• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 2047)
جمعه 8/5/1389 - 23:42 -0 تشکر 216560
دیپلماسی مردمی

یکی از کلمات پر بسامدِ امروزه‌ی دنیای سیاست «دیپلماسیِ عمومی» است؛ رفتاری که امامِ هوشمندِ ما، قبل و بعد از انقلاب، سیاست داخلی و خارجی مورد نظرش را بر پایه‌ی آن استوار ساخت؛ و اگرچه در مقاطعی از عمر انقلاب این راهبردِ سیاسی کم‌رنگ شده بود، به همت رئیس جمهور انقلابی، باز هم توانست پیروزی‌هایی را برای نظام عزیز جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد. از جمله حماسه‌های دانشگاه کلمبیا و کنفرانس ژنو.

در فضای سیاست بین الملل چند نوع دیپلماسی شناخته شده است؛ یک نوع آن در روابط میان آمریکا (و کلا استکبار جهانی) با کشورهای کوچک دیده می‌شود. در این دیپلماسی یک نفر دستور می‌دهد و یک نفر عمل می‌کند (دقیقا رابطه ارباب و نوکر است، نوکری که خودش هم قبول ندارد که مورد ظلم واقع شده است)؛ نوع دیگر دیپلماسی در روابط میان کشورهای مستکبر مانند آمریکا با کشورهایی مثل عربستان و مصر و فرانسه و آلمان نمایان می‌شود. در این دیپلماسی یک شخص به عنوان نماینده آمریکا با یک نفر به عنوان نماینده‌ی (مثلا) مصر بر سر منافع و سرمایه‌های دو ملت به توافق می‌رسند و البته این رابطه هنوز هم ظالمانه است، چرا که ملتی مثل مردم مصر و حتا ملتِ فرانسه تأثیری در تصمیم‌گیری‌ها ندارند و اصولاً خبری از عمقِ موضوعاتو تصمیمات ندارند. البته، معمولاَ، قیمت رهبران کشورهایی مثل مصر ارزانتر از قیمت رهبران کشورهای مثل فرانسه است. نوع سوم دیپلماسی که در سیاست خارجی دولت احمدی نژاد بسیار پررنگ است، دیپلماسی عمومی‌ست؛ در این روش یک نفر، به عنوان نماینده یک ملت، به جای مذاکره با نمایندگان ملتِ دیگر با افکار عمومیِ آن ملت صحبت می‌کند و سعی می‌کند آنها را با آرمان‌ها و اهداف ملت خود همراه سازد. و البته در این روش هر ملتی آزاد است که خود تصمیم بگیرد و عمل کند.

اما نوع دیگری از دیپلماسی، چیزی است که اینجا آن را دیپلماسی ملت- ملت می‌نامم؛ در این روش بدنه دو ملت و مشخصاً نخبگانِ علمی، فرهنگی و سیاسیِ دو ملت با یکدیگر و نیز با خودشان سخن می‌گویند. به نظر می‌رسد راه‌اندازی شبکه های اجتماعی و ارائه‌ی ابزارهایی مانند توئیتر و فیس‌بوک و وبلاگ‌ها و امکانات جانبی شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده‌‌ی خدمات رایانامه، علاوه بر سودهای کلان اقتصادی، اهدافی را نیز در راستای این دیپلماسی دنبال می‌کرده‌اند.

در بلند مدت، این نوع دیپلماسی کاراترین روشی است که در جهت ایجاد یک تمدن جهانی قابل استفاده است. چرا که از این طریق شما می‌توانید افکار عمومی یک ملت را «در عمق اندیشه‌هایش» با خود همراه کنید. دیپلماسی عمومی نمی‌تواند چنین عمقی را ایجاد کند و صرفاً در روبَنا و برای مدتی کوتاه اثراتی مانند «پرسشگری» و «شورانگیزی» و نهایتاً «ایجاد پرسش» را دارد؛ که البته در جای خود لازم و مفید است. حال آنکه دیپلماسیِ ملت- ملت می‌تواند کارکردِ «پرسشگری» و «ایجاد پرسش» و «پاسخ به پرسش‌ها» و نهایتاً «کاشتن و آبیاریِ یک نهال از اندیشه‌ی اسلامی در میان افکار عمومی مخاطبان» را همراه با هم داشته باشد.

  • لذا باید در جهت «جریان‌شناسیِ سیاسی» و «شناساییِ مشکلاتِ داخلی» و «شناسایی افکار تصمیم‌ساز و تأثیرگذار» برخی کشورها مانند مصر و اردن و عربستان و ترکیه از یک سو و فرانسه و آلمان و چین و ژاپن از دیگرسو حرکت کنیم؛ کاری که نیاز به دوره‌های مطالعاتی دارد. البته انتخاب کشورها و مناطقی که اولویت دارند در مجال این نوشته نیست.
  • باید جمعی از تحصیل‌کردگان در سطح تحصیلات تکمیلی را که دارای ارتباطات بین المللی با دانشگاهیان غیر ایرانی هستند، سازمان‌دهی کنیم تا در مواقع گوناگون، نظرِ اسلام و موضعِ ج.ا.ایران را درباره موضوعات جاری جهان به گوش نخبگان دیگر کشورها برسانند.
  • همچنین باید در دیپلماسیِ ملت- ملت تمرکز فراوانی روی وجهه‌ی پرسشگرِ انقلاب اسلامی از غرب داشته باشیم. تمرکز دکتر احمدی‌نژاد روی مسائلی مانند هولوکاست یا روابط ظالمانه سازمان ملل در این جهت است. ما باید مسائل دیگری از این دست را بیابیم و روی آنها متمرکز شویم.

