• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 593)
چهارشنبه 12/4/1392 - 8:21 -0 تشکر 617300
کمترین فایده صبر در برابر مصیبت چیست؟

 

44-214.jpg

بی گمان یکی از خصلت‌ها و فضیلت‌های انسانی تحمل و بردباری بر مشکلات و سختی‌هایی است که از هر سوی به انسان هجوم می‌آورد.

 

  شکیبایی و صبر در آنچه که قرآن و روایات نسبت به آن دستور صبر داده‌اند، مسأله‌ای الهی، اخلاقی و انسانی است، و امری محبوب حق، و سزاوار اجر بزرگ و ثواب عظیم است.

صبر، عامل حفظ دین و نگاهبان انسان از بی میل شدن به حق و حقیقت، و عامل تقویت روح و روان، و حافظ انسان از افتادن در دام شیاطین جنی و انسی است.

 

امام صادق(ع) درباره این که چه کسی بر صبر، سرشته شده است؟ می‌فرمایند: "مؤمن، بر صبر در برابر سختی‌ها سرشته شده است1".

 

امام جواد(ع) نیز با اشاره به کمترین فایده صبر در برابر مصیبت فرمودند: " صبر در برابر مصیبت، مصیبتی است برای کسی که از گرفتاری مصیبت دیده شاد می‏‌شود2".

 

همچنین امام علی(ع) درباره اهمیت صبر فرمودند: " در برابر امور ناخوشایند خود را به صبر وادار؛ و چه نیکو خویی است، خود را به صبر واداشتن به خاطر حقّ3".

 

رسول خدا(ص) نیز در خصوص نسبت صبر با ایمان دارد هنگامی که سؤال شد ایمان چیست فرمودند: "صبر4".

 

امام صادق(ع) همچنین صبر را رأس ایمان توصیف می‌کنند5".

 

منابع احادیث:

 

1- مشکاة الأنوار: 23 منتخب میزان الحکمة: 312

 

2- کشف الغمّه: 3 / 139 منتخب میزان الحکمة: 312

 

3- نهج البلاغة: الکتاب 31 منتخب میزان الحکمة: 314

 

4- مسکّن الفؤاد: 47 منتخب میزان الحکمة: 312

 

5- الکافی: 2 / 87 / 1 منتخب میزان الحکمة: 312

 

 

جمعه 14/4/1392 - 8:59 - 0 تشکر 617954

به نام خدا و سلام

ممنون از شما با ابت ثبت این مطلب
در تکمیل این مبحث این مطلب را هم بخوانید

رسول خدا(ص) فرمود: «الصبر ثلاثةٌ: صبرٌ عند المصیبة و صبرٌ علی الطاعة و صبرٌ عن المعصیة»
در این روایت رسول خدا(ص) صبر را به سه دسته تقسیم كرده و فرمودند:
دستة اوّل، صبر بر مكروهات و مصایب است؛ چنان‌كه خدا در قرآن فرموده: «و لنبلونّكم بشیءٍ من الخوف و الجوع و نقصٍ من الاموال و الانفس و الثّمرات و بشّر الصّابرین؛ هر كسی در دنیا به نوعی مورد آزمایش و امتحان الهی قرار می‌گیرد و كسی را نمی‌توان یافت كه گرفتار نشود، بنابراین صبر در مشكلات، مرحلة اوّل صبر است».2

دستة دوم، صبر بر طاعت است؛ یعنی انسان در مقابل امتثال اوامر الهی صبور و بردبار باشد. حضرت امیر(ع) در این بخش خیلی صبر و تحمّل كرد، به این معنا كه رفته پشت سر مخالفانش نماز خواند و گاهی هم در دستگاه آنها می‌نشست و شب و روز با اینها روبه‌رو می‌شد. امام حسن(ع) صلح كرد و این برایش چقدر سخت بود، شاید مرگ آسان‌تر و بهتر از این صبر بود، ولی ایشان موظّف به صبر بودند.

