• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1363)
جمعه 13/5/1391 - 0:6 -0 تشکر 489289
عوامل ستیز و مقابله با فرهنگ مهدویت

برای تعیین و تعمیق یك راه و اندیشه، و در نهایت كار آمدی بیشتر آن؛ چاره‌ای نیست، جز شناخت ستیزه جویی‌ها از سویی و آسیبها از سوی دیگر تا در پرتو آن، پیشگیری و مقابله مناسب صورت گیرد.
در بررسی دشمنی‌ها، نخست باید به عوامل ستیره‌جویی‌ها و سپس به شیوه‌ها و ابزار دشمن در این مقابله پرداخت و در نهایت راه‌های مبارزه با آن را مورد تأمل قرار داد.
ما در این نوشتار، به دنبال طرح تمام شیوه‌ها و روش‌های دشمن در قبال مسأله انتظار و مهدویت نیستیم؛ چنین امری نه در سطح علم و تحقیقات ماست و نه با توجه به اختاپوس اطلاعاتی دشمن به راحتی پی بردنی است.
هدف ما اعلام جدی بودن مبارزه دشمنان با مقولة مهدویت است تا در پرتو آن، به شیوه‌ها و روش‌ها، دقیق‌تر بیندیشیم و بدون سهل انگاری در آن تأمل بیشتری كنیم « تا در نقطه مقابل تلاش دشمن، در جهت اعتماد و عمل و تبلیغ و تبیین حقیقت مهدویت حركت كنیم».1
گفتنی است بررسی آسیب‌ها را به زمانی دیگر موكول می‌كنیم.

1 – جهل و بی‌اطلاعی

« الناس اعداء ما جهلوا ؛ مردم با آنچه نمی‌دانند، دشمن هستند.»2
پیامبر گرامی اسلام«صلّی‌الله‌‌علیه‌و‌آله‌وسلّم» در مقابل دشمنی‌ها و ستیزه‌جویی‌های دشمنان چنین با خدا مناجات می‌كند: اللهم اهد قومی فانهم لایعلمون.3
نگاهی گذرا به تاریخ پیامبران و اوصیاء آنان علیهم السّلام، به خوبی روشن می‌سازد كه بسیاری افراد به دلیل ناآگاهی وجهل و... و عدم شناخت، نه از سر عناد و لجاجت، با آنان به دشمنی پرداخته‌اند: پیرمرد شامی، چون اسرای كربلا را در میان شهر خود دید، زبان به شكر خدا گشود: امام سجاد«علیه السّلام» خود و همراهان و شهدا را معرفی نمود؛ پیرمرد شرمنده شد و فریاد پشیمانی سر داد و...4 این نمونه‌ها در تاریخ بسیارند.
جهل و ناآگاهی نسبت به حضرت، دو گونه است:
1. عده‌ای، صرفاً به خاطر عدم شناخت امام، عدم شناخت مهربانی، منطق، حكمت و دیگر آثار حضور و قیام او، به ستیز با او می‌پردازند. یا به یاریش برنمی‌خیزند.
2. گروه دیگر، به دلیل عدم شناخت جایگاه حضرت، و حل نشدن مسألة اضطرار به حجت؛ به دشمنی برمی‌خیزند، اینان از آنجا كه به سرای دیگر قائل نیستند و این دنیا را صرفاً امور حیوانی تصوّر ‌كرده‌اند نیازی به آل محمد احساس نمی‌كنند. جایگزینی قدرتها و نظامهائی چون لیبرال دموكراسی در دیدگاه‌هائی نظیر فوكویاما، هانتینگتون و... به عنوان تنها راه به جای منجی و نظام الهی و دینی، از غرور ناشی از عدم نیاز به امام سرچشمه می‌گیرد:
حضرت علی«علیه السّلام» فرمود: (حضرت مهدی«علیه السّلام») غیبتی می‌نماید كه جاهل گوید: نیازی به آل محمد«صلّی‌الله‌‌علیه‌وآله‌وسلّم» نیست.5
جایگزین ساختن تجربه دینی و عقل ابزاری به جای وحی؛ همه وهمه از این توهم سرچشمه می‌گیرد. 

2. تعصب بی‌جا

بل قالوا انا وجدنا آباءنا علی اُمة و انا علی آثارهم مهتدون؛ بلكه گفتند ما پدرانمان را به عقائد و آئینی یافتیم و البته ما هم در پی آنها بر هدایت هستیم.6 هر كسی، در هر اعتقادی پیوسته باید مجال بحث و گفتگو را باز ببیند و دنبال حق باشد. و اگر حق را یافت بپذیرد. ولی عده‌ای هستند كه در اعتقاد خویش جمود و تعصب بی‌جا دارند؛ یعنی با آنكه حق برایشان هویدا شده و مشخص گردید است كه راه و مرامشان یا دیدگاهی كه برگزیده‌ا‌ند، بر خطاست. باز بر عقیدة خویش پافشاری كرده و سر تسلیم درمقابل آن فرود نمی‌آورند.
اینان كسانی‌اند كه به فكر و اندیشه ارجی نمی‌نهند. به برهان و استدلال محكم بی‌اعتنا و صرفاً بر ایمان سطحی و تقلیدی خویش پافشاری می‌كنند. شهامت تجزیه و تحلیل را ندارند. از شنیدن حق و پذیرفتن آن امتناع می‌ورزند گروه زیادی از دشمنان حضرت مهدی«علیه السّلام» و اندیشه مهدویت، كسانی‌اند كه صرفاً به خاطر تعصب بی‌جا مخالفت می‌ورزند. امام صادق«علیه السّلام»: «... اذا خرج القائم لم یبق مشرك بالله العظیم و لاكافر الاكره خروجه.7 وقتی قائم قیام كند، مشركان و كافران، قیام او را ناخوشایند دانند.

