استاد فرشچیان : مكتب هرات در مینیاتور یكی از مكاتب مهم و تاثیرگذار بوده است. تا جایی كه اوج بالندگی مینیاتور در این دوره اتفاق افتاده و از دل آن هنرمندان شاخصی برخاستهاند. به نظر شما امروز چقدر تاثیرپذیری نسبت به مكتب هرات بین هنرمندان وجود دارد؟
هنر نه تنها در ایران كه درهمه جای دنیا مثل نردبان و راهی است كه انسان را پیش میبرد. درباره مكتب هرات نیز باید بگویم، در سالن اصلی چهل ستون اصفهان وقتی هزارهها را نگاه میكنید متوجه میشوید كارهایی كه در این سالن انجام شده، تماما غنایی است و حالت تغزل گونه دارد. در زمان صفویه نیز سوژهها بیشتر معطوف شاهنامه بوده است. بنابراین زیبنده است كه هنرمندان حین حفظ سنتهای اصیل ایرانی خود بتوانند سر منشاء تحولات بزرگی در حوزه هنرهای تجسمی شوند. مكتب هرات در زمان خود مكتب بزرگی بوده و امروز دیگر بعید است كسی بتواند از این دست كارها انجام دهد.
در حال حاضر ساخت 2 تابلوی مینیاتور را در دست اجرا دارید. درونمایه این آثار چیست؟
یك تابلو به اسم انتقام در دست دارم كه در این اثر كوشیدهام سیر طبیعی زندگی را برعكس نشان دهم. یعنی این بار به جای آن كه پلنگ به صید آهو بپردازد، آهو به انتقام برخاسته و انتقام خود و همنوعانش را از پلنگ میگیرد. یك تابلوی دیگر هم دارم كه با موضوع حضرت ابراهیم(ع) كار میكنم و در واقع دو لتهای است. در یك تابلو حضرت ابراهیم را نشان دادهام كه در آتش قرار دارد و در قسمت دیگر حضرت را تصویر كردهام كه میخواهد از آتش بگذرد و فرشتههای آب، باد و باران میخواهند آتش را خاموش كنند، اما او مانع میشود و میگوید به اذن خداوند از این آتش عبور خواهم كرد.
منبع : جام جم