• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 3416)
يکشنبه 24/7/1390 - 11:58 -0 تشکر 375420
استفاده از گاز نیتروژن به جای هوا در لاستیک خودرو

مدتی است که تب استفاده از نیتروژن به جای باد معمول در لاستیک برای جامعه ماشین سوارها، بالا گرفته و شاهد اظهارنظرهای متفاوتی راجع به آن هستیم. خیلی وقت بود میخواستم چیزی در این مورد بنویسم (حتی سرفصل وار) که امیدوارم مفید باشه:

1. عمده ترین کاربرد استفاده از نیتروژن در وسایل نقلیه، مربوط به: خودروهای نظامی و سنگین، هواپیماهای تجاری، خودروهای مسابقه و شاتل های فضایی است.

2. هوای معمولی دارای 21% اکسیژن، 78% نیتروژن و 1% گازهایی هم چون ازن، آرگون و مقداری رطوبت (به واسطه وجود اکسیژن است. بنابراین، حذف اکسیژن موجب حذف رطوبت خواهد شد که موجب کاهش اثر خورندگی است. هم چنین به دلیل کاهش میزان حمله با سیم های فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیک ها محتمل می باشد.

3. نیتروژن در فرآیند احتراق شرکت نمی کند. پس از نظر ایمنی (با کاربردهای خاصی که در بالا اشاره شد) ارجح است.

4. ملکول های نیتروژن، نسبت به اکسیژن بزرگتر هستند. خطر فرار ملکول های بزرگتر از تایر و کاهش فشار باد لاستیک، کمتر است. بر اساس تجارب و مطالعات شرکت میشلین، سرعت کاهش فشار نیتروژن نیز سه برابر کمتر از هوای معمولی است.

5. نیتروژن سبکتر است البته استفاده از آن، موجب کاهشی در حدود 4% از وزن هوای پرشده در تایر یا کمتر از 4 اونس (112 گرم) در اغلب تایرها می شود. این سبکی می تواند بر روی مصرف سوخت، موثر باشد. هرچند باید توجه کرد این کاهش وزن، با انتخاب رینگ و لاستیک مناسب، قابل جبران و چه بسا چشمگیرتر است.

6. نیتروژن، گرما را زودتر از دست می دهد. در واقع می توان نتیجه گرفت که ترکیدگی لاستیک بر اثر افزایش دما یا انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمن تر است، به خصوص برای خودروهای مسابقه یا خودروهایی با کاربرد در شرایط طولانی و سخت.

7. میزان تغییرات فشار با دما نیز در نیتروژن کمتر است چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت است که به خصوص میزان فشار رطوبت آن (حتی با مقدار ناچیزش) بیشتر با دما تغییر می کند.

می توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، ایمنی بیشتر، سهولت استفاده از خودرو (به دلیل عدم نیاز به تکرار میزان باد لاستیک)، هم چنین دوام لاستیک خودرو از جمله مهم ترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک است در حالی که مسائلی هم چون بهبود فرمان پذیری، افزایش چسبندگی و نرمی بیشتر لاستیک (در کوتاه مدت - به دلیل عدم واکنش احتمالی با سیم های فولادی لاستیک) را نمی توان احراز نمود. از طرف دیگر، قیمت بالاتر گاز نیتروژن (حداقل 10 برابر در کشور ما و بیشتر در خارج از کشور)، مساله ای است که باید مورد توجه قرار داد. ضمن این که اطمینان از صحت گاز نیتروژن تزریق شده و نحوه تزریق آن (مکش کامل باد لاستیک و بعد، تزریق نیتروژن واقعی به آن) مسائل مهمی است که پس از انجام موارد دیگری برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو هم چون انتخاب رینگ و لاستیک مناسب باید در نظر گرفته شود. 
 