3.منفعت طلبی

دنیا خواهی، منفعت طلبی و شهوترانی، یكی‌ دیگر از عواملی است كه عدة زیادی را از مسیر حق جدا كرده یا مانع ورود آنان به مسیر حق شده است؛ كم نبوده‌اند افرادی كه به خاطر مطامع دنیوی، در مقابل حق و حقداران، به مخالفت و دشمنی برخاسته‌اند. خواه این مطامع، ثروت، جاه و مقام باشد و خواه هوی و هوس و.... 
همیشه افرادی چون طلحه و زبیر وجود دارند كه به دنبال جاه و مقام و منویات نفسانی خویش به مخالفت برخیزند.
امام حسین«علیه السّلام» فرمود: ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرّت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیّانون؛ مردم بندة دنیایند، دین لقلقة زبانشان است. وقت امتحان، دینداران واقعی كم‌اند.
امام صادق«علیه السّلام»، مدعیان محبت اهل بیت علیهم السلام را چنین توصیف می‌كند:
افترق الناس فینا علی ثلاث فرق؛ فرقة احبونا انتظار قائمنا لیصیبوا من دنیانا، فقالوا و حفظوا كلامنا و قصروا عن فعلنا، فسیحشرهم الله الی النار و فرقة احبونا وسمعوا كلامنا و لم یقصروا عن فعلنا، لیستأكلوا الناس بنا فیملأ الله بطونهم نارا یسلط علیهم الجوع و العطش و فرقة احبونا وحفظوا قولنا و اطاعوا امرنا و لم یخالفوا فعلنا فاولئك منا و نحن منهم.8
مردم نسبت به ما سه گروهند: دسته‌ای ما را به این امید دوست دارند كه از دنیای ما بهره‌مند شوند. سخنان ما را می‌گویند و حفظ می‌كنند اما از برنامه‌های عملی ما كوتاهی می‌كنند. خدا آنان را بدوزخ می‌كشد. فرقه‌ای ما را دوست دارند. گفتارمان را می‌شنوند، در عمل هم كوتاهی نمی‌كنند اما منظورشان تنها دنیا و شكم است. خدا شكم‌های آنها را پر از آتش خواهد كرد و گرسنگی و تشنگی را بر آنان مسلط سازد و گروه دیگر ما را دوست دارند. سخنانمان را به خاطر سپارند. فرمانمان را اطاعت كنند و در عمل با ما مخالفت ننمایند. آنها از ما هستند و ما از آنها.
هوس‌مداران نیز چنین‌اند؛ انسانی كه در منجلاب لذت‌جویی و بی‌بندوباری غوطه‌ور است و خوشبختی خود را در ارضای نامحدود غرایز می‌جوید؛ كجا می‌تواند به ندای وجدان و فرمان خرد كه بار تعهد و مسئولیت را بر دوش اومی‌گذارد، پاسخ می‌دهد؟
انسانی كه در محیط پَست لذت جویی، تنها به شهوترانی و پركردن شكم می‌اندیشد ممكن نیست كه مشكلات فردی و اجتماعی دیگران برایش مفهومی داشته باشد.
آنكه، تنها به فكر تأمین لذت‌جویی‌های پلید خویش است و در این مسیرگاه انسانهایی‌ را نیز لگدمال می‌كند كجا توان مبارزه با پایمال كنندگان حقوق انسانی را دارد. كجا می‌تواند انسانیت را زنده سازد. بلكه با هر كسی كه بخواهد به فكر آزادی انسانیت باشد، در عمق جان دشمن است و عداوت می‌ورزد.
دیدگاه لذت‌گرایی، چون با دیدگاه سعادت بشر و بشریت سازگار نیست، با كسانی كه به دنبال تحقق چنین امری هم هستند، به طور طبیعی مخالف است.