معروف است كه به مرحوم آخوند خراسانی گفتند كه به این آقا كه پول دادید به شما ارادتی ندارد، فرمود: این پول كه در جیب من است شرط انفاق آن، ارادت به من نیست، بلكه پول بیت‌المال است و این هم بندة خداست، حالا به ما فحش بدهد یا برای ما صلوات بفرستد!
صبر بر طاعت، گاهی به مراحلی می‌رسد كه از صبر بر گرفتاری‌های دنیوی سخت‌تر است، امر به معروف و نهی از منكر گاهی به جایی می‌رسد كه حرج به وجود می‌آورد و اجرایش شجاعت و جرئت می‌خواهد، صبر می‌خواهد.

منظور این است كه گاهی انسان در مقام انجام وظیفه با مشكلاتی رو به رو می‌شود كه صبر و تحمّل می‌خواهد. حالا یك واجبی مثل نماز خواندن كه بالاخره خیلی مشكل نیست، ولی قیام عاشورا برای امام حسین(ع) یك امتحان الهی بوده كه صبر عظیمی را می‌طلبید.
مرحلة سوم و بالاترین مرحله از صبر، صبر بر معصیت است كه انسان در برابر حرام ایستادگی كند و بگوید چون حرام است من انجام نمی‌دهم. این حرام ممكن است مال باشد یا شهوات نفسانی، مقام و ریاست.

هر كسی از یك گوشة دنیا خوشش می‌آید و تا انسان خودش را امتحان نكند، خیال می‌كند كه تهذیب شده است، ولی وقتی كه مرحلة عمل می‌رسد، می‌بیند كه نمی‌تواند تحمّل كند. بیشتر انسان‌ها در برابر فقر و گرفتاری طغیان نمی‌كنند، ولی وقتی خدا مقام، پول و صحّت بدن بدهد، آن وقت خیلی مهم و سخت است كه خودش را سالم بدارد. یكی از دوستان می‌گفت: من خودم دیدم كه وقتی طلبه‌ای، دست مرحوم آقای بروجردی را بوسید، آن مرجع هم دست آن طلبه را بوسید. یا نقل است كه طلبه‌ای آمد خدمت مرحوم آیت‌الله سیّد محمّد تقی خوانساری و گفت: آقا شما «ولا الضّالّین» را قرائت كنید! آن طلبه می‌خواست بداند كه آیا آقا درست تلفظ می‌كند یا خیر!! آقا قرائت فرمودند، آن طلبه گفت: نشد. آقا دوباره تكرار كردند و تا سه مرتبه این عمل صورت گرفت! سرانجام آن طلبه گفت: حالا درست و صحیح شد!! آن مرجع عظیم‌الشأن فرمود: «خدا توفیقت بدهد»؛ مثلاً دعا كرد كه موفّق باشید. امّا حالا اینكه بگوید تو بچّه طلبه هستی، چرا به من اعتراض می‌كنی، نه این‌طور نیست. منظورم این است كه انسان در مقام انجام وظیفه، كارهایش نباید دل بخواهی باشد. واقعاً در بعضی از موقعیت‌ها صبر و تحمّل خیلی سخت است كه باید لطف خدا دستمان را بگیرد و حفظ كند. «الهی لاتكلنی إلی نفسی طرفه عین ابداً».

قرآن فرموده است: «انّ النّفس لأمّارةٌ بالسّوء إلّا ما رحم ربّی»؛3 پناهنده شدن به خدا، یك تعارف نیست، بلكه انسان همیشه باید خودش را در پناه خدا قرار دهد.


پی‌نوشت‌ها:


٭ برگرفته از: افق حوزه‌، شمارة 218.
1. كافی، ج 2، ص 92.
2. سورة بقره (2)، آیة 155.
3. سورة یوسف (12)، آیة 53.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.