• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 514)
چهارشنبه 19/8/1389 - 14:1 -0 تشکر 249711
*لفظ روحانی وروحانیت در اسلام نیست از اصطلاحات نصاری است*

 

به نام خدا

سلام

 

لفظ روحانی و روحانیت در اسلام نیست، و از اصطلاحات نصاری است

 

اصولا تعبیر به واژهی روحانیت نیز یکی از پدیدههای ضالهی کفر است، که علماء اسلام را روحانی میگویند؛ با آن که علماء اسلام تنها روحانی نیستند بلکه مسلمانی هستند روحانی و جسمانی، دنیوی و آخرتی، اهل عبادت و سر و کار داشتن با مسائل روحی، و اهل اجتماع و سیاست و سر و کار داشتن با مسائل مای و طبیعی و دنیوی.

لفظ روحانی و روحانیت در واژههای قرآن کریم و سیرهی رسول اکرم نیامده است.

دین اسلام دین روحانیت نیست.

دین اسلام جسم، و روح، و عقیده، و اندیشه، و کار، و عبادت، و جهاد است، و جنبهی اختصاصی ندارد. و این حقیقت، مندک شدن مفهوم سیاست و روحانیت در یکدیگر است.

لفظ روحانی از مسیحیان است که آنها حضرت عیسی را پدر روحانی خود میدانند، و به کشیشها پدران روحانی میگویند. این لفظ از نصاری به مسلمین سرایت کرده است، و در سخنان و کتابها و محاروات آنها وارد شده است؛

و مع الاسف با غفلت بسیاری از علماء آنها جا گرفته است به طوری که میبینیم:

علماء و فقهاء اسلام، خودشان را روحانی میخوانند. یعنی با پذیرفتن این لقب و عنوان، نیمی از سعادت و حیات خود را که همان آزادی در حقوق سیاسی باشد، به دست خود مجانا به دشمن تسلیم میکنند

و گاه خوشان میگویند: ما روحانی هستیم، ما را به مداخلهی در امور اجتماعی چه کار؟

و این معنوی در واقع، مسخ و نسخ اسلام است. أعاذنا الله من الغفلة. ما باید پیوسته به جای روحانی، لفظ عالم و فقیه به کار بریم؛ و به جای روحانیون، علماء فقهاء؛ و به جای روحانیت لفظ فقاهت و علم را استعمال کنیم؛ زیرا این لغات از اصطلاحات شرع است، و معنای صحیح و جامع دارد.

و نظیر این لغات، واژههای دیگری نیز هست که به دست استعمار بیدار وارد در اصطلاحات جامعهی مسلمانان شده، و بالنتجیه شرف و حیات و اتحاد و تولی و تبری آنها را به صورت مسخ شده و منکر جلوه داده است. مثلا لفظ کفر و ایمان، و کافر و مسلمان، منسوخ شده؛ و به جای آن لفظ خارج و داخل، و خارجی و داخلی آمده است. هر کس در داخل کشور باشد او را داخلی گویند گر چه مشرک

و کافر باشد و هر کس خارج بشد، او را خارجی گویند، گر چه مسلمان و متعهد باشد. و این تعبیر صد در صد غلط است.

و محصل سخن آن است که: نه تنها اجماع بر لزوم تفکیک خلافت و نبوت نداریم؛ بلکه اجماع محقق و اتفاق قطعی بر عدم لزوم داریم؛ و بلکه اگر بیعت با أبوبکر را در سقیفه و در خفاء انجام نمیدادند، هیچکس با بیعت با علی بن أبیطالب، تردید و شکی نداشت. و پس از جریان سقیفه، بیعت با أبوبکر منکر و غیر معروف جلوه کرد؛ و عامه چنین توقعی نداشتند؛ و زمینه و جو را برای أمیرالمؤمنین علیه السلام میدانستند.

و در سقیفه که أبوعبیدهی جراح و عبدالرحمن بن عوف، در فضل قریش و مهاجرین در برابر انصار سخن گفتند، منذر بن أرقم برخاست و گفت: ما ندفع فضل من ذکرت و ان فیهم لرجلا لو طلب هذا الامر لم ینازعه احد، یعنی علی بن أبیطالب. [1] .

«ما فضیلت افرادی را که برشمردی انکار نداریم، ولی حقا در بین مهاجرین مردی هست که اگر این خلافت را او طلب کند، یک نفر با او منازعه و مخالفت نمیکند؛ یعنی علی أبیطالب».

______________________

1.تاریخ یعقوبی "طبع بیروت ج2 ص123

برگرفته از کتاب امام شناسی ج 8نوشته سید محمد حسین حسینی طهرانی

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 19/8/1389 - 14:6 - 0 تشکر 249712

به نام خدا
سلام
نظر شما درباره این نوشته چیست ؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 19/8/1389 - 18:39 - 0 تشکر 249805

با عرض سلام وادب و احترام

ممنون از  سرکار goolha گرامی

بابت این نوشته

نظر خودم در مورد این موضوع این هست که روحانی و روحانیت از دید عرف مردم و علی الخصوص ایران از آنجایی که جا افتاده

بدون برداشتهای این چنینی اشکالی ندارد

همچون خیلی از غلط مشهورها که جا افتاده و بیمی از آن هم نیست

اما در طولانی مدت همان هدف شوم که در مقاله به آن پرداخته شد قطعا با ضررها و لطماتی همراه هست که جبرانش سخت است

انشاءالله در این راستا دوستان هم وارد مشورت بشوند

پس منتظریم. 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 20/8/1389 - 7:50 - 0 تشکر 249924

valayat گفته است :
[quote=valayat;190629;249805]

با عرض سلام وادب و احترام

ممنون از  سرکار goolha گرامی

بابت این نوشته

نظر خودم در مورد این موضوع این هست که روحانی و روحانیت از دید عرف مردم و علی الخصوص ایران از آنجایی که جا افتاده

بدون برداشتهای این چنینی اشکالی ندارد

همچون خیلی از غلط مشهورها که جا افتاده و بیمی از آن هم نیست

اما در طولانی مدت همان هدف شوم که در مقاله به آن پرداخته شد قطعا با ضررها و لطماتی همراه هست که جبرانش سخت است

انشاءالله در این راستا دوستان هم وارد مشورت بشوند

پس منتظریم. 

به نام خدا

سلام

با تشکر از شما

بنظر شما اگر قرار باشه این لفظ استفاده نکنیم باید به یک روحانی چی بگیم ؟؟

اخوند؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 20/8/1389 - 16:37 - 0 تشکر 250025

اگه قرار باشه استفاده نکنیم 

الفظ دیگه هم هست

مثل مراتب درسی یه طلبه

ثقة الاسلام(استعمالش کمه) 

حجة الاسلام

حجة الاسلام والمسلمین 

آیت الله

آیت الله العظمی

در صورت ندانستن مدارج علمی یه طلبه

حاج آقا ....

در مورد استعمال آخوند از قدیم الایام مرسوم بوده و مشکلی هم بر آن بار نیست

ببینیم در نظر عرف مردم پسندیده هست یا خیر

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.