4. روحیه استكباری

«دشمن‌ترین اشخاص با این عقیده و با شخص آن بزرگوار، ستمگران عالم‌اند. از روز غیبت آن حضرت، بلكه از روز ولادت آن حضرت تا امروز آن كسانی كه وجودشان با ستم و زورگویی همراه بود، بر دشمنی با این بزرگوار، با این پدیدة الهی، با این نور و با این شمشیر الهی مشغول شدند. امروز هم مستكبرین و ستمگران عالم، با این فكر و این عقیده، مخالف و دشمن‌اند و می‌دانند كه این عقیده و این عشق- كه در دل‌های مسلمین، به خصوص در دل‌های شیعه است – برای هدف‌های ستمگرانة آنها مزاحم است».9
بنابراین، دشمنان تفكر و اعتقاد به مهدویت - كه این اندیشه را به زیان خود می‌دانند - همواره، تلاش كرده‌اند تا آن را از اذهان مردم بزدایند و یا مفاهیم اعتقاد به مهدویّت را تحریف كنند.10
بدین صورت كه استكبار جهانی و صهیونیزم در تلاش هستند تا ملّت‌های تحت سیطرة آنان به وضع تحمیل شده، عادت كنند و آن را رنگی ثابت و ابدی و تغییر ناپذیر پندارند.
قدرتهای استكباری، خواهان غفلت و خواب آلوده بودن و نیز عدم تحرك ملت‌ها هستند و چنین وضعی را بهشت خود می‌دانند، اما انتظار فرج موجب می‌شود كه انسان به وضع موجود قانع نباشد و بخواهد به وضعی بهتر و برتر دست پیدا كند.11

پی نوشت ها:

1. برگرفته از سخنان مقام معظم رهبری، فصلنامه انتظار، ش 2، ص 37، نقل از روزنامه جهان اسلام 9 / 11 / 72. 
2. نهج البلاغه، كلمات قصار، 172.
3. طبرسی؛ اعلام الوری، باب 4، ص 83.
4. سید ابن طاووس، اللهوف علی قتلی الطفوف، ص176.
5. طوسی، الغیبة، فصل 5، ص341. 
6. زخرف، 22.
7. مجلسی، بحارالانوار، 52 / 346 باب 27؛ تفسیر عیاشی، 2، ص73.
8. حسن بن شعبه حرانی؛ تحف العقول، ص622.
9. مقام معظم رهبری، فصلنامة انتظار، ش 2، ص 32 نقل از روزنامه جمهوری اسلامی، 15 / 9 / 77. 
10. مقام معظم رهبری، فصلنامة انتظار، ش 2، ص 37 نقل از روزنامة جهان اسلام، 9 / 11 / 72.
11. مقام معظم رهبری، فصلنامة انتظار، ش 2، ص38، نقل از كیهان، 8 / 10 / 75.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 0:6 - 0 تشکر 489287

 دشمن هر امر صحیح و مفیدی را تا آنجا كه مقدور باشد، انكار می‌كند و اگر نتوانست، به تحریف و تخریب آن پرداخته و یا در مقابل آن اقدام به جایگزینی می‌نماید.- همة عقاید سازنده مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است دشمنان، سراغ مجموعة احكام ومقررات اسلام رفتند و هر عقیده و توصیه‌ای از شرع مقدس كه در زندگی و سرنوشت آیندة فرد و جماعت و امت اسلامی تأثیر مثبت بارزی داشته است، به نحوی با آن كلنجار رفتند تا اگر بتوانند آن را از بین ببرند و اگر نتوانند روی محتوایش كار كنند. توضیح اینكه؛ دشمنان اسلام و در مرحله اول، تا آنجا كه توانستند رسالت پیامبر«صلی‌الله علیه وآله» را انكار كردند.
اذ قالوا ما انزل اللهُ علی بشر من شی(انعام، 139)؛ مگر ممكن است بر بشری، وحی شود. در مرحله دوم( تخریب)، انواع اهانت‌ها و توهین‌ها را به پیامبر«صلی الله علیه و آله» وارد ساختند كه در آیات متفاوت ذكر شده است. همچون شاعر - ساحر - كذاب و مجنون . و در مرحله سوم؛(تحریف مقوله‌های متعدد دینی و كار آمد)؛ «دشمن می‌تواند روی عقاید اسلامی كار كند كه از استفاده مردم خارج شود. منتهی نه در كوتاه مدت بلكه در طول سال‌های متمادی. گاهی ده سال زحمت می‌كشد برای اینكه بتواند یك نقطة درخشان را كور یا كم رنگ كند یا نقطة تاریكی را به وجود آورد. یكی توفیق پیدا نمی‌كند. دیگری می‌آید...(روی عقاید اسلامی خیلی از این كارها شده.) روی عقیده توحید و امامت، روی اخلاقیات اسلامی (معنای صبر، توكل، قناعت و...) كار كرده‌اند». 
و بالاخره مرحلة چهارم (جایگزینی) آخرین حربه مدعیان دروغین پیامبری است افرادی نظیر، مسیلمه كذاب و...با این توضیحات، حال به بررسی روشهای دشمن در مبارزه با مهدویت می‌پردازیم:
الف – انكار: ‌جدای از انكار خود حضرت به هنگام ظهور، منظور از انكار مقولة مهدویت و انتظار در این دوران، این است كه آن را مقولة وارداتی و برگرفته از دیگران و پیامد نابسامانی و مشكلات معرفی كنند. بسیاری از دایرة المعارف‌ها كه بایستی مرجعی قابل اعتماد در موضوعات متفاوت باشند: گویی رسالت خود را فراموش كرده و اهداف دیگری را دنبال می‌كنند. برای نمونه می‌توان به دایرة المعارف بریتانیكا – واژه مهدی، اسلام و زردتشت، دایرة المعارف دین و اخلاق - واژه مهدی – موسوعة المورد – واژة مهدی المنتظر و... مراجعه كرد. 
ب- تخریب: شگرد دیگر دشمن، حملة ناجوانمردانه و نفرت‌زدایی در مقابله با مهدویت با ژست‌های علمی و هنری است. در این راستا دشمن برنامه‌های كوتاه مدت و طولانی مدت زیادی دارد: 