ضمناً با توجه به مسائل پیشِ رو در مورد فسطین لازم است:

  • با نخبگان و دانشگاهیان کشورهایی که اتباعشان در ناوگان آزادی بودند ارتباط بگیریم و به آنها برای ادامه مسیر و تکرار چنین کارهایی انگیزه بدهیم.
  • انگیزه‌ی نخبگان و تحصیل‌کردگان کشورهای مصر، اردن و عربستان را بر علیه اسرائیل و حول محور حذف اسرائیل متحد کنیم.

يکشنبه 10/5/1389 - 20:54 - 0 تشکر 217182

بسم الله
سلام.
این مقاله رو قبلا خونده بودم و کلی هم براش تدارک دیده بودم که بذارم انجمن که نشد....
اما الان که هست منم می خوام کمک کنم بحث بهتر بشه.
در ادامه در مورد دیپلماسی عمومی و نقش اون در براندازی خواهید خواند.

يکشنبه 10/5/1389 - 21:4 - 0 تشکر 217187

با سلام
خوشحال میشیم جناب سهای عزیز

يکشنبه 10/5/1389 - 21:6 - 0 تشکر 217189

«نقش دیپلماسی عمومی در جنگ نرم براندازی در سكوت»


دیپلماسی عمومی یا مردمی، سازوكاری است كه در دوره های اخیر از نظریه به تاریخ وارد و در بسیاری از كشورهای جهان عملیاتی شده و بخشی از تاریخ سیاسی و دیپلماسی كشورها را تشكیل داده است؛

زیرا دیپلماسی رسمی هرچند كه كارآیی بسیاری در بیان قدرت و ایجاد تفاهم در میان دولت ها ایفا می كند ولی همراهی افكار عمومی و ملت ها را به دنبال ندارد.

از این روست كه دیپلماسی عمومی به عنوان مكمل به كار گرفته می شود تا افكار عمومی ملت ها را نسبت به كشوری تغییر داده و مثبت سازند.

در حقیقت دیپلماسی عمومی یا مردمی، آن بخش از دیپلماسی است كه فراتر از سطح مناسبات دولت با دولت می باشد و هدف آن تاثیرگذاری بر ذهن سازان و تصمیم گیران اصلی دیگر جوامع و كشورها از طریق انتقال پیام های كلیدی درخصوص وجه مثبت یك كشور است.

به سخن دیگر، دیپلماسی عمومی به معنای «تلاش های یك دولت برای درك، ارتباط و نفوذ در افكار عمومی كشورهای هدف در جهت تحكیم منافع ملی آن كشور» به كار برده می شود.

دراین روش، چهره كشور و ملتی به گونه ای تبلیغ می شود كه احتمال جذب، سرمایه، دانشجو و گردشگر را تقویت كمك كند و در نهایت به ارتقای نفوذ و جایگاه خارجی و بین المللی و نیز سیطره دامنه نفوذ با ایجاد دوستانی موثر در بلند مدت بینجامد، زیرا بارها این پیامد اثبات شده است كه «قدرت نرم می تواند، تاثیرات سختی داشته باشد» و معادلات جهانی را تغییر دهد.

دیپلماسی عمومی از طریق افكارسازی می كوشد تا قدرت رقابت كشوری را در صحنه بین المللی افزایش دهد، زیرا این افكار عمومی است كه جهان قدرت را می سازد و آن را هدایت و رهبری می كند. بنابراین تاثیرگذاری بر افكار عمومی ملت ها به معنای قدرت بیش تر و نفوذ بی هزینه تر و سود بیش تر می باشد.

هر كشوری می كوشد تا دامنه قدرت و نفوذ خویش را افزایش دهد و نقش خود را در مجامع بین المللی و جهانی استوار سازد. دراین میان همدلی و همراهی ملت های دیگر با اندیشه ها و سیاست های دولتی می تواند به معنای نفوذ و قدرت بیش تر باشد. بنابراین دولت با همراهانی در كشورهای دیگر می تواند مقاصد خود را پیش برد بی آن كه هزینه ای بپردازد.

يکشنبه 10/5/1389 - 21:32 - 0 تشکر 217195

یونس شكرخواه در تحلیلی درباره عملیات روانی و دیپلماسی رسانه ای، به دیپلماسی عمومی نیز اشاره كرده و درباره آن از منابع خارجی می نویسد: دیپلماسی عمومی (Diplomacy Public) در فرهنگ واژگان اصطلاحات روابط بین الملل كه درسال 1985 توسط وزارت خارجه آمریكا منتشر شده این چنین تعریف شده است: «دیپلماسی عمومی به برنامه های تحت حمایت دولت اشاره دارد كه هدف از آنها اطلاع رسانی و یا تحت تاثیر قرار دادن افكار عمومی در كشورهای دیگر است؛ ابزار اصلی آن نیز انتشار متن، تصاویر متحرك، مبادلات فرهنگی، رادیو و تلویزیون

و اینترنت است.» (دیپلماسی عمومی آمریكا 1381 ص 5).

