انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 986)
دوشنبه 5/7/1389 - 16:22 -0 تشکر 235708
اگر ندانی فاسقی

1. تمام فقها فتوا داده اند که فراگرفتن حکم هر کاری که انسان انجام می دهد ، چه از عبادات باشد یا از معاملات و یا از کارهای عادی زندگی ، بر انسان واجب است.(1)
2. محقق بزرگ آیه الله نائینی قدس سره نقل کرده اند که شیخ انصاری قدس سره در رساله ی عملیه ی خود حکم فرموده بودند به فاسق بودن کسی که تعلم مسائل مورد ابتلاء را ترک کند و درصدد یادگرفتن آنها نباشد. (2)
3. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: اف لکل مسلم لا یجعل فی کل جمعه یوما یتفقه فیه أمر دینه ، و یسال عن دینه؛ (3)
اف بر مسلمانی که از ایام هفته [ حداقل ] یک روزش را برای آشنا شدن با دینش قرار ندهد .
4. به خاطر آشنا نبودن با احکام اگر جاهل مقصر (4) باشد در بیشتر موارد عملش باطل است و اگر جاهل قاصر باشد در بعضی از موارد سبب بطلان عمل می گردد که در زیر اقسام و احکام آن بیان می گردد .

پی نوشت ها:
1. العروه الوثقی ، ج 1 ، فی التقلید ، مسأله 29 .
2. اجود التقریرات باب مقدمه ی واجب ، ص 158 .
3. بحارالانوار ، ج 1 ، ص 167 .
4. سؤال : ملاک جاهل مقصر بودن چیست و فرق آن با جاهل قاصر که معذور است ، چه می باشد؟
ج: ملاک ، التفات داشتن و احتمال بطلان و شک در صحت و عدم صحت عمل است به این معنا که اگر کسی احتمال بطلان عمل خاص را بدهد و در صحت آن شک داشته باشد و در عین حال سؤال نکند ، جاهل مقصر محسوب می شود و معذور نیست اما اگر التفات و توجه به جهل خود نداشته باشد و احتمال بطلان ندهد و عمل را صحیح بداند ، جاهل قاصر محسوب می شود و معذور است .
« جامع المسائل ، ج 2 ، ص 67 ، سؤال 33 و اجوبه الاستفتاآت ، ج 1 ، ص 19 ، سؤال 49 »

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 6/7/1389 - 14:41 - 0 تشکر 236044


ممنون اوووووووووووووووج جان
مفید بود شدید

خورشید آرزوی منی گرمتر بتاب
يکشنبه 11/7/1389 - 15:50 - 0 تشکر 237907

اعمال جاهل به احکام چند حالت دارد که بیان می شود

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

يکشنبه 11/7/1389 - 15:52 - 0 تشکر 237908

جاهل یا مقصر است یا قاصر

اگر مقصر باشد دو حالت دارد:


الف : ملتفت

اول: عمل بر خلاف واقع انجام شده است : باطل است مگر در دو مورد که به فتوای بیشتر فقها صحیح است :
1. در جهر و اخفات ( بلند و آهسته خواندن ) نماز، که اگر حکم آن را نمی دانسته ، صحیح است ، به شرط آن که توانسته باشد قصد قربت کند.
2. در ندانستن حکم شکسته خواندن نماز و باطل بودن روزه در سفر ، که اگر حکم را نمی دانسته صحیح است ، و اگر حکم را می دانسته و فراموش کرده و یا جهلش به موضوع بوده نه به حکم ، باطل می باشد.


دوم : عمل مطابق واقع انجام شده است :
الف : عمل عبادت نبوده است : صحیح است .
ب : عمل عبادت بوده است: قصد قربت نکرده است که عمل باطل است . قصد قربت از او صادر شده است : بعضی از فقها مطلقا باطل می دانند اگر چه مطابق با واقع عمل بوده باشد و بعضی قائل به تفصیل شده اند و بعضی فرموده اند: اگر عمل را به امید درک واقع به جا آورده باشد و مطابق با واقع یا فتوای مجتهدی که او وظیفه ی تقلید داشته انجام داده باشد صحیح است .


ب : غافل
با دو شرط صحیح است: 1. مطابق واقع یا فتوای مجتهد انجام داده باشد 2. در اعمال عبادی [که قصد قربت شرط صحت آن است] بخاطر غفلت توانسته باشد قصد قربت نماید.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

يکشنبه 11/7/1389 - 15:53 - 0 تشکر 237909

جاهل قاصر : حکمش مانند جاهل مقصر غافل است .