1. نیرو سازی برای صفوف خود با خطر جلوه دادن جریان مهدویت
2. ایجاد شك و تردید و تنفر در افراد به ویژه معتقدان مهدویت.

گفتنی است این برنامه‌ها اختصاص به نسل حاضر ندارد، بلكه از هم اكنون به دنبال برنامه‌ریزی برای نسل آینده‌اند.
نمونه: 1. تخریب اصل اسلام: الف: فیلم محاصره، شمشیر اسلام و... كه در آنها و اسلام و مسلمانان محور خشونت معرفی شده‌اند. ب :بازی: 1 – IGI2 در این بازی نمادهای اسلامی، تلاوت قرآن و حتی صدای اخبار اسلامی از رادیو جمهوری اسلامی ایران، ویژگی دشمنانی است كه كودك با آنهادرگیر است و باید آنها را از پای درآورد و الّا امتیاز از دست داده یانابود می‌شود.
2. دلتا فورس (Delta force) دشمنان چهره‌های عربی دارند، كه گاه با لهجة عربی، الفاظی مانند«عدوّ» را به كار می‌برند و گاه با لهجة فارسی، جملاتی چون «دشمن به ما حمله كرده » و «حاجی! یكی داره می‌آد» به كار می‌برند. بر روی جعبه‌هایی كه هر از چند گاه، در مقابل كودك ما قرار می‌گیرد و جزء اموال دشمنان به شمار می‌آید، نمادهائی با آرم «لااله الاالله، محمد رسول الله » و علامتی شبیه آرم آستان قدس رضوی به چشم می‌خورد.
گفتنی است، همنشینی اخبار جمهوری اسلامی ایران و الفاظ فارسی مخصوصاً الفاظی كه در زمان دفاع مقدس به كار رفته است (حاجی ـ كه در فرماندهان گفته می‌شد) با الفاظ عربی، تلاوت آیات قرآن یا اذان، به ارتباط اسلام و انقلاب ایران به طور غیرمستقیم اشاره داشته و خطر بودن هر دو را گوشزد می‌كند و برای كودك به عنوان دشمن مشترك معرفی می‌شوند.
3. تخریب مهدویت: الف: فیلم مردی كه فردا را دید the man who saw tomorrow یا پیشگویی‌های نوستراداموس محصول 1981 اثر رابرت ژنت با تحریف پیشگویی‌های فردی به نام نوستراداموس كه در قالب اشعاری رمز آلود بیان شده است و قائل به نجات بخش ‌الهی و آینده‌ای روشن و نورانی و پیروزی مسلمانان است چهرة امام زمان(علیه السّلام) را چهره‌ای خشن و بسیار مخرّب و وحشت زا معرفی، و پیامد حضور ایشان را جنگ‌ها و جنایت‌ها و ناامنی‌ها قلمداد كرده است. 
فیلم، ایشان را سومین شرآفرین ـ پس از هیتلر و ناپلئون ـ و خشن‌تر از آنان معرفی كرده است. فیلم، سه مرحله دارد: گذشته، حال و آینده؛ گذشته؛ با استفاده از آرشیوها، عهده‌دار بیان این نكته است كه پیشگویی‌های نوسترآداموس در گذشته صد در صد اتفاق افتاده است. «حال» كه به حوادث اتفاق افتاده در عصر حاضر می‌پردازد و جالب این است كه از میان حوادث (كه در اشعار نوسترآداموس، همزمان بوده است)، به مهمترین حادثه كه همان انقلاب اسلامی در ایران است، می‌پردازد. سپس با ذكر نمونه‌های فراوان در گذشته و حال، بیننده را به این نتیجه می‌رساند كه هرچه نسبت به آینده گفته است، محقق خواهد شد. آنگاه آینده مطابق میل سازندگان فیلم تحریف شده و بعد از همه می‌خواهند كه اگر بفكر خود و فرزندان خود و فرزندان فرزندان خود هستند، باید تلاش كنند چنین آینده‌ای (آمدن رهبر شوقی، یا سومین ضد مسیح و شرآفرین) تحقق پیدا نكند.
