• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن امور تربیتی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
امور تربیتی (بازدید: 1834)
جمعه 29/5/1389 - 11:43 -0 تشکر 222691
نقش پدر و مادر به عنوان مربی در تربیت

 

خداوند متعال ذات اقدس خویش را به «رَبّ العالَمِین» توصیف فرموده است،و این بدان معناست که هدایت تکوینی و تشریعی انسان به دست قدرت و توانای او صورت می پذیرد،و هم اراده ی بی منازع اوست که اسباب هدایت را فراهم می آورد.
رسول گرامی اسلام و ائمه طاهرین (علیه السلام) نیز که واسطه ی بین خدا و خلق او هستند و حقیقت انسان و ایعاد وجودی و نیازها و استعدادهای او را می شناسند،و بیوت شریف شان محل نزول وحی است که در بردارنده ی قوانین کامل الهی و تأمین کننده ی صلاح و سعادت بشر است،در واقع مجریان اراده ی الهی و تربیت کنندگان حقیقی نفوس مؤمنین هستند.
امیر مؤمنان (علیه السلام) در سفارشات خود به کمیل (رحمت الله علیه) می فرمایند:
«اِنَّ رَسُولَ اللهِ (صلی الله علیه وآله) أَدَّبَهُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ ،وَ هُوَ أَدَّبَنِی وَ أنَا أُؤَدِّبُ المُومِنینَ وَ أُوَرِّثُ الأَدَبَ المُکرَمِینَ».
«خدای بزرگ رسول گرامی خود را تربیت فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه وآله) نیز تربیت مرا عهده دار بود،و من به تربیت مؤمنین همّت گمارده (هدایت و رشد و تربیت آنان توسط من صورت می پذیرد،و در واقع منم که ) ادب را برای آان که مورد نظر و اکرام خداوندی قرار گرفته -اند به ارث می گذارم».
درعین حال هرگز نباید از تأثیر هرگز نباید از تأثیر و نقش پدران و مادران و آموزگاران بر نفس و روح و جان و اندیشه کودکان و نوجوانان و فرزندان خود غافل بود. زیرا انسان ناگزیر از همکاری، برخورد،مشارکت،تماس و معاشرت با همنوعان خویش است.
صفحه ی دل و اندیشه اش در دوران کودکی در اختیار پدر و مادر است،مراحلی از نوجوانی و جوانی خویش را نیز با پذیرش بی چون و چرای آموزش های آموزگاران خود سپری می کند،از دوستان و معاشران خود متأثّر گشته،رنگ می پذیرد.
نیاز او به تهیه مایحتاجش او را به انفعال در مقابل کسانی وامی دارد که در مراحلی از زندگی به حسب ظاهر،رگ حیات او را در اختیار دارند،مطالعه کتب و استماع سسخنان گویندگان،و دیدن و شنیدن مطالب گوناگون از رسانه های ارتباطی،او را که عنصری تأثیرپذیر است،پیوسته متأثر ازمحیط اطراف خود قرار می دهد، و دریک جمله:
«ارتباط متقابل انسان با طبیعت و جامعه،مجموعه ای از تأثیر و تأثرات خوب و بد را پدید
می آورد.»
دغدغه و نگرانی دایمی مربیان صالح و پدران و مادران دلسوز،از زیان های جبران ناپذیر و خطرات فراوانی است که از تربیت غلط و برنامه های زیانبار روزمره ی حاصل می شود.
از طرفی تربیت صحیح،مستلزم رعایت فنون و دقایق و نکات ظریفی است که جز در سایه ی صلاحیت کامل – که ناشی از تقوی و شرح صدر و خبرگی و آگاهی پیچ و خم های مسایل تربیتی و اشراف بر زوایای نفس است – امکان پذیر نیست.
مسأله ی انسان سازی آن اندازه بی اهمیت نیست که هر فرد ناآگاه و بی تعهد چشم و گوش بسته بر آن همت گمارد. خطرات بزرگ ناشی از تربیت غلط و زیان های جبران ناپذیر آن بر کسی پوشیده نیست.
از این جاست که حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند:
«مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ إِماماً فَعَلیهِ أَن یَبدأَ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلِیمِ غَیرِهِ ،وَلیَکُن تَأدِیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَأدِیبِهِ بِلِسانِهِ.
وَ مُعَلِّمُ نَفسِهِ وَ مُؤَدِّبُها أَحَقٌ بِالإجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ وَ مُؤَدّبِهِم».
«کسی که خود را پیشوای مردم قرار می دهد باید پیش از یاد دادن به دیگران نخست به تعلیم نفس خویش بپردازد و باید تربیت دیگران را با عمل و روش نیک خود بر تأدیب زبانی مقدّم بدارد.
و البته آن که به تربیت نفس خویش همّت گمارده،از آموزگار و تربیت کننده ی دیگران،به اجلال و تعظیم سزاوارتر است.»
و از این روست که انتخاب مربّی لایق و استادی حاذق و برگزیدن آموزگاری صالح و با کفایت، تأمل و مشورت و دقّت و مراقبت فراوانی را می طلبد.
همان طور که گذشت عوامل گوناگونی در طول حیات در رشد و تربیت،و یا سقوط و انحطاط انسان مؤثّرند. مهم ترین و مؤثرترین آن ها که در این زمینه نقش اجرایی و عملی بسیار تعیین کننده بر عهده دارند عبارت اند از :

