• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2892)
جمعه 25/5/1387 - 19:32 -0 تشکر 52454
***میلاد امام عاشقان، مهدی صاحب زمان (عج) مبارک***

به نام خدایی که در همین نزدیکی هاست

 

 

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد                  دل رمیده ی ما را رفیق و مونس شد
به بوی او دل بیمار عاشقان چون صبا              فدای عارض نسرین و چشم نرگس شد 

 

 

«و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین و نمكن لهم فى الارض و نرى فرعون و هامان و جنود هما منهم ما كانوا یحذرون؛ اراده ما بر این قرار گرفته است كه به مستضعفین، نعمت بخشیم و آنها را پیشوایان و وارثین روى زمین قرار دهیم، حكومتشان را پا بر جا سازیم و به فرعون و هامان و لشكریان آنها آنچه را بیم داشتند از این گروه نشان دهیم»
آیه 5 و 6 سوره قصص شرح بیشتر این مطلب در كشف الغمه، ج 3، ص 405 و 406 آمده است و اضافه شده كه: امام قائم وقتى متولد شد، پاك بود و هیچ گونه آلودگى نداشت و در بازوى راستش این آیه نوشته شده بود: «جاء الحق و زهق الباطل كان زهوقا؛ حق آمد و باطل نابود شد، حتما باطل نابود شدنى است.»
شیخ حر عاملى رحمه اللّه از بزرگان اصحاب نقل مى كند كه امام صادق علیه السلام فرمود:
«شبى كه حضرت قائم (عج) در آن متولد شد، هیچ نوزادى در آن شب متولد نمى شود مگر اینكه مؤمن خواهد شد، و اگر در سرزمین كفر متولد گردد، خداوند او را به بركت امام مهدى (عج) به سوى ایمان منتقل مى سازد»

 
 

میلاد حضرت مهدی(عج) را به تمامی مسلمانان جهان و به خصوص محبان آن حضرت تبریک عرض می کنم.
اماما، عاشق توییم و دوستدار دوستاران تو و خاك پاى منتظران تو، اما فسوسا كه خود، خانه دل را براى انتظار تو مهیا نساخته ایم .
اماما، با مژگان نروبیده ایم گرد راه را، با اشك ، نشسته ایم غبار دل را.
اماما، نروبیده ایم غبار گناه از دل ، اما عاشقیم ، نمى دانیم این عشق سوزان ، در كجاى جانمان جاى گرفته كه بى تابمان كرده .
اماما، شرمنده ایم كه خانه دل را براى حكمرانى تو، پاك نساخته ایم .
اماما، از كاروان عاشقان تو، عقب مانده ایم. مركب راهوار نداریم كه به این كاروان شورانگیز، دست یابیم.
اماما، راه ، پیچاپیچ است و پر از گردنه هاى هراس انگیز، ما، بى پا افزار و توشه ، سرگردان .
اماما، بیم آن را داریم در عمق شب ، گم شویم و گرفتار رهزنان .
اماما، مى دانیم كه خود، خود را به وادى هول انگیز بلا افكنده ایم ، اما هنوز، كورسویى از چراغ عشق ، در جانمان سو سو مى زند.
اماما، دریا آشنایان ، به عمق دریاى عشق فرو رفتند و ما در ساحل مانده ایم ، نه چشمى كه آن همه زیبایى را ببینیم و نه انسى با امواج كه با آنها در آمیزیم و نه پرتوى از عشق كه به جان حقیقت راه یابیم.
اماما، عشق ، رخى نمود و جلوه اى كرد، ولى ما سرگرم بودیم و از شربت گواراى عشق ، ما را بهره اى نرسد.
اماما، نسیم عشق وزید و ما در غفلت بودیم ، اینكه بى نصیبى از نسیم عشق ، چگونه از این بیابان آتشناك رهایى یابیم و جانهاى پژمرده خود را با نسیم دل انگیز صبح ، شاداب كنیم .
اماما، راه دشوار است و رهزن ، بسیار و عجبا همه در لباس مهر و محبت و راهنما و دل مى سوزانند و به نرمى و گرمى ، راه مى بندند كه ما راه مى نمایانیم .
اماما،«بولهب» ها نیز بسیار شده اند. لهیب كینه هاشان ، سركش است و سوزنده . توان دیدن هیچ زیبایى را ندارند، دوست دارند، همه چیز را خاكستر ببینند.
اماما،«حمالة الحطب» ها، روزان و شبان ، هیزم كشى مى كنند، تا آتشهاى كینه ها را بگیرانند و همیشه آنها را سوزنده و سركش نگهدارند.
اماما، رسوایان و ناخالصان رانده شده ، ناصافان تصفیه شده ، دوچهرگان نقاب افكنده شده ، مرتجعان زمین گیر شده ، كژاندیشان تارانده شده و... در بیغوله ها و تاریك خانه ها پناه گرفته اند و در كار غیبت مردان حاضر در صحنه هاى كارند و جهاد و به سخره گرفتن مردان راسخ در دین .
اماما، فسونگران ، گروه گروه در ویرانه ها گردهم آمده اند و بر گرهها مى دمند، تا گره در كار زمینه سازان انقلاب جهانى تو اندازند و سرعت این حركت مقدس را كند كنند.
اماما، خدعه ها و ترفندها بسیار به كار بستند و مى بندند تا عاشقان تو را از راهى كه برگزیده اند، باز دارند و نگذارند نور حق ، جلوه كند.
اماما، با این همه ، عشق به تو، چنان سوزان است و حركت آفرین كه در جلو راه مردان و زنانى كه به عشق تو مى زیند، هیچ مانعى و هیچ بازدارنده اى ، تاب مقاومت ندارد، همه ، مى سوزند و بر باد مى روند. 
 