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

يکشنبه 11/7/1389 - 15:53 - 0 تشکر 237910

عن مسعده بن زیاد قال: سمعت جعفر بن محمد علیهماالسلام و قد سئل عن قوله تعالی « فلله الحجه البالغه » فقال : « ان الله تعالی یقول للعبد یوم القیمه : عبدی کنت عالما ؟ فان قال: نعم ، قال له: أفلا عملت بما علمت؟ و ان قال : کنت جاهلا ، قال : أفلا تعلمت حق تعمل ؟ فیخصمه ، فتلک الحجه البالغه». (6)
شخصی به نام مسعده می گوید: خدمت حضرت صادق علیه السلام بودم که شخصی از آیه ی شریفه ی « فلله الحجه البالغه » ( برای خداوند حجت رسا و روشن است ) سؤال کرد، حضرت در پاسخ او فرمودند: « خداوند متعال در قیامت از هر بنده یک سؤال بیش نکرده و می فرماید: بنده ی من آیا می دانستی از تو چه می خواستم؟ اگر پاسخ دهد آری . خطاب می رسد پس چرا به آنچه می دانستی عمل نکردی ؟ و چنانچه بگوید نمی دانستم خداوند می فرماید: چرا یاد نگرفتی تا بدان عمل نمایی ؟ و این همان حجت رسا و روشن خداوند است.»

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

يکشنبه 11/7/1389 - 15:54 - 0 تشکر 237911

امام باقر علیه السلام می فرماید: بینا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم جالس فی المسجد اذ دخل رجل فقام یصلی فلم یتم رکوعه و لا سجوده ، فقال صلی الله علیه و آله و سلم : « نقر کنقر الغراب، لئن مات هذا و هکذا صلاته لیموتن علی غیر دینی» ؛ (الفروع من الکافی ، ج 3 ، ص 268)

هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مسجد نشسته بودند ، مردی وارد شدو به نماز ایستاد ، لیکن رکوع و سجودش را صحیح انجام نداد . پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: « مانند کلاغ منقار به زمین زد، اگر این شخص بمیرد و نمازش به همین گونه باشد ، بر غیر دین من از دنیا رفته است ».

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

يکشنبه 11/7/1389 - 15:55 - 0 تشکر 237912

حضرت صادق علیه السلام می فرماید: أبصر علی بن أبی طالب علیه السلام رجلا ینقر صلاته ، فقال: منذکم صلیت بهذه الصلاه ؟ فقال: له الرجل: منذ کذا و کذا، فقال: مثلک عند الله مثل الغراب اذا نقر، لومت مت علی غیر مله أبی القاسم محمد ، ثم قال علی علیه السلام : ان اسرق الناس من سرق من صلاته .(وسائل الشیعه ، ج 3 ، ص 24)


حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام مردی را مشاهده کردند که رکوع و سجود نمازش را صحیح انجام نمی داد ( و به سرعت بدون رعایت واجبات آنها خم و راست می شد) حضرت فرمودند: چه مدت است که این گونه نماز می خوانی؟ عرض کرد فلان مدت . حضرت فرمودند: مثل تو در نزد خداوند مثل کلاغی است که به منقار به زمین می کوبد ، اگر باچنین وضعی بمیری به دین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از دنیا نرفته ای . سپس حضرت علی علیه السلام فرمودند: به تحقیق دزدترین دزدها کسی است که از نمازش بدزدد.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

يکشنبه 11/7/1389 - 15:56 - 0 تشکر 237913

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: الصلاه کیل أو میزان. فمن أوفی وفی له . و من نقص فقد علمتم ما أنزل الله عزوجل فی المطففین؛ (محمدی ری شهری ، الصلاه فی الکتاب و السنه ، ص 34 )


نماز پیمانه یا ترازو است - هر کس تمام بیاورد - تمامش می دهند و هر کس کم گذارد ، می دانید که خداوند درباره ی کم فروشان چه نازل کرده است .

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

يکشنبه 11/7/1389 - 15:57 - 0 تشکر 237914

حضرت صادق علیه السلام می فرماید: اذا قام العبد فی الصلاه فخفف صلاته قال الله تبارک و تعالی لملائکته: أما ترون الی عبدی کأنه یری أن قضاء حوائجه بید غیری ؟! أما یعلم أن قضاء حوائجه بیدی!؛ (الفروع من الکافی ، ج 3 ، ص 269 )


هرگاه بنده به نماز می ایستد؛ ولی از نمازش کم می گذارد خداوند متعال به ملائکه می فرماید: بنده ام را می بینید گویا فکر می کند که کارهایش به دست غیر من درست می شود آیا نمی داند که کارهایش به دست من است .

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

يکشنبه 11/7/1389 - 15:58 - 0 تشکر 237915

حضرت صادق علیه السلام می فرماید: ان الرجل لیعبد الله أربعین سنه و ما یطیعه فی الوضوء . (بحارالانوار ، ج 77 ، ص 264 )

به تحقیق شخص ، چهل سال خداوند را عبادت می کند ولی یک وضوی خدایی نگرفته است .

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی