رؤیاهای صادقه یا خوابهای حقیقت نما چه ویژگیهایی دارند؟
خوابهایی که با حوادث خارجی روزمره، صفات اخلاقی و ناملایمات جسمی و روحی هیچ گونه ارتباطی نداشته، در زمانی مناسب و با شرایطی به دور از هر گونه عواملی دیده شود، رؤیای صادقه نامند. چنین خوابها از آن نظر که ارتباطی تعجبآفرین بین امری وجودی ـ یعنی رؤیا ـ با امری عدمی ـ یعنی حادثه آینده که هنوز اتفاق نیفتاده است ـ برقرار میکند و نکاتی را بیان مینماید، حقیقتنما یا صادقه نامیده میشود. مثل رؤیایی که در آن به ایجاد حادثهای برای شخصی، خانوادهای یا جامعهای در آینده اشاره شده و خبر از ماجرایی از این طریق داده میشود و پس از چندی عین آن صحنه و حادثه اتفاق میافتد!
رؤیاهای حقیقتنما که شخص خواببیننده، هیچ گونه تعریف و تمثیلی در آن نکرده و بدون واسطه با تأویل خود تطبیق میکند، رؤیاهای صادقه و صالحهای است که افزون بر قطع ارتباط با «طبیعت و مادیت» با شروع خواب، رشتههای اتصال با «عالم مثال» نیز جدا شده و ارتباطی روشن با «عالم عقل» برقرار میشود. میزان روشنگری و صادق بودن چنین رؤیاهایی بستگی بسیاری به ویژگیهای انسان در حالت بیداری دارد. آنان که از بامداد تا شامگاه چونان دیدهبانی تیزبین و زیرک، مراقب دشمن درونی و بیرونی بوده، از ورود و حضور شیطان و شیطانصفتان در سرای دل و دیده، بیمناک گشته، در صدد تطهیر و پاکسازی سرزمین وجود خویش برمیآیند و در گفتار و رفتار و پندار خویش دقت، ظرافت و حساسیت بسیاری دارند، چنین الهامات و اشراقات ملکوتی نصیبشان میشود. مرتبه والای پاکان و صالحان، معصومان ـ علیهمالسلام ـ بویژه حضرت محمد ـ درود الهی بر او و دودمان پاکنهادش باد ـ بوده که رؤیای صادقه آنان، چونان بشارتی عرشی محسوب میشود.
محدث نوری میفرماید: «رؤیا، راهی است برای شناخت احوال نفس و اینکه آیا نفس سعادتمند است یا شقاوتمند».(2)