پدر و مادر


آنان نخستین کسانی هستند که با فرزندان خود در تماس اند،و عالی ترین نقش را در زمینه پرورش و تربیت و رشد شخصیت فرزند ایفا می کنند،دامن پدر و مادر اولین محیط مقدّسی است که می- تواند شایسته ترین فرزندان را تربیت نماید.
والدین از یک سو منتقل کننده ی خصایص و ویژگی های وراثتی یعنی عامل وراثت اند،و از سوی دیگر عامل محیط محسوب می شوند.

وراثت


موجودات زنده،همواره صفات و خصایص خود را به نسل بعد منتقل می کنند و در واقع هر نسلی وارث صفات نسل قبل است. هر صنف در رنگ،ساختمان اندام ،شکل و قیافه،مو و غیره دارای صفات و ویژگی خاصی است که آن ها را به نسل بعد انتقال می دهد.
قانون وراثت در انسان و حیوانات به روشنی قابل مشاهده است،فرزند یک انسان آفریقایی مثلاً در سیاهی پوست و پیجیدگی مو وشکل بینی و سایر خصوصیات مانند پدر و مادر خود می باشد.
به موجب همین قانون،فرزندان بدون کوچک ترین فعالیت اختیاری ،از صفات و خصایص پدران و مادران خود شکل می گیرند.
دانشمندان ژن ها را عامل وراثت می دانند. در روایات هم از ژن به «عرق» تعبیر شده است.
رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) می فرمایند:
«أُنظر فِی أیِّ شَیءٍ تَضَعُ وَلَدَکَ،فَإنَّ العِرقَ دَسّاسٌ».
«بنگر که نطفه ی خود را در کجا قرار می دهی زیرا که عِرق،سرایت کننده است (واخلاق و صفات را به فرزندان منتقل می کند)».
و حضرت علی (علیه اسلام) می فرمایند:
«حُسنُ الأَخلاقِ بُرهانُ کرمِ الأعراقِ».
«اخلاق نیکو دلیل خوش اصلی (فضیلت و اصالت خانوادگی) است.»
در جنگ جمل حضرت علی (علیه اسلام) پرچم را به دست فرزند خود محمد حنفیه داده،به وی فرمان حمله دادند. هنگامی که دشمنان تیر می انداختند محمد سستی کرده،منتظر بود تا از شدّت فرو ریختن تیرها کاسته شود و حمله خود را آغاز نماید،حضرت فرمودند:
«اِحمِل بَینَ الأَسِنَّةِ فَإِنَّ لِلمَوتِ عَلَیکَ جُنَّةً ».
« بین سر نیزه ها و تیزها حمله کن،چون اجل سپری از مرگ برای تو خواهد بود».
مترس و دلیر باش و پیشروی کن،محمد حمله کرد و ما بین تیرها و نیزه ها توقّف نمود. آن جناب نزد او آمد،
«فَضَرَبَهُ بِقائِمِ سَیفِهِ وَ قالَ: اَدرَکَکَ عِرقٌ مِن أُمِّکَ».
« با قبضه شمشیر به دوش او زد و فرمود: رگی از مادرت در توست».
یعنی ترس را از مادرت به ارث برده ای . آن گاه پرچم را از وی گرفت و خود به لشکر حمله ی سختی نمود.
امام باقر (علیه السلام) می فرمایند:
«مردی از انصار با همسر خود خدمت رسول خدا(صلی الله علیه وآله) آمد و عرض کرد: این زن دختر عمو و همسر من است و جز پاکی و عفّت از او ندیده ام . ولی برایم فرزندی آورده که چهره -اش سیاه،سوراخ بینی او گشاد،موهایش پیچیده و بینی او پهن است که نظیر آن در خانواده و اجداد ما نیست.
حضرت از زن سؤال کردند: چه می گویی؟ پاسخ داد: سوگند به آن کس که تو را به پیامبری مبعوث کرده،از هنگامی که به همسری این مرد در آمده ام با هیچ کس نیامیخته ام.
آن حضرت سر به زیر انداخته،سپس سر مبارک را بلند نموده و دیده به آسمان گشودند ،آنگاه رو به آن مرد کرده،فرمودند:
«إِنَّهُ لَیسَ مِن أَحَدٍ إلاّ بَینَهُ وَ بَینَ آدَمَ تِسعَةٌ وَ تِسعوُنَ عِرقاً،کُلُّها تَضرِبُ فِی النَّسَبِ،فَإذا وَقَعَتِ النُّطفَةُ فِی الَّرحِمِ اِضطَرَبَت تِلکَ العُرُوقُ،تَسألُ اللهَ الشَّبَةَ لَها ».
« بین هر انسان تا آدم نود و نُه عرق وجود دارد که در نسب و ساختمان فرزند همگی فعالیت می -کنند،وقتی نطفه ای در رحم قرار گرفت عرق ها به جنبش درآمده و هریک از خداوند درخواست دارندکه فرزند شبیه او گردد.
« این کودک که به شما شباهت ندارد نشأت گرفته از همان عرق های دوردست است که در نیاکان و اجداد نزدیکت نیافته ای،کودک بگیر که او فرزند توست. زن عرض کرد: یا رسول الله ، از غصه نجاتم دادی».
مضمون این حدیث را حضرت صادق (علیه السلام) از پدران خود از حضرت علی (علیه السلام) نقل فرموده، ودر آخر آن دارد که حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) فرمودند:
«فَإنَّهِ وَلَدُکُ وَ لَم یَأتِکَ إلاّ مِن عِرقٍ مِنکَ أَو عِرقٍ مِنها».
«کودک فرزند توست که پدید نیامده مگر از عرقی از تو یا عرقی از همسرت».
قانون وراثت،اصلی ثابت و عمومی است،از این رو چنان که بعضی از کودکان با اوصاف تازه ای برخلاف صفات پدر و مادر متولّد شوند،به سبب یک سلسله عوامل وراثتی می باشد که در نهاد پنهانِ اجداد و نیاکان بوده و با پیدایش شرایط مناسب ظهور می یابد که در این حدیث اشاره به آن شده است.
عامل وراثت،هم در «اوول» زن و هم در «نطفه» مرد وجود دارد،از این جهت خصایص جسمی و روحی کودک می تواند مستند به هریک از آن ها باشد،و لذا در حدیثی که گذشت حضرت فرمودند: این فرزند یا از عرق تو و یا از عرق همسرت پدید آمده است.
حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) در روایت دیگری می فرمایند:
« تَخَیَّرُوا لِنُطَفِکُم ،فَإِنَّ النِّّساءَ یَلدِنَ أشباهَ إخوانِهِنَّ وَ أَخَواتِهِنَّ».