«کجاست بقیه الله که بیرون از خاندان رهبری نیست؟
کجاست آماده برای ریشه کن کردن ستمکاران؟
کجاست منتظر برای راست کردن کجی و نادرستی؟
کجاست مرکز امید برای برانداختن بیداد و ستم؟
کجاست ذخیره برای تازه کردن فرایض و سنن دین؟
کجاست انتخاب شده برای بازگرداندن کیش و آئین؟
کجاست آرزو شده برای زنده کردن قرآن و حدودش؟
کجاست زنده کننده ی آثار دین و اهل دین؟
کجاست شکننده ی شوکت تعدی کنان؟
کجاست ویران کننده ی بنیادهای شرک و نفاق؟
کجاست نابود کننده ی اهل فسق و گناه و سرکشی؟
کجاست درو کننده ی شاخه های گمراهی و اختلاف؟
کجاست محوکننده ی آثار کج دلی و هواپرستی؟
کجاست برنده ی رشته های دروغ و افتراء؟
کجاست نابود کننده ی سرکشان؟
کجاست از بن بر اهل عناد و گمراه کنندگی و بی دینی؟
کجاست عزیز کننده ی دوستان و خوار کننده ی دشمنان؟
کجاست جمع کننده ی سخن بر تقوی؟
کجاست باب خدا که از آن وارد شوند؟
کجاست وجه خدا که به سوی او رو کنند اولیاء؟
کجاست وسیله ی پیوست میان زمین و آسمان؟
کجاست صاحب روز پیروزی و بر افراز کننده ی پرچم هدایت؟
کجاست جمع آوری کننده ی جامعه صلاح و رضایت؟
کجاست جوینده ی خون پیغمبران و زاده ی پیغمبران؟
کجاست جوینده ی خون شهید کربلاء(ع)؟
کجاست پیروزمند بر هر متعدی و مفتری؟
کجاست مضطری که چون دعا کند اجابت شود؟
کجاست صدر مخلوقات که تقوی دارد؟
کجاست زاده ی پیغمبر مصطفی و زاده ی علی مرتصی(ع) و زاده ی خدیجه ی غراء و زاده ی فاطمه ی کبری(س)؟»

« خدایا شاد کن پیغمبرت حضرت محمد(ص) و آله را به دیدارش و هر که پیرو اوست بر دعوتش و رحم کن بیچارگی ما را پس از او، خدایا برطرف کن این گرفتاری را از این امت به حضور او و تعجیل کن برای ما در ظهورش زیرا آنرا (دشمنان) دور دانند و ما آنرا نزدیک می بینیم - دعای عهد»

«برای سلامتی و تعجیل در فرج حضرت امام مهدی(عج) صلوات»

 

كار ما نیست شناسائی "راز" گل سرخ
كار ما شاید این است
كه در "افسون" گل سرخ شناور باشیم...
جمعه 25/5/1387 - 20:43 - 0 تشکر 52459

پیشگویى پیامبر صلى اللّه علیه و آله از یاران اسلام در ایران
در روایتى مى خوانیم وقتى از پیامبر صلى اللّه علیه و آله در مورد آیه مذكور سؤ ال كردند پیامبر صلى اللّه علیه و آله دست خود را بر شانه سلمان رحمة اللّه نهاد و فرمود:
منظور از این یاران ، هموطنان این شخص هستند
سپس فرمود:
لو كان الدین معلقا بالثریالتنا و له رجال من ابناء الفارس
اگر دین به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانى از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت
اگر كوششهاى پى گیر و نتیجه بخش ایرانیان را در طول تاریخ اسلام بررسى كنیم ، بخصوص در قرن معاصر، و پیروزى انقلاب اسلامى ، و تشكیل حكومت اسلامى به نیابت از حضرت قائم (عج ) به خوبى به حقانیت این پیشگوئى پى مى بریم ، بعلاوه این پیشگوئى اعجازآمیز الهام بخش آن است كه مسلمانان ایران در حركت دادن مردم جهان به سوى حكومت مهدى (عج ) نقش مؤ ثر و اساسى دارند، و چنانكه از نشانه هایش پیداست ، نسبت به آینده امید بخش است .
به هر حال همانگونه كه در آخر آیه مذكور مى خوانیم باید امید به فضل و لطف خدا داشت ، فضل و رحمت خدا وسیع است ، و حتما شامل افراد شایسته و برازنده خواهد شد.
به این ترتیب نتیجه مى گیریم كه طرفداران جدى تشكیل حكومت جهانى به رهبرى قائم (عج ) باید با كسب ویژگیهائى كه در تفسیر آیه مذكور بیان شد، در هر جا ستاد مقاومت و تلاش تشكیل دهند و بدانند كه حتما با چنین حركت قرآنى به كعبه مقصود خواهند رسید.
در اینجا از یك شاهد عینى كمك گرفته و بطور ملموس موضوع را ترسیم مى كنیم :
از شما مى پرسم براستى اگر مردم همه كشورهاى اسلامى با هدف قراردادن اسلام تحت رهنمودهاى پیامبر صلى اللّه علیه و آله و آلش ، تحت نظر مردان صالح و آگاه خود، همچون كشور ایران در وضع فعلى به جنگ با طاغوتیان بروند، و حكومت اسلامى تشكیل دهند و كم كم آنرا توسعه داده و به تهذیب و تكمیل آن بپردازند چقدر به حكومت جهانى امام قائم (عج ) نزدیك خواهند شد؟
امید آنكه جهان اسلام با تجزیه و تحلیل و دیدن این نشانه هاى عینى و ملموس ، دنبال كار را بگیرد كه مسلما به نتیجه خواهد رسید

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 25/5/1387 - 20:43 - 0 تشکر 52460