بازی: «جهنم خلیج فارس» «معروف به یا مهدی» (the persian Golf inferno): كودك به جای قهرمان بازی كه فردی است آمریكایی، قرار می‌گیرد و باید با كشتن، مسلمانان كه با صدای نفرت‌آوری «الله اكبر» و «یا مهدی» می‌گویند، امتیاز به دست آورد و در نهایت، به مراحل بالاتر می‌رود و الّا با غفلت از آنان، كشته شده و امتیاز از دست داده و یا از بازی اخراج می‌گردد. بنا بر قضیة شرطی شدن «پاولوف» كودك چنان می‌شود كه با شنیدن «الله اكبر » و «یا مهدی» تیراندازی می‌كند و... بالاخره در روح كودك، بذر نفرت، از این دو واژه كاشته می‌شود تا روزی استكبار بتواند از محصول آن فایده برد و...
ج- تحریف:مطالبی كه اگر به حقیقت آنها توجه كنیم تبدیل به یك موتور حركت دهندة جامعه اسلامی می‌شود؛ وقتی دشمن روی آن كار كرد؛ آن را خراب و معنای‌آن را عوض كرده و در ذهن ما به صورت دیگری جا انداخت؛ همین موتور متحرك، به یك داروی مخرب و خواب آلود تبدیل می‌شود. 
وقتی دشمن نتوانست، عقیدة اثر بخش مهدویت را از مردم بگیرد، سعی می‌كند آن را در ذهن مردم خراب كنند. تبدیل مقوله انتظار مهدی«علیه السّلام» كه آثار و پیامدهای بسیار شگرف و معجزه آسا و مثبتی دارد؛ به انتظار منفی و تلخ و ناگوار و... از این قبیل است. 
د- جایگزینی:
1. حربة چهارم دشمن، شخصیت‌پردازی و مدعّی سازی و حمایت از مدعیّان و فرقه‌هاست. ساختن شخصیت‌هایی مانند سید علی محمد باب ـ حسینعلی بهاء ـ سید محمد نور بخشی در ایران و... نمونه‌‌هائی از این حربة دشمن‌اند.
2. طرح نظام‌های متفاوت به عنوان نجات بخش امروز غرب، با طرح نظام لیبرال دموكراسی با شعار و هیمنة آزادی و مردم سالاری چنان وحشتی در افراد حتی اندیشمندان ایجاد می‌كند كه به هیچ عنوان به خود جرأت انتقاد به آن را ندهند و آن را تنها راه دانسته و به دروغین بودن شعار و عمل آنان نیندیشند؛ چنانكه زمانی سوسیالیسم با شعار و هیمنة عدالت و برابری، دیكتاتورترین، ناعادلانه و خشن‌ترین حكومت را ایجاد نموده و بالاخره ـ به تعبیر امام راحل (ره) ـ در موزه‌ها جای گرفت.
فیلم‌ها و بازی‌ها از جمله كارآمدترین ابزاری هستند كه برای تحقق چنین اهدافی در خدمت غرب قرار دارند.
نمونه: 1. فیلم ماتریكس MaTrix (محصول 1999 اثر برادران واچوفسكی) در این فیلم به صراحت مطرح می‌شود، تنها راه نجات، در عالم خیال و واقع، زایان Zion یا صهیونیستم است. 
2.فیلم روز استقلال independence Day : (محصول 1996 اثر رولنداریش ) در این فیلم می‌بینیم جهان در خطر بشقاب پرنده‌ای بزرگ قرار می‌گیرد، و این رئیس جمهور آمریكاست كه روز 4 ژوئیه( كه به نام روز استقلال در آمریكا نام گذاری شده است) البته با مشورت یهودی‌ها، جهان را نجات می‌دهد.
3. فیلم گودزیلا Godzilla (محصول 1998) موجودی شبیه دایناسور، مربوط به گذشته‌های بسیار دور، پس از قرنها خفتن، ناگهان بیدار می شود. جهان را تهدید می‌كند. مجسمه آزادی (نهاد لیبرال دموكراسی) را منهدم می سازد. با دیدن او، دو هواپیما وحشت زده، به برج‌های دو قلوی نیویورك اصابت می‌كنند!!. و بالاخره با درایت غرب، بشریت نجات می‌یابد.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