هانس ان تاچ نویسنده كتاب ارتباط برقرار كردن با جهان درسال 1990 در تعریف دیپلماسی عمومی چنین نوشت: «تلاشهای رسمی دولت برای شكل دادن به محیط ارتباطی در كشورهای خارجی ای كه در آنها سیاست های آمریكا اجرا می شود، تا بدین وسیله از میزان تاثیرات منفی، سو ء تعبیرها و سوء تفاهمها در زمینه روابط میان آمریكا و كشورهای دیگر كاسته شود.»

هیئت مأمور برنامه ریزی ادغام در وزارت خارجه آمریكا نیز درسال 1995، دیپلماسی عمومی را این گونه تعریف می كند: «دیپلماسی عمومی می كوشد منافع ملی ایالات متحده را از طریق مفاهیم، اطلاع رسانی و تأثیرگذاری بر مخاطبان خارجی ارتقا دهد.» سازمان اطلاعاتی ایالات متحده هم كه بیش از چهل سال به صورت تخصصی در زمینه دیپلماسی عمومی فعالیت كرده است، معتقد است: «دیپلماسی عمومی به دنبال آن است كه منافع ملی و امنیت ملی ایالات متحده را از طریق شناخت، اطلاع رسانی و تأثیرگذاری بر مردم كشورهای دیگر و گسترش گفت وگو میان شهروندان و نهادهای آمریكایی و همتایان خارجی آنها ارتقا دهد» (دیپلماسی عمومی آمریكا 1381 ص 6).

میان دیپلماسی عمومی و دیپلماسی سنتی تفاوت های جدی وجود دارد؛ دیپلماسی عمومی صرفا با دولتها سروكار ندارد، بلكه مخاطب خود را در میان افراد و سازمان های غیرحكومتی می جوید. از سوی دیگر گفته می شود فعالیت های دیپلماسی عمومی می تواند معرف دیدگاههای متفاوتی باشد كه از سوی افراد و سازمان های خصوصی یك كشور مثل آمریكا علاوه بر نظرات دولت آمریكا مطرح اند، درحالی كه دیپلماسی سنتی با روابط یك دولت با دولت دیگر مرتبط است و مقامات سفارت یك كشور دیگر، معرف آن كشور به شمار می روند در صورتی كه دیپلماسی عمومی متضمن مشاركت بسیاری از عناصر غیردولتی جامعه است (دیپلماسی عمومی آمریكا 1381 ص 7 و 8). به مفهوم دیگر تفاوت دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسمی در 1- غیر رسمی بودن 2- مشخص نبودن هدف 3- فراگیرتر بودن مخاطبان 4- تنوع ابزار و امكانات دیپلماسی عمومی است.


فعالیت های اطلاع رسانی و برنامه های دیپلماسی عمومی آمریكا به اشكال مختلف صورت می گیرد كه اهم آنها به شرح ذیل است:

الف- فعالیتهای اطلاع رسانی

1- فایلهای بی سیم مانند ماهواره ها

2- سخنگویان و كارشناسان

3- متخصصان مقیم

4- برنامه كنفرانس از راه دور

5- چاپ و نشر

6- مراكز مطبوعاتی خارجی

7-مراكز كتاب و منابع اطلاعاتی

8-برنامه های رادیو تلویزیونی بین المللی

ب. مبادلات آموزش فرهنگی:

1-برنامه تبادل دانشجو، استاد و پژوهشگر

2-مبادلات آكادمیك

3-مطالعات ایالات متحده، كمك به تاسیس و حفظ كیفیت برنامه های مطالعاتی پیرامون آمریكا در دانشگاه های خارجی

4-آموزش زبان انگلیسی

5-دیدارهای بین المللی

6-توریسم

ج.خبرپراكنی بین المللی:

1-صدای آمریكا

2-خبرپراكنی های وابسته به صدای آمریكا

3-خدمات فیلم و تلویزیونهای بین المللی

4-رادیو مارتی و تلویزیون مارتی

5-رادیو آزادی

(سبیلان 1382 A ش و 10227 ع).

يکشنبه 10/5/1389 - 21:49 - 0 تشکر 217197

نقش دیپلماسی عمومی در جنگ نرم

دیپلماسی عمومی كاركردهای مهمی در جهان سیاست امروز بازی می كند. به این معنا كه تنها هدف بازسازی وجه مثبت كشوری در میان مخاطبان نیست بلكه در برخی از موارد می توان حتی با دیپلماسی عمومی و مردمی، ملتی را ضدنظام حاكم و دولت خود شورانید و آنان را همراه سیاست های كلان و حتی خرد خود كرد. این گونه است كه ملتی تحت تاثیر دیپلماسی عمومی، خواهان هماهنگی دولت با دولت دیگری می شود كه این گونه در میان مردم و ملت محبوبیت یافته است.