رختم بكشید سوى بستان

كآمد به نوا هزاردستان

شد زاغ ز باغ و باز آمد

بلبل به هزار شور و افغان

شد داغ دل خورنق و تنك

باغ از گل و لاله هاى نعمان

شد بحر معلق از هوا ابر

دُر پاش زقطره هاى باران

این بحر بود وگرنه كى ابر

باریده به دشت ، دُرّ و مرجان ؟

صحرا و چمن زلاله و گل

شد كان یمن كُهِ بدخشان

این سحر نسیم نوبهارى است

یا شعبده اى ز ابر نیسان ؟

شاید كه پى تفرج از خلد

آید سوى لاله زار رضوان

گل شد بصرى چو طلعت دوست

شد سرو سهى چو قد جانان

گردید بنفشه چون خط یار

چون زلف نگار گشت ریحان

سنبل به كمال سرو مشغول

بلبل به جمال گل در الحان

قمرى گویى كشد چو مقرى

صوتى به ثناى حق ز قرآن

گویى ز بهشتِ عدن خیزد

این باد كه مى وزد بهاران

لیكن نه گمان به باغ فردوس

سروى چو تو مى رود خرامان

با این همه برگ و ساز الحق

بى باده و ساده زیست نتوان

اى ترك بیار مى كه زین پس

یكدم نتوان نشست پژمان

زآن مى بده از اثركه در تن

گردیده بود چو خون به شریان

زآن باده كه مور اگر بنوشد

گیرد سر راه بر سلیمان

زآن مى كه ز شهر عشقبازى

معزول كند خیال حرمان

جامى بده و به رقص برخیز

آبى بده آتشیم بنشان

جمعیت خاطر دگر نیست

زان طرّه كه كرده اى پریشان

دستان كنى آخرم به خون رنگ

زین دست كه مى كنى تو دستان

مه دیده كجا كسى لب بام

یا سرو چمان به صحن بستان

یعقوب دگر پسر نخواهد

بوى تو اگر رسد به كنعان

خورشید به پیش ماه رویت

حر با صفت است مات و حیران

با یاد تو خوش دلم درین دشت

بر دیده خلد كَرم مغیلان

سیلى چو تو كس ندیده هرگز

ویران كن خانمان ایمان

شد فتنه عشق تو جهانگیر

اى فتنه عقل و آفت جان

این فتنه آخر الزمان است

یا فتنه آن دو چشم فتّان ؟

جامى دگرم بده كه دوشین

یا نغمه هزار در گلستان

مى خواند به صد شعب كه گردید

هنگام قدوم ماه شعبان

آن مه كه به نیمه اش تمام است

بر خلق ز كردگار احسان

آن مه كه یسار شد جهان را

از یمن تولد جهان بان

غوث دو جهان امام غایب

والى زمن ولى یزدان

آن سایه كردگار كامروز

در سایه خود گرفت كیهان

بنهاد قدم به ملك هستى

تا هستى از او رسد به سامان

آن گنج نهان كه شد در این وقت

بر خلق زلطف حق نمایان

از بهر قصاص ظالمان را

شد نور جلال حق فروزان

یا نور ازل پى تجلّى

آورده به كاینات جولان

یا خود ز فروغ پرده را سوخت

تا بنده رخش چو ماه كنعان

او صاحب امر وآمر امر

از عالم امر تا به امكان

زین كون و مكان مراد یارى

بل از همه ما یكون و ما كان

نور احد و سلیل احمد

بر وحدت حق یگانه برهان

فرمانده سیر چرخ و انجم

راننده ابر وباد و باران

بابش حسن و رود به نسبت

تا فاطمه و علىّ عمران

بر خاتم اوصیایى ، او را

از خاتم انبیاست فرمان

شد ختم دوازده شه دین

بر امر خداى فردِدیان

گفتم به كفش زفیض عامش

آنجا كه تویى كجاست عمان

آرى عمان نكرده هرگز

یك كون و مكان به خویش مهمان

با خاك رهش نه گر رهى جست

جان بخش نمى شد آب حیوان

روزى كه به انتقام خیزد

از چرخ فتد زبیم كیوان

از ایمن او قضا پى حكم

از ایسر او قدر به فرمان

تا تیشه زند به بیخ بیداد

تا ریشه كند ز غرس طغیان

تا سست كند ز جور بنیاد

تا سخت كند ز عدل بنیان

هنگام نبرد ذوالفقارش

غران سپهش به روز میدان

بر خرمن ظلم ، برق خاطف

بر خانه كفر، سیل غران

از كشته و خون شرك آرد

دریایى و كوه در بیابان

تا شرع نبى به هفت اقلیم

رایت كشد از جیوش ایمان

گیتى به ارم كند نكوهش

نازد به بهشت عدن بستان

از معدلتش شده فراموش

از خاطر بحر نام طوفان

شد طعمه برّه كلّه گرگ

شد چشمه سوسمار ، ثعبان

ز آهو بره شیر، در تزلزل

از پنجه سعوه باز، لرزان

در پیش غزال ، ببر، در كوه

كندى پى عذر چنگ و دندان

نیزار نگرد پلنگ بر عزم

در جفن فرو رودش مژگان

در وصف كمال او مدیحم

گرچه نه براوست هیچ نقصان

لیكن پى استغاثه كردم

در نزد وى این چكامه عنوان

وینك برمش به ذكر و حاجات

از مطلع تازه اى به پایان

اى جان جهان و قبله جان

جانها به فراق تو گروگان

از خلق تو كرد ختم منّت

امروز به ما خداى منّان

تا چند ز هجر خودگذارى

ما را به غم و رهین خذلان

تا چند كند جهان فرتوت

ما را هدف خدنگ حدثان

خوددانى و هم خدا كه دردهر

دیگر نه به جاست یك مسلمان

یك روز چو مرتضى بكش تیغ

یك ره چو نبى بیار قرآن

یك روز به اژدها بده حكم

ما را بِرَهان ز زخم ماران

وقتى نظرى بكن ز راءفت

بر خجلت من ز فرط عصیان

یك جا به كف ملامت از جرم

یك جا به كمند كین دوران

آنى تو كه رفت از تویوسف

بر مسند خسروى ز زندان

آنى تو كه بر خلیل آتش

كردى ز تلقى گلستان

آنى تو كه از درخت ، گفتى

پس راز نهان به پور عمران

آنم من مجرم آنكه دارد

ننگ از گنهم به خویش شیطان

آنم كه زظلم و فتنه ضحاك

باشد بر من چو شیخ صنعان

آنم كه به نعمت خداوند

دارم عوض سپاس كفران

با این همه بد فعالى خویش

دارم ز خدا امید غفران

از آنكه بدان غیاث كونین

نادیده محبّم و ثنا خوان

وین طرفه كتاب نجم ثاقب

زین رو سیه آمده به سامان

شایسته درگه تو گر نیست

بر دعوى بنده هست برهان

شاها زغمان دل چه گویم

پیش تو كه هیچ نیست پنهان

افتاد گِیَم به دهر دانى

بیچارگیم به پاىِ میزان

گرلطف كنى شهم بدارین

ورنه من و در دوكون خسران

نومید مكن ز خود وفا را

گرچه نه به لطفِ تست شایان

تا كرده خدا براى هر درد

آماده چو رزق مرد درمان

درد تو هر آنچه سخت باشد

بادات به جان دوستداران

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 25/5/1387 - 20:43 - 0 تشکر 52461