«برای نطفه های خود جای مناسب انتخاب کنید،زیرا زنان،نظیر برادران و خواهران خود فرزند می -آورند».
حتی بسیاری از نارسایی ها و بیماری های مادرزادی،و سلامت و نقص کودک نیز تا حدود زیادی از عامل وراثت منشأ می گیرد.
سجایای اخلاقی و صفات پسندیده و یا ناپسند والدین ،زمینه هایی اساسی و تعیین کننده در رشد یا انحطاط کودک پدید می آورد.
از پدران و مادران با فضیلت ،شجاع،سخاوتمند و فداکار،اغلب فرزندانی پرمایه،با کمال و فضیلت به جای می ماند. برعکس از خانواده های بخیل،زبون،خودخواه ،ترسو و... نوعاً افرادی پست و فرومایه به بار می آیند. از اینجا به راز فرمایش حضرت علی (علیه السلام) پی می بریم که پس از شهادت حضرت زهرا(علیهم السلام) به برادر خود عقیل دستور می دهند؛همسری از خاندان شجاعان برایشان جستجو نماید.
پس از انتقال نطفه کار پدر از جهت وراثت تمام است،وای اثر وراثتی مادر نه تنها در دوران حمل بلکه تا پایان ایام شیردهی ادامه دارد. طفل از راه شیر با مادر رابطه ی خونی وراثتی دارد. طرز تفکّر مادر،نحوه ی رفتار،غم ها و شادی ها،اضطراب ها،معاشرت ها،نشست و برخاست ها و جمیع حرکات او در طول این مدّت می تواند در کودک اثر وراثتی بگذارد.
برخی از خصایص وراثتی مثل شکل،رنگ پوست و مو،قد ،زشتی و زیبایی،نارسایی مغزی و عضوی ،میزان هوش،و... همواره ثابت می ماند،و به ندرت می توان آن ها را تغییر داده،کاستی ها و کمبودها را جبران نمود. لذا در روایاتی که از ائمه ی معصومین (علیهم السلام) وارد شده،در مورد انتخاب همسر و دقّت در این امر مهم زیاد سفارش شده است.
جوامع غربی به عامل وراثت چندان توجّه نکرده،در انتخاب همسر به ارزش های والای انسانی بی اعتنایند،بلکه غالباً در پی علاقه ای که معمولاً ناشی از یک جاذبه کاذب و فریبنده است ازدواج صورت می پذیرد،و به خاطر عدن ارتباط صمیمانه . خلأ روابط محبّت آمیز،فرزندان نیز دلبستگی زیادی به پدر و مادر خویش ندارند.
البته گرچه وراثت عامل مهمی در شکل گیری حیات انسانی بوده،نقش بسیار حسّاسی را ایفا می -نماید،لکن همان طور که گذشت،بر اثر تربیت می توان بسیاری از نواقص وراثتی را از میان برد،و یا از اثر و میزان آن کاهید،چه بسیار افراد کودن و ناتوان که در اثر تربیت،به افرادی دانشمند و بصیر و فهیم مبدّل گردیده اند،و چه بسیار کودکانی که از دامن پدر و مادرانی فاسد پا به عرصه ی وجود نهاد،در اثر تربیت صحیح،افرادی لایق،شریف و پاکدامن شده اند.