برای دست یابی به این مهم، دادن بورسیه های دانشجویی به نخبگان كشورها، ایجاد انجمن های فعال دانشجویی برای مدیریت دانشگاه ها، راه اندازی رسانه هایی برای كشورهای هدف و مخاطب با نشان دادن جنبه های مثبت كشور و مانند آن می توان یك دیپلماسی عمومی فعالی را پدید آورد.

در دیپلماسی عمومی ومردمی، انتقال پیام های صحیح به مردم مرتبط آن هم به طریق مناسب، می بایست به گونه ای انجام شود تا مثبت اندیشی در خصوص ارزش ها و كیفیات ملت و دولت در هسته پیام ها تعبیه گردد. به نظر می رسد كه دیپلماسی عمومی بریتانیا درباره ایران از طریق رسانه های چون بی بی سی فارسی و بورسیه دادن به نخبگان و ایجاد انجمن های دوستی مرتبط، تا اندازه موثر بوده است

به گونه ای كه بسیاری از مردم مرفه و غرب زده شمال شهر تهران، همانند انگلیسی ها می اندیشند، غذا می خورند، جشن می گیرند، سیاست می ورزند و به سیاست های انگلیسی عمل می كنند.

را تصحیح كند و نشان دهد كه حقوق اقلیت ها در آن مراعات می شود و اقلیت های مذهبی و نژادی از همه حقوق خود برخوردار می باشند. بریتانیا كشوری آزاد، منعطف و مطلوب برای زندگی است و ایران می بایست در سیاست و زندگی به این سمت گرایش یابد. این گونه است كه انجمن های ایرانی در بریتانیا خواسته این وجه مثبت زندگی بریتانیایی را تبلیغ می كنند وهمراهانشان در ایران آن را در خیابان ها و كوچه ها می برند.

البته دیپلماسی عمومی افزون بر تصحیح و اصلاح وجه كشوری در میان مخاطبان، می تواند با افكارسازی ملتی را نیز علیه نظام خود بشوراند و جایگزین كودتا و یا اشغال نظامی شود.

صهیونیستی، بهره برداری از ابزارهای «دیپلماسی عمومی» در جهت تحقق «براندازی در سكوت» یا «براندازی نرم» به عنوان یكی از اولویت های راهبرد دفاعی امنیتی خود، در ارتباط با ایران، تعریف كرده و گسترش محیط های مجازی تهدیدزا یا سایبر را در دستور كار خود قرار داده است.

در این روش، بدبین ساختن جامعه به كارگزاران نظام، بحران سازی از طریق ایجاد تنش های داخلی، بالا بردن سطح انتظارات جامعه و تخصیص بودجه لازم برای گسترش رادیوهای موج كوتاه، شبكه های ماهواره ای فارسی زبان و خبرگزاری های اینترنتی مخالف نظام از راهبردهای آمریكا در دیپلماسی تهاجمی علیه ایران نام برده می شود. هدف آمریكا از بهره گیری دیپلماسی عمومی در جنگ نرم، وادار كردن كارگزاران نظام به امتیازدهی در عرصه های سیاسی- امنیتی، تضعیف انسجام فكری- رویه ای كارگزاران نظام و ایجاد شكاف میان سطوح جامعه و حاكمیت می باشد. در این روش، دیپلماسی نرم، عمومی و یا همان سایبر دیپلماسی در واقع بخشی از بدنه دولت الكترونیك و ساختار دولت مجازی است كه این بخش خود مستلزم تقویت بخش «فناوری ارتباطات و اطلاعات» است كه آمریكایی ها و انگلیسی ها و اسرائیلی ها به خوبی از آن در جنگ نرمی كه در زمان انتخابات دهم ریاست جمهوری اتفاق افتاده بهره بردند.

در گزارش مركز پژوهش های مجلس از توسعه اطلاع رسانی دیجیتال، اقدامات مثبت مجلس شورای اسلامی و دولت از طریق وب، ارتقای ضریب نفوذ دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در رسانه های خارجی و توسعه بدنه دولت الكترونیك در حوزه های بین المللی به عنوان بعضی از مزایای گسترش «سایبر دیپلماسی» در حوزه سیاست خارجی نام برده شده و آمده است: امروزه بهینه سازی و مدیریت افكار عمومی به یكی از ابزارهای حاكمیت برای تسهیل و تسریع در دستیابی به اهداف سیاسی- امنیتی تبدیل شده است چرا كه در دیپلماسی نوین «مدیریت افكار عمومی» جایگاه مهمی دارد و كشمكش ها از طریق جریان دیجیتالی اطلاعات رصد می شود و در این راستا توجه به افزایش عمق نفوذ راهبردی جمهوری اسلامی ایران از طریق محیط های مجازی مانند سایبر دیپلماسی بسیار مهم است.

در پایان می توان گفت باتوجه به اینكه گفتمان سازی، تصویرسازی و اقناع دیگران در سیاست خارجی جایگاه تاثیرگذاری یافته است، به همین دلیل نقش رسانه ها در پردازش و اقناع دیگران بسیار مهم تر از گذشته شده است.