شمائل حضرت مهدى علیه السلام
پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
مهدى از ما خاندان است ، بلند پیشانى و بر آمده بینى است (كه وسط بینى اش برآمدگى دارد
و نقل شده : روزى حضرت على علیه السلام به امام حسین علیه السلام نگاه كرد و فرمود:
این پسرم آقا است چنانكه رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم او را آقا خواند، و بزودى خداوند در صلب او مردى ظاهر سازد كه همنام پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم شماست ، و در صورت و سیرت شبیه پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم است ، وقتى كه مردم در غفلت بسر مى برند و حق زیر پا قرار گرفته و مرده شده و ظلم و جور آشكار گشته ، خروج مى نماید، سوگند به خدا اگر خروج به قیام نكند، گردنش را مى زنند، اهل آسمان و ساكنان آن از خروجش شاد مى شوند، بلند پیشانى و برآمده بینى ، سطبر شكم ، لاغر ران و در ران راستش ، خالى هست ، گشاده دندان مى باشد، زمین را همچون كه پر از ظلم و جور شده پر از عدل و داد كند
از خصائص امام مهدى (عج ) اینكه : حكومتش سراسر جهان را مى گیرد، در این مورد مفسر معروف اهل تسنن قرطبى روایت مى كند كه جمیع كسانى كه جهانگیر شدند چهار نفرند كه دو نفرشان كافر بودند یعنى نمرود و بخت النصر و دو نفرشان مؤ من بودند یعنى : ذوالقرنین و سلیمان بن داود علیهماالسلام و بزودى از امت اسلام پنجمین نفر حاكم سراسر زمین مى شود و او مهدى (عج ) است جایز جعفى گوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم مى فرمود:
روزى عمر بن خطاب از امیرمؤ منان على علیه السلام در مورد حضرت مهدى علیه السلام توضیح خواست .
على علیه السلام فرمود: اما نامش ، حبیبم رسول خدا صلى اللّه علیه و آله و سلم با من عهد كرده كه نامش را نبرم تا خداوند او را مبعوث كند، امام سیمایش ، او جوان نه بلند قد و نه كوتاه قد، خوش صورت است ، مویش ‍ زیبا است ، و از سرش به شانه اش ریخته ، نور صورتش سیاهى موى سر و صورتش را تحت الشعاع قرار داده است
امام صادق علیه السلام فرمود:
مهدى (عج ) خروج نمى كند مگر در سالهاى طاق مانند 1، 3، 5، 7، 9

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 25/5/1387 - 20:44 - 0 تشکر 52462

شوكت و قدرت فوق العاده امام علیه السلام
حضرت رضا علیه السلام در ضمن روایتى فرمود:
قائم علیه السلام كسى است كه هر گاه خروج كند، در سن پیرى است اما سیماى جوان دارد، و آنچنان قدرت جسمى دارد كه دستش را به بزرگترین درخت روى زمین بیاندازد، مى تواند آن را از ریشه بركند، و اگر در میان كوهها صدایش را بلند كند سنگهاى كوهها قطعه قطعه گردند، عصاى موسى علیه السلام و انگشتر سلیمان علیه السلام همراه اوست
از ویژگیهاى حضرت قائم (عج ) اینكه : پیامبر صلى اللّه علیه و آله و سلم فرمود:
بهشت مشتاق چهار نفر از خاندان من است كه خدا آنها را دوست دارد و مرا به دوستى با آنها فرمان داده است :
1- على بن ابیطالب علیه السلام 2- حسن علیه السلام 3-  حسین علیه السلام 4- مهدى (عج ) كه پشت سر مهدى (عج ) حضرت عیسى علیه السلام نماز مى خواند
و در روایت دیگر فرمود: ما خاندان عبدالمطلب سادات و بزرگان بهشت هستیم ، من و برادرم على علیه السلام و عمویم حمزه و جعفر و حسن و حسین و مهدى علیهم السلام

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 25/5/1387 - 20:44 - 0 تشکر 52463

شیوه برخورد امام با مخالفان( قسمت اول )
از مسائل نیازمند به بحث ، روش برخورد امام با مخالفان است . جایگاه سایر ارباب مذاهب و مكاتب در حكومت امام كدام خواهد بود. به تعبیر دیگر مقصود از حكومت جهانى واحد كه امام منادى آن است چیست ؟ آیا وحدت دین مقصود است یا وحدت حتكومت . در هر صورت ، رفتار امام با اهل كتاب یا با دیگر مسلمانان غیر معتقد به مذهب امام چگونه است ؟
مخالفان امام به چند دسته تقسیم مى شوند
1- مخالفان سیاسى و مذهبى مسلمان
2- اهل كتاب
3- مستكبران
دسته اول
در ذهن برخى از شیعیان ، این اندیشه وجود دارد كه در حكومت امام كه مروج مسلك اهل بیت است ، سایر ارباب مذاهب ، جایى نخواهند داشت و همه آنان مى بایست به ولایت على (ع ) گردن نهند. روش مهدى ، با روش جدش ، پیامبر و على (ع ) در برخورد با مخالفان متفاوت است . آنان ، ماءمور رحمت بودند و گذشت و مهدى ، ماءمور انتقام . اگر على در برخورد با مخالفان مذهبى و سیاسى گذشت مى كرد و از كردار افرادى مثل شورشیان بصره و یا خوارج مى گذشت ، بر اثر نبودن شرایط انتقام بود، ولى در حكومت مهدى ، مانعى براى شدت عمل با مخالفان وجود ندارد. دلیلى كه ممكن است براى این مطلب ارائه كرد، روایاتى است كه دلالت دارد روش برخورد مهدى (ع ) با مخالفان ، با روش برخورد على (ع ) با مخالفان بصرى تفاوت دارد.
در روایت معلى بن خنیس از امام صادق چنین آمده است :
ایسیر القائم (ع ) اذا قام بخلاف سیرة على (ع)
فقال : نعم و ذاك ان علیا ساربا لمن والكف لانه علم ان شیعته سیظهر علیهم من بعده و ان القائم اذا قام سار فیهم بالسیف ... و ذلك لانه یعلم ان شیعته لم یظهر علیهم من بعده ابدا.
آیا روش قائم بر خلاف سیره على (ع ) است ؟
فرمود: بلى . على بعد از دست یافتن بر مخالفان ، آنان را بخشید، چون مى دانست دشمنان ، پس از او بر شیعیانش مسلط خواهند شد. ولى قائم ، با مخالفان با شمشیر روبه رو مى شود، چون مى داند دشمنان هرگز بر پیروان او، مسلط نخواهند شد
این روایت و مانند آن ، تا چه حد دلالت بر مقصود دارند؟
مرورى بر روایات سیره مهدى (ع )، نشان مى دهد، در نظام آن حضرت ، آزادى مذهب وجود دارد و مسلمانى به جرم داشتن عقیده مخالف ، مجازات نمى شود و خالفان مذهبى ، حق اظهار عقیده دارند، به چند دلیل :
1- در هیچ روایتى از منابع شیعى چنین مطلبى نقل نشده است كه مهدى (ع ) مخالفان را به ترك مذهب و پذیرش ولایت على (ع ) وا مى دارد. تنها در مواردى كه از شدت عمل سخن به میان آمده ، بر خورد با ناصبیها و معاندان اهل بیت است و بس . و ناصب ، نه هر مخالف و غیر موافق عقیده و مسلك اهل بیت ، كسى است كه دشمنى با على و دیگر امام (ع ) را در سینه پرورانده و از اظهار سب و دشمنى ابائى ندارد و در فقه شیعه ، سب على و ائمه ، حكم سب پیامبر را دارد
2- امام ، در همه مراحل دعوت و فعالیت ، به تبیین اهداف و علل اقدامات خود مى پردازند و جواب و نقطه ابهامى را براى مردم باقى نمى گذارد. مخالفان سیاسى و مذهبى ، با استفاده از جو آرامى كه امام ایجاد مى كند، به بیان مواضع خود مى پردازند و جواب مى شنوند. از جمله ، در منزل ثعلبیه ، یكى از بزرگان بنى هاشم ، به سیره امام انتقاد مى كند و خواهان دلیل شرعى براى آن مى شود.
امام ، بر خلاف برخى از ماءموران كه خواهان شدت عمل با این گونه انتقاد گرانند، به آرامى پاسخ مى دهد و با استدلالهاى مستند به سیره پیامبر، او را با خود همراه مى سازد

