• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 1219)
جمعه 5/7/1392 - 22:55 -0 تشکر 654533
فلسفه تحریم ازدواج با محارم‏

خداوند متعال در سوره مبارکه نساء آیه 23 کسانی را که ازدواج با آنها حرام است را ذکر میکند اما علت تحریم ازدواج با آنان :
الف : محارم نسبی:
1- ازدواج با محارم برخلاف فطرت است و درمیان اقوام و ملل گروه های کمی بوده و هستند که به این امر معتقدند و یا عمل میکنند.
2-ازدواج افراد همخون با یكدیگر خطرات فراوانى دارد یعنى بیمارى نهفته و ارثى را آشكار و تشدید مى ‏كند .
3-در میان محارم جاذبه و كشش جنسى معمولا وجود ندارد زیرا محارم غالبا با هم بزرگ مى ‏شوند و براى یكدیگر یك موجود عادى و معمولى هستند و موارد نادر و استثنایى نمى ‏تواند مقیاس قوانین عمومى و كلى گردد و مى ‏دانیم كه جاذبه جنسى، شرط استحكام پیوند زناشویى است، بنابر این اگر ازدواجى در میان محارم صورت گیرد، ناپایدار و سست خواهد بود.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 5/7/1392 - 22:56 - 0 تشکر 654534


ب: محارم رضاعی:
فلسفه تحریم محارم رضاعى این است كه با پرورش گوشت و استخوان آنها با شیر شخص معینى شباهت به فرزندان او پیدا مى‏ كند، مثلا زنى كه كودكى را به اندازه‏ اى شیر مى ‏دهد كه بدن او با آن شیر نمو مخصوصى مى ‏كند یك نوع شباهت در میان آن كودك و سایر فرزندان آن زن پیدا مى ‏شود و در حقیقت هر كدام جزئى از بدن آن مادر محسوب مى ‏گردند و همانند خواهر و برادر نسبى هستند.
ج:محارم دیگر:(1-مادر همسر ،2- دختر همسری که با او همبستر شده،3- زن فرزند(عروس)،4- جمع بین دو خواهر)
روشن است که مورد اول مثل مادر انسان میشود و دومی هم دختر انسان است،مورد سوم هم مانند دختر فرد است و مورد اخر هم شاید این باشد كه دو خواهر به حكم نسب و پیوند طبیعى نسبت به یكدیگر علاقه شدید دارند، ولى به هنگامى كه رقیب هم شوند طبعا نمى‏ توانند آن علاقه سابق را حفظ كنند، و به این ترتیب یك نوع تضاد عاطفى در وجود آنها پیدا مى ‏شود، كه براى زندگى آنها زیان‏بار است، زیرا دائما انگیزه" محبت" و انگیزه" رقابت" در وجود آنها در حال كشمكش و مبارزه ‏اند.(1)
نکته ها:
1- البته در این آیه همسر پدر را متذکر نشده که او هم در حکم مادر است.
2- باید بدانیم خداوند حکیم کارهایش را بدون حکمت انجام نمی دهد و لذا هرچند برخی حکمت ها را متوجه نشویم اما از آنجایی که می دانیم او حکیم است می گوییم:حتما علتی دارد هرچند من ندانم.

(1)برگرفته از تفسیر نمونه / ج3/ ص330تا334


لینك بحث اصلی :
http://www.askquran.ir/thread29938.html

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.