به هر حال، به نظر می رسد كه در جنگ نرم، انگلیسی ها حتی قوی تر و عملیاتی تر از آمریكایی ها وارد شده اند و زیركی خود را در این حوزه نیز به نمایش گذاشتند؛ زیرا همواره خانه روباه مكانی برای فریب بوده است و روباه جز از مكر و فریب نمی تواند بر شیران روزگار چیره شده و بر آنان حكومت كند. انگلیس بی گمان بر پایه دیپلماسی مردمی، روباهی زیرك و مكاری است كه دست شیطان بزرگ را نیز از پشت بسته است.


منبع

يکشنبه 10/5/1389 - 23:18 - 0 تشکر 217213


http://mashreghnews.ir/Images/News/Smal_Pic/9-5-1389/IMAGE634162615698391250.jpg


«آمریکا باید با حربه"دیپلماسی عمومی" در جنگ فکرها پیروز شود»

« گزارش مشرق از اولین جلسه کمیسیون دیپلماسی عمومی کنگره آمریکا »

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی اندیشکده "هریتیج" نوشت:‌

در اواسط ماه ژوئن (اواخر خرداد ماه) کمیسیون دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک مجلس نمایندگان آمریکا آغاز خوبی را در تلاش های اخیر خود برای کشف استراتژی جدید دولت "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا برای تعامل با جوامع خارجی داشت. 

روز پنجشنبه اتاق 121 ساختمان اداری مجلس نمایندگان، که قرار بود در آن اولین جلسه توجیهی خلاصه دستورات و گزارشات برگزار شود، به سرعت پرشد. در ماه مارس گذشته (اردیبهشت) اعضای هر دو حزب آمریکا (جمهوری خواهان و دمکرات ها) تعهد دادند که عملکرد آمریکا را در "جنگ فکرها" بهبود بخشند.

کمیسیون دیپلماسی عمومی در نشست روز پنجشنبه میزبان مقامات دولتی از سازمان های بود که در اقدامات کاخ سفید در زمینه دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک فعالیت می کنند.

برخی از مقاماتی که در این نشست حضور پیدا کردند عبارت بودند از:

"بن رودز" معاون مشاور امنیت ملی در ارتباطات استراتژیک، "رزا بروکز" مشاور ارشد معاون سیاسی وزارت دفاع، "کیتی دیمارتینو" از اعضای ارشد مرکز دیپلماسی عمومی و امور عمومی. 

در راستای تقویت گزارش "1055 " شورای امنیت ملی، هر عضو این نشست بر بخشی از رویکرد دولت اوباما درباره دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک تمرکز کرد.

این نشست این ایده را مجسم کرد که "پیام رسانی" وظیفه ای برای هر کدام از سازمان های دولت آمریکا به شمار می آید.

این گزارش می افزاید :در حالی که به طور سنتی وزارت امور خارجه مسئول دسترسی و تعامل با جوامع خارجی است، اما بوروکراسی (کاغذ بازی اداری) وزارت امور خارجه و فرهنگ دیپلماتیکی غیر قابل نفوذ آن، اغلب پیشبرد دیپلماسی عمومی را مشکل و طاقت فرسا کرده است. از سوی دیگر وزارت دفاع موفقیت هایی در اجرای استراتژی ارتباطات راهبردی مشاهده کرده است.

درگیری وزارت دفاع آمریکا در افغانستان و عراق بدان معنا است که بودجه ها و دارایی ها به سوی پنتاگون جریان یافته است.

هماهنگ کردن و متعادل کردن مسئولیت های توسعه خارجی چیزی است که شورای امنیت ملی باید بر روی آن کار کند تا هر دو طرف را (وزارت خارجه و وزارت دفاع) راضی کند.

در واقع هدف نشست کمیسیون دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک این موضوع بود که دلیل رد ایده هماهنگی مرکزی برای ارتباطات استراتژیک و دیپلماسی عمومی در استراتژی ارتباطات ملی دولت آمریکا کشف شود.

اندیشکده "هریتیج" تاکید می کند: جلسه توجیهی پنجشنبه مقدمه ای آموزشی برای تفکرات دولت درباره ارتباطات استراتژیک و دیپلماسی عمومی بود. کمیسیون جدید دیپلماسی عمومی و ارتباطات استراتژیک کنگره آمریکا برنامه‌ متمرکزی را آغاز کرده تا بتواند با حربه دیپلماسی عمومی، عملکرد آمریکا در جنگ فکرها را بهبود و تفوق بخشد.

هر چند در شرایط رسمی، کاخ سفید مسیر طولانی برای حل نزاع هایی که همچنان بین وزارت خانه ها موجود است، دارد اما برای انجام این کار، کنگره باید عضوی فعال باشد.