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 25/5/1387 - 20:44 - 0 تشکر 52464


شیوه برخورد امام با مخالفان( قسمت دوم )

3- امام ، تنها با مخالفان مذهبى و سیاسى كه مسلحانه علیه امام و برنامه هایشان بپا خیزند، بر خوردى قهرآمیز دارد. در مورد آنان نیز، از جاده انصاف بیرون نمى رود و با آنان مدارا مى كند. حضرت ، پیشاپیش با مخالفان اتمام حجت مى كند و به قرآن و سنت پیامبر، با ایشان به گفت و گو مى نشیند. در مواردى كه دشمن ، كینه خود را آشكار مى سازد و، جنگ را مى آغازد و دست به خون یاران مهدى مى آلاید، امام دستور مقابله مى دهد.
اما در پاسخ آنان كه به این روایت استدلال كرده اند باید گفت : امام ، روش على (ع ) را در مقابله با شورشیان بصره ، در پیش ندارد..اولا، روایت در مورد مخالفان نظامى و پیمان شكنان است ، نه مطلق مخالفت . و این حق به امام داده شده است كه براى شكستن شوكت مخالفان و جلوگیرى از اجتماع دوباره آنان ، فراریان را تعقیب كند و مجرمان را مجازات ، چنانكه شیوه على (ع)، در نبرد صفین بر آن بود
ثانیا، روایت بر فرض درستى سند معارض است با سخن دیگرى از امام صادق كه مى فرماید
و ینادى منادیه الا لاتتبعوا مولیا ولا تجهزوا على جریح و یسیر بهم كماسار على (ع ) یوم البصرة
منادى امام ، فریاد بر مى دارد فراریان را تعقیب نكنند و مجروحى را نكشند. بمانند روش على (ع ) با بصریان ، با آنان رو به رو مى شود
در مورد دیگر، امام براى دعوت مسلمانان مكه نماینده اى مى فرستد، فرستاده حضرت ، براى آنان سخن مى گوید و به كتاب خدا و سنت پیامبر احتجاج مى كند. گروهى از مخالفان ، در كنار كعبه او را مى كشند. امام ، خود به مكه مى آید براى آگاهى بیشتر مردم ، به تفصیل بر ایشان سخن مى گوید و بر كتاب خدا و سنت پیامبر از آنان بیعت مى گیرد و متعرض ‍ كس نمى شود در روایت دیگر، حضرت پس از آمدن به مكه ، تنها كشندگان فرستاده خود را مجازات مى كند و چیزى بر آن نمى افزاید
این روایتها، نشاندهنده نرمش و عفو و رحمت امام در برخورد با مخالفان مذهبى و معتقدان به دیگر مذاهب است
دسته دوم
از برخى روایات استفاده مى شود: حكومت امام ، شرق و غرب را فرا مى گیرد و همه غیر مسلمانان مى بایست مسلمان شوند و گرنه از میان خواهند رفت . امام كاظم (ع ) نقل شده است... وله اسلم من فى السموات والارض طوعا و كرها
قال انزلت فى القائم . اذا خرج بالیهود والنصارى و الصابئین والزنادقة و اهل الردة و الكفار فى شرق الارض و غربها. فعرض علیهم الاسلام . فمن اسلم طوعا امره بالصلوة والزكاة و مایومر به المسلم و یجب لله علیه و من لم یسلم ضرب عنقه حتى لایبقى فى المشارق و المغارب احد الا وحد الله ... ولا یقبل صاحب هذا الامر الجزیه كما قبلها رسول الله ...
همه اهل آسمانها و زمین ، به رغبت یا جبر، تسلیم اویند

امام فرمود: آیه ، درباره قائم نازل شده است . در وقت ظهور، بر یهود و ترسایان و صابئین و زندیقان و مرتدان و كافران شرق و غرب زمین ، اسلام عرضه مى شود
هر كس مسلمان شد، مى باید نماز و روزه و سایر واجبات را به جاى آورد و هركس اباورزید كشته مى شود. تا در روى زمین همه موحد باشند... صاحب این امر، مثل پیامبر، جزیه نمى پذیرد
این روایت ، به قرینه ظهور آیه كریمه لیظهره على الدین كله دلالت دارد كه در وقت ظهور امام زمان ، همه اهل زمین مى بایست مسلمان شوند و در آن وقت ، جزیه اى كه در زمان پیامبر(ص ) میان حكومت اسلام و اهل كتاب بر قرار بود وجود ندارد
ولى در برابر، دلائل محكم ترى وجود دارد كه این برداشت از آیه و روایت را سست مى كند.
1- روایات مستفیض وجود دارد كه سیره امام بر اساس كتاب و سنت است . و هدف آن حضرت ، احیاى قوانین قرآن و روش پیامبر خواهد بو
د . و گرفتن جزیه ، از مقررات اسلامى و بر اساس قرآن و سنت پیامبر است

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 25/5/1387 - 20:45 - 0 تشکر 52465

سلام.

رب صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

عید رو به همه ی دوست داران امام(عج)؛تبریک میگم.

یا علی.


