 19 نفر.

حدیث غدیر در کتب معتبر اهل سنت از جمله در کتاب «مسند» امام احمد حنبل، در «سنن» ترمذى، «مسند احمد» و در «مستدرك» حافظ ابن عبداللّه حاكم نیشابورى به مضامین مختلف ذکر شده است.

پنج شنبه 28/9/1387 - 0:8 - 0 تشکر 78228

مفهوم عید
هیجدهم ذی الحجه روز غدیر خم را مسلمین خصوصاً شیعیان عید شمرده اند.لغویون عید را از مشتقات ماده "ع و د" به معنای بازگشتمی دانند و در نوروز بازگشت حیات را به پیكر سرد گرامی می دارند، حیاتی كه در هجوم خزان به سردی می گراید و دربیداد سرمای زمستان تا مرز نیستی پیش می رود تا آنجا كه گویی هرگز نبوده است.

در مقام تطبیق این نكته با موازین مكتبی و مذهبی باید گفت عید آدمی بزرگداشت بازگشت حیات معنوی انسان است.

در چنین باوری نوروز انسان روزی استكه وی به خویشتن باز گردد و گمشده اش را دریابد.

مثلاً در ماه مبارك رمضان آدمی بعد از سی روز جهاد و مجاهده با نفس سركش تمام ناخالصی های وجودش راذوب می كند تا عبودیت ناب در آن تجلی كند و آنگاه عید فطر است.

پس عیداسلامی بازگشت حیات است و تعیین آن بر عهده شرع اقدس . غدیر بنا بر این تفسیر هر دو شرط را دارد یعنی هم بازگشت به خویشتن است و هم از طرف شرع مشخص شده است. غدیر بازگشت حیات دوباره اسلام است،علاوه اینكه عید غدیر تشریع هم شده است.

در زیر به نمونه هایی از روایاتی كه غدیر را عید شمرده اند اشاره می شود :
فرات بن ابراهیم كوفی از امام صادق علیه السلام نقل می كند كه ایشان به نقلاز پیامبر اكرم فرمودند :

یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی؛روز غدیر بزرگترین عید امت من است.

حسن بن راشد می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم:
غیر از عید فطر وقربان برای مسلمانان عید دیگری هم هست؟

فرمودند: بلی و این عید از آن دو عید دیگر با فضیلت تر است .
گفتم كدام روز است؟

فرمود: روز هیجدهم ماه ذی حجه عید غدیر خم .
عرض كردم: قربانت شوم در آن روز چه اعمالی انجام دهیم؟

فرمودند: روزه بگیرید بر محمد و آلش صلوات بفرستید ...... یقین بدانیدانبیا علیهم السلام روزی كه وصی خود را نصب می كردند امر می كردند كه آن روزرا جشن بگیرند.

وقتی به سیره ائمه و پیامبر اكرم مراجعه می شود در می یابیم كه پیامبر وامیر مؤمنان و سایر ائمه با روز غدیر به عنوان یك عید برخورد كرده ومسلمانان را به تبریك و تهنیت گفتن به هم دعوت کرده اند. امام حسن علیه السلام روز عید غدیر در كوفه مهمانی بزرگی برپا می داشتند.

امام علی با فرزندان و گروهی ازپیروانش بعد از نماز برای شركت در مجلس به منزل امام حسن علیه السلام می رفتند .و پس از اتمام مهمانی امام حسن علیه السلام هدایایی به مردم اعطا می فرمود .لذا این حركت امام حسن علیه السلام موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت كنند.

پنج شنبه 28/9/1387 - 0:10 - 0 تشکر 78229

اعمال غدیر

حادثه غدیر حادثه بزرگی است و عید غدیر عیدی بزرگ و شاید شریفترین عیدمسلمانان است. در بیان ائمه علیهم السلام برای این روز بزرگ اعمالی وارد شدهاست كه به برخی از آنان اشاره می شود:


1ـ تحكیم بیعت با ولایت


همانگونه كه پیامبر اكرم بعداز نصب امام علی علیه السلام به امامت مسلمین بهجماعت مسلمانان امر كرد كه با او بیعت كنند در سالروز آن حماسه جاویدپیامبر تجدید آن بیعت سفارش شده است. لذا زیارت امیرالمومنین و سایر ائمهمستحب است. به همین منظور ادعیه زیادی نیز وارد شده است.


2ـ اظهار سرور و شادمانی


در وصف شیعه و شیعیان گفته شده است كه به شادی ما ائمه شادند و به حزن مامحزون و مسلم است كه عید غدیر شادی بخش ترین عید ائمه است و شادمانی شیعهدر این روز فرض استو هارون گوید در روز هیجدهم ذیحجه خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم كهفرمود: حقا كه روز غدیر روز عید فرح و سرور است .