عامل محیطی:


پدر و مادر از دو جهت برای کودکان عامل محیطی اند: رحم مادر،خصایص فیزیکی و شیمیای آن،خون ،غذا و ویژگی های جسمی او در دوارن حمل و شیرخوارگی را که در سلامت با نقص کودک فوق العاده مؤثر است،می توان به عنوان یکی از عوامل محیطی برشمرد.
عامل محیطی دوّم؛محیط خارجی است که شامل دامان پدر و مادر است،دامان پدر و مادر بسان مدرسه کوچکی است که شخصیّت کودک در آن شکل می گیرد. همت های بلند،خصایص ارزشی عالی،خلق و خوی نیکو و آزادگی از دامان پدر و مادر نشأت می گیرد.
و در مقابل؛دون همّتی،پستی ،حقارت ،خودباختگی ،کج خلقی،انزواطلبی،بخل ،زبونی وصفاتی از این قبیل نیز می تواند توسّط پدر و مادر به کودک ارزانی گردد!
در اهمیّت نقش پدر و مادر در تربیت کودک همین قدر کافی است که در نظر آوریم،از مجموع حدود یکصد هزار ساعت عمر کودک از آغاز تا پایان دوران تحصیلات ابتدایی،تنها پنج هزار ساعت آن یعنی فقط پنج درصد از این مدّت در مدرسه سپری می گردد.
چنان چه همین مقدار نیز برای ساعاتی که کودک با دوستان و همسایگان و آشنایان و خویشان خود به سر می برد به حساب آوریم،می بینیم که حدود نود درصد از دوران کودکی و اوایل نوجوانی - که از حساس ترین دوران شکل گیری شخصیت انسان است – با پدر و مادر و همراه با اعمال و رفتار و گفتار و اخلاق و روحیات نیک و ید آنان و در زیر چتر حمایت و در تحت نظارت و سرمشق بی بدیل ایشان سپری می شود،و به همین دلیل نقش و تأثیر مادر به مراتب از پدر بیشتر خواهد بود.
بخش اعظم انس و ارتباط و تماس و نقطه ی اتکای کودک و نوجوان با مادر است،بلکه او تکیه -گاه فرزند خویش می باشد.
تأثیر خانواده در کودک و نقش آن در سازندکی فرد و جامعه،و در جمیع امور فرهنگی، اجتماعی،اخلاقی ،عاطفی و... بسیار مهم و عظیم است. والدین تأثیری بس فوق العاده در فرزندان داشته،ودر قبال آفریدگار خویش و فرزندان و اجتماع مسؤولیتی خطیر خواهند داشت.
اهمیّت نقش خانواده را در پرورش فرزند نمی توان نادیده گرفت و این اهمیّت بیشتر از آنجا ناشی می شود که تأثیر خانواده از رابطه خونی و مهر و عاطفه ی حقیقی سرچشمه گرفته،در صورتی که رابطه ی دیگران با او یک رابطه ی صرفاً تلقینی و اجتماعی است.
طفل فطرتاً پاک و برگی از کتاب طبیعت است که در آن چیزی نگاشته نیست . این پدر و مادر هستند که او را صالح یا فاسد به بار می آورند. آنان وسیله ای برای انتقال آداب،اخلاق ،رسوم و سنت های صحیح یا غلط به فرزندان خویش هستند.
حتی عقاید فرزندان از اعتقادات پدر و مادر نشأت می گیرد. از این رو در روایت آمده است که رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند:
«هر مولودی بر فطرت توحید به دنیا می آید و این پدر و مادر هستند که او را یهودی یا نصرانی یا مجوسی به بار می آورند».
فرزند،هم استعداد دارد گرگ خو شود،و هم می تواند به مقامات عالی انسانی برسد. این پدر و مادر هستند که باید تلاش کنند تا او را برای آینده اسلام و جامعه،فردی آگاه و صالح و خدمتگزار پرورش دهند.
البته دامان هر پدر و مادری نمی تواند برا ی فرزند،بهترین آموزشگاه باشد،باید محیط خانواده از آلودگی و گناه منزّه بوده،خیانت و نادرستی بر آن حاکم نباشد،و پدر و مادر دارای صفات انسانی و ملکات پسندیده باشند. تنها در این صورت است که خانواده می تواند محلّی امن و مناسب برای پرورش و تربیت کودک باشد.
پدران و مادرانی که گفتار و کردارشان برخلاف اصول اساسی تربیت و در ستیز با صفات عالی انسانی است،هرگز قادر نیستند در دامان خویش فرزندانی شایسته بارآورند،فرزندی که در دامان والدین نالایق و ناشایست قرار می گیرد طبیعتاً به دشواری می تواند خود را از تأثیر صفات و روحیات آنان دور نگه دارد. پدر و مادر نه تنها مسؤول رفتار و گفتار خویش در پیشگاه الهی هستند،بلکه باید پاسخگوی تأثیرات سوی اعمال خود بر کودکان خویش نیزباشند.