 

 

جمعه 25/5/1387 - 20:46 - 0 تشکر 52466


شیوه برخورد امام با مخالفان( قسمت سوم )

2- روایت عیاشى بر اكراه اهل كتاب بر اسلام و نیز سایر روایات در این باب ، مستند نیستند امین الاسلام طبرسى ، در اعلام الورى در پاسخ اشكالاتى كه بر سیره امام شده : امام از اهل كتاب جزیه نمى پذیرد، یا جوان بیست ساله نا آشناى با دین را مى كشد و... مى نویسد:
انا لا نعرف ما تضمنه السئوال من انه (ع ) لا یقبل الجزیه من اهل الكتاب و انه یقتل من بلغ العشرین ولم یتفقه فى الدین فان كان ورد بذلك خبر فهو غیر مقطوع به
آنچه سؤ ال در بر دارد مثل این كه امام ، جزیه از اهل كتاب نمى پذیرد و جوان بیست ساله دین ناآشنا را مى كشد، ما ماخذى براى آن نمى شناسیم .
اگر خبرى نیز در این باره وارد شده باشد مقطوع نیست .
3- برخى گزارشهاى مكرر حكایت دارد كه امام ، با سپاهیان رومى كه كیش ‍ نصارا دارند صلح مى كند . در روایت ابى بصیر تصریح شده است كه امام زمان ، مثل پیامبر(ص ) با اهل كتاب قرار داد جزیه امضا مى كند:
قلت : فما یكون من اهل الجزیه عنده ؟ قال : یسالمهم كما سالمهم رسول الله ویودون الجزیه
از امام صادق پرسیدم : سرنوشت اهل كتاب در دولت مهدى چگونه است .
فرمود: بسان پیامبر از آنان جزیه خواهد گرفت .
این روایت ، با روایت ابن بكیر معارض است و در صورت ناتمام بودن سند و آن و كنار گذاشتن هر دو، مرجع عمومات كتاب و سنت است .
4- در متون عامه روایتى از پیامبر نقل شده است :
والذى نفسى بیده لیوشكن ان ینزل فیكم ابن مریم حكما عدلا یكسر الصلیب و یقتل الخنزیر و یضع الجزیه فیفیض المال حتى لایقبله احد.
به زودى ، عیسى در میان شما نازل شده ، به عدالت حكم مى كند. صلیب را مى شكند، خوك را مى كشد، جزیه را بر مى دارد. مال چنان فراوان مى شود كه كسى نمى پذیرد.
عموم محدثان عامه و برخى از محدثان خاصه ، از این روایت استفاده كرده اند كه مقصود از برداشتن جزیه از اهل كتاب به روزگار مهدى )ع ) وادار كردن آنان به اسلام است .
بغوى از محدثان عامه ، در شرح حدیث این معنى را تقویت كرده است .
ولى ، از ذیل روایت این معنى استفاده مى شود كه مال ، چنان فراوان شود عیسى و نماز خواندن آن حضرت در پى امام ، چنان كه در روایات آمده و نیز احتجاج امام با یهودیان و نصارا، حقانیت دین اسلام را بر همه جهانیان اثبات خواهد كرد و همگى از دل و جان مسلمان خواهند شد. در آن صورت ، موردى براى جزیه باقى نخواهد ماند سید صدرالدین صدر، پس از ذكر روایت ، همین معنى را استفاده كرده است .
اینها شواهدى هستند كه دلالت دارند، امام زمان ، پیروان ادیان آسمانى را مجبور به ترك دین نیم كند و اگر آنان مسلمان مى شوند، از روى رغبت و مشاهده اسلام ناب و فرود آمدن عیسى (ع ) است .
پس مقصود از آیه لیظهر على الدین كله حكومت جهانى واحد است ، نه وحدت دین .
شاید از عموم آن استفاده كنیم كه بر كافران ، در آن روزگار، اتمام حجت مى شود و الحاد و شرك ، ریشه كن خواهد شد و همه باز دارنده هاى پیشرفت اسلام ، از میان خواهد رفت و تمام مردم جهان سر به فرمان دستورهاى ولى عصر خواهند بود.

دسته سوم :
مستكبران و مفسدان ، دشمنان اصلى امام هستند. و سپاه سلحشور امام ، با آنان به شدت برخورد مى كند و زمین را از لوث وجودشان پاك خواهد ساخت .
اینها، اشارتهایى بود به ویژگیهاى موافقان و مخالفان مهدى .
روشن شد، یاران امام مؤ منان راستین و انسانهاى وارسته اى هستند كه در همه كمالات انسانى و اسلامى سر آمد مردمان روزگار خویش هستند و از پیش ، خود را براى همكارى با امام آماده كرده اند دشمنان حضرت ، جاهلان بى بصیرتند كه مشعلداران تحجرند و با فهم وارونه از دین و یا ضعفهاى اخلاقى ، آلت دست دشمنان حضرت واقع مى شوند و به همراهى منافقان و مشركان خودخواه ، با امام درگیر مى شوند.
كسانى مى توانند در ركابش شمشیر بزنند كه اسلام را در همه زوایاى زندگى ، تجسم بخشند و به روزگار انتظار، زمینه قیام را فراهم آورند كه نزدیك شدن به ولى عصر، با تقربى معنوى امكان دارد و امام ، به هنگام فراهم آمدن شرایط و وجود یاران توانا و شایسته ظهور خواهد كرد. هر چه شمار مؤ منان مخلص افزایش یابد، جامعه و زمان به امام نزدیك تر مى شود. آن كس كه دعوى انتظار دارد، ولى پاكباز نیست ، نه تنها توفیق یاورى را پیدا نمى كند كه بر امام راه خواهد بست و جامعه اى كه اندیشه ها و ارزشهاى الهى را در خود جاى نداده و در آتش ستم و اختلاف مى سوزد، نمى تواند مردان كارساز پرورش دهد. مرحوم سید بن طاووس ‍ در وصیتى مفصل به فرزندش مى نویسد:
اى فرزند، اى محمد، ترا و برادرت را و هر كس را كه این كتاب را بخواند، به آشتى و درستى در معامله با خداى عزوجل و رسول او(ص ) و حفظ و رعایت فرمان خدا و رسول كه درباره ظهور مولاى ما مهدى )ع ) بیان فرموده اند و بشارت داده اند، سفارش مى كنم ، چه قول و عمل بسیارى از مردم از نظرهاى فراوان با عقیده آنان مخالف است . مثلا بارها دیده ام كه اگر بنده اى یا اسبى یا درهم و دینارى از آنان گم شود، سراپا متوجه آنان مى شوند و براى یافتن ، نهایت كوشش را به عمل مى آورند، اما ندیده ام كه كسى براى تاءخیر ظهور آن حضرت و عقب افتادن اسلام و تقویت ایمان مسلمانان و قطع ریشه كافران و ستمكاران به اندازه دلبستگى به این امور ناچیز دلبسته باشد و به اندازه اى كه براى از دست دادن این اشیاء متاءثر مى گردد، متاءثر باشد. پس چنین كسانى چگونه مدعى آنند كه به حق عارفند و به رسول او واقف و به امامت آن حضرت معتقد و چگونه ادعاى دوستى آن بزرگوار مى كنند و درباره چگونگى هاى والاى او به مبالغه مى پردازند

