اول ربیعالاول مصادف است با هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه؛ ماجرای از خود گذشتگی امیرالمؤمنین(ع) و خوابیدن ایشان در بستر حضرت رسول(ص).
آیه ۲۰۷ سوره مبارکه «بقره» به بیان این موضوع میپردازد که تفسیر آن از تفسیر «نمونه» آیتالله مکارم شیرازی در ادامه میآید:
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ»
از میان مردم کسى است که جان خود را براى طلب خشنودى خدا مىفروشد و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است.
***شأن نزول
سید هاشم بحرانى دانشمند معروف شیعه در کتاب «غایة المرام» از تفسیر ثعلبى دانشمند و مفسر معروف اهل تسنن، ثعلبى مىگوید: هنگامى که پیغمبر اسلام تصمیم گرفت مهاجرت کند براى اداى دِینهاى خود و تحویل دادن امانتهایى که نزد او بود على (ع) را به جاى خویش قرار داد و شب هنگام که مىخواست به سوى غار ثور برود و مشرکان اطراف خانه او را براى حمله به او محاصره کرده بودند دستور داد على (ع) در بستر او بخوابد و پارچه سبز رنگى (برد حضرمى) که مخصوص خود پیغمبر بود روى خود بکشد.
در این هنگام خداوند به جبرئیل و میکائیل وحى فرستاد که من بین شما برادرى ایجاد کردم و عمر یکى از شما را طولانىتر قرار دادم کدام یک از شما حاضر است ایثار به نفس کند و زندگى دیگرى را بر خود مقدم دارد هیچ کدام حاضر نشدند. در این هنگام خداوند به آنها وحى کرد که چرا شما مانند على بن ابیطالب نیستید؟ من میان او و محمد پیمان برادرى بستم، و اینک او در بستر محمد خوابیده است تا جان خود را فداى او کند، و زیادى عمر خویش رابه وى ایثار نماید.
به آنها وحى شد اکنون على (ع) در بستر پیغمبر خوابیده و آماده شده جان خویش را فداى او سازد به زمین بروید و حافظ و نگهبان او باشید.
هنگامى که جبرئیل بالاى سر و میکائیل پایین پاى على(ع) نشسته بودند جبرئیل مىگفت: به به آفرین بر تو اى على! خداوند به واسطه تو بر فرشتگان مباهات مىکند. در این هنگام آیه فوق نازل شد و به همین دلیل آن شب تاریخى به نام لیلة المبیت نامیده شده است
ابن عباس مى گوید: این آیه هنگامى که پیغمبر از مشرکان کناره گرفته بود و با ابو بکر به سوى غار مىرفت درباره على (ع) که در بستر پیغمبر خوابیده بود نازل شد.
ابو جعفر اسکافى مىگوید: (همانطور که ابن ابى الحدید در شرح نهج البلاغه جلد ۳ صفحه ۲۷۰ ذکر کرده است) جریان خوابیدن على (ع) در بستر پیغمبر (ص) به تواتر ثابت شده و غیر از کسانى که مسلمان نیستند و افراد سبک مغز آن را انکار نمىکنند در جلد دوم الغدیر ذیل آیه مورد بحث (صفحه ۴۸ به بعد) مىنویسد: غزالى در جلد سوم کتاب «احیاء العلوم» صفحه ۲۳۸ و گنجى در کتاب «کفایة الطالب» صفحه ۱۱۴ و صفورى در جلد دوم کتاب «نزهة المجالس» صفحه ۲۰۹ و ابن صباغ مالکى در کتاب «الفصول المهمة» صفحه ۳۳ ، سبط بن جوزى حنفى در «تذکرة الخواص» صفحه ۲۱ شبلنجى در «نور الابصار» صفحه ۸۶ و احمد در جلد یک «مسند» صفحه ۳۴۸ و جلد دوم «تاریخ طبرى» صفحه ۹۹ تا ۱۰۱ و ابن هشام در جلد دوم «سیرة» صفحه ۲۹۱ و حلبى در سیره خود و جلد دوم «تاریخ یعقوبى» صفحه ۲۹، جریان لیلة المبیت را نقل کردهاند .