تشخیص افتراقی اختلال آسپرگر از اتیسم:
ملاك های تشخیصی تقریبا مشابه اتیسم می باشند یعنی موارد مشابهی بین این دو از نظر تعاملات اجتماعی، ارتباطات و دامنه فعالیت ها و علایق وجود دارد. اما مشخصه اصلی افتراق اختلال آسپرگر از اتیسم عدم وجود تاخیر مشخص در شروع تكلم و رشد زبانی می باشد. از طرف دیگر این كودكان و نوجوانان از نظر مهارت های خودیاری و تعاملات اجتماعی مشكل جدی ندارند. آنها تمایل دارند با دیگران ارتباط برقرار كرده صحبت نمایند اما تون كلام گاهی غیر آهنگین و یكنواخت است و گاهی تكلم آهنگین و پرسشی است. ژست های غیر كلامی كه بیان گر احساسات درونی است، كمتر وجود دارد، از نظر تولید كلام یا خیلی زود یا كم صحبت می كنند یا طرز تكلم آنها عجیب و غریب به نظر می آید. از ضمیر «من» كمتر استفاده كرده و بیشتر نام خود را به زبان می آورند. مبتلایان در مورد درك مفاهیم طنزآمیز و شوخی مشكل دارند.
وجه تمایز این سندرم از مبتلایان به اوتیسم کلاسیک حفظ مهارتهای تکلمی و شناختی است. با این وجود این بیماری جزو بیماریهای طیف اوتیسم(به انگلیسی: ASD ) شمرده میشود: تواناییها و روابط اجتماعی ضعیف، رفتارهای وسواسی و تکراری، و خویشتن-محوری در آنها دیده میشود. ممکن است تواناییهای حرکتی به طور محدودی کامل نشود و در طرز راه رفتن یا انجام فعالیتهای حرکتی پیچیده تر مثل راندن دوچرخه یا توپ بازی مشخص شود.افرادی که دچار این اختلال هستند داری مشکلات فراوان در تعاملات اجتماعی هستند و دارای خصوصیات رفتاری کلیشهای در رفتارها و علایق هستند. افراد مبتلا به این سندرم، در روابط اجتماعی بسیار ضعیف هستند اما ﻣﻌﻤﻮﻻ اﺧﺘﻼل ﻳﺎدﮔﻴﺮﯼ ﻧﺪارﻧﺪ.
کودکان مبتلا به آسپرگر تنها به یک موضوع علاقه نشان میدهند و تمایل دارند همه چیز را در ارتباط با آن موضوع واحد بدانند و راجع به دیگر مباحث کمتر صحبت میکنند. بنابراین این کودکان بدلیل مهارتهای اجتماعی ضعیف و دامنه محدود علایق از دیگران جدا میشوند و برقراری ارتباط با سایرین را با رفتار غیر متعارف و نامناسب خود و یا در خواست صحبت کردن، تنها راجع به یک موضوع خاص، غیرممکن میسازند. سندرم آسپرگر معمولاً دیرتر از اوتیسم دیده میشود و معمولاً بعدتر مشخص میگردد