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 25/5/1387 - 20:46 - 0 تشکر 52467

مخالفان مهدى ( قسمت اول )
امام ، دشمنان سخت گیر و كینه توزى نیز در برابر خواهد داشت . معارضاتى كه در مقدمات نهضت اخلال مى كنند و پس از پیروزى نیز. در نابودى آن خواهند كوشید
كند و كاو درباره مخالفان ، نشان مى دهد سواى مستكبران بیدادگر كه در سر لوحه قهر سپاه مهدى قرار دارند، بیشترین كارشكنیها، از جانب كسانى است كه ادعاى موافقت با امام دارند و خود را از منتظران مهدى مى دانند. اینان ، امام را نه به خاطر پیاده كردن اسلام اصیل ، بلكه براى همراه كردن امام با آروزها و هوسهاى خود مى خواهند. پس از پیوستن به امام ، چون كارها را بر وفق مراد خود نمى بینند و ناچارند از منافع نامشروع خود درگذرند. به توجیه اهداف خود روى مى آورند و با سلاح دین و مذهب ، به جنگ امام مى روند كه به فرموده امام صادق
چه بسیار از كسانى كه ادعاى پیروى او را دارند، ولى پس از ظهور حضرت ، از او روى مى گردانند
در این بخش ، به برخى از این افراد و یا گروهها اشاره مى كنیم
1- راحت طلبان
راحت طلبى ریشه در خود پرستى دارد و خودخواهى ، منشاء همه مفاسد است . لذت طلبى حالتى را در انسان ایجاد مى كند كه همه معیارهاى اعتقادى و اخلاقى او را دگرگون مى سازد
لذت طلب ، دین را به گونه اى توجیه مى كند كه با رفاه او در تزاحم نباشد. او بیشتر به دنبال آن دسته از احكام ساده و بدون دردسر است كه دنیاى او در خطر نیفتد. جمعى از مسلمانان مكه ، پیش از هجرت به مدینه ، خدمت پیامبر رسیده ابراز مى داشتند: مورد آزار دشمنانیم ، اگر اجازه دهى با دشمنان مى جنگیم
پیامبر مى فرمود: اكنون ماءمور به مبارزه نیستیم . دست نگاه دارید. نماز بخوانید و زكات بدهید
پس از هجرت به مدینه و ایجاد آرامشى نسبى در آن شهر، پس از آنكه دستور جهاد نازل گشت زبان به اعتراض گشودند كه خدایا، چرا فرمان نبرد دادى و آن را مدتى به تاءخیر نینداختى . قرآن ، ریشه ترس و وحشت آنان را راحت طلبى مى شمرد و مردم را نسبت به فرجام آن هشدار مى دهد
انقلاب جهانى امام زمان ، بدون گذشتن از آتش و خون به پیروزى نمى رسد. در نبرد محرومان با مستكبران ، برق تیغ بلا، ایمانها را به آزمایش در مى آورد
مومنان راستین پیشاپیش به استقبال رفته و خود را براى بلایا آماده مى كنند، ولى راحت طلبان با دستاویز قرار دادن مذهب ، در پس توجیه وضع و پایگاه خویش هستند. در دوران انتظار، بیش از همه چیز، در فكر زندگى خودند و انتظار را بیشتر در دعا و.... مى جویند.
از برابر آیات جهاد و امر به معروف و نهى از منكر و مبارزه با ستم ، بى تفاوت مى گذرند. این گروه نجات بشر و عمل به این گونه دستورها را مربوط به زمان ظهور مى دانند و مبارزه در زمان غیبت را نامشروع مى پندارند
امام خمینى در طرز تفكر این گروه مى گوید
مى گویند: اگر حضرت صاحب ، خودشان مقتضى مى دانند، براى جهاد و مبارزه ، تشریف بیاورند، من كه دلم براى اسلام بیشتر از آن حضرت نسوخته است و حضرت هم كه اینها را مى بیند، خودشان بیایند، چرا من این كار را بكنم
از برهان لطف ، این نتیجه مى گیرند كه حضرت ، نسبت به كساتیهاى جامعه از ما داناتر است و تواناتر، تاءخیر حضرت در ظهور، برخاسته از مصلحتى بوده و نیاز به اقدام ما نیست . با كند و كاو بیشتر در منطق و روش زندگى این گروه ، متوجه مى شویم كه همه این گفته ها، پوششى است براى راحت طلبى و در واقع انحراف اخلاقى ، سرمنشاء این عقاید است ، نه بینش دینى و بصیرت اعتقادى و...
امام خمینى درباره اینان مى گوید
از صدر اسلام تاكنون ، دو طریقه ، دو خط بوده است : یك خط، اشخاص راحت طلب كه تمام همشان به این است كه یك طعمه اى پیدا بكنند و بخورند و بخوابند و عبادت خدا را هم ، آنهایى كه مسلمان بودند مى كردند. اما مقدم بر هر چیزى در نظر آنان ، راحت طلبى بود..... از اول نهضت اسلامى ، ما شاهد اشخاص كه .... راحت را بر هر چیزى مقدم مى داشتند (بوده ایم ) تكلیف را در این مى دانستند كه نمازى بخوانند و روزه اى بگیرند
این گروه كه در دوران غیبت ، راحت طلبى سبب همدستى آنان با كفر و ستم شده است ، به هنگام ظهور امام نیز، نمى توانند شیوه زندگى را تغییر دهند. براى ادامه زندگى ، بدون دردسر و به دور از غوغا و مبارزه ، با حضرت همراه نمى شوند. در پاسخ دعوت امام به جهاد با مستكبران ، آیات تقیه را مى خوانند. امام زمان در مقابله با توجیه هاى كژاندیشانه آنان به قرآن استدلال مى كند و حق را بدون پرده آشكار مى سازد و سرانجام ، راحت طلبان را در ردیف منافقان كیفر مى دهد
امام صادق مى فرماید
انما جعلت التقیه لیحقن بها الدم . فاذا بلغت التقیه الدم فلا تقیه وایم الله لودعیتم لتنصرونا لقلتم لانفعل انما نتقى و لكانت التقیه احب الیكم من آبائكم و امهاتكم و لو قدقام القائم ما احتاج الى مسائلتكم عن ذلك و لاقام فى كثیر منكم من اهل الانفاق حدلله

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

جمعه 25/5/1387 - 20:46 - 0 تشکر 52468

مخالفان مهدى ( قسمت دوم )