جمعه 13/5/1391 - 0:6 - 0 تشکر 489288

 1.روحانی ستیزی
اگر عالمان جامعه بر سرِ عهد و پیمانِ خود با خدا ثابت قدم بمانند، در هیچ وضعیتی تسلیم خواستِ ضدّاسلامیِ تودة مردم و دولت ها نخواهند شد. هر چه صاحب منصبان به آن ها فشار آورند كه فلان قانون ضدّاسلامی را امضا كنید، در پاسخ می گویند: جان می دهیم؛ ولی امضا نمی كنیم. حتّی اگر صدهزار نفر از مردم برای این قانون اسلامی كشته شوند، جا دارد؛ چون حكم خدا باید محفوظ بماند.
اگر اوضاع جامعه به گونه ای باشد كه قدرتمندان نتوانند با فشار سیاسی از عالمان فتوایی برخلاف حكم خدا بگیرند و تودة‌ مردم نیز با فشارهای روانی و اعتقادی نتوانند ایشان را به زانو در آورند، چه باید كرد؟! از چه راه جدیدی باید برای دین گریزی استفاده كرد؟! باید از این گونه عالمان صرف نظر كرد؛ چرا كه دیگر به درد هواپرستان نمی خورند. دین گریزان هواپرست از عالمان متعهّدی كه نه از تهدید سیاسی می ترسند و نه از مخالفت مردم، روی می گردانند و به مجتهد دیگری روی می آورند تا شاید او حكم خدا را تغییر دهد. مجتهدان دیگر هم ممكن است در یك، دو و یا ده فرض با یك دیگر اختلاف داشته باشند؛ ولی در مسائل ضرور كه از مسلّمات و یقینیات اسلام است، هیچ اختلافی با هم ندارند. دیگر به چنین عالمانی نه قدرتمندان می توانند چشم طمع داشته باشند و نه تودة دنیاپرست؛ پس چه باید كرد تا بتوان تغییرهایی را در دین ایجاد كرد تا با گرایش های مادّی و نفسانی مردم سازگار باشد؟ باید تز اسلام منهای روحانیت را پیشنهاد كرد یا روحانیان را از صحنة اجتماع كنار زد. اصلاً اسلام به روحانی نیازی ندارد. مردم همه باید خودشان بروند احكام دین و قرآن را یاد بگیرند. این ها سه ضلع مثلّث زر و زور و تزویر یا سه ضلع مثلّث تیغ و طلا و تسبیح هستند. اینان همكاران استعمارگرانند كه باید هر چه زودتر كنار گذاشته شوند؛ چرا كه طبق میل ما فتوا نمی دهند. قدرتمندان هم مانند تودة‌ مردم وقتی ببینند روحانیان زیر بار نمی روند، به فكر می افتند كه روحانیانی دولتی درست كنند. استعمارگران نیز وقتی می بینند كه روحانیان شیعه این قدر سرسخت و انعطاف ناپذیرند، اعتراف می كنند كه بزرگ ترین دشمن استعمارِ امریكا در خاورمیانه ایشانند؛ پس می بینید كه تمام عوامل در این جهان دست به دست هم می دهند تا روحانیان شیعه را بكویند. شما در دنیا نمی توانید یك عامل اجتماعی را پیدا كنید كه با وجود روحانیان مستقلّ شیعه موافق باشد؛ نه استعمار شرق، نه استعمار غرب، نه ثروت جویان و قدرت طلبان داخلی، و نه روشنفكران، می بینید در آن جا كه پایِ كوبیدن روحانیان متعهّد در میان است، همه با هم همكاری می كنند. همة این عوامل دست به دست هم داده اند تا اسلام و قرآن و روحانیان را از بین ببرند. برای این كه آن ها تشخیص داده اند تا روحانیان شیعه وجود دارند، نمی توانند به مقاصد شومشان برسند. فقط نیروی قدرتمند و قاهر الاهی است كه مردان خدا را در برابر این امواج سهمگین نگه می دارد و حفظشان می كند؛ وگرنه، نیروی انسانی در مقابل این همه عوامل اجتماعی تاب مقاومت ندارد. مگر می شود گروه اندكی، هم در مقابل توطئه های استعمارگران مقاومت، و هم تهمت های جاه طلبان داخلی را تحمّل كنند. هم فحش و ناسزای روشنفكران را به جان بخرند و هم در مقابل نارضایتیِ دنیاپرستان استقامت ورزند و هم دین خود را نگه دارند و با خدا باشند. مگر غیر از نیروی الاهی، نیروهای عادی بشر در مقابل این همه مخالفت، كفایت می كند. اگر می بینید كسانی در گوشه و كنار، انعطاف ها و انحراف هایی پیدا می كنند، تعجب ندارد. اگر كسی میان امواج حوادث و فتنه های آخرالزمان نجات یافت، جای تعجب دارد. اگر خس و خاشاك ها را سیل می برد، تعجبی ندارد. اگر درختی در وسط رودخانه مقاومت كند، تعجب دارد. پس تنها چیزی كه نمی گذارد مردان الاهی از مسیر و هدف اصلی خود منحرف شوند، لطف خدا است.
اگر كسانی احكام الاهی و معارف دینی را بپوشانند و به هر عذر و بهانه ای، حقایق را برای مردم روشن نكنند، این جا است كه عالم دینی باید حقایق دین را بیان كند. برای دین، خطری بزرگ تر از این نیست كه آیات الاهی تأویل، و احكام و معارف اسلامی واژگون و مسخ شده معرّفی شود. اگر احكام الاهی و قوانین اسلامی مسخ و تحریف، و اعتقاد مردم از دین و مذهب سلب شود، راه برای هرگونه فساد و افسادی باز خواهد شد. وقتی بپذیریم كه از این پس، عقل جای وحی را می گیرد؛ وقتی بپذیریم كه احكام خدا قابل تغییر، و آیات كتابِ او قابل تأویل است، آن وقت چه نیرویی در مردم باقی می ماند كه در برابر تغییر قانون های خدا مقاومت كنند؟! وقتی مردم باور كنند كه قانونِ دین، قابل تغییر است، در مقابل تغییر و تحریف احكام دین هیچ مقاومتی نمی كنند و واكنشی نشان نخواهند داد. در چنین فرضی، چه مقاومتی را در مقابل استعمارگران داخلی یا خارجی می توان انتظار داشت؟! تا زمانی كه مردم دنبال روحانیان متعهد هستند و قوانین اسلام را غیرقابل تغییر می دانند، دفاع و مقاومت غیورانه از مرزهای دین نیز وجود خواهد داشت؛ اما وقتی فكرها تغییر كرد، قانون اسلام نیز تغییر می كند. به سبب جایگاه ویژة‌ روحانیان در حفظ دین است كه می بینیم برای كوبیدن ایشان،‌ دشمنان خارجی و منافقان داخلی با هم متّحد می شوند؛ چرا كه اینان هدفی مشترك دارند و آن هم برانداختن اسلام است و راه و كلید آن جدا كردن مردم از روحانیان و دین است. اگر چنین شد، راه برای هر توطئه ای باز خواهد شد.

