با سلام
در فیلم این فیلم،بارها دیالوگ های غیر اخلاقی مطرح میشود یا در برخی از سكانسها نوع دیالوگ ها بنحوی مطرح میشود كه ذهن مخاطبین را به مسائل جنسی می كشاند.
به گزارش جهان،شاید مخاطبینی كه فیلم "بعداز ظهر سگی" سیدنی لومت ساخته شده درسال ۱۹۷۵ را دیده باشند و با توجه به این كه فیلم داستان سرقت بانك در بروكلین در سال ۱۹۷۲ را روایت می كند، با دیدن پوسترهای فیلم بعد از ظهر سگی سگی ساخته "مصطفی كیایی" كه تا حدودی سرقت و گروگانگیری را در ذهن مخاطب القاء میكند این ایده به ذهنش برسد كه این فیلم برگرفته از داستان فیلم سیدنی لومت كه نامزده چند جایزه اسکار است می باشد، پس حتما این فیلم تا حدودی حال هوای فیلم بی نظیر "بعد از ظهر سگی" سیدنی لومت را داشته و باید داستان و كارگردانی متفاوتی با تمام كمدینهای سینمای ایران داشته باشد.
اما با دیدن فیلم، مخاطب را به این نتیجه می رساند که این فیلم هم در دسته فیلمهای سخیف فیلم فارسی قرار دارد كه خالق آن،نه تنها نتوانسته الگو برداری فنی از كارگردانی "سیدنی لومت" اثری قابل توجه از خود بجا گذارد بلكه با انتخاب این نام و موضوع گروگانگیری، حتی نتوانسته كپی برداری درستی از آن فیلم داشته باشد صرف اینكه از نام و موضوع آن فیلم سوء استفاده نموده و با جسارت كامل نمایی از آن فیلم را در یكی از سكانسهای فیلم خود به نمایش می گذارد.
یقینا این روزها بارها شنیده اید كه فیلمهای سخیف، بی محتوا ، بی ارزش یا فیلم فارسی در سینمای ایران مد شده است و به عنوان ویروسی درذهن نویسندگان و كارگردانان جا گرفته است؛در این میان فیلم بعد از ظهر سگی هم از این نوع فیلمها بشمار می آید.
كارگردان های سینمای ایران ادعا می كنند كه برای رسیدن به سینمای مطلوب، مسئولین باید دستشان را باز بگذارند تا بتوانند با پرداختن به موضوعات مختلف و نداشتن محدودیتها و در نظر نگرفتن خط قرمزها و گذشتن از تعصبات بیجا، فیلم بسازند تا مخاطبین از سینما لذت ببرند و فیلمها بفروش برسد و در نتیجه سینما رونق بگیرد!!
این طرز فکر در فیلم بعداظهر سگی نیز دیده می شود یعنی: می توان خط قرمزها را در نظر نگرفت، باید با ارزشها و یا تفكرات گروهی خاص بازی كرد و آن را به تمسخر گرفت، سنتها امروز دیگر جایی در جامعه ندارند و باید به سخره كشیده شود و برای خندیدن مخاطبین در فیلمهای كمدی بكار روند!
متاسفانه سالهاست قشر مذهبی در بسیاری از فیلمها بخصوص در فیلمهای كمدی و طنز مورد تمسخر شدید قرار می گیرد و همیشه در این فیلمها، این نوع قشر خشونت طلب و عقب مانده از جامعه كنونی جلوه داده می شوند كه این روند از زمان دولت اصلاحات آغاز گردید و تا امروز این گونه فیلمها از كارگردانان متمایل به همان خط فكری ادامه دارد.
فیلمهایی كه مبانی سكولاریستی، پلورالیستی و حتی اومانیستی در آنها حاكم می باشند، فیلمهایی كه محتوای آن این است که ارزشهای دینی دیگر در جامعه نباید جایگاهی داشته باشد و این فرهنگ غرب و تجمل گرایی هست كه جای فرهنگ دینی را باید بگیرد!
در فیلم بعداظهر سگی،بارها دیالوگ های غیر اخلاقی مطرح میشود یا در برخی از سكانسها نوع دیالوگ ها بنحوی مطرح میشود كه ذهن مخاطبین را به مسائل جنسی می كشاند.
بسیاری از دیالوگهای این فیلم، پیامهای شبه انگیز غیر اخلاقی را القاء می كند و تماشاگران داخل سینما به آن واكنش اعتراضی نشان میدهند.
جا دارد از تهیه كننده این فیلم تشكر نماییم بابت تلاشی كه برای آفیش كردن همه تجهیزات نیروی انتظامی انجام داده است! عجیب است كه چرا باید تمامی امكانات بیت المال اعم از خودرو پلیس، اسلحه، لباس، كلانتری ها، بی سیم، هلیكوپتر در اختیار فیلم ساز قرار داده شود و آن وقت فیلمی كه تولید میشود یك فیلم بی محتوا سخیف و بی ارزش باشد و یا اینكه در فیلم بعد از ظهر سگی سگی، كارآگاه و پلیس را كاركتری بی عرضه، احمق و دست و پا چلفتی نشان دهد تا آنجا كه پلیس هم به آن می بالد.
ظاهرا با تمام این اوصاف چرخ های سینما باید بچرخد و آن دسته از اهالی این حرفه كه فرصت و اجازه كار كردن دارند، باید با هر قیمتی كار كنند حتی پا گذاشتن بر روی ارزشها، احساسات و اعتقادات قشرهای مختلف. فیلم ها باید تولید شوند و بدون تردید راهی برای جذب مخاطب یا صریح تر بگویم راهی برای فروش بیابند!
یا علی