فلسفه تشریع تقیه ، حفظ خونهاست . اگر تقیه ، به مرز خون رسد. جاى تقیه نیست . به خداى سوگند، اگر شما براى یارى ما دعوت شوید، خواهید گفت : ما در تقیه هستیم و نمى توانیم شما را یارى دهیم . همانا تقیه از پدران و مادران برایتان عزیرتر است . اگر قائم ما بپا خیزد، به یاوه گوییهاى شما گوش نخواهد داد و در حق بسیارى از شما مردم منافق ، حدود خداوند را جارى خواهد ساخت .
2- جمود اندیشان :
از بامداد اسلام ، ظاهر گرایان از مهم ترین موانع احیاى دین و تحولات اجتماعى بوده اند، كسانى كه به باطن و روح و هدف دین توجه نكرده و افق در كشان فراتر از پوست و قالب را نمى نگرد. دور بودن از واقعیتهاى عینى ، آنان را كوته بین كرده و به خود محورى دچار. محدود بودن در كشان نسبت به دین ، موجب مى شود كه در زمانهاى حساس ، تكلیف را نشاسند و به رویارویى پیامبر و امامان كشانده شوند.
در جریان نزول آیه روزه و نماز مسافر، پیامبر در سفر، دستورافطار دادند و خود روزه گشودند، ولى گروهى كه به خیال مقدس مآبانه خود، هر سختى ثواب دارد، به روزه ادامه دادند. پیامبر با آنان برخورد كرد و بدیشان لقب گناهكار داد.
وجود پیامبر و مخالفت صریح با این گروه ، به آنان عرصه میداندارى نمى داد. پس از پیامبر، تفكر قشرى و ظاهر بینى در لواى حراست از سنت و جماعت ، در میان مردم رایج شد و رود نحله هاى گوناگون فكرى به فرهنگ اسلامى ، بویژه در دوران غیبت ، آن را تشدید كرد. فرقه هاى گوناگون در عالم اسلام پیدا شد. ارباب مذاهب و فرق ، به اسلام به عنوان دینى جامع و حیات بخش توجه نكردند و با یكسونگرى به برخى از جوانب دین ، زمینه ناتوانى سایر اجزاء آن را فراهم كردند.
عالم تشیع نیز، از این خوان بى نصیب نماند. غیبت امام و دور كردن شیعه از عرصه سیاست و اجتماع ، سبب شد كه حركت اجتهاد بیشتر در حل مسائل فردى متمركز شود و دستورات اسلام به عنوان یك سیستم اجتماعى و اقتصادى و... كمتر در كار تحقیق و تدریس قرار گیرد.
سایه انداختن تفكر اخبارى گرى بر افكار گروهى از علما مساله را تشدید كرد و سبب شد كه نوعى جمود و گذشته گرایى در محافل علمى شیعه رسوخ كند. و مراكز فرهمگى آن ، بویژه در سده هاى اخیر، در برخورد با مسائل نو ظهور كمتر واكنش مثبت نشان دهند. ریشه معارضه برخى از متدینین در برابر اندیشه هاى ناب امام امت را باید در گذشته گرایى و یكسو نگرى در مسائل اسلام ، جست و جو كرد.
به هنگام ظهور امام ، تحجر در اندیشه ها و رفتار اجتماعى ، نه تنها از میان نرفته كه در لفافه هاى نو ظهور جلوه هاى دیگر مى یابد.
امام ، احیاگر دین است در همه مسائل فكرى و كاربردى اسلام ، به دگرگونیهاى وسیعى دست مى زند و دستوراتى را كه در طى روزگاران دراز، بر توده مردم پنهان مانده و مردم ناشیانه به آن عمل مى كنند، آشكار مى سازد.
حضرت ، براى ایجاد عدالت عمومى ، اموال نامشروع را مصادره مى كند، قطایع و زمینهایى كه حكومتها به ناروا به افراد واگذار كرده اند، به بیت المال بر مى گرداند.دست حرامخواران را از اموال عمومى كوتاه مى كند و نقبهاى نامریى به بیت المال را مسدود مى كند.
در اجراى عدالت ، تا آن جا پیش مى رود كه راه را بر افرادى كه به زیارت مستحبى خانه خدا مى روند بسته و حج واجب را در اولویت قرار مى دهد .
شیوه حرمسازى و مسجد نمایى را نمى پسندد و مساجد را از تزئینات غیر ضرورى پاك مى سازد

 . در حرم پیامبر و مسجد الحرام تغییرات مهمى را به اجراء مى گذارد. در قضاوت ، شیوه داودى را پیش مى گیرد و با معیارها و موازین نوینى كه در اختیار دارد، كشف حقیقت مى كند و تنها به شیوه قضایى گذشته ، یعنى بینه و سوگند اكتفا نمى كند
در تفسیر قرآن ، اسرار پنهانى و رموزى كه بر مردم پنهان مانده را آشكار ساخته و درهاى حكمت و معرفت را بر مردم مى گشاید. تاءویل قرآن و مصادیق بارز و پنهان آیات آن را بر مردم آشكار مى سازد.
امام زمان ، احكامى كه پیامبر و امامان پیشین ، به سبب نبودن شرایط، نتوانسته اند اجرا كنند، جارى مى كند و اسلام را با همه شرایط و ویژگیها، در جهان حاكم مى سازد.
تحولات مهم فرهنگى و اجتماعى و سیره امام در حكومت و قضاوت ، با ذهنیتى كه مردم از دین دارند و تحجر اندیشان القا كرده اند، جدید جلوه مى كند و روش امام را با معتقدات خود بیگانه مى بینند.
اذا قام القائم استانف دعاء جدیدا كما دعاء رسول الله
امام ، نه مشرع است و نه دین ساز، بلكه جدید بودن روش حضرت در ارتباط با شناخت واژگونه مردم آن دوره از دین است ، كه كارهاى امام را جدید جلوه مى دهد، گویى دین جدید آورده است . گروهى كه با اسلام اصیل بیگانه بوده و تنها بر ظواهر گذشته جمود دارند. روش امام را با سیرت نیاكان خود ناشناخته دیده ، زبان به اعتراض مى گشایند و با سلاح مذهب ، به مقابله امام مى شتابند. گروهى كه از فهم بطون و معانى بلند قرآن عاجزند، به ظواهر قرآن ، علیه امام استشهاد مى كنند و عده اى با استدلال به سیره اى از پیامبر كه در خیال دارند، به تحولات اجتماعى و اقتصادى امام انتقاد مى كنند

سایت گنجینه دانلودهای رویایی

فریاد بی صدا حرف دل همه کسانی که میگویند ولی شنیده نمی شوند ...هستند ولی دیده نمی شوند ..پس تو نیز بی صدا فریاد کن....

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.