دوشنبه 11/5/1389 - 17:15 - 0 تشکر 217397

بسم رب المهدی
حوصلم نمی شه بخونم .سها ؛ تو که تو کار بصیرتی ، این ها برای بصیرت خوبه که بخونمشون؟
اللهم عجل لولیک الفرج

لبيک يا خامنه اي 

در کشور عشق مقتدا خامنه ايست          فرماندهي معظم کل قوا خامنه ايست

ديروز اگر يوسف عزيز مصر بود   امروز عزيز دل ما خامنه ايست

 

دوشنبه 11/5/1389 - 18:31 - 0 تشکر 217420

«دیپلماسی عمومی»چین، آمریکا را نگران کرده است

به گزارش مشرق ، پایگاه اینترنتی اندیشکده "هریتیج" نوشت:

از سفیر سابق ایالات متحده در تایلند خواسته شد تا در ایجاد بخش آمریکا در کتابخانه یکی از دانشگاه های محلی این کشور همکاری داشته باشد. این کتابخانه چیزی بیشتر از سایت کامپیوتر و چند قفسه با تعدادی کتاب نبود. زمانی که وی برای رونمایی از این کتابخانه آمد، فهمید که قسمت ساده ای از این کتابخانه به آمریکا داده شده است و این قسمت در برابر ساختمان جدیدی که توسط چینی ها ساخته شده، ناچیز بود. این ساختمان مملو از کارمند بود و قرار بود به عنوان پایگاه موسسات کنفسیوس چین فعالیت کند.

در حالیکه دیپلماسی عمومی آمریکا از 11 سپتامبر سال 2001 بر مقابله با تروریسم و افراطگرایان جهان اسلام تمرکز پیدا کرده است، چین در حال پیشروی به جلو است.

چینی ها با هدف پیشبرد الگوی طرز حکومتی خود، سرمایه گذاری های سنگینی در دیپلماسی عمومی انجام داده اند.

المپیک پکن و نمایشگاه اکسپوی چین فقط اقدامات آشکار چینی ها درراستای این استراتژی است. شماره جولای و آگوست مجله "ورلد افیرز ژورنال" پیشرفت چینی ها در این زمینه را آشکار کرده است.

اوایل سال جاری "ریچارد لوگار" سناتور جمهوریخواه ایالت ایندیانا که عضوی از کمیته روابط خارجی مجلس سنا است با کنایه از "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا درباره 60 مرکز فرهنگی که چینی ها در دانشگاه های سراسر ایالات متحده قادر به افتتاح آنها بوده اند سوال کرد. کلینتون نیز به وی گفت که ایالات متحده پول ندارد تا آن چیزی را که چینی ها در حال انجام هستند، انجام دهد.

اما این موضوع واقعیت ندارد، با اقتصادی که حجم آن سه برابر چین است، ایالات متحده قطعا پول انجام این کار را دارد.

پاسخ وزیر امور خارجه باید با صراحت بیشتر اینگونه ارائه می شد: این در اولویت ما قرار ندارد که آن چه آنها انجام می دهند را انجام دهیم. (وزارت امور خارجه برای سال 2011 تقاضای بودجه ای 15 میلیون دلاری برای افتتاح 8 تا 10 مرکز فرهنگی در سراسر جهان کرده است.)

282 مرکز کنفسیوس درسراسر جهان پراکنده شده است و تمامی آنها توسط چین و بوسیله دفتر شورای بین المللی زبان چینی کنترل می شود.

رادیو بین المللی چین هم اکنون بر پخش بین المللی برنامه های فرهنگی و اطلاعاتی تاکید دارد و در حال سرمایه گذاری بر شبکه خبری 24 ساعته است.

چین همچنین نسخه خودی گروه صلح دارد و دیپلمات های چینی همچنین با اطلاعات کارشناسی کشورشان به روز رسانی می شوند. چینی ها همچنین یکی از فعالترین کشورها در برنامه مبادله دانشجویان هستند. در سال 2008 مبالات دانشجویی چین با آمریکا 80 هزار دانشجو بوده است اما این میزان در سال 2009 به 98 هزار نفر افزایش یافت. 

هدف واضح است، نفوذ چین به خارج جریان پیدا کند در حالیکه از جریان اطلاعات و ایده ها به داخل چین جلوگیری شود.

همانطور که "استفان هالپر" در کتاب "اجماع چین" گفته است: چالش واقعی چین در یک قلمروی جداگانه برخاسته است، یعنی، دگرگونی پکن، نقشی برجسته در برخاستن برند چینی کاپیتالیسم و مفهوم چینی جامعه جهانی است که هر دو اساسا با نمونه غربی این مفاهیم متفاوت هستند. هم اکنون زمان آن است که دولت آمریکا این چالش را جدی بگیرد. تاریخ با انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری، به پایان نرسیده است.

دوشنبه 11/5/1389 - 18:33 - 0 تشکر 217422

کلینتون:

«آمریکا به دنبال خرید «قلب‌ها» و «مغزها» است»

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری آلمان، آمریکا در راستای مبارزه با احساسات ضد آمریکایی،‌ در پروژه‌ای جدید، کمکی 500 میلیون دلاری به این کشور خواهد کرد.

این 500 میلیون دلار، بخشی از بسته کمک 7 و نیم میلیارد دلاری است که سال گذشته توسط کنگره آمریکا به تصویب رسید.

"هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا در جریان دیدار اخیر خود از پاکستان خبر کمک جدید آمریکا به پاکستان را اعلام کرد.

کلینتون گفت که آمریکا به پاکستان در توسعه چندین پروژه کلیدی کمک خواهد کرد که این پروژه‌ها در زمینه آب،‌ انرژی، بهداشت، کشاورزی، رشد اقتصادی و کار است.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد که آمریکا قصد دارد دو سد هیدرو الکتریکی در پاکستان احداث کند و 3 تاسیسات سلامتی و بهداشت در این کشور را نوسازی کند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، احساسات ضد آمریکایی در پاکستان به شدت افزایش یافته است و آمریکا در تلاش است با انجام این پروژه‌ها و کمک‌های اقتصادی، مخالفت مردم پاکستان با آمریکا را کاهش دهد.