در روز عید غدیر اظهار فرح و امیر المومنین علی علیه السلام نیز فرمودند :

در روز عید غدیر اظهار فرح و شادمانی کنید و برادران مسلمان خود را نیز شاد گردانید.


3ـ مصافحه كردن


مصافحه یا دست دادن از آداب اسلامی است و در روز عید غدیر به آن تاكیدبیشتری شده است. امام علی علیه السلام فرمودند: روز عید غدیر هنگامی كهیكدیگر را ملاقات می كنید با هم مصافحه کنید.

ذكر مخصوص این روز نیز هنگام مصافحه سفارش شده است؛الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین و الائمهعلیهم السلام .ترجمه سپاس خدای را كه ما را از جمله درآویختگان به ولایت امیرالمؤمنین علیو ائمه علیهم السلام قرار داد.


4ـ پیمان اخوت و برادری


از برنامه های اسلام ایجاد اخوت و برادری است. و به همین منظور پیامبر اكرمبین مسلمانان مهاجرین و انصار پیمان برادری بست و با پیمان اخوت علی را باخویش برادر نمود و در برخی از زیارات كه خطاب به پیامبر می خوانیم: السلامعلیك و علی اخیك علی بن ابیطالب علیه السلام یعنی سلام بر تو و برادرت علیاشاره به همین برادری است .پیمان برادری و عقد اخوت بستن از اعمال وارده در روز غدیر است و صیغهمخصوصی دارد كه در مفاتیح الجنان آمده است.


5ـ احسان و انفاق


احسان و انفاق از دستورات ویژه اسلامی است. اما در ایام بزرگ مثل عید غدیر برآن تأكید بیشتری شده است.در سیره امام حسن علیه السلام است كه ایشان روز عید غدیر مهمانی می داد و شخصامام علی علیه السلام نیز در آن مراسم شركت می كرد .


6ـ صله رحم


صله رحم از پسندیده ترین آداب اسلامی است و شرع مقدس اسلام بر مطلب تأكیدفراوان نموده است. اما در روز عید غدیر بر این نكته سفارش بیشتری شده است.امام صادق علیه السلام می فرماید: از كارهایی كه در روز عید غدیر مستحب است صله رحم است.


7ـ رفع حاجت مؤمنان


رفع حاجت مومنان از جمله اعمالی است كه اسلام برای آن ارزش خاصی قائل شدهاست و ائمه آن را از چند طواف برتر می دانند. در روز غدیر این عمل فضیلتبیشتری دارد. امام علی
علیه السلام فرمودند :

كسی كه مؤمنان را در روز غدیر تكفل كند نزد خدای متعال من ضامنش هستمكه از كافر شدن و پریشان شدن در امان باشد یعنی رفع حاجت مؤمنان سبب عاقبت به خیری است .


8ـ غسل كردن و لباس نو پوشیدن


امام صادق علیه السلام فرموده اند در روز عید غدیر پاكیزه ترین لباسهای خودرا بر تن بپوش. با غسل طهارت معنوی حاصل می شود و با نظافت طهارت ظاهری.


9ـ تشكیل اجتماع


در روز عید غدیر به جهت یادآوری روزی كه پیامبر به امر خداوند علی علیه السلامرا به امامت امت اسلامی نصب كرد، بجاست در مراكز گوناگون گرد آییم و بهیاد آن روز بزرگ و ثمراتش شادمان باشیم. ائمه سفارش كرده اند كه به جهتیادآوری مقام محمد صلوات الله علیه و آل او علیهم السلام اجتماعات تشکیل بشود .و خود نیز از این گونه اجتماعات برپا می داشتند .


10ـ دعا روزه و عبادت


روزه و دعا از اعمالی است كه در همه اعیاد مورد سفارش و تأكید است خاصه درروز عید. غدیر حسن بن راشد گوید: از امام صادق علیه السلام درباره عید غدیرپرسیدم و حضرت فرمود: این عید از عید قربان و فطر برتر است. آن روز را روزه بگیرید و بر محمد و آلش زیاد صلوات بفرستید.

پنج شنبه 28/9/1387 - 0:13 - 0 تشکر 78230

خورشید شكفته در غدیر است علی
باران بهار در كویر است علی
بر مسند عاشقی شهی بی همتاست
برملك محمدی امیر است علی


خجسته عید غدیر و آغاز امامت وولایت مولا امیر المومنین
بر عاشقان علی علیه السلام مبارك باد

پنج شنبه 28/9/1387 - 14:59 - 0 تشکر 78299

بسم الله الرحمن الرحیم

عیدتون مبارک

من کنت مولاه و فهذا علی مولا

*******

سلام 

یارمن عزیز دست شما درد نکنه . استفاده می کنیم.

اجرکم عند الله 

موفق و موید

********

یا ایها الرسول بلغ ...

http://rahpoyvesal.blogfa.com
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.