 

www.118ba118.com


با ناخنم به سنگ نوشتم بيا بيا

زان پيشتر كه پاك شود يادگاري ام

(مرحوم قيصر امين پور)

سه شنبه 4/8/1389 - 16:15 - 0 تشکر 245275

در شکل گیری شخصیت کودک به تاثیر عوامل متعددی مانند عوامل ارثی ، خانواده ، جامعه و مدرسه می توان اشاره کرد. اما در این میان به نظرمی رسد که خانواده بیشترین نقش را در شکل گیری شخصیت و تامین سلامت روانی کودک ایفا می کند. کودک اولین تجربه ها و رفتارهای خود را در درون خانواده و در ارتباط نزدیک با پدر و مادر می آموزد که همین تجربه ها و یادگیری های اولیه پایه واساس شخصیت کودک را به وجود می آورند . آگاهی بر این که چگونه تجارب اولیه زندگی ، شخصیت فرد را قالب ریزی می نماید می تواند از نظر علمی به ما کمک کند تا در تربیت کودکانمان عاقلانه تر گام بر داریم . بسیاری از مسائلی که جامعه با آن دست به گریبان است از جمله پرخاشگری ، از خود بیگانگی ، خود کشی ، بیماریهای روانی و ... شاید از این طریق قابل پیشگیری باشد که ما در باره نحوه تاثیر رفتار و نگرشها ی والدین بر کودکان و نقش خانواده بر سلامت روانی کودکان شناخت دقیق تری داشته باشیم .
برای فراهم آوردن شرایط رشد طبیعی و سالم کودک علاوه بر توجه به نیازهای جسمی کودک از قبیل تغذیه ، پوشاک ، بهداشت و مراقبتهای پزشکی و ... اهمیت توجه به نیازهای روانی و عاطفی کودک از سوی والدین ، نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری دارد.
به عنوان نمونه در این زمینه می توان به وظیفه و نقش مهم پدر و مادر در بوجود آوردن احساس ارزشمندی ، احترام به خود و به طور کلی عزت نفس در کودک و سوق دادن او در مسیر تبدیل شدن به یک بزرگسال متکی به خود اشاره نمود .

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 4/8/1389 - 16:16 - 0 تشکر 245276

احترام گذاشتن به کودک یکی از اساسی ترین مباحثی است که همواره مورد توجه روانشناسان و مربیان تربیتی و پرورشی بوده است. بعضی از والدین ممکن است کودک خود را دوست داشته باشند ولی به او احترام نگذارند . نکته مهمی که والدین باید به آن دقت کنند این است که دوست داشتن کودک کافی نیست بلکه لازم است شما برای او احترام قائل باشید . احترام به کودک به همان اندازه اهمیت دارد که دوست داشتن او . اگر به کودک احترام بگذارید او به زودی تصویر مثبتی از خود پیدا خواهد نمود .
به عبارت دیگر او خود را دوست خواهد داشت .
چنین طرز فکری در مورد خود اهمیت فوق العاده ای در بهداشت روانی کودک دارد. احترام مانند دوست داشتن هم از طریق بیان و هم از طریق عمل نشان داده می شود . شما می توانید با گوش دادن فعال به حرفهای کودک ، برقراری تماس چشمی ، توجه به گفته های کودک بدون آنکه برای اتمام سخنانش بی صبری نشان دهید ، کمک کردن به کودک در یافتن کلمات مناسب برای توضیح دادن و به زبان آوردن هیجاناتش و قطع نکردن حرفهای او همچنین پرسیدن سوالاتی مانند " منظورت از این که گفتی ......، چیه ؟ "
یا " راجع به این مسئله .....، چه فکری می کنی ؟ " احترامی را که او بدان نیاز دارد برآورده سازید . شما همچنین می توانید با تحسین از کاری که او انجام می دهد حتی اگر کامل نباشد و با این امکان که او عقاید خود را بدون ترس از تمسخر و استهزا نمودن آن ها بیان کند احترام خود را نسبت به او نشان دهید . بطور خلاصه ، شما می توانید احترام خود را هر زمان با بیان کلمات یا عمل مبنی بر اینکه او فرد با ارزش و مهمی است نشان دهید .

