ب: محارم رضاعی:
فلسفه تحریم محارم رضاعى این است كه با پرورش گوشت و استخوان آنها با شیر شخص معینى شباهت به فرزندان او پیدا مى كند، مثلا زنى كه كودكى را به اندازه اى شیر مى دهد كه بدن او با آن شیر نمو مخصوصى مى كند یك نوع شباهت در میان آن كودك و سایر فرزندان آن زن پیدا مى شود و در حقیقت هر كدام جزئى از بدن آن مادر محسوب مى گردند و همانند خواهر و برادر نسبى هستند.
ج:محارم دیگر:(1-مادر همسر ،2- دختر همسری که با او همبستر شده،3- زن فرزند(عروس)،4- جمع بین دو خواهر)
روشن است که مورد اول مثل مادر انسان میشود و دومی هم دختر انسان است،مورد سوم هم مانند دختر فرد است و مورد اخر هم شاید این باشد كه دو خواهر به حكم نسب و پیوند طبیعى نسبت به یكدیگر علاقه شدید دارند، ولى به هنگامى كه رقیب هم شوند طبعا نمى توانند آن علاقه سابق را حفظ كنند، و به این ترتیب یك نوع تضاد عاطفى در وجود آنها پیدا مى شود، كه براى زندگى آنها زیانبار است، زیرا دائما انگیزه" محبت" و انگیزه" رقابت" در وجود آنها در حال كشمكش و مبارزه اند.(1)
نکته ها:
1- البته در این آیه همسر پدر را متذکر نشده که او هم در حکم مادر است.
2- باید بدانیم خداوند حکیم کارهایش را بدون حکمت انجام نمی دهد و لذا هرچند برخی حکمت ها را متوجه نشویم اما از آنجایی که می دانیم او حکیم است می گوییم:حتما علتی دارد هرچند من ندانم.
(1)برگرفته از تفسیر نمونه / ج3/ ص330تا334
لینك بحث اصلی : http://www.askquran.ir/thread29938.html