در همین راستا کلینتون گفت: تصورات غلط [در پاکستان درباره آمریکا] که برای مدت طولانی وجود داشته، این موضوع را به ما می‌گوید که آمریکا به اندازه کافی اقداماتی برای مرتبط نشان دادن همکاری ما با پاکستان و بهبود زندگی شهروندان این کشور انجام نداده است.

وی افزود: "ما به سختی در حال کار هستیم تا این تصور را تغییر دهیم."

کمک‌های آمریکا به پاکستان با هدف کسب پشتیبانی اسلام‌آباد در جنگ افغانستان است.حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مناطق قبیله نشین در شمال غرب پاکستان و کشته شدن غیر نظامیان، احساسات ضدآمریکایی در پاکستان را به شدت افزایش داده است.

آمریکا در راستای استراتژی "دیپلماسی عمومی" تلاش دارد قلب‌ها و مغزهای مردم جهان را با خود همراه سازد تا بتواند سیاست‌های خود را در کشور هدف به پیش ببرد.


خبر ها از [مشرق نیوز] 

سه شنبه 12/5/1389 - 10:41 - 0 تشکر 217606

«امنیت سازی از طریق دیپلماسی عمومی»

اصلی ترین نشانه دیپلماسی عمومی، ارتباطات استراتژیک است که در آن مجموعه ای از موضوعات معمولی بسط می یابد که شباهت بسیاری به مبارزات سیاسی یا تبلیغاتی دارد. در این مبارزات، رویدادها و ارتباطات نمادین به منظور مشخص ساختن موضوعات اساسی یا پیشبرد سیاست مد نظر دولت برنامه ریزی می شوند.

کاربرد تئوری های دیپلماسی عمومی در شرایطی ارتقاء یافت که به موجب آن آمریکایی ها نیاز بیشتری برای ارتباط با گروه ای اجتماعی کشورهای هدف پیدا کرده و تلاش داشتند که علاوه بر قدرت نظامی از ابزارو مولفه¬های دیگر از جمله رسانه ها، ابزارهای ارتباطی و فعالیت های دانشگاهی استفاده کنند. یکی دیگراز ابعاد دیپلماسی عمومی، گسترش روابط پایدار با افراد کلیدی طی سالیان طولانی از طریق اعطای بورسیه، تبادلات فرهنگی- دانشگاهی- آموزشی، برگزاری سمینارها وکنفرانس ها ودسترسی به کانال های ارتباطی است.

این الگوی رفتاری را آمریکایی ها طی سال های گذشته از طریق رسانه های عمومی، نهادهای فرهنگی، مراکز دانشگاهی ومبادلات پردامنه سیاسی- اقتصادی پیگیری کرده اند. برخی تحلیل گران دیپلماسی عمومی بر ضرورت کنترل فرهنگ تأکید دارند.

آنان در زمره گروهایی قرار گرفته اند که عامل اصلی تعارض امنیتی آمریکا را کم توجهی به موضوعات فرهنگی واجتماعی کشورهای رقیب دانسته اند؛ بنابراین تلاش می شود تا از طریق دیپلماسی عمومی ارتباطات فرهنگی گسترش یابد. هریک از ابعاد دیپلماسی عمومی نقش مهمی در ایجاد تصویری جذاب از یک کشور ایفا می کند؛ همین امر می تواند چشم اندازهای نوید بخشی در زمینه کسب نتایج مطلوب ترسیم کند نهادهای مربوط به دیپلماسی عمومی آمریکا طی سال های دهه 1990 از رشد قابل توجهی برخوردار شد.

 در این ارتباط، مادلین آلبرایت تلاش داست تا به جای بهره گیری از ابزارهای نظامی، روندهایی را در دستور کار قرار دهد که مطلوبیت های بیشتری برای آمریکا ایجاد کرده و هزینه های کمتری به وجود آورد.از سوی دیگر« آژانس تبلیغات آمریکایی» نیز دیپلماسی عمومی را این گونه معرفی کرده است:« این دیپلماسی از طریق درک توده های مردم بیگانه، دادن پیام برای آنان، فعالیت به منظور تأثیرگذاری برآنها وتوسعه گفت و گو میان شهروندان ونهادهای آمریکایی از یک سو و نهادهای بیگانه از سوی دیگر، باعث تقویت منافع ملی ایالات متحده است».

اگر چه الگوی رفتاری آمریکا در سازمان دهی نهادهای تبلیغاتی، رسانه ای و فرهنگی موفقیت چندانی نداشته است اما واقعیت های سیاسی موجود بیانگر آن است که نه تنها هزینه های بخش دیپلماسی عمومی آمریکا درحال افزایش است بلکه می توان نشانه هایی را ملاحظه کرد که به موجب آن چنین عرصه ای درحال گسترش است.

درعصر اطلاعات، قدرت از جنس نرم بیش از جنس سخت( به معنای توانایی نظامی واقتصادی) متقاعد کننده و جاذبه آفرین است. در چنین شرایطی بهره گیری از جریان های اطلاعاتی به منظور انتقال ارزش ها و فرهنگ هر واحد سیاسی و در نتیجه تأمین منافع ملی آن واحد، ضروری به نظر می رسد. اگر بر این امر تأکید داشته باشید که در دوران موجود ابزارهای رسانه ای نقش مؤثری در گسترش ارتباطات کشورهای مختلف ایجاد می کنند، طبیعی است که درچنین شرایطی امکان بهره گیری از نشانه ها و ابزارهای ارتباط بین فرهنگی در قالب تئوری دیپلماسی عمومی از اهمیت و مطلوبیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

 دیپلماسی عمومی، افکار عمومی را هدف قرار می دهد و از لحاظ پیامدهای و نتایج، از همان اهمیت ارتباطات دیپلماتیک پنهان و سنتی بین سران کشورها برخوردار است. اطلاعات نقش مهمی در این رابطه ایفا می کند و می توان گفت که اطلاعات، قدرت است. اگر قدرت نرم شامل شکل دادن به تصورات دیگر کشورها نیز باشد، دراین صورت، اطلاعات یک منبع مهم قدرت نرم محسوب می شود.

اگر کشورها بتوانند اطلاعات لازم برای تأثیرگذاری منطقه ای را تولید کنند و اگر این گونه اطلاعات در چهارچوب امنیت نرم افزاری سازمان دهی شود، طبیعی است که امکان تأثیرگذاری بر فرهنگ سیاسی وگروه های اجتماعی کشورهای رقیب وجود خواهد داشت. دیپلماسی عمومی نماد مقابله با نهادهایی محسوب می شود که عامل تهدید برای منافع قدرت های بزرگ تلقی می شوند. دیپلماسی عمومی دارای 3 بعد مختلف است؛ بعد اول، عبارت است از ارتباطات روزانه در قالب مطبوعات داخلی وخصوصاً مطبوعات خارجی که چهارچوب و زمینة تصمیمات سیاست داخلی وخارجی را تبیین می کند. هریک از ابعاد سه گانه یاد شده می تواند در روند هنجارسازی سیاسی و امنیتی ایفای نقش کند.استراتزیست های حزب دموکرات آمریکا تلاش دارند تا شکل جدیدی از امنیت را از طریق حداکثر سازی ارتباطات و پیوندهایی بین المللی ایجاد کنند.

نهادهایی که طی سال های گذشته در آمریکا شکل گرفته است را می توان زمینه ساز گسترش دیپلماسی عمومی در حوزة امنیت بین المللی دانست.

شورای علوم دفاعی آمریکا، بعد از حوادث 11 سپتامبر، اعلام کرد:« اصول فعالیت کارآمد رسانه ای، ذخیره ای حیاتی برای امنیت ملی به شمار می رود واین اصول قادرند فرصت های سیاسی بسازند، از شدت خصومت ها و کینه توزی ها ( که می تواند منجر به جنگ شود) بکاهند، درگیری ها را کنترل کنند و به آمریکا اجازه دهند که با خطرات غیر متعارفی که منافع آن را تهدید می کند، تعامل داشته باشد».

زمانی که آمریکایی ها با مخاطرات امنیتی زیادی در عراق روبه رو شده اند، زمینه برای بهره گیری از حوزه دیپلماسی عمومی درسایر حوزه های جغرافیایی نیز فراهم شده است. دیپلماسی عمومی در روابط بین الملل دارای سابقه محدودی است اما به دلیل کاربرد و مطلوبیت اجرایی، اهمیت زیادی در امنیت بین الملل خواهد داشت. جنگ ایدئولوژیک به معنای مبارزه میان دو طرز فکرو روش و شیوه زندگی سیاسی است.

 در این نبرد، هدف تضعیف و تخریب ایدئولوژی رقیب از طریق ناکارآمد نشان دادن آن در عرصه هیأت سیاسی – اقتصادیث و نظام سیاسی برآمده از آن است؛ پس با شکست وناکامی ایدئولوژی سیاسی رقیب، زمینه برای جایگزینی آن با ایدئولوژی لیبرالیسم سیاسی – اقتصادی فراهم می شود.

 طبعاً می توان راهبردهای مربوط به دیپلماسی عمومی را در زمره نظریات کاربردی امنیت بین الملل در عصر بحران های تصاعد یابنده استراتژیک دانست. هرگاه قطارهای سیاسی با مخاطرات امنیتی روبه رو شوند، طبیعی است که از ابزارها و روندهایی استفاده می کنند که برای آنان هزینه های محدودتری داشته باشد.

تغییر در جهت¬گیری تبلیغاتی در رسانه های آمریکا دارای هزینه محدودی است اما خارج کردن نیروهای نظامی آن کشور از عراق را باید عامل اعتراضات و مخاطرات امنیتی بیشتری برای ساختار حکومتی آمریکا دانست، به همین دلیل است که درعصر موجود و در روند بحران های منطقه ای ضرورت بهره گیری از تئوری های مربوط به « امنیت نرم»، ارتباطات و دیپلماسی عمومی افزایش می یابد.

«منبـــع»

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.