1. این گونه مراسم یک رسم عرفی است که به خاطر تعظیم و احترام میت گرفته می شود و مبنای شرعی ندارد.
2. برگزاری این مراسم با دستورات شرع مخالفت و ناسازگاری ندارد بلکه اگر از اسراف و مخارج سنگین خالی باشد با سفارش دین به بزرگداشت یاد اموات و هدیه معنوی فرستادن برای آنها هماهنگ است .
3. در روایات فراوانی سفارش شده برای اموات خود هدیه بفرستید و در توضیح هدیه آن را به دعا و قرائت قرآن و خیرات و مبرات معنا کرده اند و برگزاری این مراسم تامین کننده این هدیه است .
4. برخی از فقیهان از روایاتی كه توصیه به بردن غذا برای نزدیكان میت تا سه روز می كند. از جمله روایتی كه پیامبر اكرم كه به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از مرگ جعفر بن ابی طالب می فرماید كه با عده ای از زنان به خانه اسماء بنت عمیس برود و برای آنها تا سه روز غذا ببرند. استفاده كرده اند كه حد عزاداری برای میت تا سه روز می باشد. (حدائق الناضره , ج 4, المحقق البحرانی).
در روایتی از امام صادق (علیه السلام) آمده است بیشتر از سه روز عزاداری و نشستن در ماتم جایز نیست مگر زوجه كه تا انقضاء عده برایش جایز می باشد. (وسائل الشیعه , ج 2, ص 914, انتشارات المكتبه الاسلامیه).