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 4/8/1389 - 16:16 - 0 تشکر 245277

احترام به کودک اضطراب و تنش او را کاهش خواهد داد . این امر به ویژه هنگامی اهمیت دارد که کودک به محیط جدیدی نظیر کلاس آمادگی ، مدرسه و غیره .... وارد می شود .
اگر کودک به خود اطمینان داشته باشد ، یادگیری برای او راحت تر و لذت بخش تر خواهد بود .
احترام کیفیتی است که کودک باید آن را کسب کند. کودک نیاز به فرصت هایی دارد تا احترام را بر یک اساس فردی بدست آورد و اگر شما فردی حمایت کننده بوده و هرگز اجازه تصمیم گیری به کودک ندهید او هرگز احترامی که لازم است را بدست نخواهد آورد . از طرف دیگر اگر شما خیلی آسان گیر باشید و اجازه دهید کودک کلیه تصمیمات را اتخاذ نماید ، او هرگز رفتار مسئولانه نسبت به دیگران را نخواهد آموخت و در نتیجه مورد احترام نیز واقع نخواهد شد .
کودکان به منظور نشان دادن توانایی ها و مهارت های زندگی نیاز به فرصت و گذشت زمان دارند . به هر حال به منظور فرصت دادن به کودک لازم است به خاطر داشته باشید که توانائیهای او را با فرد دیگری مانند خواهر ، برادر یا سایر کودکان مقایسه نکنید. مقایسه کردن دلیل بر عدم احترام برای فردیت کودک بوده و به او امکان مورد تحسین واقع شدن به خاطر مهارتها و توانائیهایش را نمی دهد

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 4/8/1389 - 16:27 - 0 تشکر 245284

شیوهٔ گفتگو با کودکان برحسب سن آنان متفاوت است. آگاهی از توان درک کلامی در کودکان که براساس مراحل رشدی ایشان صورت می‌پذیرد، باعث می‌شود انتظارات والدین از کودک منطقی‌تر باشد. از سوئی شناخت پیام‌های نهفته در پرسش‌های کودکان و ریشه‌یابی بحث‌ها و مجادلات آنها، زمینهٔ ارتباط کلامی مؤثرتری را در خانواده فراهم می‌نماید.
به این گفتگو توجه کنید:
- پدر: کدوم شلوارتو دوست داری، آبیه یا قرمزه؟
- کودک: هیچ کدوم، اصلاً امروز نمی‌خوام برم مدرسه!!
روشن است که هر شیوه ارتباطی، در زمان و مرحلهٔ خاصی کارکرد مثبت دارد. مشکل اینجاست که وقتی تازه درمی‌یابید چه‌طور باید با فرزندتان صحبت کنید او بزرگتر شده است و متأسفانه شیوهٔ پیشین صحبت شما دیگر نتیجه نمی‌دهد. از این‌رو، شایسته است الگوهای گفتگوی والدین با کودکان، متناسب با مراحل رشد و ویژگی‌های شخصیتی آنان تغییر یابد.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 4/8/1389 - 16:27 - 0 تشکر 245286

آنچه در پی می‌آید، شیوه‌های ارتباط کودکان با محیط از بدو تولد تا ۱۱ سالگی و الگوهای مناسب توجیه شده برای ارتباط والدین با کودک براساس سنین موردنظر می‌باشد.
● بینش از سنی تا سن دیگر
شیرخواران و نوپایان (تولد - ۲ سالگی)
کودکان چگونه ارتباط برقرار می‌کنند:
۱) گریه اولین شیوهٔ برقراری ارتباط با پیرامون از طریق اصوات است.
از ۴ هفتگی گریه‌های نوزاد بنابر نوع نیاز او (مانند گرسنگی، درد، خیس بودن جا و دوری از مراقب) حالت‌های خاصی پیدا می‌کند. در عرض چند ماه کودک شروع به آغوم کردن همراه با شادی و تعجب می‌کند. ظرف سه چهار ماه کودک هنگام صدا درآوردن از خود متوجه واکنش اطرافیان می‌شود، زمانی که مراقب شیرخوار به گریهٔ او پاسخ نشان می‌دهد، کودک کم کم به ابزار ارتباطی خود اعتماد پیدا می‌کند چرا که نیازش برآورده شده است. در شش ماه دوم شیرخواران شروع به غان و غون کردن مطابق با زبان خانواده می‌کنند.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 4/8/1389 - 16:31 - 0 تشکر 245290

۲) کودکان کلمات را خارج از بافت و زمینهٔ آن متوجه نمی‌شوند. اطفال زیر ۲ سال کلمات را در همراهی با وضعیت بدنی، لحن صدا و حالت صورت شما متوجه می‌شوند.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 4/8/1389 - 16:32 - 0 تشکر 245292

3) در ۲۴-۱۸ ماهگی، کودکان شروع به استفاده از کلمتی می‌کنند که اعمال را نشان می‌دهند. این کلمات آنچه را آنها می‌بینند یا می‌خواهند بیان می‌کنند، و از صفات و سایر قوانین دستور زبان استفاده نمی‌کنند. آنها ممکن است عباراتی کوتاه را مانند: ”مامان میره“، ”کفش بپوشم“ به کار ببرند. آنها در ضمن از طریق ژست‌ها و لحن صدا صحبت می‌کنند. آنچه آنها به‌صورت بدنی نشان می‌دهند به اندازهٔ همان که بر زبان می‌آورند اهمیت دارد.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 4/8/1389 - 16:33 - 0 تشکر 245293

۴) کودکان کلمات و جملات کوتاه را به‌کار می‌برند تا قاطعیت پیدا کنند. کودک از ”نه“ و ”مال خودمه“ استفاده می‌کند تا معی محدودهٔ خود باشد و دنیای جدید خود را در اختیار بگیرد. کاربرد این کلمات از نظر تکاملی برای یک شیرخوار اهمیت دارد. به‌دست آوردن عدم وابستگی، یک قدم نیمه‌ابتدائی به سمت ”آدم خود شدن“ می‌باشد. فردی مستقل از شما.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 4/8/1389 - 16:34 - 0 تشکر 245295

● شما چگونه ارتباط برقرار کنید

۱) به‌عنوان اولین گام ارتباطی، آنها را لمس کنید، در آغوش بگیرید، نوازش کنید، برایشان زمزمه کنید. زمانی‌که بچه‌ها گریه می‌کنند شما می‌توانید آنها را با حضور خود و لحنی ملایم و آرامش‌بخش دلگرم سازید. نوزادان قادر هستند نسبت به عواطفی که شما نشان می‌دهید با نگریستن، گوش دادن یا حس کردن واکنش نشان دهند. آنان نسبت به غمگینی، عصبانیت، شادی یا رضایت شما والدین پاسخ نشان می‌دهند.

۲) بدانید که لحن و پیام‌های بدنی شما روی شیرخواران تأثیر می‌گذارد. گاهی کودک وقتی می‌شنود که به او می‌گوئید: ”بسه!“ گریه می‌کند، چرا که او به آمرانه و بلند بودن دستور شما واکنش نشان می‌دهد. به همین ترتیب یک ”شب‌بخیر“ نرم و عاشقانه وقتی که او را در بسترش می‌گذارید، کودک را به‌دلیل لحن آرام‌بخش آن خشنود خواهد کرد.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

سه شنبه 4/8/1389 - 16:34 - 0 تشکر 245297

۳) به‌عنوان راهی برای برقراری رابطه با کودک، با او تماس جسمانی داشته باشید. کودکان دوست دارند به والدین خود نزدیک باشند. کنار خود نگاه داشتن، آرامش و اطمینان را به آنان منتقل می‌کند، استفاده از یک آغوش گرم به شما کمک می‌کند تا ضمن نزدیک بودن با او به کارهای زندگی خود نیز برسید.

۴) زیاد متعجب نشوید اگر وقتی با تلفن صحبت می‌کنید، کودک شما گریه سر می‌دهد. بچه‌ها به‌خوبی می‌دانند چه موقع به آنها توجه نمی‌کنید و اینکه چه‌طور توجه شما را به خود معطوف سازند. در شرایط غیرمعمول مثل مجالس و مهمانی‌ها معمولاً گریه و ناراحتی شیرخوار تشدید می‌شود. در این موقعیت‌ها با آگاه بودن از علتی که باعث واکنش کودک شده است، می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید و به موقع با وضعیت فوق مدارا کنید.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.