...قسمت سوم
* تاریخ را میخوانیم تا تکلیفمان معلوم شود و عبرت بگیریم قبل از این بعنوان مقدمه عرض کنم که تاریخ را به 2 شیوه میتوان مطالعه کرد؛ هم قصه وار و به قصد آفرین یا نفرین گفتن به افرادی که این شیوه خوبی است ولی اصلاً کافی نیست. روش دومی هم برای بازخوانی تاریخ وسیره پیامبر(ص) وجود دارد که ما را به این نحوه باز خوانی تاریخ توصیه کردهاند که فقط قصه خوانی نیست و به قصد اعتبار و عبرت گرفتن است.عبرتگیری یعنی جوهر تاریخ را بشناسید و موارد مشابه را در دوران خودپیدا کنید و از سوراخی که افرادی در این دوره گزیده میشوند شما دیگرگزیده نشوید؛ عبرت گرفتن از تاریخ یعنی مواجهه صحیح تجربه اندوزانه باتاریخ؛ برخی ممکن است بگویند که این یک نوع شبیه سازی است اما شبیه سازی غیر از عبرت است و در واقع شبیهسازی تحریف تاریخ است.شبیه سازی یعنی اینکه شما فقط ظواهر و شباهتهای سوری این دوره و آندوره را پیدا کنید؛ مانند شباهت اسمی یا شباهت راجع یک زمان یا مکان خاصیکه یک شباهت ظاهری است که بعد از آن میخواهند نتیجهای از آن بگیرند وراجع به امروز یا آن روز داوری کنند. این را میگویند شبیه سازی که کاردرستی نیست و البته خیلیها هم این کار را کردهاند اما عبرت گرفتن نوعیشبیه یابی است نه شبیه سازی؛ یعنی شما تاریخ را فقط به قصد آفرین یانفرین گفتن مطالعه نمیکنید بلکه میخوانید تا تکلیف خودتان معلوم شود.اینکه امروز من چه باید کنم. آن وقت باید خط و ربطهای آن زمان و امروز رابشناسید و به این شکل است که میتوانید در فتنه و شبهه درست موضع بگیرید وبازی نخورید. حسن رحیم پور ازغدی گفتاری در بروز فتنه و نتایج آن را در دوران امیرالمومنین(ع)
ادامه دارد...