تاثیرات مدیران پاسخگو
مدیران پاسخگو با ایجاد رابطهای مبتنی بر اعتماد و احترام با اطرافیان خود به موفقیت میرسند. کارمندان واکنش مثبتی در قبال مدیر پاسخگو دارند. تلاش بیشتری برای موفقیت سازمان و مدیر خود میکنند و حتی در هنگام نیاز، کارهایی علاوه بر وظایف خود متقبل میشوند، زیرا مدیران پاسخگو کمک به کارمندان را وظیفه خود میدانند و درنتیجه میان آنها رابطهای متقابل، مبتنی بر توجه و احترام ایجاد میشود. مدیران پاسخگو بر افراد مافوق خود نیز تاثیر میگذارند؛ چون آنها توانایی پیشبینی و برآوردن نیازهای روسای خود را دارند، بسیار قابل اطمینان و کارآمد هستند و درنتیجه میتوانند سخن خود را به گوش افراد مافوق خود رسانده و وظایفشان را در
زمان نیاز انجام دهند. درمقابل مدیران غیر پاسخگو تاثیرات محدودی روی محیط خود دارند؛ زیرا اطرافیان آنها اعتقاد دارند که چنین مدیرانی در راستای افزایش رفاه آنها تلاش نمیکنند و در نتیجه آنها مورد احترام و اعتماد اطرافیان خود نیستند. تاثیر افراد در سازمان عموما محدود به قدرتی است که پست سازمانیشان به آنها اعطا میکند، به اضافه اینکه عامل ترس یک مولفه کوتاه مدت است و استفاده از آن در بلندمدت بسیار سخت است.
مدیران غیر پاسخگو در نظر دیگران افرادی خودمحور یا در بهترین حالت افرادی بیتوجه به خواستههای دیگران هستند و در نظر افراد مافوق خود کمتر قابل اعتماد و کارآمد هستند، زیرا این افراد به جای تمرکز بر انجام وظایف خود در پی اعمال قدرت و حفظ سازمان و محوریت خودشان گام بر میدارند.