ˈفرزاد براهویی نوریˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با یادآوری اینکه
ˈتدوینˈ نقطه انتهایی یک اثر سینمایی یوده که تعیین کننده برآیند فعالیت دیگر عناصر یک فیلم به شمار می آید افزود: تصویربردار، کارگردان و دیگر عوامل دخیل در فیلم تلاش خود را انجام می دهند تا در نهایت حاصل تلاش آنها در نقطه تدوین فیلم به عینیت درآمده و از حالت کثرت به وحدتی یکپارچه برسد.
وی ادامه داد: تدوینگر در سینمای ایران شخصیت مهجوری بوده که افراد آن را ندیده و نمی شناسند و این در حالی است که تدوینگر از جهاتی شخص اول یک فیلم به شمارمی رود.
چه بسا فیلمی در حال مرگ باشد و در مرحله تدوین جان دوباره ای بگیرد و یا در نقطه مقابل، بهترین افراد فیلمی را بسازند و تدوینگری ناتوان،آن اثر را از هر نوع جلوه زیبایی و بصری عاری کند.
تدوینگر ˈفیلم خون مردگیˈ در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان درایران یک تدوینگر صاحب ایده و تفکر شد؟، گفت: بسیاری از استادان در این باره می گویند که ˈفقط کار کن تا تدوینگر شویˈ، این جمله تنها نسخه ای است که می توان برای تدوینگر در ایران بسته شود.
وی افزود: تمام اینها در شرایطی است که باید تدوینگران نظام یافته تر عمل کنند؛ برای مثال باید فهرستی از تدوینگران با میزان توانایی آنها تهیه و در مرکزی ثبت شود. درکشور ما سازمان ها و مراکزی با این ادعا مشغول به کارند اما اینکه آیا در عمل موفق بوده اند یا نه باید از سینماگران جویا شد.
نوری یادآورشد: تدوین در کشور حالت بازاری را دارد که باید در آن تدوینگران، تهیه کنندگان و کارگردانان را مجاب به کار مطلوب کنند؛ در حالی که در سینمای اروپا و آمریکا، تهیه کنندگان از طریق انجمن ها و موسسات معتبر، تدوینگران مورد نظر خود را می یابند.
وی با تاکید بر تاسیس مرکزی برای سنجیدن توانایی های یک تدوینگر در کشور گفت: بسیاری
از تدوینگران خوب بیشتر اوقات سال بدون پروژه هستند و این در حالی است که برخی افراد که نه هنر تدوین و نه علم آنرا دارا هستند در حال فعالیت هستند.
** تدوینگر یک اپراتور نیست
نوری معتقد است که تدوینگر یک اپراتور و یک مهندس رایانه نیست؛ بلکه علاوه بر داشتن مهارت در تدوین باید آشنایی مطلوبی نسبت به موسیقی، رنگ و زیبایی شناسی و دیگر بخش های هنر سینما داشته باشد.
وی افزود: بسیار دیده شد که جمله نهایی یک فیلم به دلیل مهارت نداشتن یک تدوینگر ابتر و یا متفاوت از منظور نویسنده و کارگران بیان شده و این به دلیل نداشتن نگاه هنرمندانه و عمیق نسبت به فیلم رخ داده است.
** فیلم های مستند در چند سال اخیر رونق خوبی داشته است
نوری ادامه داد: در چند سال اخیر سینمای مستند گیشه خوبی را پیدا کرده چرا که سینمای مستند این فرصت را ایجاد می کند تا لحظه های حقیقی جهان ثبت شوند.
تدوینگر فیلم ˈچوخاˈ درباره وضعیت سینمای مستند در جهان گفت: سینمای امروز جهان به سمتی می رود که هرچه بیشتر به حقیقت نزدیک باشد؛ بیشتر مخاطبان به دنبال این هستند که فیلم هایی را ببیند که گزینشی از حقیقت امروز زندگی بشر باشند و بر همین اساس است که شاهد رونق گرفتن اکران فیلم های مستند در جهان هستیم.
وی افزود: برای مثال فیلم های داستانی به این سمت پیش می روند که بیشتر به زندگی بشر نزدیک باشند.
نوری با بیان اینکه در چند سال اخیر مستندهایی که ساخته می شود از نظر تعداد افزایش چشمگیری داشته است افزود: برخی از فیلمسازان و تدوینگران فیلم های مستند را به عنوان پلی برای ساخت آثار بلند تصور می کنند اما برخی به صورت متمرکز به ساخت و تولید فیلم های مستند روی آورده اند.
وی تاکید کرد: اکنون ایران به عنوان یک قطب سینمای مستند شناخته شده و بلوغ سینماگران مستند به نقطه روشنی در آینده در حرکت است.
نوری گفت: فیلم های شاخصی در زمینه سینمای مستند در کشور ساخته می شود که با توجه به امکانات و محدودیت ها بسیار ارزنده است.