2. قرائت های گوناگون از دین

«قرائت های گوناگون از دین»، خطرناك ترین حربه ای است كه با آن به جنگ امام زمان (عج) می روند. وقتی امام زمان (عج) تشریف می آورد، با مردمی مواجه خواهد شد كه قرآن را تأویل می كنند و از قرآن و دین، قرائت جدیدی ارائه می دهند و از این طریق، با امام زمان (عج) به مجادله برمی خیزند.
فضیل بن یسار می گوید: از امام صادق (ع) شنیدم كه می فرمود:
إن قائمنا إذا قام إستقبل من جهلة الناس أشد مما استقبله رسول الله (ص) من جهال الجاهلیة. قلت و كیف ذلك؟! قال: إن رسول الله (ص) أتی الناس و هم یعبدون الحجارة و الصخور و العیدان و الخشب المنحوتة و إن قائمنا اذا قام أتی الناس و كلهم یتاول علیه كتاب الله و یحتج علیه به؛ ثم قال: اما والله لیدخلن علیهم عدله جوف بیوتهم كما یدخل الحرّ و القرّ.1
هنگامی كه قائم ما قیام می كند، آزاری كه از نادانی مردم می بیند، از آزار و اذیتی كه رسول الله (ص) از جاهلان دورة‌ جاهلیت دید، بیش تر و شدیدتر است.
عرض كردم: چگونه؟ فرمود: همانا رسول خدا (ص) بر مردی برانگیخته شد كه سنگ، تخته سنگ های بزرگ، چوب و مجسمه های چوبی را می پرستیدند؛ اما هنگامی كه قائم ما قیام می كند، همة مردم كتاب خدا (قران) را (از پیش خود) تأویل می كنند و با استناد به تأویل خود، با حضرت به بحث و جدال می پردازند؛ ولی عاقبت، حضرت، عدل خود را برآن ها و در خانه های آن ها وارد خواهد كرد؛ همان گونه كه گرما و سرما داخل می شود.
براساس این حدیث شریف و معجزه آمیز، اذیتی كه وجود مقدس امام زمان (عج)، پس از ظهور خویش می بیند، از آزاری كه 124 هزار پیامبر در راه خدا متحمّل شده اند، افزون تر و طاقت فرساتر است؛ زیرا می دانیم پیامبر (ص) از قوم خود آن قدر رنج و آزار دید كه فرمود:
ما أوذی نبی مثل ما أوذیت.
از میان 124 هزار رسول الاهی هیچ پیامبری به اندازة‌ من اذیت نشد؛ اما امام صادق (ع) می فرماید: آزار و اذیتی كه از جانب مردم، پس از ظهور امام زمان (عج)، متوجه حضرت می شود، از آزار و رنج دیدگی پیامبر (ص) نیز افزون تر است. راوی حدیث، فضیل بن یسار (رحمت الله)،‌ با شگفتی از امام می پرسد: سرّ این مطلب چیست كه امام عصر (عج) رنج و اذیتی بی نظیر می بیند؟! امام صادق (ع) می فرماید: سرّش این است كه پیامبر با مردمی جاهل مواجه بود كه سنگ، صخره و چوب های تراشیده را می پرستیدند. اثبات نادرستی عقیده و عمل چنین مردمی كار چندان مشكلی نیست؛ البته پیامبر از جهالت و تعصّب های كوركورانة بت پرستان زمان خویش خیلی رنج می كشید؛ ولی در مقام بحث و استدلال مشكلی نداشت. هنگامی كه امام زمان (عج) تشریف می آورد، نه با بت پرستان جاهل كه با عالم نمایانی روبه رو می شود كه قرآن را تأویل می كنند. این، همان حربه ای است كه با آن به جنگ امام زمان (عج) می روند. وقتی امام زمان (عج) تشریف می آورند، با مردمی مواجه می شوند كه همگی آن ها قرآن را تأویل می كنند. تعبیری بس عجیب است: كلهم یتأول علیه كتاب الله و یحتج علیه به؛ تمام ایشان، كتاب خدا را تأویل می برند و با تأویل خویش بر حضرت احتجاج می كنند. تفسیر هرمونوتیك متون دینی و قرائت های گوناگون از دین، آن چنان رواج می یابد كه همة‌ مردم می پذیرند و قرائت جدیدی از قرآن و دین ارائه می كنند. ایشان با امام زمان (عج) به مجادله برمی خیزند و می گویند: تو قرآن را درست نمی فهمی. ما درست می فهمیم. آن معنایی كه تو می گویی، قرائت قدیم است و با قرائت ما فرق دارد. آن چه تو از قرآن عرضه می كنی، قرائت قدیم است كه دین عرضه كرد تا خوشایند مردم دنیا واقع شود. هر چه امام زمان (عج) بفرماید مگر قرآن نفرموده است: یَا أیُّها الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنكُمْ؛2 و مگر نه آن است كه به فرمودة‌ پیامبر خاتم (ص)،‌ من ولی امر شمایم و اطاعتم بر شما واجب است، می گویند: این برداشت شما از آیه است. برداشت ما از این آیه، چیز دیگری است. هر چه حضرت بفرماید كه من امام ناطقم؛ من مفسّر قرآنم و آن چه من می گویم، حقیقت قرآن است، در مقابل می گویند: این قرائت، از آن تو است و قرائت ما چیز دیگری است. از كجا معلوم كه قرائت قدیم تو درست، و قرائت جدید ما نادرست باشد؟! دیگر این گونه قرائت ها كهنه شده است و مورد پسند واقع نمی شود. ما از قرآن، قرائت ها و برداشت های نوی داریم كه بیش تر مردم جهان آن را می پسندند. نمی گویند ما خدا را قبول نداریم تا امام زمان (عج) برایشان دلیل بیاورد و خدا را اثبات كند. نمی گویند ما پیامبر را قبول نداریم تا دلیل بیاورد كه محمد بن عبدالله (ص) پیامبر بر حقّی بود كه از طرف خداوند برانگیخته شده بود. نمی گویند قرآن، كلام خدا نیست تا دلیل قرائت خویش را قبول می كنیم و بس. امام زمان (عج) با این مسلمان نُمایان چگونه برخورد كند؟! اگر هزار دلیل بیاورد كه دست دزد را باید برید: وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَیْدِیَهُمَا؛3 دست مرد و زنِ سارق را قطع كنید، می گویند منظور آیه این است كه اگر هیچ راهی برای جلوگیری از دزدی وجود نداشت، آن گاه دست دزد را باید برید این آیه در مقام بیان ابراز است و اگر با ابراز بهترین چون زندانی كردن بتوان جلو دزدی را گرفت، نباید به خشونت و قطع دست متوسّل شد.
اگر بگوید: قرآن دربارة مرد و زن زناكار می فرماید: الزَّانِیَةُ وَالزَّانِی فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِی دِینِ اللَّهِ.4زن و مرد زناكار را پیش چشم مردم صد تازیانه بزنید! مبادا تحت تأثیر عواطف، از اجرای احكام دین خدا خودداری كنید! مبادا بگویید بیچاره ها جوانند و آبرویشان می ریزد! ابروی دو جوان ریخته شود بهتر است یا آن كه تمام شهر به لجن كشانده شود؟! روشنفكران دینی در مقابل خواهند گفت: این قرائت شما است. این قرائت، بوی خشونت می دهد و ویژه خشونت طلبان است. اسلام، دین رأفت و مهربانی است وهیچ گاه اجازه نمی دهد آبروی دو جوان به سبب یك اشتباه ریخته شود. اگر پرسیده شود كه به جای اجرای انی احكام اسلامی چه باید كرد؟ می گویند: نباید چیزی را بر مردم تحمیل كرد. باید به پسند و خواست مردم گردن نهیم!اگر گفته شود: پیامبر قرآن، خدا محوری است، نه مردم محوری، می گویند: این فهم و قرائت شما است؛ ما به گونة‌ دیگری می فهمیم.
با وجود اینان، امام زمان (عج) چقدر باید خون دل بخورد؟! اگر بخواهد شمشیر بكشد، بی درنگ خواهند گفت: خشونت از هر كسی كه باشد محكوم است. تعصّب را كنار بگذارید و به بحث و گفت و گوی منطقی روی بیاورید! امام زمان (عج) با چنین مردمی با چه زبانی بحث كند تا ثابت شود اینان جاهلند و در اشتباه یا غرض ورزند و بیمار؟! رنج چنین امامی بیش تر است؛ زیرا كه با كسانی روبه رو است كه فقط خواسته های نفسانی خویش را به نام دین قبول می كنند، و پیامبر با كسانی مواجه است كه آن چه را خود ساخته اند، به خدایی می پرستند.

پی نوشت ها:

1.نعمانی، الغیبه، ص96؛ حرّ عاملی، اثبات الهداة، ج3، ص544؛ سید هاشم بحرانی، حلیة الأبرار، ج2، ص 630؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص362، ح131-133.
2. نساء (4)، 59.
3.مائده (5)، 38.
4.نور (24)، 2.

اولین مدرسه عشق که تأســـیس شده 

درس عشق علی و فاطمه تدریس شده

گـل ادم چـو سـرشـتن به کاه از عـلــی

اولـین کلمه که آمـوختن علـی بود علـی

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.