 
 

خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
يکشنبه 24/7/1390 - 11:58 - 0 تشکر 375421



در ضمن یادتان بماند که:

استفاده از نیتروژن به جای اكسیژن در لاستیك میتونه عمر لاستیك رو 30٪ بالا تر و مصرف بنزین رو كمتر كنه همچنین به دلیل كمتر شدن وزن لاستیك شتاب و سرعت ماشین هم بهتر میشه
استفاده از این گاز خشك علاوه بر راحتی و نرمی بیشتر این امكان رو به شما میده كه طول سال فشار ثابتی رو در چرخهای ماشین خود داشته باشد و لاستیكهای ماشین شما همیشه سرد باشند به همین دلیل امنیت لاستیك بیشتر خواهد بود.
مولكولهای نیتروژن از اكسیژن بزرگترند ,بنابراین راحتتر از هوا می توانند در لا‌ستیك حركت كنند و جریانیابند , ضمن اینكه در برابر گرما از هوا مقاومترند .
نیتروژن همچنین از اكسیده شدن لا‌ستیك و تخریب آن جلوگیری كرده و عملكرد خودرو را بهبود می بخشد .
از این گاز برای باد كردن چرخهای هواپیما و ماشینهای مسابقه ای استفاده میشه
نتیجه گیری کلی این است که با استفاده از این گاز :

1 - افزایش فوق العاده عمر لاستیک:
به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک با این گاز، عمر لاستیک تا 40% افزایش می یابد.

2 - نرم شدن کمکهای ماشین:
به دلیل نرم شدن لاستیک همیشه جلوبندی سالم می ماند و باعث استهلاک کم کمکها و سالم ماندن اتاق می گردد و تا 70% چرخها بالانس می شوند.

3 - تنظیم باد همیشگی لاستیکها:
مولکولهای نیتروژن درشت تر از هوا می باشند. گاز نیتروژن هیچ وقت به هوای گرم و سرد تاثیر ندارد و همیشه ثابت است.

4 - کاهش مصرف سوخت:
چون اصطکاک لاستیک با زمین به دلیل گاز نیتروژن کم می شود، کاهش مصرف ار 10% تا 15% را به دنبال دارد.

5 - ترمزگیری عالی در سرعت های بالا و شدید:
به دلیل نرمی بیش از حد این لاستیکها با باد نیتروژن ترمزگیری اتومبیل تا 30% افزایش می یابد.

6 - مخصوص رینگهای اسپرت:
تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگها 100% برطرف می شود.


خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
يکشنبه 24/7/1390 - 16:21 - 0 تشکر 375584

سلام
مطلب جالبی بود ولی من الان یه سوالی برام پیش اومده ، لطفا" اگر کسی بلده راهنمایی کنه.
فرض کنیم که توی تایر از قبل هوای معمولی هست و ما نیاز داریم که حجم باد تایر رو افزایش بدیم.
حالا میتونیم همزمان با حضور هوای معمولی در تایر ، گاز نیتروژن رو هم اضافه کنیم یا نه باید اول هوا رو خارج کنیم و بعد گاز نیتروژن رو به تنهایی وارد تایر کنیم ؟؟

 

جاده دوستی پایانی ندارد، اگر بیایی و همسفرم باشی

 

http://img1.tebyan.net/Big/1391/09/fbc019f9a0b44c799f5f3ee58ba495e3.jpg 

 

چهارشنبه 27/7/1390 - 9:57 - 0 تشکر 376948

جاده دوستی گفته است :
[quote=جاده دوستی;70338;375584]سلام
مطلب جالبی بود ولی من الان یه سوالی برام پیش اومده ، لطفا" اگر کسی بلده راهنمایی کنه.
فرض کنیم که توی تایر از قبل هوای معمولی هست و ما نیاز داریم که حجم باد تایر رو افزایش بدیم.
حالا میتونیم همزمان با حضور هوای معمولی در تایر ، گاز نیتروژن رو هم اضافه کنیم یا نه باید اول هوا رو خارج کنیم و بعد گاز نیتروژن رو به تنهایی وارد تایر کنیم ؟؟

سلام جاده  جان

خدارو شکر که مورد استفاده هست مطلبم

من نمی تونم راهنماییتون کنم در مورد سوالی که کردید

ولی از بقیه ی دوستان میخوام که جواب رو بدن

خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
پنج شنبه 29/10/1390 - 1:23 - 0 تشکر 418928

خیر .باید باد رو خالی کنید و مجدد لاستیک رو با نیتروژن پر کنید.
اگر قصد انجام اینکار رو دارید تا جای ممکن تایر رو خالی کنید یا جایی این کار رو انجام بدید که با دستگاه مکس (وکیوم) باد رو کاملا خارج کنند

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی